***LOKAVAUVAT 2011*** lokakuussa
Kommentit (88)
Täällä on jo kolmena päivänä supistellut tiheästi, ensin 3-4 h/10 min välein ihan harjoitusversioita ja sitten viimeinkin eilen jo kipeitäkin useamman tunnin ajan, 4-10 min välein. Käytiin sitten illalla ihan synnärillä asti käyrillä ja katsastamassa tilanne.
Edellämme yksi äiti pääsi suoraan saliin, itsellä sillä hetkellä häntä katsellessa sellainen olo, ettei meidän ehkä ihan vielä kuitenkaan tarvitsisi olla täällä. Kätilö katsoi kohdunsuun, auki sormelle vasta ja kaulaakin jäljellä 2 cm. SIinä sitä sitten vuorokauden vaihtuessa makailin käyrällä ja muksiainen melskasi masussa, käyrä ok, mutta supistukset harvenivat ja kätilö tarjosi vaihtoehdoiksi sairaalaan jääntiä tai kotiin palaamista. Sain särkylääkettä ja lähdin kotiin nukkumaan.
Kotona oltiin kahden maissa aamuyöllä ja nukahdin suhteellisen nopeasti, mutta neljän-viiden maissa alkoi sellainen mekastus masussa, etten saanut nukuttua tuntiin. Taisi muksiainen hermostua, kun ei päässytkään ulos vielä. Valvotti vielä toisenkin tunnin, supistukset taisivat loppua kokonaan yöllä tai sitten en vain erottanut niitä kohdun venyttelijä-potkijaisen liikkeiden väleissä.
Odottelu siis jatkuu, mutta toivottavasti ymmärtäisi nyt kohtu tehdä sen verran yhteistyötä, että saadaan tämä pienoinen syliin viikonlopun aikana :).
Aurinkoista lauantaita kaikille vauvojaan hoiteleville ja niitä odotteleville =)!
Toiveikas Unelma11 ja muksiainen 40+3
Lämpöiset onnittelut kaikille nyytin kainaloonsa saaneille :) Oli ihana tulla tänne taas hetken tauon jälkeen lukemaan vauvauutisia :)
Tiistaina nousi varoittamatta kuume, aattelin, että jotain flunssaa vain. No keskiviikkona sitte alkoi lukemat huidella 39 ast ja päätin lähteä päivystyksessä käymään. Tulehdusarvot reilusi koholla, epäilivät rinta- tai kohtutulehdusta. Mulla oli silloin jo synnytyksen jälkeen crp 160ssä a sain silloin viikon kuurin. ja nyt siis uutta kuuria putkeen... Ottaa päähän, kun just ehti saada vauvan ja oman vattan kuntoon ja nyt saa taas alkaa Kefexiniä syömään. Ei muuta kuin Relat ja gefilukset kehiin. Tytöllä onneksi kaikki ok. Paino noussut mukavasti, ja nukkuu päivisinki ihan mukavia pätkiä. Öisin syö parin tunnin välein. Itellä vaan ollu pinna kireällä ja kaamea väsy, mutta nyt alkaa hellittää.
Kovasti tsemppiä niille jotka vielä odottavat! Kyllä Unelma11 luulis, että Sinäkin saat pian Muksiaisen kainaloon, toivotaan, että oot jo synnyttämässä, kun tätä kirjoitan :)
T. Mariapuuro ja "Maija" 2,5vkoa
Meille syntyi ihana pieni poika 23.10.11. Pituutta 47 cm, paino 2890 g.
Su-aamuna (39+2)alkoi kipeästi supistamaan ja heti 3 min välein. Tuli melkoinen kiire sairaalaan (80 km) mutta sinne ehdittiin ja nopean tutkimuksen jälkeen kiidätettiin leikkaussaliin hätäsektioon. Meillehän oli suunniteltu perätilan vuoksi sektio, joka olisi ollut 26.10., mutta sinne asti ei siis päästy! :)
Kaikki meni kuitenkin loppujen lopuksi hyvin, ehkä paremmalla ajalla kirjoittelen tarkemmin synnytyksestä!
Nyt ollaan jo kotona ja opetellaan uutta arkea vauvan kanssa! :D
Onnea kaikille muillekin vauvautuneille!
Pauge + Reiska 1 vko
Pikaisesti lueskelemassa olen käynyt, mutta ei muka ole ehtinyt omia kuulumisia kirjoitella. Ihanaa vauvaperhearkea vietellään täällä. Välillä vauva roikkuu tissillä koko ajan ja toisina päivinä nukkuu neljä-viisikin tuntia putkeen. Öisin voi unta tulla vielä pidempikin väli, joten ainakin toistaiseksi olen jaksellut itse oikein hyvin :) Imetyksellä siis ollaan pärjäilty ja olen siitä iloinen kun odotusaikana toiveena oli juuri täysimetys.
Tsemppiä teille jotka olette syystä tai toisesta kipeitä! Vauvan hoito kun saattaa muutenkin olla väsyttävää ja voimia vievää niin kipeänä se tuntuu varmasti vielä haastavammalta.
Ja Vaniliini kyseli ehkäisystä. Itsekin olen ajatellut hormonikierukkaa. Olen kokeillut sitä vuosia aiemminkin ja siitä on vain huonoja kokemuksia. Laitto sattui valtavasti eikä kierukka meinannut edes mennä paikoilleen. Mulla oli vuotoa koko kierukan ajan eli noin vuoden ajan joka ikinen päivä. Sain aknea ja mielialat heitteli kovasti. Vuoden päästä kyllästyin ja otatin härvelin pois. Nyt olen jutellut asiasta lääkärin kanssa ja hän suositteli kokeilemaan uudelleen. Kierukat ovat kehittyneet tässä vuosien saatossa ja nyt voisi sopia minullekin. Vielä en ole aivan varma uskallanko kokeilla, mutta harkinnassa on. Ja kuten Vaniliini sanoitkin, kaikki me reagoidaan eri tavoin. Sinulle se voi sopia täydellisesti, en halua siis pelotella omalla kokemuksellani :)
Mutta nyt 4 v pyytää leikkimään. Jaksamista vielä loppupään kärvistelijöille ja leppoisaa vauva-arkea meille synnyttäneille :) Huomenna on jo marraskuu, aika lentää!
Rupis ja neiti Haisuli melkein 4 viikkoa
Eipä ehditty jakautumaan lokakuun puolella, vaan pienen miehemme syntymäpäiväksi tuli sitten 1.11.11 =).
Supistukset -10x kovempina kuin perjantaina- alkoivat heti kuun vaihtuessa eli puolen yön maissa. Aamun odottelin, että tihenisivät ( 10 min/2h), kivut olivat niin suuret, että jokainen supistus ajoi ylös sängystä ja pystyyn.
Viiden jälkeen lähdimme viimein synnärille, siellä olin avoinna vasta pari senttiä ja olin erittäin pettynyt-eikö näin kipeillä supistuksilla muka jo synny vauvaa...?
Suppareita käyrällä 7 min välein, kipulääkkeestä ei apua, tunnin päästä meni lapsivedet, siitä tunnissa saliin, jossa pääsen ilokaasulla pahimpien kipujen yli, epiduraalin saan noin tuntia ennen muksiaisen syntymää ja se ehtii onneksi tehota. Muistan ilmoittaa kätilölle halustani luovuttaa istukkaveren heti syntymän jälkeen ja muksiainen makaa jo rinnalla n. 4 tuntia synnärille tulosta =).
Synnytyksen kesto siis n. 8 h, kipeistä säännöllisistä supistuksista- avautumisvaihe raju 1,5h- ponnistusvaihe 11 min. Ei tikkejä =). Terve, pieni, ihana poika maailmassa. Rv 40+6.
Nyt olemme jo kotona, maito on noussut ja opetellaan olemaan nelihenkinen perhe, ihanaa =)!
Unelma11 ja muksianen 3 vrk
Hei! On jäänyt kirjoittaminen kiireiden takia. Meille syntyi pieni prinssi 18.10 painoa 3605g ja pituutta 51.5cm. Vauva on oikein kiltti, syö ja nukkuu :) Kiireitä ollut kun yksinhuoltaja olen ja lisäksi on 3v tyttö. Arki on kiireistä lasten kanssa. Ihanaa kun vauva syntyi ja arki alkoi. Onneksi poika on hyväntuulinen, ainakin vielä :D
Lisäsin teidätkin synnyttäneisiin. :) Onnea kovasti kaikille ja nauttikaa vauvoista!
Oltiin pojan kanssa neuvolassa tiistaina ja poika painoi yli neljä kiloa jo eli kovin oli kerännyt painoa kolmessa viikossa. Tänään käytiin neuvolalääkärillä vielä vatsan takia ja painokin otettiin siinä samassa ja pojalle oli kertynyt tähän mennessä 4200g. Muutamassa päivässä oli tullut kuulemma se mitä pitäisi tulla vähintään viikossa. Eli hyvin on syönyt eikä ainakaan näytä yleisvointi olevan huono vaikka vatsa vaivaakin. Hyvä niin. :)
Voikaa hyvin ja jaksamisia vielä odottaville, kohta on lokakuu ohi. :)
Ehkäisystä ajattelin kysäistä jos te synnyttäneet olette ehtineet sitä jo pohtia. Itse ajattelin hormonikierukkaa. Mitä teillä on mielessä? Onko jollain kokemusta hormonikierukasta? Vaikka yksilöllistähän se on että mikä kenellekin sopii, mutta kuitenkin! :)
Vaniliini ja poika huomenna tasan 1kk! :)