Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikalapset ärsyttävät suunnattomasti, miten pääsisi eroon tällaisesta?

Vierailija
28.09.2011 |

Minä olen naisvaltaisesta suvusta. Poikalapsia on vain muutama. Olen aina pelännyt että saisin pojan, se varjosti pahasti myös ensimmäistä raskauttani. Oikein näin silmissäni 15 vuoden kuluttua lökäpöksymörisijän sohvalla makaassa ja ikävä mielihän siitä tuli.

Kun tulin raskaaksi ja kuulin odottavani tyttöä, olin valtavan onnellinen. Olin aina nähnyt itseni kahden tytön äitinä ja lettipäät mielessä lentelinkin ilon ja onnen kukkuloilla mieheni kanssa koko raskausajan siitä eteenpäin kun sain kuulla sukupuolen.

Toinen raskaus olikin sitten aivan kauhea, jotenkin hirveämpi pelko pojasta kuin ensimmäisellä kerralla. En mitenkään voinut kuvitella tyttärelleni veljeä. Pojat ovat äänekkäitä, riehuvat, kiljuvat ja resuavat testosteronin voimin aamusta iltaan. Ajattelinkin, että miten kestän kun on pieni tyttö ja siihen vielä yksi riehuja päälle.

No, olin onnekas ja saimme toisenkin tytön. Lapset ovat nyt 6 ja 8 vuotiaat. Välillä herään vieläkin yöllä onnentunteeseen ja käyn katsomassa pellavapäitä, he ovat niin suloisia kiharatukkia että sydämeen koskee kun katson heitä. Jos uskoisin jumalaan, ristisin käteni ja kiittäisin. Nyt en tiedä ketä kiittää mutta kiitollinen olen.

Sisareni sai pojan samaan aikaan kun minä toisen lapsen. Hänellä oli ennestään kaksi tyttöä joten kolmas lapsi oli periaatteella "ihan sama kumpi". Hän on ainoa suloinen ja mukava poika jonka tunnen. No, on hänelläkin testosteronia liiankin kanssa mutta sopii siinä mielessä yhteen suvun tyttöjen kanssa että ovat kaikki pelkäämättömiä, reippaita ja riehakkaita. Olen tutustunut siis yhteen poikalapseen ja toiseen vielä ystäväni kautta mutta yhä tuntuu siltä, että en pysty heitä ymmärtämään enkä osaisi kasvattaa.

Mieheni on erittäin ylpeä tyttäristään, hänelläkin oli ollut aina haave saada tyttöjä joten siinä mielessä toiveemme osuivat yksiin. Miehelläni on kasvatusvastuu melko suurelta osin, sillä työasiamme olemme hoitaneet niin että isä on muutaman vuoden kotona. On hauska seurata miten isä kasvattaa tyttöjään, aika miehistähän se välillä on mutta ei haittaa mutta uskon että tytöistäni kasvaa rohkeita ihmisiä.

Nyt heräsin ajatukseen, että onhan miehenikin ollut lapsena poika. Ja kasvanut ihan täyspainoiseksi isäksi ja mieheksi:-) Aloin miettiä mistä tämä suorastaan inho poikalapsia kohtaan tulee. Samalla on epämiellyttävä ajatus, että lapseni olisivatkin olleet poikia. Olisinko voinut heitä rakastaa samalla tavalla kuin näitä toivetyttöjä. Vaikka vastausta ei voi tietää, vaivaa tämä minua. Kertokaapa siis, miten poikalapsia oppisi sietämään ja ennenkaikkea ymmärtämään? Heitä kun on nuo muutamat ympärilläni ja siis pakkokin. Ja tuovathan omat tyttäret joskus poikakavereitaan kotiin.

Ja miten totuttaa tyttäreni leikkimään poikien kanssa? Onneksi vain siis yhdellä tutulla on samanikäinen poika, mutta vaikka tyttärilläni on autot, star wars välineet, ritarimiekat, lohikäärmepuvut, teknolegot ja paljon muuta "poikakamaa" ei leikkejä silti tunnu syntyvän. Keskenään leikkivät mutta eivät kyläilijän kanssa.

Kaikkein kamalinta on kun poikia saapuu kylään ja he riehaantuvat niin että lelut lentää seinille. Tyttöni ovat tottuneet pitämään huolta leluista eikä eikä tietenkään kivaa jos lempipehmot toimivatkin pommeina tai sylvanialaiset tallataan palasiksi riehuessa. Eli kyllä tämä poikakammo aiheuttaa pulmia ja tarvitsen rakentavia ehdotuksia miten käsitellä asiaa.

Korostan, että en tietoisesti ja puheissa siirrä ajatuksiani lapsilleni, mutta lapset ovat viisaita ja huomaavat takuulla että en ole luonteva poikalasten kanssa vaikka yritänkin. En halua heistä mitään vahvoja feministejä vaan kykeneviä tiimityöhön joten neuvoja kaivataan.

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap todellakin kypsäksi aikuiseksi.

toivoo 15-vuotiaan teinipojan, joka on aina ollut hypersuperkiltti, äiti.

Vierailija
102/104 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynti lääkärillä auttaa, siis psykiatrilla käynti.

Itse jos vaistoan jostain naisesta poika inhon, niin en mene lähellekkään sitä ihmistä, koska itselläni on 2 poikaa.

Kyllä sun tunteesi näkyy ulospäin, se on ihan varma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi sisarta, vaikka äitini olisi aina halunnut poikia. Sai sitten tyttöjä vain.

Ensimmäisessä raskaudessa selvisi ultrassa, että odotan poikaa. Olin pettynyt - ikävä sanoa - ja ihan kyyneleet silmissä. Jotenkin olin niin tyttöorientoitunut. Pettymys ei kuitenkaan kestänyt kuin sen päivän, sen jälkeen odotin omaa pientä poikaani niin onnellisena, kuin odottava äiti vain voi olla. Ja äitini oli vähintää yhtä onnellinen - sai välillisesti sen vuosikymmeniä kaipaamansa pojan.

Sainkin maailman suloisimman pojan - paksu, kihara, vaaleahko tukka, todella siniset suuret silmät - ihan kuin pieni Amor. Poika on rauhallinen ja ehkä jopa varautunut vähän, tosi kiltti auttavainen pieni mies. Vai johtuisiko siitä, että isä on sellainen? Ajattelin juuri yhtenä päivänä, kun mieheni sanoi pojalle, että muista kiittää äitiä ruuasta. Ehkä niistä pojista tulee isiensä kaltaisia?

Kun aloin odottaa toista lasta, toivoin hiukan, että hänkin olisi poika. Ajattelin, että esikoinen saisi veljestä hyvän kaverin. Tällä kertaa tulokas olikin sitten tyttö. Ja sanomattakin selvää, että on suloisin pieni tyttö, mitä isä ja äiti voivat kuvitella. Tosin ei ole ihan yhtä rauhallinen ja tasainen kuin veljensä ;)

Minä olen huomannut nauttivani siitä, että saan äitinä tutustua molemman sorttisiin lapsiin ja heidän maailmaansa. Koetamme kasvattaa kummastakin hyviä ihmisiä ensisijaisesti - ei väliä, ovatko tyttöjä vai poikia.

Vierailija
104/104 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En tarvitse psykologia, kuten ei monet muutakaan tällä palstalla normista poikkeavia mielipiteitään kertovat. Kyllä kuulkaas äitiyteen kuuluu monia ihmeellisyyksiä, ettekös ole jo hoksanneet jos tällä palstalla olette usein että hyvin monet tilittävät esimerkiksi sitä kuinka lapsen seinään heittäminen on käynyt mielessä, kuinka synnytys pelottaa, kuinka teini ärsyttää jne.

[/quote]

Kerroit aloitusviestissäsi, että asia vaivaa sinua ja pohdit, miten pääsisit eroon tästä poikakammostasi. Eikö se nyt ole ihan hyvä syy mennä keskustelemaan psykologin kanssa? Sieltä saattaisit saada hyviä näkemyksiä ja ehdotuksia, miten pystyisit muuttamaan ajattelutapaasi. Onhan tuo sinulle rajoittavaa, eikä sitäpaitsi toimi ollenkaan hyvänä esimerkkinä tytöillesi. Ei psykologille menoa varten tarvitse olla hullu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi