Maksaisitko pojallesi sienten keruusta?
Poikani 15 v on erä- ja ulkoiluihminen. Harrastaa mm. veneilyä, kalastusta, eräilyä, sienestämistä, marjastamista ja pyöräilyä.
Nyt hän on kerännyt minulle suppilovahveroita pakastimen puolilleen. En tarvitse noin suurta määrää mihinkään, ja vielä niitä löytynee tänä syksynä vaikka kuinka paljon.
Olen antanut sieniä miesystäväni äidille ja hänen kaverilleen, vienyt töihin pomolle ja kollegoille sekä parille naapurille ja muutamalle ystävälleni. Kaikki ovat halunneet maksaa niistä jotain. Sanovat, etteivät ilmaiseksi kehtaa ottaa, kun ovat ostettaessa kuitenkin aika kalliita.
Olen sanonut, ettei maksa mitään, ovat poikani keräämiä. Sitten lähes kaikki ovat sanoneet, että ota nyt edes tämän verran ja tarjonneet jotain, että anna sitten rahat pojallesi.
Nyt minulla on pojalle aikamoinen summa rahaa noista sienistä. Hän ei tiedä, että niistä on maksettu. Taitaapa poika yllättyä aika lailla, kun saa sienistä aika summan rahaa.
Olen etä-äiti, eikä poika tunne ihmisiä, joille olen sieniä antanut.
Kommentit (5)
Ihana yllätys!
Mä annoin omille pojilleni peri euroa kesällä mustikoiden keräämisestä.Innoissaan viettivät monta tuntia metsässä keräämässä mustikoita ja puolukoita sekä vadelmia.
Katsoin juuri tuon summan, poika saa sienistä nyt yli 80 €.
Mutta kyllä niitä olikin paljon, jokaiselle olen antanut kuusi pussillista. Yhdessä pussissa on ollut riittävästi noin kahteen neljän hengen ruoka-annokseen. Tai useampaan sienikeittoon tai -piirakkaan.
Hieno poika. Ja tottakai otat rahaa, ei kaikilla ole aikaa eikö halua rämpiä metsässä tuntitolkulla. Ja ostettuna ne maksaa. Ilman muuta pojalle rahat!
Ilman muuta pojalle rahat, kannustaa yritteliäisyyteen.
Tuohan kannustaa ahkeruuteen, ei se haittaa vaikka olisi jo valmiiksikin kiva ja ahkera poika!