Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Positiivisen nuukailun ketju!

Vierailija
30.09.2011 |

Täällä on hilpeä ketju nuukuustarinoista. Mutta joukossa oli ihan fiksujakin juttuja, ei pelkästään karmaisevia. Itse rupesin siis puolittamaan tiskiainetabletit ja puhdastahan siinä tulee samalla tavalla kuin kokonaisilla tableteilla.

Jos siis keräisimme tähän ketjuun hyviä ja positiivisia nuukailuvinkkejä. Keinoja siis säästää pieniä pennejä sieltä täältä.

Omia vinkkejä:

-tiskaan noita margariinirasioita yms pakaste -ja eväsrasioiksi

-kuivat leivänkäntyt paistan krutongeiksi ja ripottelen milloin keiton päälle ja milloin salaattiin

-pyykinpesuainetta käytän vain noin puolet suositelusta ja ihan puhdasta pyykkiä sillä tulee

-kahvinporoista saa oivaa vartalonkuorintavoidetta kun siiehen sekoittaa hiukkasen kookosrasvaa joukkoon. Roskaa tietysti enempi kuin kaupan kuorinta, mutta on hyvä ja likimain ilmaista.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän ne monet kehuu säästävänsä sillä, ettei ole autoa eikä ajokorttia, mutta sitten kyllä istutaan ihan suvereenisti kaverin autoon ja annetaan kuskuuttaa itseään, muistakaa hei maksaa ne kyytinne myös! Mullakin on työkaveri, joka ei "tarvi" autoa ja säästää sillä, kuulemma, mutta ihan mielellään kysyy multa, pääseekö mun kyydissä kotiin kun ollaan samalta suunnalta. Just joo. Sitten joskus harvoin tarjoo kahvit, jos satutaan olemaan jossain kahvilassa yhtäaikaa. No ei sillä, että se multa sen enempää bensaa tai mitään veisi, kun kerran sama matka on, mutta ärsyttää tuo "säästäminen", kun ei omien sanojensa mukaan siis tarvitse autoa mihinkään. Kulkisi sitten vaan niillä julkisilla...

koskaan ole pyytänyt kyytiä keneltäkään. Pääsen aivan hyvin julkisilla paikkoihin, joihin täyty. t. nro 39, jolla ei ole korttia eikä autoa

Vierailija
42/61 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmällä pärjää, onni on säästäväisyyden ilo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soikion

Aivas paras mahdollinen ja taipuisa nuolija.

Vierailija
44/61 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän myös kierrättää ja olla ekologinen, vaikkei sekään aina onnistu...

Mutta kuitenkin:

-ostetaan + pakastetaan paljon (suurimmaksi osaksi!) -50% lihaa ja leikkeleitä

-käytetään hirvenlihaa paljon, koska sitä saadaan perheeltä ilmaiseksi (kaikki hukkuu siihen kun on metsästäjiä), kerätään marjoja ja sieniä, pelastetaan tuttavat omenien liikatuotannolta :) (Itsellä ei ole puita/pensaita, ehkä joskus...)

-leivon itse leivät. Leipäkoneen sähkönkulutuksesta huolimatta tulee halvemmaksi kuin kaupan leipä edes -50%-hinnalla. Hyödynnän leipään tietysti kaikki ryynien, hiutaleiden, myslien, siemenien ja murojen jämät.

-muovipusseja yms. käytetään kunnes ovat riekaleina. Kaupassa AINA kangas-/kestokassi mukana. Mulla on aina käsilaukussa kangaskassi, ei tarvi unohtamisen takia ottaa edes sitä hedelmäpussia. :)

-käytetään rättejä ja pyyhkeitä mahdollisuuksien mukaan, ei niinkään talouspaperia.

-vaatteet esim. pojalle ostetaan alesta etukäteen isompia kokoja tai kirpparilta, kuluvat puhki hyvin pian joka tapauksessa tuon ikäisellä (7 v).

-tykkään sisustaa, mutta sisustustekstiilit yms. teen pääasiassa itse, saan sellaisia kuin haluan ja on paljon edullisempaa, esim kirpparimatskusta ommellen!

-Joululahjat aikuisille lähipiirissä teen itse, onneksi kaikki arvostavat käsitöitä ja muuta omatekoista :) Tai jos ostan, ostan jotakin "kuluvaa" kuten teen herkkukoreja tms.

-autolla ei ajella huvin vuoksi, mutta ei myöskään mennä pitkiä matkoja julkisilla, koska oma auto tulee nykyisilläkin bensanhinnoilla perheelle halvemmaksi

-pyrin lahjoittamaan eteenpäin KAIKEN mikä ei itsellä tule käyttöön, jonkun verran myyn joskus kirpparilla. Esim. lasten vaatteet menee kaikki eteenpäin yhden tuttavan kautta todellisille tarvitsijoille. Yritän olla "hautomatta" tavaraa kaapeissa.

Tämän kierrätyshalun ja säästäväisyysajattelun varjopuoli on se, että olen myös melkoinen hamstraaja joissakin asioissa. Mutta tähän mennessä tilanne on pysynyt hallinnassa ja kaikki on tullut käytettyä (tai annettua eteenpäin), kerrostalossa kun on rajallisesti tilaa... :D

Vierailija
45/61 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama potentiaalinen himohamstraaja. Ja jos mennään kataisen linjoille: eukot töihin, niin ei tarvitse rättejä leikellä ajankulun ja rahanpuutteen takia.

Vierailija
46/61 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama potentiaalinen himohamstraaja. Ja jos mennään kataisen linjoille: eukot töihin, niin ei tarvitse rättejä leikellä ajankulun ja rahanpuutteen takia.

Mutta rahaa ei tarvitse syytää joka läpeen, on kivempi, kun siitä OMALLA TYÖLLÄ ansaitusta jää jotakin säästöönkin kivoja ekstrajuttuja varten.

Mikäs sossuelätti se siellä taas huutelee ja ketjua pilaa? Teeskentelee olevansa jotenkin parempi ihminen varmaan... :P

Vierailija
47/61 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös voi-, oivariini- ja juustorasiat säästetään meillä siksi, että niihin voi pakata eväitä sellaisille reissuille, joilta se eväsrasia ei enää palaa. Tai jollekin sellaiselle aineelle, joka on vaikeasti puhdistettavissa, esim. hiusvärille.

Oksapuussa on muuten suurempi lämpöarvo kuin koivussa. Paperia ei kannata lämmityksen takia polttaa, ei varsinkaan niitä kiiltäviä kun niistä ei tule muuta kuin paljon tuhkaa.

Talouspaperia meillä ei käytetä, kun ei tarvita. Servettejäkään ei arkikäytössä ole.

Köyhän ei kannata ostaa halpaa pätee monessa asiassa. Esimerkiksi astioissa ja tekstiileissä laatu maksaa. Mutta hyvä untuvatyyny voi kestää yli kymmenen vuotta, kun halpa tekokuitutyyny päättää päivänsä vuodessa eikä sitä kannata edes pestä kun menee siinä pilalle kuitenkin.

Vierailija
48/61 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Margariinipurkit, käytän niitä kun lähdemme jonnekin ja ei tarvi tuoda takaisin.

Olin syksyllä risteilyllä, sain lähes ilmaiseksi. Olin just saanut 10 kg porkkanoita. Kuorin niitä pari kg ja pilkoin, kansiin tein reiät ja täytin porkkanoilla. Kun tulin laivaan, laitoin kylmää vettä täyteen ja paluussa vaihdoin lopuille vedet. Kun lähdettiin laivalta, oli laukku niin täynnä työkavereiden tilauksia, että siinä jokainen poisheitettävä oli plussaa.

Meitä oli laivalla 4 ja 3 meni buffaan mennen tullen. Yks just vähän aika sanoi ei ole vieläkään pudottanut laivamatkalla tulleet kilot. Mulla taas paino tippui, kun söin nuudeleita, puuropusseja, porkkanoita ja join sitruunateetä ja käveltiin hyvin paljon.

Mulla ei olis ollut ikimaailmassa varaa laittaa laivamatkaan toista sataa euroa, mutta pääsinpähän mun budjettiin sopivalla panoksella reissuun.

Vierailija
49/61 |
16.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahtava tuo villi ja postmoderni laivaseikkailu 10 kg porkkanasatsin ja margariinirasioiden kanssa!

Vierailija
50/61 |
01.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluvaatelaatikossa. Ainoat vaatteet, jotka silitän. Vaihtaa aina kotiin tullessa toiset vaatteet.

Vierailija
51/61 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluvaatelaatikossa. Ainoat vaatteet, jotka silitän. Vaihtaa aina kotiin tullessa toiset vaatteet.

Meillä silitetään vain vauvan ja juhlavaatteet...

Vierailija
52/61 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peseminen ja käyttö kuluttaa nimittäin. Ja koululaisilla sama vaate saattaa mahtua 2-3 vuotta. En ole se, jolla kouluvaatteet ovat eri laatikossa, mutta ymmärrän pointin.

Vierailija
53/61 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmeessä sama vaate mahtuu samalle käyttäjälle KOLME vuotta?

Peseminen ja käyttö kuluttaa nimittäin. Ja koululaisilla sama vaate saattaa mahtua 2-3 vuotta. En ole se, jolla kouluvaatteet ovat eri laatikossa, mutta ymmärrän pointin.

Vierailija
54/61 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ostan vaatteeni huutonetistä ja kirpputoreilta.

- En omista autoa, kuljen julkisilla.

- En osta meikkejä enkä käy kampaajalla, hiukset saan hyvin leikattua itsekin ja meikkejä ei tarvitse mihinkään.

Vierailija
55/61 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tein joskus niin mutta sitten siinä kävi välillä niin että hyviä vaatteita jäi melkein käyttämättä kun sitten kun sitä uutta talvihaalaria olis tarvittu lapsi olikin hypännyt yhden koon yli ja olis pitäny olla seuraava koko.

Vierailija
56/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olen säästänyt varmaan tuhansia euroja hamstraamalla etukäteen jo kaikki tarjouslenkkarit, kumpparit, juhlakengät ym. Cittarissakin on lähes aina kenkiä poistomyynnissä noin 10€.

Samoin haalin kirppareilta kaikki halvat luistimet, sukset jne.

Tässä säästön synnyttää se, että kaikki 4 lastamme ovat samaa sukupuolta ja voin olla 100%varma, että kaiken kokoiset vaatteet ja jalkineet sopivat ainakin jollekin jossain vaiheessa. Ja en tietysti osta samaa kokoa tusinakaupalla.

Vierailija
57/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän melkein palauttaa uskon ihmisiin :)

Minäkin olen tiskannut margariinirasioita, säilytetään niissä sitten muutakin kuin ruokia.

Pussinsulkijoita keräilen myös välillä. Arkistojen kätköistä voi löytyä sulkija vaikka viidentoista vuoden takaa :)

Saimme kerran aivan lähistöltä valtavan satsin puutavaraa, kun yksi rakennus purettiin, enkä muista maksoiko mitään tai jotain nimellistä vain. Heillehän olisi maksanut viedä jäte kaatopaikalle. Lämmiteltiin uuneja pitkä tovi niillä puilla. Meillä on kaksi uunia, jotka lämmitän päivittäin, kovilla pakkasilla kahdestikin. Koivupuu on säästetty noille koville pakkasille. Jos laittaisin nyt uuniin pari koivuklapia, ei muuta tarvisikaan, mutta noi meidän uunit palaa paljon paremmin, jos pesä on suht täynnä tai edes puolillaan.

Kirppareita tykätään kiertää muutenkin ja aina katson niistä mm. lastenvaatteet. Ei haittaa mitään, jos saa vuoden tai kaksi odottaa, että vaate on sopiva. Täällä ei ole sellaista kirpparia, jolle voisi marssia ostoslista kädessä, että tarvisin ensi viikoksi talvihaalarin kokoa 110 cm, kiitos :) Eli täytyy ennakoida.

Vierailija
58/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hankkia rasioita JOS vastaavia kerran on muutenkin jo talossa. Tosin eväsrasiat meille on ostettu, koska margariini- yms. rasiat eivät ole tarpeeksi tiiviitä ja pysy riittävän tiukasti kiinni. Margariinirasiat käytetään pakastukseen tms.

Rahasta ei siis useimmiten ole meilläkään kyse, vaan periaatteesta. Miksi heittää pois käyttökelpoista tavaraa ja ostaa vastaavia uusia tilalle?

Te kaikki piiperrätte ihan pikkujuttujen parissa. Muovinen eväsrasianippu maksaa euron ja ne voi pestä tiskikoneessa, menee vettä ja energiaa kun tiskaa margariinirasioita ja lapset häpeävät niitä kerhossa. Kuivat koivuhalot tilattuna pihaan maksavat 100 euroa ja niiden lämpöarvo on paljon suurempi kuin oksien ja muiden, tuossa säästää miinusmerkkisesti koska työllekin voi laskea edes parin euron tuntipalkan ja olen mielummin lasten kanssa tuonkin ajan. Kuorintavoide? Osta pesusieni. Olen itsekin ekologinen mutta en nysvää turhien juttujen parissa.

Vierailija
59/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en omista ajokorttia enkä siis autoakaan, vaan liikun julkisila, jalan tai pyörällä. En myöskään koskaan osta talouspaperia, se on mielestäni aivan turhaa. Käytän usein samaa leivinpaperia, pois heitän vasta kun alkaa olla palanut tai esim. aivan rasvainen. En pese pyykkiä kotona, vaan taloyhtiön pesutuvassa. En myöskään tilaa lehtiä, jos haluan jonkun tietyn lukea, luen kirjastossa.

Vierailija
60/61 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksaisi tuollaista vapaaehtoisesti. Sen verran on tullut köyhäiltyä pakon edessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän