Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te kaikki 3-4 lapsen äidit ehditte puistoon, perhekerhoon yms?

Vierailija
03.10.2011 |

Mä oon tämän VUODEN aikana ehtinyt ehkä 5 kertaa puistoon. Kyllä minäkin vielä yhden lapsen kanssa tuolla puistoilin päivittäin, mutta nyt ei aika riitä millään kaikkeen, vaikka lapsille olisikin kivaa mennä.

Kaikkien perusjuttujen (aamupalat, peppupesut, vaatetukset, ruuanlaitot, lähikauppakäynnit, 2x pyykit, 2x tiskit, tappelut ym. lasten jutut, puhelinasioiden hoitaminen, siivoukset, omat ja lasten harrastukset jne.) lisäksi joka päivä tuntuu olevan vielä jotain extraa päälle. Elämä on yhtä hullunmyllyä heti heräämisestä lähtien. Tässä esim. viime viikon extra-jutut:

ma: huutonet -postituksia (pakko, kun on rahat ihan loppu), autolla kauas kuopuksen hammastarkastukseen, isompaan kauppaan, kylään

ti: lisää huutonet -postituksia, ison vaatehuoneen tyhjennys seuraavan päivän remonttihommien vuoksi

ke: koko päiväksi kaupungille lasten kanssa pois remonttimiesten jaloista

to: huutoposteja, vaatehuoneen täyttö, vähän parempi siivous, koska vieras tulossa iltapäivällä

pe: autolla kauas kirppikselle ja kauppaan, 5 ihmisen viikonloppukamojen pakkaus

tänään: järjetön määrä pyykkiä (yksi pissi sänkynsä täyteen + mökkipyykit), patjapäälliselle käsinpesu (joo unohtui muovilakana), 5 ihmisen kamppeiden purkaminen paikoilleen

Ja ennen kuin joku ehtii nälviä, niin ei tosiaan ollut suunnitelmissa kaikki 4 lasta.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siellä on mukavaa seuraa ja vertiatukea - osasta on tullut vuosien saatossa ihan oikea ystäviä, joten mielummin jätän pyykkikasat odottamaan ja pölyt lattialle ja lähden puistoon tapaamaan tuttuja :-)

Vierailija
22/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. viikostasi esim. ke olitte koko päivän kaupungilla remppamiehiä paossa...miksei tuolloin voinut mennä vaikka koko /puoli päiväksi sinne puistoon ja ottaa vaikka eväät mukaan lounaaksi ja näin

Luulen, että vain järjestelykysymys...tossa viikkoesimerkissä voisit yhdistää noita hommia yhdelle päivälle ja suunnitella ruokakauppaostokset pitemmälle välille, jotta ehdit esim. yhtenä päivänä puistoon viikossa. laitat viikko ohjelman, johon myös puistoilut sisältyy ja pysyt siinä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonet vie paljon aikaa ja näyttää muutenkin olevan extraa.

Jättää ne vähemmälle jos haluaa ehtiä puistoon.

Meillä ainakin väheni puistoilu jo kun tuli toinen lapsi. Ei enää ollut niin tarvetta kun oli kotonakin lapsilla kaveri kun keskenään leikkivät.

Vierailija
24/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4veet hän on jo isoja, osaavat pukea itse jne. Eihän sun tarvitse, kuin hieman ennakoida ruokailuja, esim. teet aina ison satsin päivällistä, josta riittää seuraavan päivän lounaaksi. 4vuotiaat käy kerran vuodessa neuvolassa ja 1v kaksi kertaa... Kyllä mullakin puhaa riittää, siksi joka päivälle ei voi ottaa ylimääräistä ohjelmaa. Pidät huolen siitä, että teillä on tarpeeksi kotipäiviä, jolloin ulkoilette, ettekä tee mitään ylimääräistä.

Vierailija
25/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että alettiin kyseleen,miksi lapset ei oo tarhassa saamassa parempaa hoitoa kuin kotona.

Mulla oli 4 alle kouluikäistä kotihoidossa. Tein useasti illalla puolivalmiiksi seuraavan päivän lounaan. Se auttoi hyvin. Toinen oli se, että olen aamuvirkku. Ehdin hyvin aamulla kuoria perunat veteen valmiiksi odottamaan tms. ennen kuin lapset heräsi.

Vauvan syöttö ja muiden aamupala. Aamupesu ja vaatteet päälle ja puistoon. Sitä ennen olin petannut sängyt ja tiskit koneeseen ja muutaman minuutin paikkojen järjestys.

Oli helppo tulla puistosta kun ei tarvinnut muuta kuin panna kattila päälle kun kastike tai laatikkoruoka oli valmiina.

Useasti käytiin illalla toisen kerran myös ulkona. mutta silloin ei menty puistoon vaan 0ltiin omalla pihalla.

Kerhoaamut oli kivoja kun nähtiin muitakin tuttuja. Kävimme siis sellaisissa perhekerhoissa, missä minäkin olin matkassa.

Sun remonttiviikko on kyllä minun mielestä poikkeustapaus. Tsemppiä sulle.

Vierailija
26/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylvyt me hoidetaan miehen kanssa niin, että isommat lapset menevät illalla hiekkalaatikkoleikkien jälkeen suihkuun ja vauva kylpee pari kertaa viikossa vasta sitten kun isommat jo nukkuvat. Mun mies kyllä osallistuu tosi paljon kotitöihin ja en sitten tee jos en ehdi. Kotosalla lapset voivat olla vähän risaisemmissa ja likaisemmissa vaatteissa. Onhan se hitsin väsyttävää pyörittää tätä lapsiperherumbaa etenkin kun meidän sukulaiset asuvat kamalan kaukana ja etenkin jos itse sairastuu ja pakko vaan jaksaa vääntää. Parhaina päivinä ihmettelee, että miksi tätä ikinä valittaa, elämä lasten kanssa on ihanaa. :)

Ap, koita löytää teidän perheelle oma rytmi, ei se helppoa ole ja paljon tsemppiä arkeen! Itsellä se on eniten siitä kiinni, että viitsii tarttua niihin tylsiin kotitöihin ja leikkiä lasten kanssa vähän tylsiä leikkejä. Sitten kun lähtee siihen täysillä mukaan niin kyllä se sujuu ja hyvin menee.

p.s. mulla ei kyllä ole ollut viimeiseen 5 vuoteen mitään omia harrastuksia :/

Vierailija
27/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on miehesi rooli kotona, jos et ole yh. Kai kaupassa voi käydä illallakin, samoin kuin pestä pyykkiä. Tee päivällä helpot hommat ja jät illaksi vaikeammat askareet. Se että hoidat huutismyyntejä ei ole lasten syy. Jos ei ole aikaa olla kotona lasten kanssa, niin paras vaihtoehto on tarha. Enbsi vuonna ovat kuitenkin eskariin kai menossa?

Vierailija
28/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kylläkin omaa laiskuuttani. Siis alkoi vähetä siinä vaiheessa kun kolmas syntyi, oma iso piha on niin helppo, että yleensä jäädään vaan sinne. Mutta esim. viime vuonna oli meidän 4 lapsen perheessä yks tokaluokkalainen, joka kulki itse kouluun, yks eskarilainen, jonka kanssa 3 x viikossa käveltiin viemään ja hakemaan ja 2 x viikossa mentiin autolla. Päiväsaikaan oli 2 x viikossa kerhoa ja kerran viikossa terapiaa sekä vähintään kerran kuussa lääkärikäyntejä. Ja sitten tietty normaalit neuvolat, hammaslääkärit ym. Lapsilla harrastuksia, joista osa jo iltapäivällä sekä osa illalla. Enkä osannut ajatella, ettei ehtisi ulkoilla (vaikkei aina puistoiltukaan, joskus kyllä) taikka tehdä kotihommia... Ja iltaisin ehtivät sekä mies että minä omia juttuja...

Ap: - syökään lounaaksi edellisen illan jämiä, jotka mikrossa lämmität = ei vie aikaa.

- käy kerran viikossa kaupassa = säästyy aikaa

- lähtekää puistoon kun on aika, vaikka jäisi aamupala-astiat pöydälle, laitat sitten kun tulet takaisin.

- tee selvä rutiini milloin imuroit ja hoidat muut siivoukset

muuta en keksi. Jossain kyllä mättää, jos tuntuu, että kaikki kaatuu päälle ja mitään ei ehdi. Ellei sitten ole niin, että asut paikassa, jossa pakko käyttää julkisia tai autollakin kestää tuntikausia siirtyä paikasta A paikkaan B.

Vierailija
29/29 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät mukaan puistoon niin ei nälkä yllätä. Jostain voi varmaan karsia. En noin yleisesti tajua mikä ongelma on pestä x koneellista pyykkiä - konehan ne pesee. Itse pesen paljon käsipyykkinäkin alta pois sitä mukaa kun tulee. Nythän teillä on extraohjelma, rempat ja huutonetit, tuskin on jokapäiväistä. Ota rennommin, tarviiko kaikkea ehtiä, jätät tekemättä mitä et ehdi, so simple. Kunhan lasten perushoito on kunnossa niin imuroimiset ym voi tehdä sitten kun ehtii. Ja hyvinhän ehdit tännekin AV:lle. Mulla on yleensä aina vaipat ja eväät (esim välipalapatukoita, soseita) valmiina repussa joten ei tarvi kuin pistää vaatteet päälle ja lähteä sitten kun siltä tuntuu. Eikä muuten ole edes sitä autoa. Yh, 3 lasta. Pakosti oppii organisoimaan ja surutta jätän ei-niin-kiirelliset hommat aikaan jolloin sitä aikaa on enemmän. Ja jos ei ulos ehdi tai jaksa tai huvita mennä niin pakkoko sinne on joka päivä raahautua, sisälläkin voi tehdä paljon kaikkea kivaa, vaikka satujumpata! 4v on jo sen ikäiseiä että voivat vaikka autella askareissa. Ei niitä tarvi paapoa.