***LOKAVAUVAT 2011*** lokakuussa
Kommentit (88)
Täällä jo rv 40+6 (just vaihtui vuorokausi). Odotan joka päivä, että synnytys käynnistyisi, mutta aina turhaan. Noh reilu viikko enää maksimissaan, kun vauva on täällä.
Neuvolassa kävin maanantaina ja verenpaineet oli korkeella 136/102. Virtsa OK. Neuvolasta sain pissatikkuja, ja joka päivä oon mittaillut proteiineja, mutta ei ole ollut mitään. Sanottiin, että jos tulee pääkipua ja/tai näköhäiriöitä, niin suoraan sairaalaan.
Kotona olen nyt mittaillut pissaa, se on ollut ok koko ajan. Verenpaineet on jotain 122/90 luokkaa. Joten ei korkeat, mutta kuitenkin molemmat arvot noussut 20 yksikköä alkuperäisestä.
Turvotusta on paljon, niin kasvoissa, kuin käsissä ja jaloissakin. Kädet ja sormet puutuu koko ajan ja kengät puristaa. Painokin oli noussut jotain 1200g/vko vauhdilla. Läheiset onkin sanonut, että "Nenä on leventynyt!", "Ompas sulla huuletkin kasvanut, ennen ylähuulta ei näkyny ollenkaan." Ja "Näyttää, että tässä parissa päivässäkin kasvot on pyöristynyt kovasti."
Musta tuntuu, että hampaatkaan ei enää oikein osu yhteen samanlailla kuin ennen. Ja en tiedä liittyykö huulien turvotukseen, mutta kuolaan nykyään ihan hirvesti nukkuessa, vaikka siis suu on kiinni. Huulet falskaa :D
Ja muuten, kaikki kun puhuu, että loppuaikana pitää käydä koko ajan vessassa. Mä en käy, edes yöllä. Ei ihme, ettei tartte, kun kaikki neste kertyy elimistöön.
No torstaina tuli pieni päänsärky, mutta halusin mennä kuitenkin synnytysvastaanottoon tarkistukseen.
Siellä verikokeet ja pissa ok. Verenpaine 142/84 eli vielä ok. Sydänkäyrää otettiin tunnin verran, kun vauva oli niin hiljainen. Syke oli koko ajan jotain 120 luokkaa. Piti kääntää kylkeä ja juoda mehua, niin saatiin vauva hereille ja sykekin nousi yli 150.
Lääkäri kokeili refleksit, eli löi polvia vasarallaan. Refleksit on ylivilkkaat, joka on yksi raskausmyrkytyksen oire.
Ultrassa olin käynyt 10 päivää aiemmin, kun kohdun korkeuden (sf36cm, ja itse siis 154cm) ja raskausdiabeteksen takia epäiltiin vauvan isoa kokoa. Kuitenkin vauva oli ihan normikokoinen. Eli siis rv38+6 painoarvio oli 3,5kg. Ja vauva laskeutunut.
Nyt 10 päivää edellisestä arviosta vauva edelleen 3,5kg, ja luut ei enää vastannut viikkoja. Mittauksien mukaan ei olisi kasvanut enää ollenkaan. Kohdun suu pehmeä ja auki yhdelle sormelle, kanavaa 2cm jäljellä.
Sain uuden ajan äitipolille huomiseksi maanantaiksi. Saa nähdä mitä siellä sanotaan. Päätä on särkenyt jo kaksi päivää putkeen. panadolia joutuu ottamaan,tänään 2 000mg. Mutta sairaalassa sanottiin, että voi tulla takas jos alapaine on yli 100, ja sitähän se ei ole. Äsken oli just sen 92.
Minusta on ärsyttävää, että ei voida käynnistää jo, kun viikkoja aivan riittävästi ja vauvakin vielä kunnossa. Onko pakko odotella, että tästä kehittyy kunnon raskausmyrkytys. Myrkytyksen oireenahan on, että istukka ei toimi kunnolla. Ja siltä ainakin vaikuttaa, kun kasvua ei tule. Vaikkakin napanuoran virtaus oli normaali ultrassa.
Jospa huomenna saisi lisätietoa.
Tsemppiä kaikille!
sandokai rv40+6
Sandokai: ompa ärsyttävää! Toivottavasti saisit pian käynnistyspäätöksen, jos vauvakaan ei ole enää kasvanut niin eihän se istukka silloin enää kunnolla toimi! Tsemppiä!
Itse sain tänään kutsun äitipolille, keskiviikkona pitäisi mennä. Sain myös kehoituksen olla ravinnotta, jos vauvaa yritetään kääntää (on siis perätilassa). Jotenkin kovin skeptinen olo, noinkohan saadaan käännettyä... Toivottavasti saisin sitten samalla jotain kokoarvioo myös, meilläpäin kun ei lääkärintarkastuksia rutiinisti ole kuin se yksi vk:lla 26, eli ei ole mitään käsitystä minkäkokoinen kaveri mahassa asustaa... Perätilasynnytykseen en kuitenkaan lähde, oli kokoarvio mikä tahansa. Pelottaa, jos vauva jäisikin päästään kiinni ja jouduttaisiin väkisin repimään pihalle, mitä vaurioita siinä tulisi molemmille!
Pitäisiköhän keskiviikkona jo ottaa laukkukin kaiken varalta autoon mukaan...oon kuullut että kääntöyritys voi käynnistää synnytyksen...Eihän siitä vahinkoakaan olisi?
Vielä huhuilen, onko muita kenellä on vauva perätilassa tai aiemmin ollut ja mihin olette päätyneet? Onko yritetty kääntää?
Ylipäänsä sektiosta tai kääntöyrityksistä on näköjään vaikea löytää ihan asiatietoa...Kaikkialla vain puhutaan synnytykseen valmistautumisesta ja kuinka se tulee olemaan elämän mullistava kokemus...
Juuri luin uutta vauvalehteä ja piti taas itkut tirauttaa tällaista juttua lukiessa... KUN MINÄ EN SAA SYNNYTTÄÄ!!! No, vähän ylireagointia, eihän sitä vielä tiedä, mutta HIUKAN tunteet nyt pinnalla... Mieskin on vähän ymmällään... :D
No, keskiviikkoa odotellessa!
Pauge + Reiska 37+3
Sain päätöksen, että käynnistetään torstaina 13.10 rv41+2, eli kolmen päivän päästä, jos ei vauva eksy maailmaan jo ennen sitä.
Verenpaine ja pissa ok. Napanuoran virtaus ok. Sydänkäyrä ok.
Päätä on kyllä kovasti särkenyt. Vuorokauden sisään otin sen maksimi parasetamol-annoksen, eli 3 000mg. Ja silti särkee.
Lääkäri teki sisätutkimuksen. Hänellä on todella pienet sormet, mutta kaksi sormea mahtui kohdun suulta sisään. Kanavaa on jäljellä vielä pari senttiä. Tuli ihan kunnolla vertakin tuon kokeilun jälkeen. Mutta joskos se siitä sitten alkais tulla itekseen ulos.
Viime yönä sain nukuttua vain 3h. Kävin silti heti aamusta ennen lääkäriä koirien kanssa 1h15min kävelylenkin. Nyt vois koittaa taas nukkua, jos vaikka lähtö tulis, niin jaksaa sitten.
sandokai
onnea juuliskalle pienestä tytöstä, ihanaa :)
mua ihan ärsyttää kun luen näitä käynnistys-vatvomisia, toinen lkri sanoo toista ja toinen toista, hyvää esimerkkiä hoitosuhteista. tsemppiä teille
.. MULLA MENEE OIKEESTI HERMO TÄN FOORUMIN KANSSA KUN SAA SATA KERTAA LÄHETTÄÄ SAMAN VIESTIN..
joo ei nyt meni vati nurin, kymmenen kertaa koittan lähettää yhtä helvetin viestiä niin ei vaan.
tsemppiä teille joilla tää loppuaika on yhtä arpomista, syystä tai toisesta !
täällä rv 40 ja nla käynti takana, kaikki ok.
perjantain uus aika ja jos näyttää siltä niin ens torstaille tilataan aika lääkärille+ultraan, ja jos löytävät jotain syytä niin käynnistys sinä päivänä, jos kaikki ok ni seuraavana maanantaina sitten käynnistys. eli maks kaks vkoa enää, mut voi kun aika matelee. viikot menee nopeaan mut tää kotona kökkiminen "ai, nyt koskee, supistaa, meniskö vedet, ai ei,, höh,, taas koskee, jee, ei ku ne loppu". byää.
Meille syntyi 9.10 potra poika: 4735g ja 54cm täyttä suloisuutta. Poika syntyi juuri puolen yön jälkeen, rv 41+2. Synnytyksessä avautusmisvaihe oli helvetillisen pitkä ja kipeä eikä kivunlievitys mahdollisuutta kuin vasta viime tunneilla, mutta ponnistusvaihe oli sentään onneksi todella nopea. Parilla ponnistuksella vauva oli ulkona.
Onnea muillekin vauvan saaneille ja tsemppiä odotukseen!
Pikaiset onnittelut tulin toivottamaan! Tulipas kyllä potra poika! :) Hyvin se kuitenkin ulos tuli jos parilla ponnistuksella oli jo tässä maailmassa. :) Onnea!
Täällä arki kahden lapsen kanssa on toden teolla alkanut kun mies palasi töihin. Hyvin on mennyt, en ota stressiä. :) Kun muistaa vaan tuota esikoista paljon huomioida niin päivä menee aika hienosti. :D Pojalla on aika herkkä vatsa, mikä häiritsee yleensä paljon syötön jälkeen kun ilma jää kummittelemaan sinne suolistoon. Öisin se on aika ikävää kun pitää hereillä välillä tunninkin verran sen takia äippää, joskus enemmänkin. Mutta kyllä se siitä. :)
Vaniliini ja poika 12vrk
Tulipas iso poika. Ja onneksi ilmeisen helposti tuli uloskin ja mahtui tulemaan.
Mulla on tänään tullut varmaankin osia siitä limatulpasta. Pariin otteeseen on tullut tosi paksua limaa. Sen väristä en tiedä, kun maanantaisen kohdunsuun ronkkimisen takia kaikki vuoto on ruskeaa...
Toivottavasti synnytys alkaisi ennen torstai aamun käynnistystä. Olisi se niin paljon kivempaa, kun ei tarvitsisi käynnistää.
sandokai rv41+0
vauvan saaneille =)
Kovasti täällä myös odotellaan että jotain tapahtuisi mutta eipä tapahdu.. päivät menee hitaasti kun odottelee, pitäis osata nauttia tästä oloilusta mutta kun ei osaa niin ei osaa =)
Eilen kokeilin taas kaikki keinot, lenkkeilin, siivosin, saunoin ja sitä kolmatta ässää harrastettiin myös siinä toivossa että jotain tapahtuisi mutta siinä se yö meni kuten muutkin yöt vessassa ravatessa mutta ei yhtään supistusta.
Tulipahan taas kiukuteltua =)
Eikun aamutoimiin ja supisteluja kaikille niitä toivoville =)
Tillukka 40+1
Eilen tuli siis osia limatulpasta. Tänä aamuna ihan kunnon klöntti. Sen sai oikein vetää ulos. Eli oli tosi kiinteä, venyvä ja limainen. Ei sitä voi sekottaa mihinkään runsaaseen valkovuotoon tai vastaavaan. Se oli ruskeaa ja veristä.
Toivottavasti alkais synnytys ennen huomis aamun käynnistystä.
Nyt vielä äkkiä pesemään kuivaliinat, silkkivaipat ja hoitamaan villahousut valmiiksi kestovaippailua varten :D
Nyt on suoli tyhjentynyt jo kolmesti. Ja mahassakin sentään tuntuu jo hiukan kipua.
Sain pestyä ja hoidettua kestovaippajutut valmiiksi :D Hyvissä ajoin, kun aina olen.
Voisin pakata sairaalakassinkin loppuun...
Mutta kylläpä tulikin pää kipeäksi :(
Eilen alko kipeet supistukset aamusella, tulivat ja menivät pitkin päivää. Ilta 22 alko tulee säännöllisesti, 10min välein. 02 alko törkee pääkipu ja 03 otin siihen gramman panadolia, ei auta, soitin synnärille ja tääll oon ollu viidestä asti. Tiputti jonku pikalääkkeen, pää on ok mut nää supistukset .. Jatkuneet siis läpi yön 10 min välein, kätilö totes tänne tullessa ettei synnytys käynnissä. Voi jee. Aamu kuus sanoin et väli edellee 10 min mut ovat pidentyneet ja reilusti kivuliaammat, sain jonkun pienen kapselin jonka pitäs olla tosi tehokas, vaikutuksen ois pitän alkaa seittemältä mut ei, ei ei ja kivut vaan yltyy. Passittivat vieläpä ukon kotiin.. Valivali, en uskalla edes ajatella mitkä kivut on sit kun synnytys käynnissä.. No kapseli paljastu sitte Oxycontiniksi, eikä ees auttannu mitään vaan mulle tuli tosi huono humala siitä. Puol 11 läksin kotiin kun ei muutosta, supistukset jatkuu edellee.. nyt rauhottuneet, muutamia tulee tuntiin mut tosi kipeitä, oon saanu vähän kyllä nukuttua.. että turhauttaa..
Ei tää synnytys ainakaan vielä lähtenyt käyntiin. Huomen aamulla sitten käynnistys. Toivotaan, että vauva syntyy jo huomenna ja kaikki menee hyvin.
Nyt on laukkukin pakattu. Vielä aamulla otetaan viimeiset mahakuvat kotona. Ja myös kuvat, kun minulla on äitini vanhat äitiyshousut jalassa. Äitini siis piti niitä silloin, kun minua odotti :)
Tsemppiä mirr ja Sandokai, jospa tänään jo saatte pienokaiset syliin! :)
Mulla oli eilen käynti äitipolilla, jossa varmistettiin vauvan perätila. Kääntämistä yritettiin, mutta tiukasti kaveri on paikallaan, ei hievahtanutkaan! :D Ja muuten, ei kyllä ollut kivuton toimenpide tuo kääntöyritys... :/
No, saatiin sitten aika suunniteltuun sektioon, vielä pitäisi pari viikkoa sitä odotella ja toivoa ettei synnytys käynnisty itsestään ettei tarviis kiireellisenä leikata...
Vauvan kokoarvio oli 2,5 kg, eli pieni on vielä kaveri...Tiedä sitten kuinka luotettavia nuo kokoarviot on? No, on nyt ainakin sitten aikaa vielä kasvaa, josko saavuttaisi 3 kiloa ennen syntymää! :D
Supistuksia kaikille niitä toivoville, itse niitä nyt en enää toivo! :D
Pauge + Reiska 37+6
Onnea tasapuolisesti kaikille vauvan jo saaneille ja tsemppiä loppumetreille odottelijat!
Täällä tuhisee viikon ikäinen pieni prinsessa. Eli 6.10 syntyi meidän nuorimmainen lyhyehkön (reilu 4 tuntia kokonaisuudessaan) mutta tosi kipeän synnytyksen päätteeksi. Epiduraalin sain, mutta se ei vienyt missään vaiheessa kaikkea kipua pois ja olo oli todella tuskainen. Onneksi ponnistusvaihe kesti vain alle 10 minuuttia ja sitten syntyi 9 pisteen tyttö, 3200g ja 50cm :)
Kotona ollaan ja väsymyksestä huolimatta ollaan koko perhe ihan onnesta sekaisin. Isommat lapset haluaa sylitellä vauvaa jatkuvasti eivätkä malttaisi edes antaa pienen nukkua. Maitoa tulee nyt jo hyvin ja noin 2 tunnin välein pikkuinen sitä tankkaa. Tämä on suurella todennäköisyydellä meidän viimeinen vauva ja sitä nyt jo suren. Ei koskaan enää tätä onnea... Ne hormonit :D
Synnytyssupistuksia tai vesienmenoa niitä toivoville ja me muut nautitaan nyyteistämme. Hyvää syksyä, yritän ehtiä tänne taas lueskelemaan kuulumisianne :)
Rupis ja pikkuinen :)
Onnittelut kaikille vauvan saaneille jälleen. =) Tämä meidän ketjumme tuntuu keräävän paljon pieniä miehen alkuja...Meilläkin poikalupaus masussa :P.
Täällä odotellaan edelleen ja tosiasiahan on, että viimeistään kk:n päästä pitäisi syntyä, mutta itse toivoisin kuitenkin nopeampaa tuloaikaa, ettei tarvitsisi marraskuulle ootella...
Olen ollut viimeisen viikon äärimmäisen väsynyt ja esikoisen kanssa päiväunet on tullut otettua yhtä pitkinä. Paikat muuten uutta tulokasta varten valmiina, sairaalalaukkukin pakattuna.
Energiaa haluaisin kuitenkin käyttää esikoisen kanssa olon ja kodin hoidon lisäksi muuhunkin. Ei vaan tunnu löytyvän nyt :(. No sitten vaan lepäillään ja valmistaudutaan ensi viikon -toivottavasti- koitokseen...
Unelma11 + muksiainen 38 +1
kaikille pienekoisen saaneille :) näyttää siltä, että tällä viikolla saahaan lukea myös lissää uusia ihania uutisia vauvoista, sen verran monella taisi olla käynnistyksiä tai vain tuntemuksia tulevasta, jee!
Tiällä nautitaan pienestä uuvesta perheenjäsenestä samoilla fiiliksillä kuin Rupiksen luona,,,eilen just sanoin terkkarille, että voi kun tätä kaikkea pikkuvauva aikaa saisi pulloon säilöön, josta voisi sitten ikävän iskiessä nuuskutella ja fiilistellä :)
Oliko teillä/meillä tarkoitus siirtyä tuonne vauvapuolelle kirjoittelemaan kunhan kaikki on jakautuneet? Minusta olis kyllä mukavaa jakaa kokemuksia ja ajatuksia myöhemminkin.
Supistuksia kaikille niitä toivoville ja tsemppiä vauvanhaku reissuille :)
Juuliska ja Neiti-Otus 8vrk
Tervehdys laitokselta!
Tyttö syntyi 38+6 viikoilla 2vrk:n käynnistyksen jälkeen 12.10.11 klo 8.27. Strategiset mitat 3710g ja 51cm. Pitkä tumma tukka, rauhallinen tapaus :) Huomenna ollaan ehkä kotiutumassa.
terv. Mariapuuro ja Pikkuneiti
PS. Ja lämpöiset onnittelut Jaiks pojan syntymän johdosta! Tosi urhea olit, kun kestit avautumisvaiheen ilman kivunlievitystä. Itse sain kaikki mahdolliset puudutteet epiduraalista spinaaliin ja silti olin välillä tosi kipeä. Hieno sattuma, että tasan 2v sitten samalla päivämäärällä meille syntyi samankokoinen poika (4700g ja 54cm) kuin sinulle, ja vielä samat rv 41+2! :)
Onnittelut Juuliskalle minunkin puolesta! Tosiaan ihanaa, kun ensimmäinen tyttökin syntyneiden lokavauvojen listalle :)
Huomenaamulla klo 8.00 aika synnytyssaliin käynnistysarviota varten. Tänään en oo asiaa vielä ehtiny paljon miettimään, kun oli esikoisen 2v synttärit järjestettävänä, ja aamupäivä meni leipoessa viimeisiä tarjottavia. Nyt kun viimeisetkin vieraat on lähteny, pitäis alkaa miettiä, mitä sinne sairaalaan ottais mukaan. Toki sekin vaihtoehto on vielä mahdollinen, että passittavat takaisin kotiin. Huomenna aamutuimaan tietää sitten enemmän!
Jos mua ei täällä muutamaan päivään näy, niin tod.näk. sain sitten jäädä sisälle käynnistystä varten.
Tsemppiä kaikille ja jaksamista! Täytynee illalla kokeilla vielä sittä nännien hierontakikkaa, jospa sais sillä keinolla vähän asiaa edistettyä. ;)
t. Mariapuuro + Masuasukki 38+3