Kokemuksia Steiner-koulusta
Kiinnostaisi kuulla. Etenkin Ruskeasuon koulusta.
Puntaroimme tavallisen ja Steinerin välissä.
Myös aikuisten näkökulmasta, jotka ovat itse käyneet Steinerin!
Kommentit (46)
vaan kiusaamista vähätellään ja ongelmat yritetään lakaista maton alle.
Ja tosiaan steinerista ei kesken oikein pysty siirtymään tavalliseen perusopetukseen, koska olisi kirittävää. Tiedän muutaman steineirsta tavalliseen perukouluun siirtyneen ja heidän kanssaan tehtiin yli vuosi töitä, jotta saavuttivat vastaavan luokkatason tiedollisen ja taidollisen tason (ja tekivät tietenkin itse kotona todella paljon töitä myös). Mahdotontahan siirtyminen ei ole, mutta vaatii todella paljon työtä + ongelmattoman oppimisen.
vaan kiusaamista vähätellään ja ongelmat yritetään lakaista maton alle. Ja tosiaan steinerista ei kesken oikein pysty siirtymään tavalliseen perusopetukseen, koska olisi kirittävää. Tiedän muutaman steineirsta tavalliseen perukouluun siirtyneen ja heidän kanssaan tehtiin yli vuosi töitä, jotta saavuttivat vastaavan luokkatason tiedollisen ja taidollisen tason (ja tekivät tietenkin itse kotona todella paljon töitä myös). Mahdotontahan siirtyminen ei ole, mutta vaatii todella paljon työtä + ongelmattoman oppimisen.
lasten steiner-koulussa on käytössä.
Kokemuksia Steinerkoulusta - ihan pakko kirjoittaa kumotakseni joitakin kirjoituksia, jotka näyttävät perustuvan mutuun: kolmasluokkalainen opettelee kertotaulua ulkoa 12:een asti, joten mielestäni matematiikkaa on ihan riittävästi. Ruotsinkieltä ja saksankieltä opetellaan ensimmäisestä luokasta alkaen foneettisesti. Se on kepeän kuuloista, mutta uskon heidän omaksuvan kielen, mikäli ovat omaksuakseen. Minusta kieliopinnoissa on hyvä lähteä suullisesta liikkeelle, kirjalliset taidot ehtii hankkia vielä vuosien myötä. Lukemaan lapseni oppivat jo alle kouluikäisinä, joten lukutaito ei ole ongelma. Steinerkoulussa lasten vanhemmat oppivat tuntemaan toisensa, monet ystävystyvät, ja yhteydenpito opettajan ja vanhemman välillä, sekä vanhempien välillä keskenään on aktiivista. On vaarana saada jopa uusia aikuis-ystäviä. Opettajat ovat välittäviä, 9-vuotiaan lapseni sanoin hänen opettajansa tykkää heistä kuin omista lapsistaan. Kurinpitoa voisi varmaan olla enemmän. Jos luokassa on hyvin vilkkaita lapsia, heitä ei varmaan niin ankarasti komenneta kuin normaalikoulussa. Kasvatus tapahtuukin mielestäni enemmän positiivisen palautteen kuin kritiikin kautta. Liikuntaa on paljon, varsinkin luonnossa liikkumista. Talvisin luistellaan ja hiihdetään, muulloin mennään metsäretkille. Opitaan olemaan ulkona, satoi tai paistoi. Koulun piha on täynnä erilaisia kiipeilytelineitä, hyppynaruja, jalkapalloja, eli välineitä löytyy. Lapset piirtävät paljon, käden taidot kehittyvät. Musiikkia on myös paljon, saavat omat huilut jo ekaluokalla. Itse en ole hörhö, enkä ole syvemmin perehtynyt näihin steinerpedagogisiin kiemuroihin. Olen tavallinen työväenluokasta ponnistanut toimihenkilö, joka itse olen käynyt kielikoulun, ja halusin lapseni kasvavan yksilöllisemmässä, luovassa ympäristössä. Ainoa kielteinen asia, mikä esim. Hgin Rudolf Steinerkoulussa on, on sisäilmaongelma, jota on pyritty korjaamaan. Edelleenkin oireilevia opettajia ja oppilaita kuitenkin on. Ja sehän ei ole yhtään hyvä asia. Ongelma näyttää olevan Hgissä niin laaja, että kysymys kuuluu, mistä löytyisi opinahjo, jossa ei ole näitä ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
ja vielä kun sama ope opettaa kaikkia aineita 8 ensimmäistä kouluvuotta niin voi kuvitella, ettei se open tietotaso ole kovin korkea.
Ei opeta. Otapa asioista selvää ennen kuin kirjoitat aivopierujasi.
T. Steinerin käynyt
Lapseni aloitti ko. koulussa, siirtyi pois koska kiusaamista ja levottomuutta luokassa eikä oma opettaja kyennyt ratkomaan asioita.
Oman lapseni itsetunto nuijittiin maanrakoon ja todistukset olivat lähinnä lapsen persoonan ja luonteenpiirteiden kritisointia.
Nykyaikaisessa peruskoulussa tehdään paljon muutakin kuin istutaan pulpettien takana. Suosittelen tutustumaan siihenkin:) Opettajat ovat ammattitaitoisia ja nykyaikaisia. Jos ongelmia tulee, löytyy selkeät kanavat miten viedä asioita eteenpäin.
4:ssä tai 5:ssä vuodessa ehtii oppia todella paljon - tai sitten ei, riippuu ihan siitä mitä opiskelee.
Luokanopet opiskelevat kaiken kasvatustieteen lisäksi jokaista perusopetuksessa opetettavaa ainetta, perehtyvät oppimisvaikeuksiin, alkuopetukseen jne - snellun opiskelijat tekevät jotain ihan muuta...