Miten te kaikki 3-4 lapsen äidit ehditte puistoon, perhekerhoon yms?
Mä oon tämän VUODEN aikana ehtinyt ehkä 5 kertaa puistoon. Kyllä minäkin vielä yhden lapsen kanssa tuolla puistoilin päivittäin, mutta nyt ei aika riitä millään kaikkeen, vaikka lapsille olisikin kivaa mennä.
Kaikkien perusjuttujen (aamupalat, peppupesut, vaatetukset, ruuanlaitot, lähikauppakäynnit, 2x pyykit, 2x tiskit, tappelut ym. lasten jutut, puhelinasioiden hoitaminen, siivoukset, omat ja lasten harrastukset jne.) lisäksi joka päivä tuntuu olevan vielä jotain extraa päälle. Elämä on yhtä hullunmyllyä heti heräämisestä lähtien. Tässä esim. viime viikon extra-jutut:
ma: huutonet -postituksia (pakko, kun on rahat ihan loppu), autolla kauas kuopuksen hammastarkastukseen, isompaan kauppaan, kylään
ti: lisää huutonet -postituksia, ison vaatehuoneen tyhjennys seuraavan päivän remonttihommien vuoksi
ke: koko päiväksi kaupungille lasten kanssa pois remonttimiesten jaloista
to: huutoposteja, vaatehuoneen täyttö, vähän parempi siivous, koska vieras tulossa iltapäivällä
pe: autolla kauas kirppikselle ja kauppaan, 5 ihmisen viikonloppukamojen pakkaus
tänään: järjetön määrä pyykkiä (yksi pissi sänkynsä täyteen + mökkipyykit), patjapäälliselle käsinpesu (joo unohtui muovilakana), 5 ihmisen kamppeiden purkaminen paikoilleen
Ja ennen kuin joku ehtii nälviä, niin ei tosiaan ollut suunnitelmissa kaikki 4 lasta.
Kommentit (29)
siltä, että teillä on ns. normaalia enemmän touhua nyt. Remontti ja siihen liityvät asiat, joka täyttää monta päivää.
pidän puistoon menoa tai perhekerhoa yhtä tärkeänä kuin niitä kaikkia muitakin jokapäiväisiä asioita. Teen sitten vaikka edellisenä päivänä enemmän ruokaa valmiiksi ja pesenkin seuraavana päivänä sen kolme koneellista pyykkiä. Jos en ehdi laittaa heti tiskejä niin ei se mitään, kyllä se ehtii vaikka päiväuni aikaan.
tuollaisina remppapäivinä edes sunnittele mitään kerhoa/tms. vaan meen sit kun kerkiän. Normaalisti arkisin aamuihin on jo kehittynyt rutiini, tosin välillä mennään myöhässä :D
Mistä ne lapset ilmestyi teille vai onko neloset?
Mutta otan osaa, yhden kanssa on helppoa (ja enempää ei tule).
siltä, että teillä on ns. normaalia enemmän touhua nyt. Remontti ja siihen liityvät asiat, joka täyttää monta päivää.
Mua ahdistaa oikeesti jokaisena aamuna, kun edessä on niin järkyttävän paljon hommia ja tiedän, ettei se päivä yleensä millään riitä niihin kaikkiin. Nytkin oli pakko jättää kauppakäynti pois (ja tarjota puuroa ruuaksi), koska tällä kertaa sen paikan ottaa 3 lapsen kylvetys. Illalla en ehdi, koska minulla on 1,5h jummpa. Mulla on kolmena iltana siis oma harrastus (joihin yleensä ehdin vain kahteen :() ja ne onkin ne ainoat asiat, jotka edes hitusen pitää mua koossa, etten hajoa täällä kotona.
ap.
Mua ahdistaa oikeesti jokaisena aamuna, kun edessä on niin järkyttävän paljon hommia ja tiedän, ettei se päivä yleensä millään riitä niihin kaikkiin. Nytkin oli pakko jättää kauppakäynti pois (ja tarjota puuroa ruuaksi), koska tällä kertaa sen paikan ottaa 3 lapsen kylvetys. Illalla en ehdi, koska minulla on 1,5h jummpa. Mulla on kolmena iltana siis oma harrastus (joihin yleensä ehdin vain kahteen :() ja ne onkin ne ainoat asiat, jotka edes hitusen pitää mua koossa, etten hajoa täällä kotona. ap.
Jo sulla on kolme lasta tai ennemmän, niin miksei se vanhin ainakin ole tarhassa tai esikoulussa? Millä ikäerolla olet lapset hankkinut?
mutta meillä ne on ihan eri suunnalla, joten ei mahdottomasti innosta kävellä puistoilun jälkeen vielä kauppaan kitinäisen ja nälkäisen lauman kanssa. Nyt käydään yleensä vain kaupassa iltapäivisin ja isommat jää sen jälkeen omaan pihaan ja minä menen kuopuksen kanssa sisälle tekemään kotitöitä.
ap.
aamulla aamupalan ja -pesujen jälkeen puetaan vaatteet ja lähdetään kävelemään kohti puistoa. Siellä leikitään ja touhutaan tunnista kahteen, vaihtelee. Kotimatkalla poiketaan usein kaupassa, jos vielä puuttuu jotain.
Sitten kotiin syömään ja päiväunille. Silloin joko lepään itse tai teen kotihommia. Keleistä riippuen voidaan iltapäivällä mennä pihalle, tai puuhastella kotona. Illalla jompikumpi käy kunnolla kaupassa, tehdään ruokaa, pyykkejä viikataan ja leikitään yms.Seuraavana päivänä taas uudestaan, alusta. Jos on erityisohjelmaa, sitten jätetään jotain välistä.
Me ainakin mentiin leikkimään silloin ku se meille sopi, lähinnä iltaisin koko perheen voimin. Aamuisin nukutaan pitkään, syödään rauhassa ja hoidetaan asioita.
leipä kaikesta huolimatta loppu, iltaisin siis joku käy kaupassa... Ja puistosta kannattaa lähteä sen verran ajoisa muutenkin pois, ettei ehdi kitinät päälle.
sitten on 4v kaksoset ja 1v kuopus (terveisiä kondimiehkäisyltä).
ap.
Mua ahdistaa oikeesti jokaisena aamuna, kun edessä on niin järkyttävän paljon hommia ja tiedän, ettei se päivä yleensä millään riitä niihin kaikkiin. Nytkin oli pakko jättää kauppakäynti pois (ja tarjota puuroa ruuaksi), koska tällä kertaa sen paikan ottaa 3 lapsen kylvetys. Illalla en ehdi, koska minulla on 1,5h jummpa. Mulla on kolmena iltana siis oma harrastus (joihin yleensä ehdin vain kahteen :() ja ne onkin ne ainoat asiat, jotka edes hitusen pitää mua koossa, etten hajoa täällä kotona. ap.
Jo sulla on kolme lasta tai ennemmän, niin miksei se vanhin ainakin ole tarhassa tai esikoulussa? Millä ikäerolla olet lapset hankkinut?
Mitenköhän pph ehtii 4 x 1veen kanssa kahdesti päivässä ulos, puistoihin, kerhoihin, satuhetkiin ja milloin minnekin. Lapset ei edes omia, eli ei voi ruoka-aikoja muunnella tai muuten poiketa rytmistä tms miten oma äiti voi :)
sikäli ajattelin, kun tuolla puistossa on kaikki muut siinä kymmenen aikaan viimeistään. Ja lopun päivää onkin sitten aivan autiota. Ja naapuri on jaksanut kysellä meitä puistoon jo niin monta kertaa, että ihan hävettää...
ap.
Me ainakin mentiin leikkimään silloin ku se meille sopi, lähinnä iltaisin koko perheen voimin. Aamuisin nukutaan pitkään, syödään rauhassa ja hoidetaan asioita.
sitten on 4v kaksoset ja 1v kuopus (terveisiä kondimiehkäisyltä). ap.
Saanko edelleen kysyä, miksi ne 4-vuotiaat eivät ole tarhassa? Se olisi noin isoille varmaan ainakin osa-viikkoisena aika mieluisaa. 1-vuotias on pieni, mutta yhden lapsen kanssa pärjääkin ihan helposti kotona. Tarhassa 4-v lapset ulkoilevat runsaasti ja on muutakin puuhaa ja kavereita. Ei se olisi mitenkään huono vaihtoehto siihen, että ovat kotona ja äiti ei ehdi tehdä mitään tai edes käydä puistossa lasten kanssa.
Ihan nyt hyvämielisesti kysyn, en ilkeilläkseni. Onko tarhaan vieminen rahakysymys?
aamut niin että ehditte ulkoilla.
hoitakaa kaupat sinä tai mies yksin.
mä en aamuisin tee aamupesurumpien ja palojen lisäksi kuin ruuan ja lataan tiskit sekä pesukoneen.
ulos ja syömään, sitten pyykit kuivumaan.
imurointi ennen iltapäiväulkoilua.
ruoka ja pyykkäystä yms.
kyllä sitä voi tinkiä siivouksesta.
9, miksi ihmeessä esikoisen pitäisi olla muualla hoidossa?
Jos on neljä lasta ja vaikka n. 2-v välein ja vaikka nuorin 1v. Silloin toinen olisi 3-v, kolmas 5-v ja neljäs 7-v. Eli ihan siksikin..
Mutta en muistaakseni sanonut että pitäisi olla hoidossa, vaan kysyin miksi ei ole. Sillä yleensä vanhemmat lapset viedään hoitoon viim. 4-5 vuotiaina.
YLEENSÄ siis, en tarkoita että aina. Eli älä vastaa että sulla ei ole hoidossa.
t: ap.
Tosin sen ei tarvi pestä niiden lasten pyykkejä, eikä käyttää niitä neuvolassa, ei viedä lääkäriin, ei pakata niiden laukkuja viikonlopuiksi jne. ja saa varmaan nukkua yönsäkin?
Mitenköhän pph ehtii 4 x 1veen kanssa kahdesti päivässä ulos, puistoihin, kerhoihin, satuhetkiin ja milloin minnekin. Lapset ei edes omia, eli ei voi ruoka-aikoja muunnella tai muuten poiketa rytmistä tms miten oma äiti voi :)
2 päivää viikossa maksoi noin 250e ja sitten olivat vähän väliä sairaana. Hyvä jos muutama päivä kuukaudessa hoitoa ja edelleen tuo summa rahaa siihen. Nyt saa heistä vähän lisää kotihoidontukeen, siltikin ollaan taloudellisesti huonoilla, joten myyn lähes koko ajan jotain netissä.
ap.
sitten on 4v kaksoset ja 1v kuopus (terveisiä kondimiehkäisyltä). ap.
Saanko edelleen kysyä, miksi ne 4-vuotiaat eivät ole tarhassa? Se olisi noin isoille varmaan ainakin osa-viikkoisena aika mieluisaa. 1-vuotias on pieni, mutta yhden lapsen kanssa pärjääkin ihan helposti kotona. Tarhassa 4-v lapset ulkoilevat runsaasti ja on muutakin puuhaa ja kavereita. Ei se olisi mitenkään huono vaihtoehto siihen, että ovat kotona ja äiti ei ehdi tehdä mitään tai edes käydä puistossa lasten kanssa.
Ihan nyt hyvämielisesti kysyn, en ilkeilläkseni. Onko tarhaan vieminen rahakysymys?
En nyt suoraan sanottuna ymmärrä. Sullahan on joka päivä vapaapäivä. Jos haluat viedä lapset esim. puistoon, niin ei kai se nyt mikään mahdoton tehtävä ole? Joku sulla mättää organisointikyvyssä, sori vaan :)
Kaupassa ei tartte käydä kuin kerran viikossa eli siihen ei mene viikosta kuin n.2h? Pesetkö oikeasti pyykkiä 2 koneellista joka päivä? Varmaan vähän liioittelit tota ainakin.
Jos vaarana on se, että lapset kitisee nälkää siellä puistossa, ni ota eväät.
Jossain sä nyt hupuloit ton homman. Vuorokaudessa on 24 tuntia ja koko ajan tulee aikaa lisää sitä mukaa ku sitä kuluu ;)
Me herätään aamulla koko perhe, mies vie esikoisen (5v.) puolipäiväkerhoon. Pesen aamulla koneellisen pyykkiä jos vauva ja taapero sen sallivat ja täytän tiskikoneen sekä valmistelen lounaan. Haen esikoisen kerhosta klo 12 vauvan ja taaperon kanssa, ollaan yleensä n. 1-2 h kerhon vieressä olevassa yleisessä puistossa jos ei sada kaatamalla ja siihen tulee usein muitakin äitejä ja lapsia. Mulla on lapsille ruoka mukana puistossa eli syödään siellä puiston penkillä aina lounaspiknik.
Sen jälkeen vien lapset kotiin, taapero ja vauva nukkuvat yhtä aikaa päikkärit ja teen esikoisen kanssa piirustusharjoituksia tai jutellaan/luetaan kirjoja tms. Sitten syödään välipala kun taapero herää. Sen jälkeen voidaan vielä ulkoilla omalla pihalla tai mennä jonnekin kauemmas ystävien kanssa ja tullaan kotiin vasta syömään illallista. Samalla mies tulee kaupan kautta kotiin ja alkaa iltarutiinit. Suunnittelen ruokaostoksetkin aina lähes viikoksi kerrallaan ja joka päivä ei tartte kauppaan lähteä. Katsotaan miten sitten, kun palaan taas töihin.
Kerran viikossa käyn aamupäivämuskarissa taaperon ja vauvan kanssa eli se päivä poikkeaa sillä tavalla, että menen heti aamusta sinne enkä pyykkää/siivoa keittiötä ja puistolounas on jotain kylmää ruokaa, jonka olen valmistanut jo edellisenä iltana.
Kaikkeen varaan tosi paljon aikaa ja kun joka päivä toistetaan tuota samaa rutiinia niin hyvin menee. Sairaudet yms. poikkeustilanteet sekoittaa ja sitten on huonompia päiviä lapsilla ja sadepäiviä, mutta sitten ollaan kotona ja vaikka katsellaan videoita tai rakennetaan legoista.
aamulla aamupalan ja -pesujen jälkeen puetaan vaatteet ja lähdetään kävelemään kohti puistoa. Siellä leikitään ja touhutaan tunnista kahteen, vaihtelee. Kotimatkalla poiketaan usein kaupassa, jos vielä puuttuu jotain.
Sitten kotiin syömään ja päiväunille. Silloin joko lepään itse tai teen kotihommia. Keleistä riippuen voidaan iltapäivällä mennä pihalle, tai puuhastella kotona. Illalla jompikumpi käy kunnolla kaupassa, tehdään ruokaa, pyykkejä viikataan ja leikitään yms.
Seuraavana päivänä taas uudestaan, alusta. Jos on erityisohjelmaa, sitten jätetään jotain välistä.