Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Positiivisen nuukailun ketju!

Vierailija
30.09.2011 |

Täällä on hilpeä ketju nuukuustarinoista. Mutta joukossa oli ihan fiksujakin juttuja, ei pelkästään karmaisevia. Itse rupesin siis puolittamaan tiskiainetabletit ja puhdastahan siinä tulee samalla tavalla kuin kokonaisilla tableteilla.

Jos siis keräisimme tähän ketjuun hyviä ja positiivisia nuukailuvinkkejä. Keinoja siis säästää pieniä pennejä sieltä täältä.

Omia vinkkejä:

-tiskaan noita margariinirasioita yms pakaste -ja eväsrasioiksi

-kuivat leivänkäntyt paistan krutongeiksi ja ripottelen milloin keiton päälle ja milloin salaattiin

-pyykinpesuainetta käytän vain noin puolet suositelusta ja ihan puhdasta pyykkiä sillä tulee

-kahvinporoista saa oivaa vartalonkuorintavoidetta kun siiehen sekoittaa hiukkasen kookosrasvaa joukkoon. Roskaa tietysti enempi kuin kaupan kuorinta, mutta on hyvä ja likimain ilmaista.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parasta rahansäästöä, joka jo oikeasti tuntuu kukkarossa (vrt. yli 80 € kuukausilippu). Puhumattakaan positiivisesta vaikutuksesta terveyteen ja mielialaan, sekä ympäristöön

Vierailija
22/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan kirpparilta lähes kaiken mahdollisen. Nytkin löysin kaksi talvitakkia itselleni, yhteensä 5,5€. Toinen on parempi ulkoilutakki ja toinen koiranulkoilutustakki. Lapsille lähes kaikki käytettynä kirppareilta ja huutonetistä.

Ylijäämäruuat koiralle.

Äitini tekee mehut ja hillot, ja pakastaa marjat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikki piiperrätte ihan pikkujuttujen parissa. Muovinen eväsrasianippu maksaa euron ja ne voi pestä tiskikoneessa, menee vettä ja energiaa kun tiskaa margariinirasioita ja lapset häpeävät niitä kerhossa. Kuivat koivuhalot tilattuna pihaan maksavat 100 euroa ja niiden lämpöarvo on paljon suurempi kuin oksien ja muiden, tuossa säästää miinusmerkkisesti koska työllekin voi laskea edes parin euron tuntipalkan ja olen mielummin lasten kanssa tuonkin ajan. Kuorintavoide? Osta pesusieni. Olen itsekin ekologinen mutta en nysvää turhien juttujen parissa.

Mä kuivaharjaan ihoni, se tekee tosi hyvää myös verenkierrolle. Eikä tartte ostella kuorintavoiteita tai sotata minkään kahvinpurujen kanssa:D Kasvoille käytän kasvoharjaa meikinpuhdistuksen yhteydessä.

Vierailija
24/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te kaikki piiperrätte ihan pikkujuttujen parissa. Muovinen eväsrasianippu maksaa euron ja ne voi pestä tiskikoneessa, menee vettä ja energiaa kun tiskaa margariinirasioita ja lapset häpeävät niitä kerhossa. Kuivat koivuhalot tilattuna pihaan maksavat 100 euroa ja niiden lämpöarvo on paljon suurempi kuin oksien ja muiden, tuossa säästää miinusmerkkisesti koska työllekin voi laskea edes parin euron tuntipalkan ja olen mielummin lasten kanssa tuonkin ajan. Kuorintavoide? Osta pesusieni. Olen itsekin ekologinen mutta en nysvää turhien juttujen parissa.

miksi esim. vanhoja lavoja, purkulautaa tms pitäisi viedä kaatopaikalle kun niistä voi sahata (huom. hyötyliikunta) käypää polttopuuta?

Vierailija
25/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että en tee sitä niinkään rahan säästön takia, vaan että ajatus siitä että kaatopaikat täyttyvät meidän kaikkien roskista karmii minua. Eli haluan ottaa jostain tuotteesta "kaikki tehot irti". Esim. säästän leipäpussit, ja vien niissä eväsleivät töihin. Tiedän että paketillinen muovipusseja ei maksa paljon paskaakaan, mutta sekin on ihan turhaa (luonnon)tuhlausta kun ne leipäpussit ajavat saman asian.

Vierailija
26/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nuukuus tulee enemmän siitä, että tuntuu pahalta heittää jatkuvasti tavaraa roskiin, kuin todellisesta rahanpuutteesta tai säästämisestä.

Meilläkin säästetään kaikki margariinirasiat yms. esim. pakastamiseen, sellaisille retkille kun ei viitsisi kantaa tyhjiä pakkauksia takaisin yms. Eli siis korvataan niillä ostettavat (lähes) kertaköyttöiset rasiat. Lapsilla on kyllä kunnon muoviset eväsrasiat sitten kerhoon erikseen.

Hedelmäpussit ja leipäpussit säästetään niin ikään pakastamiseen, eväiden kuljettamiseen yms. eli korvataan niillä ostettavat pakastepussit.

Lahjapaperit säästetään aina ja käytetään uudelleen.

Samoin poltetaan kaikki ylimääräinen puutavara, paitsi kestopuu, jota ei suositella poltettavaksi.

Itsetehdyistä korteista (ne joita en enää halua säilyttää) kerään askarteluun sopivat materiaalit, ihan vaan siksi, että tuntuu turhalta ostaa kaupasta uutena askarteluun tarkoitettuja tuotteita. Töissä kerään esimerkiksi värillisiä välilehtiä tuhottavista mapeista askarteluun.

Vierailija
27/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen kun näihin ketjuihin aina ilmaantuu tuo että margariinirasiat ym pestää pakastepurkeiksi ja eväsrasioiksi. Siis kuinka usein te oikein niitä uusia ostelette jos noin muka säästää jotain? Mä olen ostanut pari settiä pakastepurkkeja kun aikoinani omaan kotiini muutin 13v sitten ja ensimmäisen kerran sen jälkeen ostin kuukausi sitten pakastepurkkisetin 2 eurolla. Vanhat purkit pelittää toki yhä, nyt vain tarvitsin pieniä vauvan ruokien pakastamiseen. Pakastepurkithan on edullisia ja ne kestää käytössä vuosikausia!

Vierailija
28/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaan vanhat vaatteet räteiksi, joita käytän mm. wc-pytyn pesuun (ja heitän sitten roskiin).

Laitan tyhjään mehukeittopurkkiin (joita tosin meillä on harvoin) tilkan maitoa ja ravistan - tulee vielä "pirtelöä" lopuksi :) Jogurttipurkkiin voi laittaa vaikka mehua.

Korjaan joskus vaatteita vaikka en niitä enää tarvitse, vaan laitan ehjinä sitten kierrätykseen.

Olen joskus teipannut kenkien kantapäät (sisältä) ilmastointiteipillä. Kenkien käyttöikä kasvaa, eikä pieni reikä pääse enää kasvamaan (eikä varsinkaan hiertämään). Ilmastointiteipillä olen myös paikannut muoviammeen pohjan reiän kun tulppa meni rikki.

Säästän vanhat koulu- / työpaperit lasten piirustuspapereiksi.

Olen kerännyt talteen parittomat villasukat ja lapaset, ja aion myöhemmin ommella ne yhteen peitoksi! Tosin täytyy vaarmaankin ostaa kirpparilta parillisia mukaan... :D

Leikkaan poisheitettävistä vaatteista talteen ehjiä osia: resoreita, vetoketjuja, nappeja...

Vierailija
29/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että en tee sitä niinkään rahan säästön takia, vaan että ajatus siitä että kaatopaikat täyttyvät meidän kaikkien roskista karmii minua. Eli haluan ottaa jostain tuotteesta "kaikki tehot irti". .

Olen se joka sahasi lavoja ym. (Ei kestopuuta, mutta muut.) Hyötyliikuntaa ja olen siinä samalla pihassa lasten kanssa. Ja tosiaan, ettei pistä rasioita, leipäpusseja ym. saman tien roskiin ja osta toisenlaisia rasioita ja pusseja tilalle.

Vierailija
30/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täytyy lisätä, että meilläkään ei heitetä juuri yhtään ruokaa roskiin. Biojätettä täällä ei kerätä omakotitaloista, kompostin hankinta on kyllä mielessä... Mutta siis esimerkiksi aamupalan puolikkaat jugurtit, puolikkaat maitolasit yms. laitetaan jääkaappiin ja käytetään seuraavalla kerralla. Siis lasten, aikuiset toki osaavat juoda juomansa kerralla loppuun. Perunamuusin tai puuron tuunaan rieskoiksi. Jauhelihakastikkeen jämästä toi tehdä vaikka munakasta tai lämpimiä leipiä. Usein syödään kerran viikossa tähteitä, jolloin jokainen saa valita alkuviikon tähteistä mieluisimmat. Leipää pidetään esillä vain sen verran, että kuluu varmasti, ja osa laitetaan heti kauppapäivänä pakastimeen ja sieltä sulatellaan tarpeen mukaan. Paahtimeen voi laittaa leivän jopa jäisenä.

Kankaat käytetään meilläkin sellaisena rättinä erityisen likaisissa tilanteissa. Perussiivouksessa käytetään kyllä oikeita siivousvälineitä. Esimerkiksi tällä viikolla, kun meillä kävi putkimies, niin luuttusin lattian vanhalla lakanalla. Tuostas putkihommasta tuli kuitenkin sen verran sotkua ja remonttipölyä, että oli kiva heittää lakana luuttuamisen jälkeen roskiin, eikä käyttää tuohon esim. pestävää parkettimoppia.

Vierailija
31/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen kun näihin ketjuihin aina ilmaantuu tuo että margariinirasiat ym pestää pakastepurkeiksi ja eväsrasioiksi. Siis kuinka usein te oikein niitä uusia ostelette jos noin muka säästää jotain? Mä olen ostanut pari settiä pakastepurkkeja kun aikoinani omaan kotiini muutin 13v sitten ja ensimmäisen kerran sen jälkeen ostin kuukausi sitten pakastepurkkisetin 2 eurolla. Vanhat purkit pelittää toki yhä, nyt vain tarvitsin pieniä vauvan ruokien pakastamiseen. Pakastepurkithan on edullisia ja ne kestää käytössä vuosikausia!

En säästä niinkään rahaa kuin luontoa, tai siis ajatus uuden muovin ostamisesta kaupasta tuntuu turhalta, kun noilla jokatapauksessa tulevillakin pärjää. Pakko kuitenkin ostaa margariinia, raejuustoa yms. Kyllä meillä oikeat pakasterasiatkin, joita kulkeutuu lähinnä mummolasta, helkeilevat aika ajoin, tai niitä tosiaan kulkeutuu tai unohtuu sukulaisten luo. Eli meillä ne eivät kyllä ole mitään ikuisia olleet. Sitten jos vaikka juhlien jälkeen haluaa antaa sukulaisille kakkua kotiinviemisiksi, ei tarvitse muistutella, että saisi joskus ne omat rasiat takaisin. Isot jäätelö- ja keksirasiat on tähän hyviä. Tietty ekologisempaa ostaa ylipäätään pahvirasiassa jäätelöt ja keksit.

Vierailija
32/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei käytetä margariinia, joten niitä purkkeja ei ole. Käytän käytännössä vain öljyä ja joskus voita leivontaan tai pihvin paistoon.

Jogurtti kannattaa ostaa isommissa maitopurkin kokoisissa purkeissa, paljon halvempaa ja voi annostella syöjän mukaan. Teini poika tarvitsee paljon enemmän kuin 2-vuotias. Leipä pakastimeen niin ei kuiva.

Meillä on setti pakasteraioita, joita olemme käyttäneet jo kauan. Suurin osa äidiltäni saatuja 10-vuotta sitten. EIvät todellakaan ole kertakäyttöisiä.

Vierailija
33/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hyödynnetään kauppojen tarjoukset mahdollisimman tarkkaan. Kun tuote on tarjouksessa, ostan monesti useamman tuotteen kerralla, ja odottavat sitten kaapissa vuoroaan. Jemmaan kuitenkin lähinnä sellaisia, jotka varmasti tulevat käyttöön, esimerkiksi tiskiaineet, shampoot, dödöt.

- huomioin kauppojen tarjoukset myös ruoanlaitossa. Kun vaikkapa jauheliha on tarjouksessa, ostan taas useamman paketin kerralla ja laitan pakastimeen raakana tai teen valmiiksi ison määrän jauhelihakastiketta, -pihvejä ja -pullia.

- lasten vaatteita kirppareilta, huutiksesta tai uutena kaupoista hyvistä tarjouksista. Seuraavan koon hankkiminen alkaa hyvissä ajoin.

- ulkoiluvaatteet lapsille ostan yleensä alennusmyynnistä. Aina seuraava koko valmiiksi kaappiin odottelemaan käyttöä. Tämä on siksikin ihan kätsy tapa, sillä aina on vaatetta valmiiksi ostettuna. Jos ei vanha ulkoilupuku mahdu enää, ei heti tarvitse lähteä ostoksille, vaan voi kääntyä vaatekaapin puoleen.

- hammastahnatuubien ja rasvaputkiloiden leikkaaminen halki ja tuotteen käyttö ihan loppuun (meilläkin!)

-vaatteiden käyttö loppuun, koti- ja mökkivaatteina

- huonekalut ja kodinkoneet yritetään ostaa käytettynä (hyväkuntoisina), vasta sitten jos ei sopivaa löydy, ostetaan uutta

- joululahjoja ostelen pitkin vuotta, tarjouksia taas hyödyntäen

- saan aikakauslehtiä sukulaiselta luettavaksi, niin ei tarvitse itse tilata

Vierailija
34/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

miksi esim. vanhoja lavoja, purkulautaa tms pitäisi viedä kaatopaikalle kun niistä voi sahata (huom. hyötyliikunta) käypää polttopuuta?

[/quote]

Mutta kukaan ei kasasa niitä minun pihalleni ja nouto autolla maksaa myös. Minä ajattelen myös hyötyä ja aikaa, en esim. hae tarjouskahvia autolla erikseen.

Suurimmat säästöt ovat olleet energiasäästölamppujen vaihto kaikkiin valaisimiin, lämpimän veden käytön vähentäminen, työmatkapyöräily välillä, lihan kulutuksen vähentäminen ja taloudellinen ajotapa autolla. Kirppiksiä käytän muutenkin mutta jos joku asia pitää saada heti, en lähde kiertelemään vaan menen kauppaan.

Vierailija
35/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täytyy lisätä, että meilläkään ei heitetä juuri yhtään ruokaa roskiin. Biojätettä täällä ei kerätä omakotitaloista, kompostin hankinta on kyllä mielessä... Mutta siis esimerkiksi aamupalan puolikkaat jugurtit, puolikkaat maitolasit yms. laitetaan jääkaappiin ja käytetään seuraavalla kerralla. Siis lasten, aikuiset toki osaavat juoda juomansa kerralla loppuun. Perunamuusin tai puuron tuunaan rieskoiksi. Jauhelihakastikkeen jämästä toi tehdä vaikka munakasta tai lämpimiä leipiä. Usein syödään kerran viikossa tähteitä, jolloin jokainen saa valita alkuviikon tähteistä mieluisimmat. Leipää pidetään esillä vain sen verran, että kuluu varmasti, ja osa laitetaan heti kauppapäivänä pakastimeen ja sieltä sulatellaan tarpeen mukaan. Paahtimeen voi laittaa leivän jopa jäisenä.

Kankaat käytetään meilläkin sellaisena rättinä erityisen likaisissa tilanteissa. Perussiivouksessa käytetään kyllä oikeita siivousvälineitä. Esimerkiksi tällä viikolla, kun meillä kävi putkimies, niin luuttusin lattian vanhalla lakanalla. Tuostas putkihommasta tuli kuitenkin sen verran sotkua ja remonttipölyä, että oli kiva heittää lakana luuttuamisen jälkeen roskiin, eikä käyttää tuohon esim. pestävää parkettimoppia.

puoliksi syödyissä jugurteissa ja maidoissa. Niitä kun menee purkkiin/lasiin lusikan ja suun mukana. Muuten toki kannatan ruuantähteiden jatkokäyttöä, mutta vähän pitää miettiä mitä käyttää.

Vierailija
36/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ne vaippakäytössä olleet harsot on värjätty punaiseksi ja käytetään siivousrätteinä.

Puhtaan valkeat harsot ovat toimineet puklurätteinä ja nyt kun vauva vetelee soseita leipäluukun ohessa myös pitkin pöytää, seiniä, tuolia ja naamaa niin siististi päärmätyt harsot ovat vallan mainio tapa putsata paikkoja ruokailun jälkeen. Samoin esikoinen on tottunut siistimään ruokailun sottaamaa nassuuaan ja tassujaan keittiöpyyhkeeseen, joten tuskinpa tuo harson palanen pahempia traumoja aiheuttaa.

En ymmärrä mitä ällöä puhtaissa harsoissa on...

Ja toki meillä on myös oikeita pakasterasioita ja eväsrasioita, mutta myös noita margariinirasioita yms. Ne kierrätyspurnukat on hyviä esim automatkoilla jolloin ne pitää käytönjälkeen viedä roskiin kun pesumahdollisuutta oikeille eväsrasioille ie oikein ole. Samoin voi noihin margariinirasioihin yms pakata illallisilta ylijääneitä eväitä kavereille mukaan kotiin vietäväksi.

Itsestään selvyys on kuuman veden säästö, energialamput, ja laitteiden sulkeminen virtakytkimestä. Itseasiassa meidän koko tietokone ja av systeemot on katkaisimella varustetun jatkojohdon takana, eli yhdestä vivusta saa virrat pois kaikista.

Positiivisessa nuukailussa ei ole kyse yksintein säästämisestä vaan myös kierrättämisessä ja ennenkaikkea energian säästössä ja turhan jätteen välttämisessä.

Vierailija
37/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kirpparilta lapsille lähes kaikki vaatteet. Meillä on naapurissa itsepalvelukirppis, jossa asioin tosi usein. Sieltä haen uusia/uudenveroisia merkkivaatteita, viimeisimpiä ostoksia esim. pari uutta Gapin hupparia 3 e kpl ja vauvalle upouusia bodyja läjä, 50 snt kpl. Olen ostanut tuolta synttärilahjojakin paljon, siis uusia tuotteita ja monesti vielä kaupan pakkauksessa. Ja takuulla ei lapsiamme kiusata "ryysyistä", heillä ei siis ole yhtään vaatteita esim. Tarjoustalosta tai Prismasta ym.

Meillä ei ole autoa. Bussilla mennään ja se on ilmaista kun on rattaat mukana.

Ruokaa teen isoja annoksia kerrallaan. Ihan perus kotiruokaa, joihin mausteet antavat makua. Hyödynnän aina tarjoustuotteet ja ostan halvimpia merkkejä. Saan lisäksi sukulaiselta paljon mehua, marjoja ym. Ja ilmaisia alkoholijuomia ja limuja toiselta sukulaiselta, joka saa ne töistään.

Huonekalumme on lähes kaikki saatu halvalla/ilmaiseksi kavereilta. Ja siis niistä ei uskoisi että ovat vanhahkoja, tosi hyväkuntoisia nimittäin. Ei oo näillä kavereilla ollut lapsia tuhoamassa tavaroita.

Mainittakoon että meitä ei uskoisi ensinäkemältä köyhiksi. Olemme aina olemukseltamme siistejä ja kotikin on aika tip top. Asumme lisäksi tosi kallilla alueella, kävi huipputuuri kun saimme halvan vuokra-asunnon. Kaikki ei siis ole aina sitä miltä näyttää. Pikkuruisilla tuloillakin pärjää joskus loistavasti.

Vierailija
38/61 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää näitä ekohöpöjen ja penninvenyttäjien pikkuvinkkejä!

Tästä tulee hyvälle tuulelle kun näitä lukee.

Itse nuukailen mm keräämällä mahd. paljon luonnonmarjoja ja sieniä ravinnoksi. Ilmaista ja hyvää hyötyliikuntaa.

Vierailija
39/61 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei tule ostettua tarpeetonta tavaraa. Ostan siis vain tarpeeseen. Säilytystilasta ei ole meidän talossa puutetta;)

Aikuisille en osta lahjoiksi tavaraa, vaan jonkin lahjakortin tai palvelun. Eikös meillä aikuisilla ainakin ole jo kaikkea?

Ostan yleensä laatua (kallista), joka kestää käytössä pitkään.

Telkkarin annoimme naapurille (ei makseta enää lupamaksua), koska katsoimme telkkaa niin vähän. Lapset katsoo tietsikalta pari tuntia viikossa piirrettyjä ja me aikuiset joskus jonkun elokuvan.

Vierailija
40/61 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne monet kehuu säästävänsä sillä, ettei ole autoa eikä ajokorttia, mutta sitten kyllä istutaan ihan suvereenisti kaverin autoon ja annetaan kuskuuttaa itseään, muistakaa hei maksaa ne kyytinne myös!

Mullakin on työkaveri, joka ei "tarvi" autoa ja säästää sillä, kuulemma, mutta ihan mielellään kysyy multa, pääseekö mun kyydissä kotiin kun ollaan samalta suunnalta. Just joo. Sitten joskus harvoin tarjoo kahvit, jos satutaan olemaan jossain kahvilassa yhtäaikaa. No ei sillä, että se multa sen enempää bensaa tai mitään veisi, kun kerran sama matka on, mutta ärsyttää tuo "säästäminen", kun ei omien sanojensa mukaan siis tarvitse autoa mihinkään. Kulkisi sitten vaan niillä julkisilla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi