Hassunhauska lääkärikäynti
Pitääpä nyt täälläkin kertoa, kuinka ihminen saadaan täysin hämilleen.
Kärsin usein toistuvista poskiontelontulehduksista ja hakeuduin taas lääkäriin, kun oireet alkoivat olla aikamoiset. Sain ajan lääkärille, jolla en ennen ole käynyt ja nimestä päätellen odotettavissa oli ulkomaalaistaustainen lääkäri. Eipä siinä mitään, eiköhän tuo hommansa osaa. Kysessä ei siis ollut kunnallinen terveyshuolto vaan yksityinen työterveysasema.
Vastaanotolle päästyäni lääkäri istutti mut tuolille, keskusteltiin ihan asiallisesti tupakoinnista, hammaslääkärikäynneistä ja allergioista. Tämän jälkeen mittasi verenpaineen ja mittauksen aikana kirjoitti diagnoosiksi poskiontelontulehduksen. Kolme päivää sairaslomaa, antibioottikuuri ja pikaista paranemista.
Olin niin hölmistynyt, etten osannut sanoa enää yhtään mitään ja kipitin äkkiä käytävään, kun naurattikin jo ihan pirusti. Myöhemmin jäin sitten miettimään, että eihän tämä nyt ihan oikein mennyt. Palautetta olen jo laittanut eteenpäin ja asiaan on luvattu puuttua.
Nyt on kuuri lopuillaan, mutta helpotusta ei vielä ole havaittavissa. Nyt sitten mietin, että oliskohan syytä mennä "oikealle" lääkärille ja miten kohteliaasti kieltäydyn, jos mulle tarjotaan aikaa tälle samalle tohtorille.
Kommentit (21)
terv. toinen usein poskiontelontulehduksesta kärsivä, jolle ei koskaan ole määrätty lääkekuuria ilman röntgeniä tai nykyisin ultrausta
Verenpaineen mittauksella ei poskiontelon tulehdusta todeta!
on ollut toistuvasti poskiontelotulehduksia, ja oon kyllä saanut diagnoosin ihan oireiden perusteella. Oon jo oppinut ne tunnistamaan.
on katsottu ultraäänellä poskionteloiden tilanne, joskus limakalvoturvotus voi olla niin kovaa, että aiheuttaa samat oireet kuin varsinainen tulehdus. Lisäksi on myös tarkistettu nielu ja korvat jne. Verenpainetta multa ei koskaan ole mitattu jos poskiontelontulehdusta on epäilty.
Lääkäri on halunnut tarkistaa verenpaineen! Ultra on todella epävarma ja röntgeniin ei turhaan mielellään laiteta. Ap kertoi, että hänellä usein poskiontelon tulehduksia. Lääkäri teki diagnoosin haastattelemalla potilasta.
Ultran mukaan minulla ei ollut tulehdusta, mutta tulehdusarvo oli korkealla. Röntgenissä näkyi tulehdus. Minullakin on ollut nin usein, että välillä työpaikan lekuri on antanut kuurin vain kysymällä oireista. Sijainen ei antanut sit ilman röntgeniä.
Useimmiten sitäpaitsi itsekin tiedän milloin ovat siinä pisteessä, että tarvitsen antibioottikuurin.
Sillä oireet lieventyvät aina kolmessa päivässä.
Lisäksi sitten vaan sarvikuonokannu.
Ei kai siitä verenpaineen mittauksesta haittaakaan ole? Minulta mitattiin se viimeksi endokrinologilla, kun kävin kilpirauhastulehduksen jälkitarkastuksessa. Minulla ei ole ikinä ollut verenpaineongelmia, eikä ko. tulehdus niitä aiheuta.
2
ketkä sairaaloissa ovat järkevimpiä ja terveimpiä ihmisiä muutenkin?
The ultraSOUND people, tietty.
Älkää kysykö sen enempää, nyt ei jaksa.
kyllähän nuo saattaa vähän poskionteloita koputella, mutta yleensä vaan kysyvät onko paineen tunnetta ja jos olet kärsinyt jo monta päivää, niin kuuri irtoaa.
Hampaat nyt siinä mielessä ok, että onko sulla siellä piilevä muhuutus, joka levittää pöpöjä poskionteloiden puolelle ja tupakointi ei nyt ikinä ole hyvästä.
Jos on usein poskiontelotulehduksia, niin ai ainakaan röntgen tee hyvää usein.
Jos oli joku muu syy mitata verenpaine? Erittäin hyvää palvelua, että mitattiin. Terveyskeskuksessa sit ei todellakaan tehdä, ja itse saa mitata, jos on seurannassa.
kyllähän nuo saattaa vähän poskionteloita koputella, mutta yleensä vaan kysyvät onko paineen tunnetta ja jos olet kärsinyt jo monta päivää, niin kuuri irtoaa.
Hampaat nyt siinä mielessä ok, että onko sulla siellä piilevä muhuutus, joka levittää pöpöjä poskionteloiden puolelle ja tupakointi ei nyt ikinä ole hyvästä.
siinä ei mitään. Joskus olen juossut lääkäristä hammaslääkäriin ja toisinpäin, kun on vikaa etsitty ja jossain vaiheessa sitten tärppäsi :)
No, ehkä sitten olen vain tottunut sellaisiin lääkäreihin jotka käyttävät ultraäänilaitetta ja tekevät "flunssatarkastuksen".
ap
niin asiantunteva lääkäri mittaa aina verenpaineen on lääkärikäynnin syy mikä tahansa. Ja ilmeisesti ap polttaa kun tupakoinnista oli keskusteltu. Poskiontelotulehdus-diagnoosia varte ei todellakaan tarvitse ultrata tai röntkeerata varsinkin jos niitä on ollut paljon ja itse tunnistaa oireet.
T. yksi jolla myös jatkuvia poskiontelotulehduksia, joiden vuoksi ei tutkita mitään vaan annetaan lääkkeet kouraan. Tupakoinnin takia myös otetaan usein verenpainetta vaikka se normaali onkin.
että kurkataan nieluun ja korviin ja kokeillaan nuo kaulan imusolmukkeet (vai mitkä ne nyt on)
ikinä mitään ultrattu tai röntgenillä kuvattu poskionteloiden takia! Ei myöskään mitään tulehdusarvoja ole mitattu. Ihan hölmistyin tästä jutusta nyt. Kyllä meilläkin on ihan vaan oireiden perusteella on kuurit toistaiseksi hellinneet...
että kyse on poskiontelontulehduksesta...
No mut jos tiedetään, että kyse on poskiontelontulehduksesta...
niin määrääkö lääkäri sulle lääkkeet katsomatta sun kurkkuun?
mutta poskiontelotulehdus ei ole korvissa, eikä kurkussa.
Jos se vaiva on toistuvaa, kyllä potilas osaa sen kertoa.
yhtä hyvä oikeaanosumistarkkuus kuin jos kolikkoa heittäisi. Poskiontelotulehdusdiagnoosi tehdään oireiden perusteella suht selvässä tapauksessa. Epäselvässä tai hyvin voimakasoireisessa kuvataan röntgenillä.
olen aiemmat käynnit ovat olleet epänormaaleja, kun näiden samojen kysymysten lisäksi on jonkinlainen tutkimus tehty.
Mikä nauratti?