Mikä teitä apteekissa töissä olevia oikein vaivaa?
Miksi pitää kailottaa käyttöohjeet, jos lääke on ennestään asiakkaalle tuttu?
Myöskään ei tarvitse kysyä montaa kertaa, että voinko auttaa, jos asiakas ei tarvitse apua. Joskus asiakas voi hakea jotain, mitä ei halua sinulle kailottaa keskellä apteekkia. Ulostuslääkettä, raskaustestiä..
Kommentit (99)
Eniten ärsyttää nk palvelualttius, haluan rauhassa tutkailla kun ostan esim kosmetiikkaa. Asun stadissa ja täällä on varaa valita apteekkeja. Tosin kaikki palvelualttiita.
minulla oli huuliherpes ja menin apteekkiin voidetta ostamaan, vanhempi ylimeikattu myyjä kailotti isoon ääneen "aika pahan äköinen tuo herpes, kannattaisi ehkä mennä lääkäriin varmistamaan että se on herpestä!!!!"
Tuo palvelualttius on kyllä samaa tasoa joka paikkakunnalla. Joensuussa yliopiston apteekissa matkalla ovelta tuotehyllylle tiedustelee varmaan kolme farmaseuttia, josko apua tarvitisisin. En kyllä sinänsä pahana pidä, että apua tarjotaan, joskus tuotteita on hankala löytää, tässäkin apteekissa oli remontin takia vaihdettu järjestystä.
Karmein tilanne tapahtui eräässä nimeltämainitsemattomassa Tamperelaisessa apteekissa (ei myöskään tässä ketjusssa mainitussa) reseptitiskillä. Yleensä reseptilääkkeet saa apteekista kun apteekista nopeasti tiskiin, mutta tällä kertaa ollut päästä tiskiltä pois. Farmaseutti kysyi yllättäen, onko minulla sairauskulu/lääkekulu/tms. vakuutusta, ja kun en siinä kipeänä ollut täysin varma, sain kuulla todella pitkän litanian vakuutuspalveluista, mikä kesti ja kesti. Ihan kuin tällä farmaseutilla olisi ollut tiskin alla myös vakuutuksia myytävänä. Mietin vaan, että antakaa nyt vaan ne lääkkeet, että pääsen lähtemään.
Lopulta irtauduttuani tiskiltä, vastaan tuli toinen farmaseutti, joka tarjosi apuaan. Olin kiitollinen avusta, koska olin ostanut antibiootteja ja halusin vielä jotain maitohappobakteerivalmistetta, mitä on hyllyssä miljoonaa erilaista. Tähdensin, että haluan jotain edullista tuotetta, mutta minulle tyrkytettiin jotain superkallista gefilus-uuttuutta. Otin sitten vierestä, puolet halvempaa valmistetta kiitin avusta. Huoh. Ihan hetkeen en ole menossa uudelleen, onneksi on miellyttävämpiäkin apteekkeja (kuten se aiemmin mainittu pahamaineinen rautatieaseman apteekki, en ole kohdannut siellä kailotusta vaan ihan normaalia palvelua).
Tuo palvelualttius on kyllä samaa tasoa joka paikkakunnalla. Joensuussa yliopiston apteekissa matkalla ovelta tuotehyllylle tiedustelee varmaan kolme farmaseuttia, josko apua tarvitisisin. En kyllä sinänsä pahana pidä, että apua tarjotaan, joskus tuotteita on hankala löytää, tässäkin apteekissa oli remontin takia vaihdettu järjestystä.
Karmein tilanne tapahtui eräässä nimeltämainitsemattomassa Tamperelaisessa apteekissa (ei myöskään tässä ketjusssa mainitussa) reseptitiskillä. Yleensä reseptilääkkeet saa apteekista kun apteekista nopeasti tiskiin, mutta tällä kertaa ollut päästä tiskiltä pois. Farmaseutti kysyi yllättäen, onko minulla sairauskulu/lääkekulu/tms. vakuutusta, ja kun en siinä kipeänä ollut täysin varma, sain kuulla todella pitkän litanian vakuutuspalveluista, mikä kesti ja kesti. Ihan kuin tällä farmaseutilla olisi ollut tiskin alla myös vakuutuksia myytävänä. Mietin vaan, että antakaa nyt vaan ne lääkkeet, että pääsen lähtemään.
Lopulta irtauduttuani tiskiltä, vastaan tuli toinen farmaseutti, joka tarjosi apuaan. Olin kiitollinen avusta, koska olin ostanut antibiootteja ja halusin vielä jotain maitohappobakteerivalmistetta, mitä on hyllyssä miljoonaa erilaista. Tähdensin, että haluan jotain edullista tuotetta, mutta minulle tyrkytettiin jotain superkallista gefilus-uuttuutta. Otin sitten vierestä, puolet halvempaa valmistetta ja kiitin avusta. Huoh. Ihan hetkeen en ole menossa uudelleen, onneksi on miellyttävämpiäkin apteekkeja (kuten se aiemmin mainittu pahamaineinen rautatieaseman apteekki, en ole kohdannut siellä kailotusta vaan ihan normaalia palvelua).
Mulla on ikävä Suomen apteekkeihin.. Saa rauhassa valita tuotteet ja hiljaa kassalla maksaa..
Nykyisessä asuinmaassa pitää kaikki panadolia ihmeellisemmät ostoket pyytää tiskin takaa. Kyllä hävetti ääneen pyytää hiiva lääkkeitä täydessä apteekissa, vaikka ihan normaali juttuhan se on.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2011 klo 10:43"]
Se on palveluammatti ja ihmiset ovat todella usein sen informaation tarpeessa,monet ostavat ihan vääriä juttuja tiettyihin vaivoihin
[/quote]
Se palvelu pitää tehdä niin että kukaan muu ei sitä kuule
[quote author="Vierailija" time="03.10.2011 klo 11:32"]
Apteekkilaki määrää, että apteekin on PAKKO antaa lääkeinformaatiota jokaiselle kävijälle. Henkilökunta rikkoo lakia, ellei tarkista, että ostaja ostaa oikean lääkkeen vaivaansa varten ja osaa käyttää sitä. Ei ole mitenkään heidän omasta halustaan kiinni tämä!
Ihmeen tietämätöntä porukkaa täällä.
Lääkkeet eivät ole mitään purukumeja, joita osaa myydä kuka tahansa talliainen. 10 prosenttia sairaaloiden sisäänotosta johtuu siitä, että ihmiset käyttävät lääkkeitä väärin. Ja jos sairaalaan asti mennään ja sisään otetaan, niin silloin on jo suhteellisen vakava paikka.
[/quote]
Juuri tuon takia laiton lääkemyynti kasvaa. Ihmiset haluaa anonyymisti lääkkeensä ilman neuvoja
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 14:03"]
Mua ärsyttää apteekki-henkilökunnan hitaus. Reseptilääkettä ostaessa ne tujottaa sekuntitolkulla pakettia, tarkastavat n. 3 krt että tuote on sama kun reseptissä, vielä avaavat paketin, ja tarkastavat onko tuote nyt varmasti sama, ahh...repee...
[/quote]
Voisko olla, että se tarkastus tehtäis ihan sun oman turvallisuuden takia?
Vai haluaisitko saada itsellesi/lapsellesi noin silmämääräisesti oikean näköisen paketin? Jos kuulisitte, mitä apteekkilaisilta tullaan kysymään, ette yhtään ihmettelisi, että lääkelakiin on kirjattu apteekeille velvoite antaa lääketietoa.
[/quote]
Tai sitten vain laitetaan vankilaan ne jotka antavat väärän paketin. Palvelu tarkoittaa NOPEUTTA, VIRHEETTÖMYYTTÄ sekä ERITTÄIN SUURTA ASIANTUTEVUUTTA. Mitään niistä ei saa apteekista
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2011 klo 14:12"]
apteekkialalle päätyvät täysin huumorintajuttomat ihmiset? Nuo totiset torvensoittajat sitten kailottavat iänikuisia lääkeohjeitaan koko liikehuoneiston kuultavaksi... Oikein ahdistaa apteekkikäynnit nykyään...
[/quote]
Arvaapas, mistä tuo negatiivinen asiakaspalveluhenkisyys imee energiansa.. KYLLÄ, niistä kaikista kusipää asiakkaista jotka eivät viitsi edes katsettaan nostaa saatikka tervehtiä kun joutuu tekemisiin työntekijän kanssa. Aivan kuin se olisi apteekin vika kun sulla on asiaa apteekkiin.
[/quote]
Mitäs helvettiä tulet häiritsemään asiakkaita
Nykyisin ihmiset ärsyyntyy ja mielensä pahoittaa AIVAN KAIKESTA, saa palvelua liikaa tai liian vähän, muttei varmasti sopivasti. Apteekkituotteiden myynti ja käyttö vaatii ohjausta, ja hyvä että sitä saa pyytämättä. Alalla olleena voin sanoa että puolet ottaa ohjeet mielellään vastaan, ja loput ärähtää, mie tiijän oon käyttäny ennenkin. Se että on käyttänyt ennekin, ei takaa oikeaa käyttöä.
40 v apteekissa työskennelleenä , en ole peräruiskekannusta kuullutkaan:) Lienetkö kuullut oikein, vaikka korvat pystyssä yritit?
Vierailija kirjoitti:
ihan oikeasta elämästä; Asiakkaalla ollut samat lääkkeet käytössä maailman tapista. Mainitsin ihan ohimennen, että niin tämä lääkehän pitää ottaa ihan tyhjään mahaan, eikä saa sen jälkeen syödä samantien. Oli asiakkaalle IHAN uutta tietoa...
Ja näitähän riittää!
Asiakas pelkäsi sinua:
hyökkäävää vihamielistä farmaseuttia. Siksi hän yritti miellyttää sinua hokemalla paniikissa:
-Ai jaa. Ihanko totta?
Mukavaa kun kerroit. Voi kiitos tiedosta.
Sinusta ei olisi muuten päässyt eroon. Joten en onnittelisi itseäni "uuden tiedon" jakamisesta asiakkaalle.
Farmaseutit muutenkin lienevät tavallista kärkkäämpiä, epämiellyttävän hyökkääviä ihmisiä?
Ostin kolestrolilääkettä ja unilääkettä, laput meni sekaisin eli unilääke tulisi ottaa ruokailun yhteydessä ja kolestrolilääke illalla. Sattuhuan sitä.
Minulta on loppu särkylääke ja verenpainelääke. Ahdistaa lähteä hakemaan niitä, kun selän taakse hiipii joku valkotakkinen kakara kyselemään. Pyydän apua, jos sitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää kailottaa käyttöohjeet, jos lääke on ennestään asiakkaalle tuttu?
Myöskään ei tarvitse kysyä montaa kertaa, että voinko auttaa, jos asiakas ei tarvitse apua. Joskus asiakas voi hakea jotain, mitä ei halua sinulle kailottaa keskellä apteekkia. Ulostuslääkettä, raskaustestiä..
Samaa ihmetellyt. Etenkin pienellä paikkakunnalla kamala ostaa häveliäämpiä lääkkeitä kun myyjä kailottaa kaiken. Toinen ihmettelyn aihe: kun asiakas kysyy joistain eri tuotteista eroja, niin myyjä alkaa lukemaan sen lääkkeen potilasohjetta pakkauksesta ääneen, ja mumisee vielä että jaa-a, mitenhän tää on, kun tässä lukee sitä ja tätä.. Sama kun kysyisin keltä vain kadun mieheltä joka osaa lukea?! Osaan itsekin lukea, ei mulle tarvitse alkaa availemaan paketteja ja lukemaan. Eikö farmaseuteilla ole tietämystä lääkkeistä kun kaikki luetaan potilasohjeista? No usein "tiskin takaa" perähuoneesta löytyy osaavampaa henkilöstä. Mutta nämä nuoret farmaseuttinaiset, ottakaa nyt vähän tuotetietoutta jostain ennen kuin menette palvelemaan asiakkaita.
Kassalla pyöriteltiin silmiä, kun kysyttiin mittakuppia annosteltavaan nestemäiseen lääkkeeseen. Lopulta farmaseutti sanoi: voidaan me sulle semmoinen myydä.
Eikö kyseessä ollut lääkeruiskulla annostelu. Öö, eikö se vain ole hyvä jos asiakas haluaa mitata oikean annoksen. Kyseinen apteekki ei kuulu mihinkään ketjuun.
Multa tullaan kysymään tarvitsenko apua vain jos olen jo hetken haahuillut siellä, ei siis heti kun sisään astuu. Ja ymmärtäähän sen kun palveluammatissa ovat ja alan jo varmaan näyttää vähän hämmentyneeltä/apua kaipaavalta. Kukaan ei kyllä koskaan huuda, sellainen hieman tavallista hiljaisempi pehmeä puheääni tuntuu olevan. Jos kysytään mitä etsin ja kerron, niin esitellään vaihtoehto kai pari ja siinä samalla sitten pieni tuoteselostus/pikku etuotteiden välillä ja mahdollinen "tämä on ollut tosi suosittu". Ainoastaan reseptilääkkeitä hakiessa saatetaan muistutella jo ns. itsestäänselvyyksiä. Esimerkiksi kun hain erästä lääkettä niin muistuttivat aina että tämä saattaa vaikuttaa ehkäisypillerien tehoon.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen apteekit (etenkin ne keskusta-alueen) tuntuvat olevan yli-innokaiden asiakaspalvelijoiden kansoittamia. Hain kerran siitä Sokoksen yhteydessä olevasta apteekista jotain reseptilääkettä, ja kun olin valmis lähtemään siitä tiskiltä, niin farmaseutti alkoi kysellä haluaisinko kysyä jotain tai askarruttaako minua jokin asia. Kun sanoin että kaikki on hyvin kiitos vain, niin täti jatkoi utelemistaan edelleen: eikö nyt jotain kysyttävää kuitenkin olisi?!
Itse tamperelaisena olen ajatellut että johtuu varmaan näistä varkaista/nisteistä sun muista. Siellä todella pyörii näitä myyjiä pilvin pimein. Sama on varmaan kaikkien kaupunkien keskustojen apteekeissa. Ovat nuo varkaat ja muut häiriköt varmaan melkoinen riesa. Mutta silti ärsyynnyn kun kytätään kokoaika, ja "palvellaan" vaikka vaan katselisi mutta ehkä kyse on tästä että jokaista pitää epäillä lähtökohtaisesti varkaaksi. Se hieno turkkirouvakin voi pölliä jotain nimittäin.
Tilatkaa nettiapteekista! Kukaan ei hyökkää kimppuun, kailota vaivojasi tai tuputa itsestäänselviä neuvoja, tai kohtele sinua kuin varasta. Oikein hyvän apteekin kun löytää, ei tarvitse edes keskustella chat-palvelussa farmaseutin kanssa reseptilääkkeitä tilatessa, ja lääkeneuvonnasta kieltäytymiseen riittää rasti ruutuun. Itse olen näin tehnyt jo vuoden. Ei enää ahdistavia apteekkikokemuksia!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 11:52"]Emmäkä haluis kailottaa ääneen että haluun nyt pyrviniä kihomatoihin ja hiusaineita täihin ja molemmat heti kuten edelliskesänä, ihanaa kun lapset käyvät kylässä eikä edes varotella... Myyjä kailottaa niin että ainakin apteekki on tyhjänä asiakkaista seuraavat 15min!!!! Terveisin vittuuntunut asiakas.
[/quote]Just.... Siihen apteekkiin pikkuinen palaute!