Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylläpä tuli paha mieli lapseni puolesta.

Vierailija
26.09.2011 |

Meidän rivarialueella asuu toinen lapsiperhe, joiden kanssa ollaan vähän enemmän tutustuttu. Tänään taas törmäsin aamupäivällä tuohon perheeseen, heidän 3v lapsi tuli pihaan äitinsä kanssa kun mekin siinä leikimme. Minun 2v tyttöni leikkii mielellään tuon pojan kanssa, mutta poika leikkii lähinnä jos nyt ei muuta seuraa löydy. Ei siinä mitään, sellaisia ne lapset on.

No, nyt pojalla oli ilmapallo. Pihaan tuli myös koululaisia, joiden kanssa poika leikki ilmapallolla. Heittelivät sitä toisilleen. Tyttöni katseli vierestä, ja sanoi kaihoisasti "äiti minäkin haluaisin ilmapalloa" johon sitten sanoin että mene mukaan sitä pomputtamaan. Ei silti uskaltanut kovin paljon mennä, kun isot koululaiset olivat niin riehakkaita, katseli sivulta ja yritti vähän osallistua.

Sitten ne koululaiset lähti, ja tuo naapurinpoika jäi pihaan pallonsa kanssa. Pompotteli sitä ihan tyttöni vieressä. Tyttö sanoi pojalle, että "minäkin palloa?", mutta poika vaan käänsi selän. Tyttö sanoi minulle "äiti minä haluaisin palloa.." jolloin pojan äiti alkoi maanittelemaan poikaa: "kuule etkö antaisi tytön kokeilla, kuule kaverit antaa toisten kokeilla, antaisit nyt vähän kokeilla" ja kaikkeen poika vastasi tiukasti EIKÄ.

Tyttö alkoi itkemään, ja minä sanoin että kuule me voidaan ostaa sulle synttäreille oma ilmapallo. Mutta voi kuinka harmitti.

Siis pieni asia, mutta että kaikki muut pihassa sai kokeilla, mutta tuo poika ei antanut minun tytön kokeilla eikä äitinsä puuttunut lainkaan. Itse olisin sanonut lapselle että kyllä kaikki saa koittaa, ottanut vaan kädestä ja hetkeksi antanut.

Onneksi on sunnuntaina ne synttärit, niin saa tyttö siellä sitten sielunsa kyllyydestä ilmapallotella.

Kommentit (245)

Vierailija
201/245 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en millään jaksanut koko ketjua lukea. Mutta millainen ilmapallo on jota pystyy pomputtelemaan ulkona niin ettei se karkaa ilmaan?! Vai oliko pallo narussa kiinni?

näin ohi aiheen.

Vierailija
202/245 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole kavereita, poika leikkii vaan tytön kanssa jos muuta seuraa ei ole ja ehkä pakotettuna!

yhdessä leikkimiseksi ei voida sanoa, että te vanhemmat juttelette yhdessä ja poika pallottelee itsekseen taloyhtiön pihalla yleisellä leikkialueella!

no sitten kaikki päiväkodin lapsetkin leikkivät yhdessä, kun ovat samassa tilassa hoidossakin tai koululaiset...

aina kaikki eivät leiki yhdessä! eikä kaikki ole kavereita keskenään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/245 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä mieluummin tuo asia niin et lapsesi oppii käsittelemään pettymyksiä! Kaikki tervejärkiset lapset ovat saaneet kokea niitä! Etkä lue viimeistä psykologiaa??

Nyt oma käytöksesi sai aikaan ihan suurennellun typerän jutun ja olet sentään äiti!

Vierailija
204/245 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun sanoi pojalleen. Ei minun mielestäni pojan ole pakko antaa, eikä missään nimessä väkisin oteta kädestä! Millaisen mallin se sitten luo? Ehkä poika pelkäsi että pallo menee rikki, että pienempi voi rikottaa sen vaikka vahingossa? ! Mitä sinä sitten olisit sanonut?

Tottakai sinusta äitinä tuntuu pahalta, ja niin kuuluukin. Mutta tulet kohtaamaan vielä paljon ikävämpiäkin tilanteita, kun lapsi kasvaa. Hyvä se on että lapsi oppii sietämään pientä pettymystäkin!

Vierailija
205/245 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pojalla ollut mitään velvoitetta antaa OMAA ilmapalloa naapurin "tytölle"

miksi olisi pitänyt antaa pallo, siksikö, että "tyttö" haluaa?

"tytön" haluilla ei ole mitään merkitystä!!!!

tytölle täytyy heti pienestä lähtien opettaa kuka määrää...eikä se ainakaan ole mikään "tyttö"!

aina ei voi saada mitä haluaa.

"tyttö" ei saa mitä haluaa, ei tyttö saa haluta mitään toisen omaisuutta

Vierailija
206/245 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi pahoittaa mieli junkun TYTÖN takia!?!

pahoillaan olisi pitänyt olla, kun kakarasi tinttasi pojan palloa ITSELLEEN!

PAHOILLAAN OLISI SIETÄNYTKIN OLLA JOS TYTTÖSI OLISI HAJOITTANUT PALLON!

Vierailija
207/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis mitäääää*?????

Vierailija
208/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti 3-vuotias poika ei halua itse leikkiä tämän 2-vuotiaan TYTÖN kanssa, mutta äitit nyt vaan sattuvat olemaan kavereita keskenään ja vähän niinkuin pakottavat lapsensa leikkimään keskenään! synttärikutsukin varmasti vaan äidin päättämä!! tuskin lapsi itse on halunnu synttäreilleen kutsua 2-vuotiasta pikkuTYTTÖÄ!!! lol

Eikö sinun maailmassasi tytöt ja pojat leiki keskenään??? Meidän pihapiirissä ainakin on sellaisia lapsia, että kaikki otetaan mukaan, ei syrjitä tyttöjä eikä poikia. Koulussa ehkä eri asia, mutta kyllä pienille kelpaa leikkikaveriksi kuka vain. ELLEI äidit opeta toisin.

On tää sairas ketju. Väitetään sitä,jankataan tätä.

AP,n tarinan mukaan lapset ovat kavereita, käyvät toisillaan leikkimässä.

Miksi teille muille riittä se, että pojan äiti yritti saada poikaa lainaamaan? EIHÄN se ole se pointti,vaan se, että äiti antoi pojan valita, eli siinä jo äiti tekee väärin, ensin sanoo vastaan,mutta ei itse pidä puoltaan. Nössö äiti.

AP OLET OIKEALLA ASIALLA. Harmi vain, monet vanhmemmat opettavat lapsilleen VAIN ITSEKKYYTTÄ!!

Vierailija
209/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle pitää opettaa jakamista ja sosiaalisia taitoja ei ne opi pyytelemällä ja maanittelemalla! Kummallisia eräät vanhemmat kun oma lapsi saa sanella ihan kaiken.

sosiaalisia taitoja. Miten voit opettaa lapselle jotain, mitä et itsekään osaa??

Siinä päivän kysymys.

Jos ei pärjää 3vuotiaan kanssa tuollaisessa yksinkertaisessa tilanteessa, niin onnea vaan tulevaisuuteen. Äiti olisi voinut sanoa että joko annat tytön myös lainata palloa, kun kerran pyysivät tyttöä jäämään pihalle, -TAI sitten menet sisälle YKSIN leikkimään pallolla.

Olihan tuo jonkinlaista kiusaamista. Siitä se kiusaaminen lähtee. 3vuotiaat tietää jo hyvin mistä toiselle tulee paha mieli.

Vierailija
210/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta ei jätetty ulkopuolelle, muut leikkivät YHDESSÄ ja tyttö EI USKALTANUT leikkiä muiden kanssa. 2v tyttöä ei siis suljettu ulkopuolelle, vaan olisi otettu leikkiin mukaan! Se 3v poika ei lainannut ilmapalloa koululaisille vaan leikki YHDESSÄ pallolla heidän kanssaan.

Nyt 2v:n äiti haluaisi että 3v olisi lainannut palloa hänen lapselleen. Eihän tuo 3v edes lainannut palloaan niille koululaisille. Eli 2v sai ihan SAMAN KOHTELUN pallon suhteen kuin koululaiset. Äiti vaan olisi halunnut että 2v huomioidaan enemmän ja palloa lainataan lapselle, niin että lapsen ei tarvitse leikkiä yhdessä pallon omistajan kanssa.

Ehkä oikea ratkaisu näiltä äideiltä olisi ollut että olisivat ehdottaneet lapsille koululaisten mentyä että nämä voivat leikkiä nyt kahdestaan YHDESSÄ sillä pallolla. Vink, vink siis ap:lle...

Sitten tulee se oletusosasto:

- 2v:llä on nyt viikonloppuna synttärit ja puhetaidosta päätelleen itse voisin olettaa että täyttääkö vasta 2v?

- 3v synttäreillä oli oltu jo aikaisemmin, mutta kuinka monen 3v saa itsenäisesti päättää kutsuttavansa ilman että äiti vähintäänkin ehdottelee tai päättää ketä kutsutaan?

Vierailija
211/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle pitää opettaa jakamista ja sosiaalisia taitoja ei ne opi pyytelemällä ja maanittelemalla! Kummallisia eräät vanhemmat kun oma lapsi saa sanella ihan kaiken.

sosiaalisia taitoja. Miten voit opettaa lapselle jotain, mitä et itsekään osaa?? Siinä päivän kysymys. Jos ei pärjää 3vuotiaan kanssa tuollaisessa yksinkertaisessa tilanteessa, niin onnea vaan tulevaisuuteen. Äiti olisi voinut sanoa että joko annat tytön myös lainata palloa, kun kerran pyysivät tyttöä jäämään pihalle, -TAI sitten menet sisälle YKSIN leikkimään pallolla. Olihan tuo jonkinlaista kiusaamista. Siitä se kiusaaminen lähtee. 3vuotiaat tietää jo hyvin mistä toiselle tulee paha mieli.

Pojan vaihtoehto YKSIN sisällä pallolla leikkiminen olisi ollut YHDESSÄ tytön kanssa pallolla leikkiminen, ei niin että tytön olisi pitänyt saada leikkiä YKSIN sillä pallolla. Kun se 3v poika leikki YHDESSÄ sillä pallolla niiden koululaistenkin kanssa, eikä lainanut palloa heillekään.

Vierailija
212/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valinneet itse ketä kutsutaan synttäreille!!

Tuskin onnistuu "pakottaminen"tuon ikäiselle, vaan valitsee itse kenet todella HALUAA omille synttäreilleen.

Vierailija
213/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalisia taitoja. Miten voit opettaa lapselle jotain, mitä et itsekään osaa?? Siinä päivän kysymys. Jos ei pärjää 3vuotiaan kanssa tuollaisessa yksinkertaisessa tilanteessa, niin onnea vaan tulevaisuuteen. Äiti olisi voinut sanoa että joko annat tytön myös lainata palloa, kun kerran pyysivät tyttöä jäämään pihalle, -TAI sitten menet sisälle YKSIN leikkimään pallolla. Olihan tuo jonkinlaista kiusaamista. Siitä se kiusaaminen lähtee. 3vuotiaat tietää jo hyvin mistä toiselle tulee paha mieli.

Pojan vaihtoehto YKSIN sisällä pallolla leikkiminen olisi ollut YHDESSÄ tytön kanssa pallolla leikkiminen, ei niin että tytön olisi pitänyt saada leikkiä YKSIN sillä pallolla. Kun se 3v poika leikki YHDESSÄ sillä pallolla niiden koululaistenkin kanssa, eikä lainanut palloa heillekään.

Minä tarkoitin että pojan äiti sanelee säännöt; poika joko LEIKKII tytön kanssa, eli antaa myös tytö koskea palloon. TAI poika menee yksin sisälle, koska ei osaa leikkiä toisen kanssa, eikä suostu jakamaan leluaan.

Koululaiset tekee mitä tekee,todennäköisesti ottivat pallon pojalta, ja nyt poika kosti saman käytöksen pikkutytölle, ei siis ottanut leikkiin mukaan.

Vierailija
214/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
215/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ajatuksestasi kiinni, ja ymmärrän että kyse ei ole ilmapallosta vaan tilanteesta. Itse en menisi väkisin omalta tai toisen lapselta viemään lelua jos hän sillä selkeästi itse leikkii.

Mutta jos tilanne olisi tuo ylläkuvailema niin tottahantoki puuttuisin, ihan siitä syystä, että haluan opettaa lapsille sen, että ketään ei kiusallaan syrjitä, jos kerran muutkin lapset saivat kokeilla. Jokainen vanhempi todennäköisesti tunnistaa oman lapsensa motiivit miksi lapsi toimii tietyllä tavalla.

Vierailija
216/245 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivulta ja yritti vähän osallistua.

eikä äitinsä puuttunut lainkaan. Itse olisin sanonut lapselle että kyllä kaikki saa koittaa, ottanut vaan kädestä ja hetkeksi antanut.

puuttuihan pojan äiti, kysyi pojaltaan antaisiko tytön kokeilla...

itse olisit "repinyt" kädestä, olisiko silloin kaikilla ollut hyvä mieli, poika nimen omaan leikki juuri pallolla. miksi hänen olisi pitänyt antaa lelunsa pois?

jos hiekkalaatikollakin joku haluaa lasesi lapion, vaikka lapsesi leikkii sillä juuri, saako sen siltikin repiä lapsesi kädestä, kun toinen sen haluaa...?????

mietippä nyt vielä?

Vierailija
217/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarkoitin että pojan äiti sanelee säännöt; poika joko LEIKKII tytön kanssa, eli antaa myös tytö koskea palloon. TAI poika menee yksin sisälle, koska ei osaa leikkiä toisen kanssa, eikä suostu jakamaan leluaan. Koululaiset tekee mitä tekee,todennäköisesti ottivat pallon pojalta, ja nyt poika kosti saman käytöksen pikkutytölle, ei siis ottanut leikkiin mukaan.

Ap:n kirjoitti että muut lapset leikkivät pallolla ja hän kehoitti omaansa menemään mukaan, mutta ei oikein uskaltanut. Eli 3v leikki YHDESSÄ niiden koululaisten kanssa, eikä koululaiset ottaneet palloa pojalta (se siitä todennäköisyydestä).

Ihme lukutaidotonta porukkaa täällä...

Vierailija
218/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ajatuksestasi kiinni, ja ymmärrän että kyse ei ole ilmapallosta vaan tilanteesta. Itse en menisi väkisin omalta tai toisen lapselta viemään lelua jos hän sillä selkeästi itse leikkii. Mutta jos tilanne olisi tuo ylläkuvailema niin tottahantoki puuttuisin, ihan siitä syystä, että haluan opettaa lapsille sen, että ketään ei kiusallaan syrjitä, jos kerran muutkin lapset saivat kokeilla. Jokainen vanhempi todennäköisesti tunnistaa oman lapsensa motiivit miksi lapsi toimii tietyllä tavalla.

Tässä lainaus mitä ap kirjoitti:

Pihaan tuli myös koululaisia, joiden kanssa poika leikki ilmapallolla. Heittelivät sitä toisilleen. Tyttöni katseli vierestä, ja sanoi kaihoisasti "äiti minäkin haluaisin ilmapalloa" johon sitten sanoin että mene mukaan sitä pomputtamaan. Ei silti uskaltanut kovin paljon mennä, kun isot koululaiset olivat niin riehakkaita, katseli sivulta ja yritti vähän osallistua.

Vierailija
219/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on itsekäs! ja itsekäs kakarakin hänellä!

hänen lapsen tarpeetko menee kaiken muun edelle?

ap:n lapsi haluaa pallon, joten hän sen saa, vaikka pallon omistaja haluisi sillä itse leikkiä.

miksi ap:n lapsen halut on tärkeimpiä?

kyllä ap: on opetettava kakaralleen, että aina ei saa mitä haluaa ja muilla saattaa olla joskus kiinnostavia leluja mutta ei niitä voi mennä repimään toisilta kedestä, vaan koska kakarasi haluaa!!

Vierailija
220/245 |
12.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kysymyshän on tilanteesta sen jälkeen;

3vuotias ei ottanut leikkiin mukaan,ja pallotteli yksin. Miksei voinut pallotella 2vuotiaan kanssa?

Ei se 2 ja 3-vuotiaan ikäero nyt NIIN iso ole?

Ja miksi pyydettiin ap,ta ja lasta pysymään pihalla, jos ei haluta leikkiä heidän kanssaan?

Ja miksi pojan äiti maanitteli mutta ei saanut tahtoaan läpi? Eli pojan tahto voitti, äidit ja 2vuotias jäivät häviäjiksi, ja pojan äiti tahtomattaankin viestitti pojalle ettei tarvitse jakaa lelua tai leikkiä 2vuotiaan kanssa.