Kokemuksia Steiner-koulusta
Kiinnostaisi kuulla. Etenkin Ruskeasuon koulusta.
Puntaroimme tavallisen ja Steinerin välissä.
Myös aikuisten näkökulmasta, jotka ovat itse käyneet Steinerin!
Kommentit (46)
Ainakin Oulussa aivan tasotonta opetusta! Jos on mahdollisuus, suosittelen ruotsin tai englanninkielistä opetusta!
ylioppilas pohjalta pääsee. Luokanopet kai voi myös rämpiä 4 vuodessa läpi? 5 ainakin. Eli ei se niin paljon pidempi koulutus ainakaan ole.
JA ainakin veljelle tuli aineopet jo ennen 8 luokkaa. Nykyään ovat kuulema vielä pyrkineet aikaistamaan joissain aineissa, varsinkin jos oman opet kyvyt loppuu. Kielten opet varsinkin oli erit.
huonoa opetusta,vaihdoin onneks peruskouluun 8 luokalla. En laittanut omia lapsiani Steineriin. Kävin muuten Elias-koulua. Rudolf on paljon parempi, ainakin joku sen käynyt tuttuni on päässyt yliopistoonkin sieltä.
Paraistentien koululla, tule tutustumaan ja katselemaan silloin. Esitteitä jaossa, opettajia ja meitä steinerlasten vanhempia runsaasti paikalla ja kaikki varmasti parempia asiantuntijoita kuin nämä palstan "en ikinä laittaisi lastani sellaiseen vammaisten/taiteellisten/kummalisten ja mitävielä kouluun, vaikka mulle maksettaisiin miljoona".
Kumma juttu, että edelleen (nuorinkin jo kasilla) joka vuosi kouluun otetaan peruskouluista oppilaita kiusaamisen vuoksi.
huonoa opetusta,vaihdoin onneks peruskouluun 8 luokalla. En laittanut omia lapsiani Steineriin. Kävin muuten Elias-koulua. Rudolf on paljon parempi, ainakin joku sen käynyt tuttuni on päässyt yliopistoonkin sieltä.
oikeustieteellisessä ja Hankenissa, eli on sieltä muutama muukin päässyt jatko-opintoihin...
Ja paras päätöksemme elämässä oli laitta lapsi Steineriin. Olen erittäin tyytyväinen ja lapsi on pitänyt hirveästi. Puntaroimme kauan mieheni kanssa, koska emme edusta antroposofista näkökantaa, mutta päädyimme Steineriin.
Yhteisöllisyys, luonnonläheisyys, kiireetön lapsuus, rytmitys, taideaineet, kaikki vastaa meidän ideaalia millaisen koulun tulisi olla.
ja hyvin pärjätty :)
Siellä yliopistossa ehkä työmoraali, asenne ja uuden oppimisen kyky painaa enemmän ko se mitä opit peruskoulussa... lukiosta en voi sanoa, koska se on käymättä ja silti pärjänny yliopistossa hyvin ;)
Steinerkoulun käyneet näkee niin monta ihmeellistä ihmistä, että heistä tulee suvaitsevaisia! :D
Paraistentien koululla, tule tutustumaan ja katselemaan silloin. Esitteitä jaossa, opettajia ja meitä steinerlasten vanhempia runsaasti paikalla ja kaikki varmasti parempia asiantuntijoita kuin nämä palstan "en ikinä laittaisi lastani sellaiseen vammaisten/taiteellisten/kummalisten ja mitävielä kouluun, vaikka mulle maksettaisiin miljoona".
Kumma juttu, että edelleen (nuorinkin jo kasilla) joka vuosi kouluun otetaan peruskouluista oppilaita kiusaamisen vuoksi.
Ai tarkoitat että Steinerissa ei olisi kiusaamista? Minun mielestäni oli jopa enemmän kuin tavallisessa koulussa.
Steineria (Ruskeasuo) kävin tarpeeksi monta vuotta että en lapsiani sinne ikinä laittaisi. Opetus heikkotasoista, kaikenlaista hörhöä opettajaa ym. Painajainen olisi sinne palata.
Lapsi on siis jo ilmoitettu kyllä Steineriin "varmuuden vuoksi".
Olemme myös käyneet Steinerin myyjäisissä, tapahtumissa ja tutustumiskäynneillä.
Niistä on jäänyt vähän ristiriitainen fiilis.
Tuntuu olevan paljon hyviä puolia, mutta sitten myös niitä "äärihörhöjä".
Itse arvostaisimme luontopuolen painotusta, metsäpäiviä, liikkuvuutta ja käden taitojen ja luovuuden merkitystä.
Etenkin alaluokkien osalta Steiner tuntuisi huomattavasti paremmalle vaihtoehdolle.
jos menee niin sitte sillä asenteella että on ainakin sen 9 luokkaa.
Mutta se oma opettajahan on se tärkein. Odota että saatte sen selville ja päätä sitten sen jälkeen.
Niitä äärihörhöjä niistä piireistä löytyy, mutta yleensä he ovat ihan vaarattomia hömppiä :)
Lapsi on siis jo ilmoitettu kyllä Steineriin "varmuuden vuoksi".
Olemme myös käyneet Steinerin myyjäisissä, tapahtumissa ja tutustumiskäynneillä.
Niistä on jäänyt vähän ristiriitainen fiilis.
Tuntuu olevan paljon hyviä puolia, mutta sitten myös niitä "äärihörhöjä".
Itse arvostaisimme luontopuolen painotusta, metsäpäiviä, liikkuvuutta ja käden taitojen ja luovuuden merkitystä.
Etenkin alaluokkien osalta Steiner tuntuisi huomattavasti paremmalle vaihtoehdolle.
Ota huomioon se että jos lapsesi on alaluokat Steinerissa niin peruskouluun siirtyminen ei enää ole niin helppoa. Yksinkertaisesti aukot osaamisessa ovat niin suuret. Steiner on kuin päiväkodin jatkamista yli 10-vuotiaaksi metäretkineen ja piirtelyineen. Ei ole niin väliä oppiiko lapsi lukemaan ja laskemaan.
ei vain paljoa huudella, mutta siellä se on, ihan ytimessä.
Siis toki lapsen olisi tarkoitus olla koko pk:n ajan Steinerissa jos sinne nyt menee. Tarkoitin, että mielestäni suurin hyöty Steineriin menosta tuntuu olevan alaluokilla, jolloin lapsi on vielä pieni ja Steinerissa on "rennompaa".
kiusaamista oli todella paljon. Myös opettaja osallistui hyvinkin paljon. Opetuksen taso oli todella alhainen. Jälki-istuntoon jouduin useasti vain siksi että opettaja oli pahalla tuulella. Silmätikuksi joutui helposti.
sain varmasti muutamia hyviä juttuja elämääni sieltä mutta jo pelkkä kouluajan ajatteleminenkin saa kyyneleet silmiin.
Uskon, että yksittäisillä opettajilla on hvyvinkin paljon tekemistä opetuksen onnistumisen kanssa.
Nyt olen kuitenkin orientoitunut opiskeluun ja suorittanut ihan hienosti tutkintoja.
En suosittele koulua kenellekkään!
kiusaamista oli todella paljon. Myös opettaja osallistui hyvinkin paljon. Opetuksen taso oli todella alhainen. Jälki-istuntoon jouduin useasti vain siksi että opettaja oli pahalla tuulella. Silmätikuksi joutui helposti. sain varmasti muutamia hyviä juttuja elämääni sieltä mutta jo pelkkä kouluajan ajatteleminenkin saa kyyneleet silmiin. Uskon, että yksittäisillä opettajilla on hvyvinkin paljon tekemistä opetuksen onnistumisen kanssa. Nyt olen kuitenkin orientoitunut opiskeluun ja suorittanut ihan hienosti tutkintoja. En suosittele koulua kenellekkään!
Steiner-koulun syytä. Oletko varma, että olisit välttynyt samalta peruskoulussa?
koulusta (siis lukiosta) tänä keväänä laudaturin paperit. Hän on käynyt kyseistä koulua eka luokasta lähtien, joten meillä ei ole mitään moittimista koulusta.
Ap, tutustu kouluun ja tee ihan itse johtopäätöksesi, älä tee niitä ainakaan tämän palstan pohjalta. Mene tutustumaan siihen kouluun mihin aiot lapsesi laittaa ihan henkilökohtaisesti. Soitat kansliaan ja sano haluavasi tulla tutustumaan eka luokan tunneille.
kiusaamista oli todella paljon. Myös opettaja osallistui hyvinkin paljon. Opetuksen taso oli todella alhainen. Jälki-istuntoon jouduin useasti vain siksi että opettaja oli pahalla tuulella. Silmätikuksi joutui helposti. sain varmasti muutamia hyviä juttuja elämääni sieltä mutta jo pelkkä kouluajan ajatteleminenkin saa kyyneleet silmiin. Uskon, että yksittäisillä opettajilla on hvyvinkin paljon tekemistä opetuksen onnistumisen kanssa. Nyt olen kuitenkin orientoitunut opiskeluun ja suorittanut ihan hienosti tutkintoja. En suosittele koulua kenellekkään!
Steiner-koulun syytä. Oletko varma, että olisit välttynyt samalta peruskoulussa?
Suomi on täynnä koulukiusaamistapauksia, joista suurin osa ei suinkaan ole Steiner-koulusta...
Ap
koulusta (siis lukiosta) tänä keväänä laudaturin paperit. Hän on käynyt kyseistä koulua eka luokasta lähtien, joten meillä ei ole mitään moittimista koulusta.
Ap, tutustu kouluun ja tee ihan itse johtopäätöksesi, älä tee niitä ainakaan tämän palstan pohjalta. Mene tutustumaan siihen kouluun mihin aiot lapsesi laittaa ihan henkilökohtaisesti. Soitat kansliaan ja sano haluavasi tulla tutustumaan eka luokan tunneille.
Ei tullut mieleen, että tunteja voisi mennä seuraamaan.
koulusta (siis lukiosta) tänä keväänä laudaturin paperit. Hän on käynyt kyseistä koulua eka luokasta lähtien, joten meillä ei ole mitään moittimista koulusta. Ap, tutustu kouluun ja tee ihan itse johtopäätöksesi, älä tee niitä ainakaan tämän palstan pohjalta. Mene tutustumaan siihen kouluun mihin aiot lapsesi laittaa ihan henkilökohtaisesti. Soitat kansliaan ja sano haluavasi tulla tutustumaan eka luokan tunneille.
Ei tullut mieleen, että tunteja voisi mennä seuraamaan.
silloin tällöin tulemaan katsomaan jos kiinnosti. Ja kiinnostihan meitä:) Mutta soita ensin sinne kansliaan, ei ole tarkoitus, että tunneilla on kerralla paljon "kuunteluoppilaita", ettei luokan työrauha häiriinny.
ja vielä kun sama ope opettaa kaikkia aineita 8 ensimmäistä kouluvuotta niin voi kuvitella, ettei se open tietotaso ole kovin korkea.
Eri asia sitten jos steineropella on myös normaali luokanopenkoulutus takana, silloin hänellä on jonkinlaista tietopohjaa opetettavasti aineista. Tosin silloinkin toivoisin aineenopettajia aiemmin.