Minkä ihmeen takia ihmiset panttaa vauvan nimeä?
Kun kysyn asiasta niin vastaus on; "suvussa on tapana paljastaa nimi vasta kastajaisissa". Zzzzzzz Minusta on jotenkin alentavaa puhua vain vauvasta, veljestä, siskosta tai pallerosta.
Kommentit (95)
meillä lapsen nimi on julkinen jo ennenkö se syntyy ja vauvasta puhutaan sen nimellä jo ennen syntymää.
Itse en suin surminkaan kutsu tuttujen vauvaa nimellä, jos nimeä on pantattu. Olkoon vauva sitten loppuelämänsä.
Kun kysyn asiasta niin vastaus on; "suvussa on tapana paljastaa nimi vasta kastajaisissa". Zzzzzzz Minusta on jotenkin alentavaa puhua vain vauvasta, veljestä, siskosta tai pallerosta.
Eikö nykyään ihmisillä ole enää mitään käytöstapoja tai uteliaisuudella mitään rajaa?? Eiköhän sen voi itse päättää kertooko vai ei. Nolo tässä on se ap, kun menee utelemaan.
Pelkän av:n perusteella. Vai kuvitteletko että täällä on kaikki suomalaiset?
Ja mktä väliä. Toiset haluaa kertoa toiset ei. Opetelkaa elämään sen kanssa, ei se niin hankalaa ole.
kamalan heikkoitsetuntoisia näyttää olevan suurin osa Suomalaisista...
ei kukaan voi enää kääntää vanhempien päätä nimen suhteen, ehkä kukaan ei enää vaivaudu nimeä edes moittiakkaan?
Missä menee raja? Saako vanhempi kieltäytyä ilmoittamasta lapsen nimeä vaikka kouluikäiseksi asti? Eihän kastaminen liity nimenantoon mitenkään.
mata odottaa ristiäisiin saakka? Minkä ihmeen takia se pitää tietää heti?
Olisko aplla itsellä nyt jotain ongelmaa siellä omien korvien välissä? Rakkaalla lapsella on monta nimeä etkö sitä tiedä?
mutta minusta on ainakin mukavampi kutsua elävää ihmistä nimellä.
Miksi nimi PITÄISI kertoa ennen ristiäisiä? Eikös se ole jokaisen vanhemman oma asia kertooko vai ei?
päätettiin nimi vasta just ennen ristiäisiä
Itse en suin surminkaan kutsu tuttujen vauvaa nimellä, jos nimeä on pantattu. Olkoon vauva sitten loppuelämänsä.
tai edellisenä iltana. Me ei osata nimetä lasta ennenku on nähty, keneltä hän näyttää. minusta on kiva, kun saa ristiäisiin asti miettiä ja pyöritellä nimiä ja etsiä sitä parasta nimeä. ja kun nimi on päätetty niin myöhään, niin sama pitää salaisuutena siihen asti kun pappi sen sanoo.
lapsen nimi kerrotaan vasta kastajaisissa koska uskottiin ettei paholainen saa vietyä lasta jos ei tiedä nimeä...mä tykkään kunnioittaa perinteita vaikka paholaisiin en uskokaan eikä ole mun ongelmani jos joku ei sitä kuukautta tai kahta jaksa tietoa odottaa. Minusta vaan on juhlllisempaa ja arvokkaampaa julkistaa nimi kasteessa. Jos ap saa tästä ongelman aikaiseksi ei ole kenenkään mun kuin hänen oma ongelmansa.
sitä että nimeö arvotaan suunnilleen vielä ristiäispäivänä. Jospa ap:lle ei ole kerrottu siksi, koska ei ole vielä itsekään osattu päättää mikä nimeksi tulee.
Meilläkin oli valmis nimi jo enne vauvan syntymää, mutta eihän se sitten oikein sopinutkaan vauvalle. Uusiksi siis meni..
ristiäisten alla. Ehkä he eivät halua sitä vielä kertoa koska mittivät sitä vielä. Sitä ei ole vielä lyöty lopullisesti lukkoon.
Miksi vauvaa ei saisi sanoa vauvaksi, muruksi, palleroksi, tylleröksi tai miksi vaan?
Miksi vauvaa ei saisi sanoa vauvaksi, muruksi, palleroksi, tylleröksi tai miksi vaan?
Tässä ketjussa ei nyt tainnut olla puhe siitä, jos vauvan nimi on vielä hakusessa, vaan ihmisistä, jotka PANTTAAVAT sitä jo päätettyä nimeä kuin valtionsalaisuutta ikään.
meistä se on hieno tapa juhlistaa sekä kastetta että vauvan nimeä...onhan sen nyt ihan eri asia kertoa nimi juhlassa kuin ihan tavallisessa tapaamisessa. Kaikesta tekin otatte ongelmaa itsehän voitte julkistaa sen vaikka lehdessä heti lapsen synnyttyä kukin tyylillään.
nimi päätettiin sairaalassa ja nimi paljastettiin samantien. Itse en osaa kuvitella kutsuvani vauvaa milloin milläkin nimellä viikko tai kuukausi tolkulla.
silti mieluummin käytettiin alkun muita hellittelynimiä. Onko tää jollekulle nyt ongelma ja jos on niin miksi? Mä oon tykänny aina ensin tutustua vauvaan ennen kuin olen alkanut oman perheen keskenkään käyttää nimeä ja tunnetustihan rakkaalla lapsella on monta nimeä. Miksi vastasyntynyttä ei saisi kutsua hellittelynimillä vaan heti virallisesti omalla nimellä?
Miksi nimi PITÄISI kertoa ennen ristiäisiä? Eikös se ole jokaisen vanhemman oma asia kertooko vai ei?