IVF. Kertokaas nyt yksinkertaisesti...
Netistä löytää paljon sirpaleista tietoa asiasta, googlannut olen paljon. Mutta noin niinkuin rautalangasta vääntäen, miten IVF-prosessi alkaa ja etenee... ja omakohtaisia onnistuneita/epäonnistuneita kokemuksia kaipaan myös.
Kommentit (4)
onko kyse nyt siis ihan siitä että miten kyseinen toimenpide/hoito aloitetaan? Siis eka hoitovaihe?
Se riippuu ihan siitä että tehdäänkö hoito pitkällä kaavalla vai lyhyellä kaavalla. Yleensä ensimmäinen hoito tehdään pitkällä kaavalla ja varsinkin julkisella puolella suositaan pitkän kaavan hoitoja. Yksityisellä käytetään useammin lyhyttä kaavaa. Lyhyessä kaavassakaan hoito ei ole aina samanlainen.
Lisäksi on sitten eri merkkisiä lääkkeitä joita voidaan käyttää, kaikilla ei käytetä samoja lääkkeitä.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/4/viestiketju/1028031/aikatauluver…
Tuossa keskustelussa aika hyvin selitetty pitkä kaava.
Tuohon lyhyttä kaavaa selvittäisin sen verran että:
Lääkkeen pistäminen aloitetaan tosiaan se menkkojen eka päivä.
Muutaman päivän kuluttua ultrataan ja tarkistetaan lääkeannos. Aloitetaan myös jarru-aineen käyttö.
Lyhyessä kaavassa jarru on usein myös piikki eikä sumute.
ps. lyhyessä kaavassa saatetaan ohjata lääkkeillä kuukautisten alkamista, julkisella puolella toimitaan näin että saadaan punktio osumaan tiettyyn viikonpäivään. Tällöin ns. esilääkitys aloitetaan kp 15.
http://www.lapsettomuus.com/Hedelmoityshoidot/Koeputkihedelmoitys/index…
Ja tuo pysäyttävän lääkkeen käyttö tuossa pitkän kaavan hoidossa voi kestää muunkin ajan kuin sen 2 viikkoa. Minulla kesti kolme viikkoa koska kahden viikon jälkeen oma hormonitoimintani ei ollut nollassa niinkuin sen olisi pitänyt olla. Lääkeannosta lisättiin ja 3 viikon jälkeen se oli nollassa niinkuin piti. Johtuen lääkkeen pitkästä käytöstä ja suuremmasta määrästä minulla oli kuumia aaltoja ja ihan yhtäkkiä saatoin välillä olla hiessä.
Tätä ei mielestäni painoteta tarpeeksi hoidon alkaessa. Se on tuskallinen kiputila ja vaarallinen! Itse olin viikon sairaalassa sen vuoksi ja liikkuminen kiellettiin minimiin.
sitten kerätään munasoluja, jotka hedelmöitetään siittiöillä. Sitten toivotaan, että syntyy hyviä alkioita, jotka sitten siirretään kohtuun. Näin meidän 3 ihmettä syntyneet.