Miten KUKAAN pystyy asumaan pikkupaikkakunnalla? : P
Ajattelin, että olisi niin mukavaa ja idyllistä kasvattaa lapseni pikkukaupungissa maaseudun keskellä. Minulla oli täällä tuttujakin ja tukiverkkoja, joten muutin tänne peltojen keskelle kauniiseen maalaismaisemaan.
Mutta ei helvetti tätä kyräilyä, juoruamista, nurkkakuntalaisuutta, vittumaisuutta ja kaikkien samaan muottiin tunkemista vaikka väkipakolla!! Mitenkään et saa poiketa ankeasta valtavirrasta, mitään uusia ideoita tai elämäntapoja ei suvaita eikä täällä ole MITÄÄN tekemistä maisemien ihastelun lisäksi. En kestä enää. Lähden takaisin kaupunkiin. Hyvästi ja näkemiin. Ensi kuussa muutto. : )
Kommentit (61)
Sellaisessa kun olen lapsuuteni ja nuoruuteni asunut, niin koko paikkaan liittyy vaan suunnaton ahdistus, ja siis ajatukseen pienestä kylästä. Onhan siellä kiva käydä pyörähtämässä, mutta vaikka saisin sieltä ilmaisen talon tontteineen (eivät oo vielä tarjonneet =p ) niin en muuttaisi, en hitossa. En haluaisi että oma lapsi joutuisi kokemaan sen saman. Mitään tiloja tai palveluja ei tarjottu nuorille (ilta-18 pidempään), entä jos ei löydykään sitä yhtä ylintä ystävää (mulla ei ollut), harrastaa ei voi sitä mikä sattuisi kiinnostamaan..
Ja vaikka näin aikuisena se ei olisikaan samalla lailla ahdistavaa kuin mitä ne muistot on, niin kuitenkin, kun ajan sen tai mieheni kotikylän läpi omaan kotiin Kaupunkiin, hiljaisten talojen ohi joissa katsellaan telkkaria, niin mietin, että sitäkö se sitten olisi. Istutaan illat ja katsotaan telkkaria, kun ulkona on liian pimeää, mikään ei ole auki, ystävät asuvat kaukana... Ei ei ei. Ja vaikka mä aika kotihiirulainen olenkin ja viihdyn kotonakin mainiosti perheen kanssa, niin kyllä mä nautin myös siitä ajatuksesta, että mulla on MAHDOLLISUUS lähteä ulos, jos haluan. Katuvaloihin lenkille, kahvilaan tapaamaan ystäviä puolen tunnin varoitusajalla, harrastamaan mitä haluan, syömään miehen kanssa kaksin...
Ei landea mulle enää, vaikka asunkin vain yhdessä Suomen top-5 isoimmista kaupungeista enkä siis tosiaan Helsingissä. =)
Mä olen kotoisin tosi pieneltä paikkakunnalta Itä-Suomesta ja asun nykyisin suurkaupungissa (ulkomailla). Itsekin vihdyn kotona, ja useimpina päivinä käyn vaan salilla ja kaupassa sekä laittelen ruokaa tms. MUTTA se tieto siitä, että halutessani saan dim sumia keskellä yötä, voin mennä konserttiin, oopperaan tai klubikeikalle, tehdä ihan mitä vaan, riittää.
En muuten ymmärrä sitä, että sanotaan että lasten on parempi kasvaa landella. Itse olin aina se outolintu, tiesin jo 8-vuotiaana lähteväni maailman tuuliin, ja sitähän kotipaikkakunnallani paheksutiin. Harrastaa ei voi kuin hiihtoa ja yleisurheilua, ja viikonloppuisin ei teineillä ole muuta tekemistä kuin juopotella.
brrr...
ovat itse asuneet kyseisellä paikkakunnalla koko ikänsä, kuten heidän isoisoisoisoäitinsäkin. Mä asun pienessä maalaiskunnankeskustassa ja aivan kamalaa touhua. Kyllä mä tiedän, että täällä juorutaan kaikista, mutta silti se on todella ärsyttävää, kun ne jutut kohdistuu omaan perheeseen.
Mä olen ollut alkkis, mun mies on hakannut mua, olen luuseri joka ei saa töitä jne. Kaikkiin juttuihin oli ihan järkevä selitys, mutta eihän se näitä pöndejä kiinnosta.
Mä VIHAAN tätä paikkakuntaa. Eikä ole kyse asenteesta, vaan tämä pöndelä on muokannut mua vuosien varrella inhoamaan suurinta osaa maalaisista. Aika surullista, koska itsekin olen pöndeläinen.
Pienellä paikkakunnalla pärjää ne, joiden muinaiset esi-isät ovat jo siltä paikkakunnalta kotoisin. Muut ovat vain tulijoita. Ja siis joillekin se lande-elämä sopii. Kyllä moni viihtyi esimerkiksi minun paikkakunnallani, eikä halunnut pois mutta jos _vähänkään_ poikkeat massasta, olet heti silmätikku.
ovat itse asuneet kyseisellä paikkakunnalla koko ikänsä, kuten heidän isoisoisoisoäitinsäkin. Mä asun pienessä maalaiskunnankeskustassa ja aivan kamalaa touhua. Kyllä mä tiedän, että täällä juorutaan kaikista, mutta silti se on todella ärsyttävää, kun ne jutut kohdistuu omaan perheeseen.
Mä olen ollut alkkis, mun mies on hakannut mua, olen luuseri joka ei saa töitä jne. Kaikkiin juttuihin oli ihan järkevä selitys, mutta eihän se näitä pöndejä kiinnosta.
Mä VIHAAN tätä paikkakuntaa. Eikä ole kyse asenteesta, vaan tämä pöndelä on muokannut mua vuosien varrella inhoamaan suurinta osaa maalaisista. Aika surullista, koska itsekin olen pöndeläinen.
on tullut koluttua useampia.
Kyllä kaupunki voittaa mennen tullen maaseudun pikkukylät. Tuollainen kyräily, juoruaminen ja ahdasmielinen toisten tuomitseminen on kyllä minulle ainakin ihan myrkkyä. Inhoan yli kaiken sellaista touhua. Onnea vaan teille!
törmännyt. Ehkä metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Av:n suosituin kommentti. Odotin sitä jo. No sanotaan nyt näin, että muttin paikkakunnalle tosi innoissani ja iloisena, niin että se metsäänpäin lähtenyt huuto oli innostunut ja iloinen. Metsä sitten vastasi vähän miten sattui, lähinnä kyräillen ja epäluuloisena. Kaupungissa on tietysti myös ihan kaikenlaista porukkaa, on kyräilijöitä, juoruilijoita, jne, mutta sinne mahtuu. Isommissa ympyröissä ei pari juorukelloa tunnu missään, pikkukaupungissa heidän äänensä kuuluu valitettavan pitkälle. Eikä minussa nyt ole edes mitään ihmeempää syytä juoruun. Nyt on pakko lähteä töihin.
Luuletko tosissasi että olet ainoa paikkakunnallasi josta juorutaan?! Kaikista siellä varmasti kiertää juttua, mutta pointti on siinä että alkuperäiset asukkaat osaavat nauraa itselleen ja juoruille. Jos kaikki ne, joista pikkupaikkakunnilla juorutaan, muuttaisivat pois, ei niillä pikkupaikkakunnilla asuisi ketään. Toki ihmisiä ärsyttää turhat juoruamiset, mutta ääääh.. Miksi se nyt on eri juttu jos kaupunkilaiset juoruavat, kuin se että maalaiset juoruavat? Kaupungissa on enemmän porukkaa kuulemassa ne juorut, joten luulisi että siellä niillä juoruilla on kauaskantoisemmat seuraukset. (nimim. kokemusta on. Minusta juoruttiin aika paljonkin kun asuin pk- seudulla ja ne juorut levisivät työnantajalleni. Siinäpä oli selittely että eivät ne jutut pidä paikkaansa, vaikka jotkut niitä tosissaan levittävätkin.) ainakin meidän paikkakunnalla on ollut tapana, että jos ne juorut ärsyttävät niin selvitetään se, joka juoruaa ja sen jälkeen pyydetään selvitystä että miksi niitä juoruja on levitetty. Välillä vähän värikkäästikin niitä riitoja selvitetään, mutta yleensä niiden selvittämisien jälkeen ne juorut lopetetaan. JA vaikka täällä asuessani (synnyinpaikkakuntanikin tämä vielä on) on pomoni kuullut juoruja, on hän vain kahvitunnilla naureskellut että semmosia unia ne ja ne tyypit ovat taas nähneet. Selvityksenä siis: asun pienessä kunnassa ja vielä pienemmässä kylässä. Täällä kaikki tuntevat toisensa.
lappiin, aivan ihana paikka ja ihania ihmisiä ja paaljon tekemistä. dim sumeja en kaipaa, mulle merkkaa muut asiat.
lappiin, aivan ihana paikka ja ihania ihmisiä ja paaljon tekemistä. dim sumeja en kaipaa, mulle merkkaa muut asiat.
Olen asunut elämäni ensimmäiset 28 vuotta Lapissa, ensin eräällä minipaikkakunnalla ja sitten Rovaniemellä. Tosiaan, siellä ei voi kuin hiihtää ja ryypätä. Eli ei mitään tekemistä.
Olen asunut elämäni ensimmäiset 28 vuotta Lapissa, ensin eräällä minipaikkakunnalla ja sitten Rovaniemellä. Tosiaan, siellä ei voi kuin hiihtää ja ryypätä. Eli ei mitään tekemistä.
ja kalastaa, käydä salilla ja sienestää/marjastaa jne. Ja mikä oma rauha!
siis asukasluvulta, suunnilleen?
Tuli vaan mieleen kun nimitin yhtä kaupunkia pikkukaupungiksi, ja yhden kaverin mielestä se oli keskikokoinen kaupunki.
kun nuo ei kiinnosta. Eniten kiinnostavat keikat sun muut kiertävät esitykset sekä näyttelyt.
Höpsistä, siellä voi golfata ja lasketella, metsästää
kun nuo ei kiinnosta. Eniten kiinnostavat keikat sun muut kiertävät esitykset sekä näyttelyt.
muutinkin pois pikkupaikkakunnaltani, enkä ole katunut.
Sellaisille eräjormille joku minikylä sopii. Itse nautin myös siitä, että ympärillä on vilinää.
siitä pitää huolen hillitön vuosittainen turistimäärä
Sellaisille eräjormille joku minikylä sopii. Itse nautin myös siitä, että ympärillä on vilinää.
Mutta sulla ei selvästikään ole kokemusta oikeasti isoista kaupungeista:)
Iso kaupunki jossa sisällä monta pientä "kaupunkia" Voi valita meneekö Helsingin hulinaan vai ihan landelle. Molempia löytyy ihan läheltä
Sellaisille eräjormille joku minikylä sopii. Itse nautin myös siitä, että ympärillä on vilinää.Mutta sulla ei selvästikään ole kokemusta oikeasti isoista kaupungeista:)
suku on asunut pienessä kylässä ikimuistoisista ajoista lähtien. Nyt meillä on siellä kesäpaikkana vanha talo.
Vaikka esi-isät jo olivat sieltä, niin vastenmielinen ilmapiiri siellä minusta on. Todella juoruilua, kyttäilyä, vihaa, kateutta. Pieni saari, jolla on kauppa ja bensa-asema. Kioski ja kahvila. Kirkko ja hautausmaa. Ei muuta.
En ole kokenut tuollaista, mutta en ole ikinä tunkenut itseäni naapureiden elämään, enkä pyrkinyt kylien juorupiireihin. Näin saa elää helpommin kun pitää hiukan etäisyyttä.
Toisaalta, minulla on kyllä ollut aina sen verran hyvä itsetunto, etten ole tuhlannut aikaani miettimällä, juoruaako minusta joku jotain. Raskasta se on elämä jos koko ajan pitää miettiä, mitä tuokin minusta ajattelee.
Paeta voi tietenkin aina jos tuntuu, että kaikki hyökkää kimppuun ja juoruaa ja puhuu sinusta ja painostaa ja olet kaikkien silmätikku. Mutta epäilen, että se ongelma on kyllä silloin sinussa itsessäsi.
Saattaa toki johtua siitä, että, en täällä niin kuin en aiemmin kaupungissakaan, yritäkään olla läheinen naapurien kanssa; asialliset tervehdysvälit riittävät. Näin ei tarvitse osallistua paskanjauhantaan edes kuunteluoppilaana. Jos taas joku haluaa meitä vahtia ja meistä puhua, siitä vaan, ei paljoa hetkauta.
Itse en seuraa naapurien tekemisiä ja olemisia, koska ei yksinkertaisesti kiinnosta; kukin taaplatkoon tavallaan.
Jos joku soittaa ovikelloa ja pyytää apua, varmasti autamme jos voimme ja se toimii puolin ja toisin.
Minä en muuta takaisin kaupunkiin mistään hinnasta.