Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pph.t seurakunnan kerhoissa

Vierailija
27.09.2011 |

Mä olen 2,5 vuotiaani kanssa käynyt seurakunnan perhekerhossa kerran viikossa suunnilleen siitä asti kun hän oli 1-vuotias. On ollut mukavaa, kiva tavata muita äitejä ja lapsi tykkää kun on leikkikavereita.

Nyt siellä on kuitenkin alkanut käymään myös pph.ita ryhmineen. Ensin vain 1 muutaman lapsen kanssa, eikä siinä mitään. Nyt niitä on pahimmillaan jo kolmekin ja muksuja on niin että päät kolisee.

Jotenkin ressaa se tungos, lapsetkin käy ihan ylikierroksilla ja tappelee niistä vähistä leluista mitä siellä on...

srk.n nettisivuilla lukee että kerhot on tarkoitettu lapsille ja heidän vanhemmilleen. Minun mielestä pph.t saisivat keksiä muuta viihdykettä työpäiväänsä. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin vanhemmat pääsivät kahville keskenään, ja lapset söivät välipalan srk.n työntekijöiden kanssa, nyt lapsia on niin paljon ettei se onnistu. -ap

Onpa karmaisevaa.PItää potkia hoitolapset pellolle sitten, että mahtuu tärkeät aikuiset kahvittelemaan.

Vierailija
42/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta se on ollut hyvä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinunkin lapsesi ap voi olla jatkossa hoidossa paikassa, jossa tulee käyttämään jotain vastaavaa palvelua. Minä veronmaksajana olen enemmän kuin halukas tarjoamaan erittäin tärkeää työtä tekeville edes jotain henkireikiä työviikkoon. Tällainen nurkkakuntainen ajattelu tuntuu niin kummalliselta, jossa kaikkien asioiden tulee edistää vain omaa etua ja asiaa. Sinä ap voisit pelkän vinkumisen sijasta vaikka ottaa yhteyttä seurakuntaan ja ehdottaa kerhopäivien jakamista, joka siis palvelisi kaikkien etua.

Vierailija
44/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kuitenkin myös pph:n hoidossa olevilla lapsilla on oikeus päästä seurakunnan toimintaan (edellyttäen, että se on vanhemmille ok).

Monella hoidossa olevalla lapsella ei muuten olisi mitään mahdollisuussta osallistua kirkon toimintaan.

Tarhasta pääsevät kirkkoon ja joskus kirkosta joku työntekijä käy tervehtimässä lapsia tarhassa, mutta tällaista ei olisi pph:ssa olevilla lapsilla, joten ihanaa kun pph:t jaksavat viedä porukan seurakunnan kerhoon.

Ostakaa lisää leluja tai kerätkää lahjoituksia. Ei lelujen vähyys saa olla este osallistumiselle. Kaikilla lapsilla on oikeus seurakunnan toimintaan.

Vierailija
45/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli AP eikös tuo tarkoita myös sitä pph?

Minusta on ainakin kiva, että ne hoidossa olevat lapsetkin pääsevät mukaan toimintaan. Ja samoin pph:t saavat tavata muitakin aikuisia.

Vierailija
46/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta av-mammat saa näin hienon avauksen siitä, että kuka ei kaipaisi seuraa päivisin.

Meillä oli myös pph:t mukana ja hyvin meni. Avainsanat on varmaan ihmisiä/neliömetri.

Teillä niitä on liikaa. Meillä ei ja kyllä jokainen lapsi on samanarvoinen vaikka sitä hoidettaisi miten.

Vierailija
47/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyvät perhekerhossa säännöllisesti. Tosi kivaa, että lapseni saivat jatkaa siellä käymistä, vaikka itse meninkin töihin. Meidän perhekerhossa tilat ovat hyvät ja hoitajia on riittänyt. Ei ole koskaan edes käynyt mielessä, ettei pph:lla olisi oikeus kerhoon tulla.

Vierailija
48/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitinä en haluaisi että pph vie lapseni srk;n kerhoihin. perustaisivat omat kerhot. päiväkodillakin on tiloja tyhjänä aamuisin ulkoilun aikaan. sinne pph:t 1-1,5h kokoontumaan kerran viikossa.

ja pk:n henkilökunnan turha rypistä, yhteiset tilat ja lelut yms.

Vierailija
49/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti pph on kysynyt vanhemmilta luvan viedä lapsia srk:n tapahtumiin.

Itse en haluaisi lastani vietävän noin uskonnolliseen tilaisuuteen.

Vierailija
50/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päin ainakin käyvät pph:t srk:n kerhossa. On yksi kerhopäivä viikossa. En näe mitään estettä miksei siellä voisi käydä, paitsi jos jonkun lapsen vanhemmat edustavat eri uskontokuntaa.

Vierailija
51/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tänne on näin paljon kirjoiteltu..

Ei minulla ole mitään sitä vastaan että pph.t ja heidän hoidokkinsa osallistuvat seurakunnan toimintaan. Mutta se tosiaan pitäisi järjestää PERHEkerhosta erikseen. Perhekerho on jo seurakunnan omienkin määrittelyjen mukaan perheille (lapsi+huoltaja(t)) tarkoitettu. Kiva jos joissain seurakunnissa on isot tilat ja pph.t toivotetaan tervetulleiksi,on laareittain leluja ja paljon seurakunnan henkilökuntaa katsomaan kaikkien perään, meidän seurakunnassa näin ei kuitenkaan ole.

Joku (yllättäen) valitti myös mainitsemastani aikuisten kahvihetkestä, joka ei liian isolla porukalla onnistu. Se on siis myös lasten kannalta kiva hetki, kun saavat istua niissä omissa pienissä pöydissään, ja keskenään syödä sen hapankorppunsa ja mehunsa. Vanhemmat ovat kuitenkin ihan näköetäisyydellä tämän n. kymmenminuuttisen hetken. Isolla ryhmällä pitää mennä sinne srk.n isoon juhlatilaan (jossa pidetään ristiäiset, hautajaiset ym) ja syödä isoissa pöydissä (syöttötuoleja ei ole kuin 2)Tämä on siis ennenkaikkea lasten kannalta kiva hetki.

Vierailija
52/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla tässäkin asiassa paremmassa asemassa kuin niiden jotka on pph:lla ?

Entä jos on sisarukset pph:lla, eikö hekin ole perhe yhtä lailla kuin yksi äiti+yksi lapsi?

Itse kävin omien (huom!) lasten kanssa perhekerhossa niin kauan kun olin kotona. Sit kun menin töihin, pyysin pph:ta käymään lasteni kanssa siinä tutussa kivassa kerhossa. Perhekerhossa. Meidän perheestä oli siellä 2 jäsentä ja pph.n perheestä 3. Se sopi hyvin.

Vänkään vielä sitä, että jos minulta kuitenkin se vero peritään ( ja työssäkäyvältä enenmmän kuin kotiäideiltä) millä perusteella nimenomaan MINUN lapsilta pitäisi se kerho-oikeus evätä.

Kun työssäkäyvä äiti tulee kotiin, on hyvä jos illan/viikonlopun voi rauhoittaa perheen yhteiseen olemiseen.

kannattaa pikusen tarkistaa niitä omia luutuneita minä-minä -ajatusmalleja.

Vierailija
53/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tänne on näin paljon kirjoiteltu.. Ei minulla ole mitään sitä vastaan että pph.t ja heidän hoidokkinsa osallistuvat seurakunnan toimintaan. Mutta se tosiaan pitäisi järjestää PERHEkerhosta erikseen. Perhekerho on jo seurakunnan omienkin määrittelyjen mukaan perheille (lapsi+huoltaja(t)) tarkoitettu. Kiva jos joissain seurakunnissa on isot tilat ja pph.t toivotetaan tervetulleiksi,on laareittain leluja ja paljon seurakunnan henkilökuntaa katsomaan kaikkien perään, meidän seurakunnassa näin ei kuitenkaan ole. Joku (yllättäen) valitti myös mainitsemastani aikuisten kahvihetkestä, joka ei liian isolla porukalla onnistu. Se on siis myös lasten kannalta kiva hetki, kun saavat istua niissä omissa pienissä pöydissään, ja keskenään syödä sen hapankorppunsa ja mehunsa. Vanhemmat ovat kuitenkin ihan näköetäisyydellä tämän n. kymmenminuuttisen hetken. Isolla ryhmällä pitää mennä sinne srk.n isoon juhlatilaan (jossa pidetään ristiäiset, hautajaiset ym) ja syödä isoissa pöydissä (syöttötuoleja ei ole kuin 2)Tämä on siis ennenkaikkea lasten kannalta kiva hetki.

mutta seurakunnan sivuilla sanotaan, että se on aikuisille ja lapsille tarkoitettu yhteinen kerho, sukulaisuussuhteesta ei puhuta mitään. Ja meillä äidit, isät, hoitajat, isovanhemmat, kummit tms. katsovat ihan itse oman lapsen/hoidettavan perään, ei seurakunnan väki. Tarkoitus on olla yhdessä, opettaa myös äidit näkemään se lapsensa eikä olettaa, että joku muu hoitaa.

Vierailija
54/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lähipuistossa on aamupäivä täynnä äitejä lapsien kanssa ja iltapäivällä tulee koululaiset, jolloin meno yltyy ja pienten lasten vanhemmat lähtevät pois.

Nyt sitten päiväkerho on alkanut tulemaan myös sinne. Puisto on tosi pieni, esim vain 2 keinua. Tähän asti lelut ovat riittäneet hyvin mutta kun toi 20 hengen lapsilauma sinne paukkaa, alkaa meteli, vaikka ollaankin ulkona ja lisäksi se kiire. 2 - 3 ohjaajaa, hirveesti tönitään, otetaan kädestä ja 100 muuta juttua.

Olen rivien välistä yrittänyt puiston työntekijältä kysyä miksi, kun heillä on omakin puisto, mutta kuulemma vaihtelu virkistää.

Mä aion kyllä huomenna kysyä toiselta ohjaajalta kuinka kauan he aikovat käydä siellä aamuisin, että tajuan olla pois. Lisäksi lapsimäärään siellä on liian vähän ohjaajia, todellakin se 20 lasta ja max 3 ohjaajaa.

Vierailija
55/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tä? Kerhonohjaajilla ei ole minkäänlaista vastuuta lapsista vaan jokainen huolehtii siellä omistaan ja katsoo omiensa perrään, oli sitten kyseessä pph tai äiti tai kuka tahansa nyt lapset sinne on tuoonutkin. Ja tämän tiedän kun olen itse ollut seurakunnalla kerhoja pitämässä myös perhekerhoja.

Ja toisekseen niin kaikki seurakunnan toiminta on avointa kaikille, ei ketään voi jättää kerhojen ulkopuolelle, se ei sovi seurakunnan tarkoituksiin.

Joten ap ja muut voi nätisti jäädä sieltä pois ja keksiä omilleen tekemistä jos tilanne ei nysysellään sovi. Miten ihmeessä mä oon jotenkin ihan varma että asutaan samalla paikkakunnalla ja mää tiiän sut :) Ja niin ite en käy seurakunan kerhossa mut ajattelin kyllä ruveta käymään oman ja HOITOLASTENI kanssa :) revi siitä! tää loppu oli siis ap:lle.

Vierailija
56/56 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt vuosikausia lasteni kanssa seurakunnan perhe- tai AVOIMISSA kerhoissa, eikä ole kyllä tullut koskaan mieleen nyrpistellä, kun siellä käy myös pph:ita hoitolapsineen.

Suosittelen ap:lle, että soittaa seurakuntaan ja kysyy, keille kaikille ko. kerho on suunnattu. Kun srk sanoo, että kaikille, uskotko sitten? Vai onko sinulla suurempi oikeus kuin srk:lla päättää, keille he toimintansa suuntaavat?

Minusta on aina ollut kiva, että kerhossa on läsnä nimenomaan eri tilanteissa olevia lapsiseurueita: kuka vanhemman, kuka isovanhemman, kuka hoitajan kanssa; kuka ainoana lapsena, kuka sisarusten, kuka hoitokavereiden kanssa. Lastenkin tietoisuuteen tulee jo varhain, että on monenlaisia tapoja viettää arkipäivänsä - antoisampaa ja kasvattavampaa kuin karsinointi eri kerhoihin, ettei vain vahingossa kohtaisi mitään omasta tilanteesta poikkeavaa, kauhistus sentään!

Vertailun vuoksi voisi sanoa, että jos menen kylään, juhliin tai muuhun tilaisuuteen, ei tulisi mieleenikään urputtaa siitä, keitä muita sinne on kutsuttu. Vai menisinkö isäntäväelle marisemaan, ettei tuon olisi pitänyt saada kutsua tänne, olisitte järjestänyt erilliset pippalot tuollaisille? Tai että kun teillä ei nyt näytä olevan tarpeeksi tarjoiluja/tuoleja näin isolle seurueelle, niin heivatkaa ihmeessä tuo ja tuo vieras ulos täältä että meille muille riittää?