Miehelle riitti mun läskit!
Oon päälle nelikymppinen, kahden lapsen äiti. Pikkuhiljaa kertynyttä ylipainoa mulla on n. 30 kg ja yhdessä miehen kanssa n. 22 vuotta. Olin normaalipainoinen kun tavattiin. Mies itse on normaalipainoinen, lenkkeilee ja liikkuu omaksi ilokseen, ei mitenkään tavoitteellisesti.
Tähän asti mies ei ole sanonut mulle mitään mun läskeistä, mutta käytös on pikkuhiljaa muuttunut. Seksi ei miestä enää kiinnosta ja muutenkin läheisyys on kadonnut. Olen pistänyt sen pitkän yhdessäolon piikkiin ja itsekin vain tottunut asiaan. Arki on ollut lastenhoitoa ja ruuanlaittoa. Eilen mies sitten avasi sanaisen arkkunsa, eikä se ollut miellyttävää kuultavaa.
Miestä kuulemma ällöttää mun läskit, sitä ällöttää mun ainaiset laihiksen aloittamiset kun tulosta ei kuitenkaan tule, sitä ällöttää mun kaksoisleuka jne. Seksi ei kiinnosta, kun joka paikassa on makkaraa makkaran päällä ja koko kroppa hyllyy. Sitä ällöttää mun sohvalla makaaminen ja se, etten huolehdi terveydestäni ja itsestäni.
Ensimmäinen reaktio oli tietenkin shokki ja itkukin tuli. Mä olin aina ajatellut, että mun ylipaino ei haittaa miestä, kun se on yleensä hyvin avarakatseinen ja "mukava" eikä se ole koskaan sanonut asiasta pahasti. Olen täällä itseasiassa muutaman kerran puolustellutkin, että kaikkien suhde ei perustu ulkonäköön jne. Mies on pidemmän aikaa jo ajatellut, että mä näytän kamalalta ja toivonut että tekisin asialle jotain. Hän ei kuulemma toivo mitään barbia, vaan ihan normaalia suomalaista naista, joka liikkuu ja mahtuu kaupan normiosasto vaatteisiin.
Pää on vieläkin ihan sekaisin. Toisaalta olen ihan helvetin vihainen, mutta toisaalta iha hitusen helpottunutkin. Syy miehen muuttuneeseen käytökseen tuli selväksi ja tottahan hänen puheensa oli. Motivaatio laihduttamiseen tuli selväksi.
Onko muita, jotka ovat joutuneet samanlaisen "kohtalon" uhreiksi? Että asiat parisuhteessa ei olekaan niin kuin niiden kuvittelee olevan?
Arvaan, että tästä tulee kiukkuista kommenttia, että meillä ei ainakaan ole noin ja että meidän parisuhte perustuu muille arvoille kuin ulkonäkö.
Kommentit (191)
sanoi, että sitä ällöttää ap:n laihdutusyritykset. Miksei ole aiemmin tukenut.
pyytänyt sua mukaan uimahalliin ja vakuutellut, että kelpaat sinne ihan hyvin, ettei sun tarvi hävetä itseäs.
Olisi ostanut terveellistä ruokaa, kokannut yhdessä, olisitte voineet perheenä miettiä kaikille hyviä ruokatapoja. Olisi miettinyt, mitä liikuntaa voitte harrastaa yhdessä ja mitä sinä yksin.
Sen sijaan hän sylki kaiken oman pahan olonsa sun päälle. Aika ällö mies.
että ajattelisi vaimonsa ollessa lihava tämän terveyttä, siis sitä että vaimo saattaa kuolla ennenaikaisesti ja että hän jää ilman elämänkumppania ja lapset jää ilman äitiä... Aika naiivia ja romanttista :D
Kyllä ne miehet ajattelee sitä ulkonäköä (ei tee mieli seksiä) ja niitä voi tosiaan vituttaa vetelyys.
että et ole ikinä rakastanut toista ihmistä niin paljon, että et kestäisi ajatusta hänen menettämisestään. Tyypillinen tunnevammainen.
julmasti. Mulla oli tuollainen poikaystävä. Hän halusi minun muuttuvan. Laihtuvan ja kiinteytyvän. Enkä edes ollut ylipainoinen... No, miten kävi? Sain unelmakroppani, mutta riittikö se miehelle? Ei. Hän silti löysi toisen naisen. Kyse ei ole sinun vartalostasi eikä sinusta. Miehesi on kontrolloiva, alistava. Hän haluaa vain dominoida sinua. Nyt aiheena on laihdutus. Seuraavaksi jotain muuta mihin hän "ei ole tyytyväinen." Lista on loputon.
Juttu on niin, että shokkiherätys on yleensä se tehokkain. Jos ap:n mies olisi vaan lätissyt jotain puolivillaisia munattomia vihjailuja, ei ap olisi ehkä herännyt todellisuuteen niinkuin nyt. Pitkä parisuhde kestää suoraan sanomisenkin silloin tällöin. Onhan toi rakastamista kun lupaa täyden tuen ja palkinnot. Mun mielestä hyvin tehty ap:n mieheltä ja ap:n asenne vaikuttaa hyvältä. Tsemppiä!
Luuuletko että nainen ikinä unohtaa noita sanoja? Että miestä ällöttää miltä toinen näyttää sängyssä??? Miten helkkarissa siitä voi ikinä enää nauttia? Jos joka hetki pitää miettiä onko tarpeeksi hyvännäköinen, niin seksistä ei tule mitään.
Ja tosta pitäisi vielä kiittää, hullujako olette! Jotain särkyi peruuttamattomasti, vaikka ap laihtuisi kuinka.
Mitä enemmän asiaa mietin ja luen teidän kommenttejanne, sitä iloisempi olen mieheni sanoista. En missään vaiheessa tuntenut, että hän ei olisi rakastanut mua (paitsi ehkä ne kymmenen ensimmäistä minuuttia keskustelusta) vaan lujemmin sen, että hän rakastaa ja välittää ja haluaa olla terveemmän ja aktiivisemman mun kanssa. Toki kauhistuin siitä, että hän näkee mut läskinä, sillä jotenkin sitä on tuudittautunut siihen että mies on tottunut mun ulkonäkööön ja pitää sitä normaalina ja arvostaa vain mun sisintä, jonka kauneus voitta läskin:). Ja kyllä muhun sattui aluksi, ihan kuin märkä rätti olis lyöty naamaa vasten.
Parinkymmenen yhdessäolovuoden jälkeen en tunne itseäni kovinkaan dominoiduksi tai alistetuksi miehen kommenttien jälkeen.
julmasti. Mulla oli tuollainen poikaystävä. Hän halusi minun muuttuvan. Laihtuvan ja kiinteytyvän. Enkä edes ollut ylipainoinen... No, miten kävi? Sain unelmakroppani, mutta riittikö se miehelle? Ei. Hän silti löysi toisen naisen. Kyse ei ole sinun vartalostasi eikä sinusta. Miehesi on kontrolloiva, alistava. Hän haluaa vain dominoida sinua. Nyt aiheena on laihdutus. Seuraavaksi jotain muuta mihin hän "ei ole tyytyväinen." Lista on loputon.
Juttu on niin, että shokkiherätys on yleensä se tehokkain. Jos ap:n mies olisi vaan lätissyt jotain puolivillaisia munattomia vihjailuja, ei ap olisi ehkä herännyt todellisuuteen niinkuin nyt. Pitkä parisuhde kestää suoraan sanomisenkin silloin tällöin. Onhan toi rakastamista kun lupaa täyden tuen ja palkinnot. Mun mielestä hyvin tehty ap:n mieheltä ja ap:n asenne vaikuttaa hyvältä. Tsemppiä!
Jos aiot pudottaa painostasi 30 kg, kannattaa sinun hakea tukea työterveyshuollosta tai tk:sta.
Saat ainakin asiallisia neuvoja joilla et tuhoa terveyttäsi.
Tsemppiä.
Ei varmaankaan ole kiva elää henkilön kanssa, jolla huonot elämäntavat. (vakavat sairaudet erikseen)
Huonot elämäntavat vaikuttavat suoraan terveyteen, ulkonäköön sekä muun elämän tasoon! Syömälihavuutta ei voi puolustaa millään!
liikunnan merkitystä usein vähätellään ja katsotaan vain sen kuluttamia kaloreita.
Kaloreihin ei sisälly koko totuus, ei läheskään, sillä:
- Senkin ajan kun olet vaikkapa kävelyllä, olet poissa jääkaapilta tai sohvalta suklaata mussuttamasta.
- liikunta aiheuttaa yleistä hyvänolontunnetta (=vähentää lohtusyömistä jos olet siihen taipuvainen), nostaa mielialaa ja lisää yleistä aktiivisuutta.
- lisääntynyt yleinen aktiivisuus taas nostaa peruskulutusta
- ruokavaliosi muuttuu myös "itsekseen" liikunnan vaikutuksesta koska esim kun tiedät että olet lähdössä liikkumaan, et voi syödä itseäsi ähkyyn ja pöhnään koska haluat jaksaa liikkua. Ja liikunnan endorfiinit korvaavat vaikkapa sen suklaasta saadun mielihyvän.
- yleinen väsähtäneisyys saa aikaan makeanhimoa ja tämän yleisen väsähtäneisyyden poistat liikkumalla
Sen lisäksi vielä haluaisin lisätä että liikunnalla on laihdutusprosessissa lihaksistoa suojaava vaikutus. Ylipainoisella ihmisellä löytyy yleensä nimittäin aika paljon sitä lihasmassaa sieltä rasvakerroksen alta (sitä yksinkertaisesti tarvitaan sen suuren elopainon liikkumiseen), moni ei vain tajua sitä itse vaan kuvittelee olevansa "pelkkä ihrakasa". Väärin! Todennäköisesti lihaksia löytyy enemmän kuin täysin ei-liikunnalliselta laiheliinilta. Ne pitää saada säilymään laihdutusprosessin aikana!
Kun ihminen alkaa laihduttaa, alkaa sekä rasvakudos että muut kudokset vähentyä, mukaan lukien siis lihasmassa. Laihdutuksen tavoitteena pitäisi aina olla nimenomaan se, että se painonpudotus kohdistuisi mahdollisimman suurelta osin rasvakudoksen, ja mahdollisimman vähän lihaksistoon. Mikäli niitä lihaksia ei käytä, elimistö toteaa niiden ylläpidon tarpeettomaksi ja hajottaa ne tuottaakseen energiaa. Tällöin laihduttamisen lopputuloksena voi olla hoikemman näköinen vartalo jossa on kuitenkin paljon rasvakudosta.
Painonpudotuksessa ei ikinä pitäisi tuijottaa niitä kiloja, vaan ottaa mittanauha käyttöön sekä pitää kirjaa kuntoilusuorituksista ja fyysisen suorituskyvyn kohenemisesta.
kommenttisi osoittaa sen
että ajattelisi vaimonsa ollessa lihava tämän terveyttä, siis sitä että vaimo saattaa kuolla ennenaikaisesti ja että hän jää ilman elämänkumppania ja lapset jää ilman äitiä... Aika naiivia ja romanttista :D
Kyllä ne miehet ajattelee sitä ulkonäköä (ei tee mieli seksiä) ja niitä voi tosiaan vituttaa vetelyys.
että et ole ikinä rakastanut toista ihmistä niin paljon, että et kestäisi ajatusta hänen menettämisestään. Tyypillinen tunnevammainen.
että et ole ikinä tutustunut tosielämään niin paljon, että et kestä ajatusta tavallisista miehistä. Tyypillinen naiivi romantikko.
kerran niin ällöttää makkara makkaran päällä. Mites te tuon ratkaisette ap?
liikunnan merkitystä usein vähätellään ja katsotaan vain sen kuluttamia kaloreita.
Kaloreihin ei sisälly koko totuus, ei läheskään, sillä:
- Senkin ajan kun olet vaikkapa kävelyllä, olet poissa jääkaapilta tai sohvalta suklaata mussuttamasta.
- liikunta aiheuttaa yleistä hyvänolontunnetta (=vähentää lohtusyömistä jos olet siihen taipuvainen), nostaa mielialaa ja lisää yleistä aktiivisuutta.
- lisääntynyt yleinen aktiivisuus taas nostaa peruskulutusta
- ruokavaliosi muuttuu myös "itsekseen" liikunnan vaikutuksesta koska esim kun tiedät että olet lähdössä liikkumaan, et voi syödä itseäsi ähkyyn ja pöhnään koska haluat jaksaa liikkua. Ja liikunnan endorfiinit korvaavat vaikkapa sen suklaasta saadun mielihyvän.
- yleinen väsähtäneisyys saa aikaan makeanhimoa ja tämän yleisen väsähtäneisyyden poistat liikkumalla
Runsas liikkuminen vieläpä lisää ruokahalua. Jos treeniohjelma vaatii ruokailun ja pian sen jälkeen vaikkapa kahden tunnin harjoituksen niin harvapa valitsee sen ilman ruokailua. Joten on pakko vetää harjoitus täydellä vatsalla. Aikataulun takia.
Liikunta voi aiheuttaa myös kovaa väsymystä ja muistikatkoksia + oppimishäiriöitä sekä vakavan masennuksen. Olisin hyvin varovainen markkinoidessani liikunnan hyötyjä.
Liikuntaan ei normaalilla kansalaisella riitä aikaa. Monella riittää kunnianhimoa toteuttaa joku ohjelma, mutta kroppa ei välttämättä kestä sitä rasitusta pidempään.
Etenkin ap:n kannattaisi olla hyvin varovainen liikunnan suhteen. Kuntoa on kehitettävä vuosikymmeniä porrastetusti, jotta päästään ihanteelliseen kuntoon, vaikkapa siihen että jaksaa juosta aamulla tunnin lenkin ja käydä illalla kuntosalilla ja keskellä päivää joogassa.
Pääsääntöisesti liikuntaa voi suositella henkilölle joka on sitä harrastanut jo pienestä pitäen. Aikuisena aloitettu liikkuminen päättyy usein ylikuormitukseen ja nivelten vakaviin kulumiin.
Eli edelleen ruokavalioon muutos ja liikunta kannattaa unohtaa. Siihen tuskin ap:lla on aikaa. Harvalla ihmisellä on aikaa repiä päivästä parituntia liikunnalle. Paitsi hyvin itsekkäillä ihmisillä (kuten ap:n mies). Ja lapsettomilla.
Vaikka kuinka yrittäisin ajatella ettei häiritse, niin kyllä se vaan häiritsee!
Hän ei ole suostunut ainakaan kolmeen vuoteen käymään edes puntarissa. Minuakin tietyllä tavalla inhottaa miehen runsas kaksoisleuka, iso maha, se että syö ihan JÄRKYTTÄVIÄ määriä ruokaa. Kaikista eniten ärsyttää se ettei pidä itsestään huolta, ei vaikka on kolme pientä lasta!!
Olemme ostaneet miehelle kalliin crosstrainerin (toissakesänä), viime kesänä hienon pyörän (mitä käytti kaksi kertaa) ja nyt tänä keväänä kuntosalikortin samalle salille missä itse käyn. VITUTTAA maksaa kahdesta kuukausimaksusta kun toinen käytti sitä ehkä kymmenen kertaa!! Ja pitäisi kannustaa JOKA kerta kun aloittaa laihdutuskuurin (ainakin 12 krt vuodessa), siis mä en jaksa! Ja sitten maristaan kun mä en kannusta. Mä olen niin monta kertaa innostunut että nyt hän oikeasti laihtuu, että mielestäni on väärin joka kerta vaatia mun tukea ihan 110%:sesti. Menee tässä kolmen pienen lapsen kanssa aikaa siihen että itse saa sumplittua jumpat ja muut...
Hitto että ärsyttää! Me olemme kyllä miehen kanssa tästä puhuneet, esim. olen suoraan sanonut että olisi tosi komea jos hänellä olisi vain yksi leuka.
Kyllä meidän suhde muuten voi ihan hyvin, tykätään, pussataan, rakastetaan... Mutta tämä todella vaivaa minua. Miehen suvussa on vielä paljon ollut sydänperäisiä ongelmia, että sydänvaivoja odotellessa, miehen bmi on taatusti reilusti yli 40. Mutta mikään ei herätä. Syöppöys on vähän sama kuin juoppous.
Mä kyllä tiedän mistä puhun, olen itse laihduttanut ennen lapsia 40kg, ja pitänyt ne poissakin!
mitään karppausta aloita, kun sun kohdalla kaikkein parasta olisi nyt sellainen elämäntapamuutos, että voit kuvitella loppuelämäsi eläväsi niin. Kuka voi oikeasti ja rehellisesti väittää, että aikoo tosissaan karpata loppuelämänsä?
On pyytänyt kävelylle, luvannut hoitaa lapsia jos haluan mennä jonnekin liikkumaan jnejne. Luvannut palkintoja tuloksen saavuttamisesta. Mutta kun ne mun laihikset on loppuneet jo melkein ennen kuin ovat alkaneet. Sitten olen taas rojahtanut sohvanpohjalle. Nyt kai loppui kärsivällisyys kertaheitosta.
Ei ihme, että on ällöttänyt. Nyt vasta itse tajuan asian.
Ja ei, vastoin teidän joidenkin veikkauksia, miehen sanat ei jää mua kalvamaan. Ei meillä olla niin ohutnahkaisia että joka asia jää vaivaamaan. Hyvä vain, että pisti tähän hyllyvään persukseen vauhtia!
sanoi, että sitä ällöttää ap:n laihdutusyritykset. Miksei ole aiemmin tukenut.
Yks vinkki tuli vielä mieleen. Voisitteko miehen kanssa sopia että hän käy ruokaostoksilla? Koska jos käyt niin saatat heräteostona ostaakin jotain epäterveellisiä juttuja. Toki voit pyytää tuomaan jotain esim. tiettyä herkkujogurttia tai mysliä mutta ei sit mitään suklaalevyä;-).
Meillä mies on lihonut 20kg reilussa kymmenessä vuodessa. Itse olen hoikka. Laihdutusyrityksiä tosiaan on. Pari päivää jaksaa niuhottaa tai sit puhuu et laihduttaa mut syö ja syö ja väärin. Alkuun kannustin vaan mutta koska vuosien "laihduttaminen" ei tuonut tulosta niin aloin sanomaan että jos syöt tollasia annoksia niin et laihdu millään jne.
kommenttisi osoittaa sen
että et ole ikinä rakastanut toista ihmistä niin paljon, että et kestäisi ajatusta hänen menettämisestään. Tyypillinen tunnevammainen.että et ole ikinä tutustunut tosielämään niin paljon, että et kestä ajatusta tavallisista miehistä. Tyypillinen naiivi romantikko.
Hanki sinä vaan se tunne-elämä. Totuus on se, että suomalaisilla on kyllä ne tunteet mutta suurimmalla osalla yhteys omiin tunteisiin on katkennut! Siksi he alkavat vääntää vitsiä ja pakenevat kieltämiseen kun tosipaikka tulee. Ulkomaiset miehet uskaltavat itkeä! He tietävät että se ei tee miehestä akkamaista, päinvastoin. En tiedä mistä tämä kaikki johtuu? Oli se sota Keski-Euroopassakin eikä siellä olla tällaisia.
kiitos että herätit mut tästä itsepetoksesta ja että "nauti" näistä makkaroista vielä kun voit, kohta niitä ei enää ole.
Selibaatista ei ole pelkoa. Ei ihme, että mä olen ton miehen aikanaan valinnut enkä sellaista silkkihansikkain mua kohtelevaa.
Ymmärrän kyllä, että kaikille ei meidän roisi tyyli sovi.
AP
kerran niin ällöttää makkara makkaran päällä. Mites te tuon ratkaisette ap?
En hyväksy väkivaltaa, mutta nostaa vihan pintaan, kun kuulee miten hävyttömiä miehet osaavat olla suustaan.
Tuo puukenkä tuskin edes häpeilee sanojaan, hän ei edes tajua olevansa tarinan "pahis".
Ei noin voi sanoa toiselle. Ei edes leikillään.
Tulee mieleen miten vapaa tuo mies on, kun voi käydä harrastelemassa liikuntaa ja on terve ja hyvinvoipa Risto Reipas.
Miten on? Jääkö mies lasten kanssa, kun sinä lähdet harrastamaan urheilua?
Hänen on vähennettävä omaa aikaansa antaakseen aikaa harrastuksiin sinulle. Kukas sitten lihoo?
T: 11cm mies
Oma mieheni on sairaalloisen lihava ja liki kaikki ylimääräinen on kertynyt tämän liki 20 vuotisen taipaleemme aikana. Ei se ulkonäkö varmaankaan ole se pääsyy miksi se on alkanut ahdistaa, mutta se kaikki lieveilmiö mikä liittyy lihavuuteen. Nyt varmaan moni pullukka älähtää, että minä jaksan mitä vaan, mutta kerron omia kokemuksia. Mies jaksaa työpäivän. Sen jälkeen kotona olo on sohvalla makoilua ja telkkarin katselua. Mitään kotitöitä ei tee. Ulos saa pakottaa, että olisi siellä edes vähän lasten kanssa. Sitäkin siis todella harvoin. Mies on vasta nelikymppinen, mutta on kuin vanhus ja luulen, että moni kremppa ja sairaus lähtisi laihdutuksen ja kuntoilun kautta pois. Haluaisin koko perheen voimalla harrastaa liikuntaa ja ylipäätään mennä jonnekin, mutta toinen ei ikinä jaksa. Ja alkaa kuulkaa seksielämäkin tökkiä. Ei se jaksa sitäkään.