Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työssäkäyvät äidit - onko muutkin aina yhtä poikki kuin minä?

Vierailija
24.09.2011 |

Mitenkä tätä arkea oikein voi jaksaa? Töissä on kiirettä ja kova stressi. Viikon lopulla on aina ihan mehut imetty. Kotona odottaa työmaa lastenhoitoineen, kotitöineen ja remonttihuolineen. Ikinä ei ehdi levätä.

Miten tästä oravanpyörästä pääsisi edes hetkeksi ulos?

Miten te muut jaksatte tätä? Siis te, joilla ei ole isovanhempia tai muuta lastenhoitoapua.

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon mikä kannattaisi niin luulen että siivouspalvelun ostaminen tulisi kuitenkin vähän halvemmaksi. Kyllä vielä osan saa vähentää verotuksessa ainakin ensi vuoden.

Vierailija
42/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn töissä, opiskelen ja teen amk oparia. En millään ratkea joka paikkaan. Tänään pidetään siivouspäivää. Tämän jälkeen pitäisi alkaa tekemään yhdelle kurssille harjoistustyötä, jonka esitys on tiistaina. Arvostelu siitä esityksestä tulee kahdelle kurssille. Huomenna tulee vieraita ja viikon päästä olisi pojan synttärit.

Mies tekee yrittäjänä nyt päivä-, ilta- ja lauantaivuorot töissään.

Ei mummoloita. Onneksi lapset jo sen verran isoja, että osaavat etsiä ruokaa kaapista pahimpaan nälkäänsä.

Kiitos hallitukselle tästäkin kurjuuden maksimoinnista. Vielä olisi varmasti jotain, mistä leikata ja kiristää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vain yhden lapsen äiti, mutta vastaan silti. Työni on niin henkisesti kuin fyysisesti raskasta. Työpäivän jälkeen olen ihan puhki. Mutta olen huomannut, että jos työpäivän jälkeen erehdyn istumaan sohvalle/tulemaan palstalle, olen loppuillan siinä enkä jaksa tehdä enää yhtikäs mitään. Sen sijaan, jos alan heti tehdä jotain, saan paljonkin aikaiseksi. Menee sillä samalla virralla jolla olen töissäkin.

Toisekseen mä luistan ihan hyvällä omalla tunnolla kotitöistä. Meillä on sotkuista, usein pyykkivuoret on valtavat, tiskit levällään niin ettei edes yhteen koneelliseen mahdu jne. Jos siltä tuntuu, olen siivoamatta. Aika harva kotityö loppujen lopuksi on ihan oikeasti pakollinen, tosin siinä on se hinta sit, ettei koti ole tip top. Mutta kyllä mä saatan helposti olla melkein viikonkin tekemättä yhden ainoaa kotityötä, jos nyt ei ruoanlaittoa lasketa.

Kolmannekseen, tähän en uskonut aiemmin itsekään vaikka kaikki sitä sanoi. Mitä enemmän harrastan liikuntaa, sen virkeämpi ja jaksavaisempi olen. Käyn nykyään lenkillä/jumpassa/pelaamassa noin kolmesti viikossa. Vuosia en harrastanut liikuntaa ollenkaan, koska en jaksanut. En jaksanut, koska en harrastanut. Nyt kun harrastan, tajuan, että se on ihan totta mitä sanotaan, että silloin jaksaa paremmin. No, olenkin nyt hoikempi ja parempikuntoisempi kuin ennen, joten onko tuo ihme.

Kyllä se jaksaminen on pitkälti omasta asenteesta ja omista valinnoista kiinni.

Vierailija
44/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhki.

Niin puhki, että pakko ottaa joskus 'saikkua' töistä. Ainut mahdollisuus saada levätä muutama tunti kun lapset on hoidossa.

Silti en jaksa.

Vierailija
45/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, kiltti kun sitä ongelmaa ei olekaan jos on vain se yksi lapsi. Se ongelma tulee sitten kun on sitä populaa vähän enempi. Et oikein voi neuvoa kolmen tai neljän lapsen äitiä, että se on vain asenteesta kiinni. Et oikeasti edes tiedä mitä se on kun lapsia on enemmän. Sitten kun itse hoitelet sen ison perheen arjen, voit sanoa noin.

Vierailija
46/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

talon iso remppa siirrettiin myöhemmäksi, nyt hyvä remppamies tekee pikkurempat.

Minä hankin työhuoneen koulun vierestä ja lasten kaverien perheiden kanssa jeesitään vuoroin toisiamme ottamalla kylään, yökylään, kyytimällä kimpalla jne.

Vierailija
47/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, kiltti kun sitä ongelmaa ei olekaan jos on vain se yksi lapsi. Se ongelma tulee sitten kun on sitä populaa vähän enempi.

en tule neuvomaan teitä enemmän lisääntyneitä, mutta saatte kivittää joka tapauksessa jos se tekee päivänne paremmaksi.

Oman työni kuormittavuus ei muuttuisi siitä yhtään mihinkään vaikka lapsia olisi useampia. Päivän päätteeksi saatan olla ihan yhtä poikki kun te toisetkin. Sen jälkeen on mentävä päiväkodista lasta hakemaan kuten tekin teette. Minäkin teen ruokaa, siivoan, pyykkään, hoidan iltatoimia ihan kuten muutkin. Lapsia on yksi mutta yhtälailla hänet pitää hoitaa, pestä, laittaa nukkumaan. Tottakai työtä on enemmän jos lapsia on useampi, tuonhan nyt sanoo järkikin.

Vierailija
48/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon työtä on, jos niitä lapsia on useampi.

Vierailija
49/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

27, kiltti kun sitä ongelmaa ei olekaan jos on vain se yksi lapsi. Se ongelma tulee sitten kun on sitä populaa vähän enempi.

en tule neuvomaan teitä enemmän lisääntyneitä, mutta saatte kivittää joka tapauksessa jos se tekee päivänne paremmaksi. Oman työni kuormittavuus ei muuttuisi siitä yhtään mihinkään vaikka lapsia olisi useampia. Päivän päätteeksi saatan olla ihan yhtä poikki kun te toisetkin. Sen jälkeen on mentävä päiväkodista lasta hakemaan kuten tekin teette. Minäkin teen ruokaa, siivoan, pyykkään, hoidan iltatoimia ihan kuten muutkin. Lapsia on yksi mutta yhtälailla hänet pitää hoitaa, pestä, laittaa nukkumaan. Tottakai työtä on enemmän jos lapsia on useampi, tuonhan nyt sanoo järkikin.

Eikö teillä ole miehiä auttamassa? :) Meillä ainakin tarvittaessa molemmat saavat ainakin sen hetken "omaa aikaa". Joskus pieni hetkikin voi jo auttaa! Mun mielestä se on vanhanaikaista jos nainen tekee kaikki kotityöt, lasten hoidot, ja puhumattkaan että molemmat viel töissä! Meillä vanhemmilla jää sitä yhteistä aikaakin illalle, kun lapset menevät nukkumaan klo 20. Ja jos ei isovanhempia , ystäviä tai muita joskus auttamassa, ottakaa mll:n hoitaja edes 1-2h joskus ja TEETTE AJAN MITÄ LYSTÄÄTTE! Tervettä itsekkyyttä saa ja pitää olla, koska vain että voit itse hyvin jaksat myös olla hyvä äiti. Jotain on tehtävä oman jaksamisen eteen, mikä sitten onkaan itselle sopivaa...

Vierailija
50/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia on tehdä liutaa, jos ei niitä jaksa hoitaa? Itse jätin lapsiluvun yhteen juuri siksi, kun en halua elämästäni liian raskasta. Yhden lapsen jaksaa hoitaa, vaikka siinäkin on työtä. Mutta koska olen kuitenkin itsekäs ihminen ja nautin myös vapaa-ajasta ja löhöilystä sekä liikunnasta yms. omasta ajasta, en viitsinyt tehdä useampaa lasta, koska sit elämäni olisi sellaista kuin teidän, jotka päivästä toiseen valitatte kun on niin vaikeeta.

Nyt olen niin onnellisessa tilanteessa, että vaikka minulla on raskas työ, jaksan silti paljon muutakin, mulla on paljon vapaa-aikaa ja harrastuksia, aikaa olla tekemättä mitään, ja aikaa itselleni. Ja osaan nauttia lapsestani, iloita hänestä enkä pidä lapseni hoitamista työnä.

Vierailija
51/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä meillä ainakin silti ollaan molemmat poikki...

Nytkin on mennyt yli kuukausi niin, että joku on koko ajan kipeä. Tälläkin viikolla astmalapsi kolme päivää kipeänä, itse olin kuumeessa - ja nyt teen rästiin jääneitä töitäni.

Mies on pyörittänyt sitten sitä kuskausrumbaa esikoisen kanssa ja paiskinut pitkiä päiviä. Huomenna vie ensin harrastukseen ja sitten kaverisynttäreille...

Ja minä pänttään taas astmalapsen rästiläksyjä sillä aikaa.

Vierailija
52/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn jumpassa 2 kertaa viikossa, töissä 30h viikko(vuorotyö, mahdollistaa kuntoilun aamulla), hoidan yksin kaikki lasten harrastukset, vanhempainillat, ym arkijutut. Koti on kuin sikolätti, sitä en jaksa stressata. Kaikkea ei voi saada, mutta olen ihan tyytyväinen. Toki olen välillä väsynyt, mutta en niin paljon kuin lapset olivat pieniä. Nyt siis alakoululaisia 2kpl, 1 eskarissa. Lasten isä ei osallistu arkeen mitenkään, tapaa lapsia kerran pari kuussa.

Uskon että teillä kaikilla tosi väsyneillä aika auttaa selviämään ja se ettei stressaa esim ruoka- tai siivousasioita.

Vierailija
53/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiiätkö että meillä on myös silti juossut tasainen liuta myös noita ainokaisia, joilla ei muuten ole kavereita, ellei pääse kaverien luo leikkimään.

Ja on useampi ainokaisen kaverin perhe sellainen, että sinne ei pääse koskaan, koska vanhemmat ei kestä pientäkään meteliä tai epäjärjestystä...

Paras oli se ainokaisen äiti, joka tunki lapsensa tänne (kun toinen omistani oli sairaana ja minulla rästityöt niskassa), kun meni vaateostoksille ja sitten vielä soitti tunnin puhelun, kuinka HÄN ei kestäisi ilman omaa aikaa, eikä HÄN jaksa soppailla sen 9-vuotiaansa kun se on niin rasittavaa...

ps. Se sinun lapsesi ei ole sinun jatkeesi, sellainen "Mini-Me", josta iloitaan ja nautitaan, vaan ihan oma persoona.

Vierailija
54/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheen alkaa SÄTTIMÄÄN yhden lapsen perheitä? ! Siis mistä tämä naisten kauna johtuu? Jos joku klaaraa yhden lapsen arkea niin miksi vihastut siitä jos hän antaa vinkkejä? Hänen lapsella ei ole leikittäjää kuten monilapsisissa perheissä joissa lapset viihtyvät normaalisti jopa yhdessä eikä vanhemmat ole kokoajan mukana leikissä.

Sovussa paras.

Vierailija
55/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, silti sinulla on vain hyvin kalpea aavistus,miten paljon työtä on, jos niitä lapsia on useampi.

mutta itse olen osani valinnut, kuten sinäkin. Voimia!

Vierailija
56/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Henry Laasanen lukee pöksyt touhutipasta märkinä tätäkin ketjua ja löytää todisteita, kuinka yhteiskuntamme on mätä ja kaatuu juuri kohta, koska naiset ovat laiskoja ja tekevät lyhyttä työpäivää.

Kohta tämäkin keskustelu on linkitetty hänen tasa-arvoblogiinsa, kuten tämän palstan muitakin keskusteluja.

Vierailija
57/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo tuolla ylempänä numerolla 22, mutta pakko vielä sen verran puuttua tähän, että on ihan fakta, että jokainen kokee arjen raskauden eri tavalla. Yhden lapsen äiti voi olla aivan yhtä väsynyt, tai väsyneempi, kuin vaikka neljän lapsen äiti. Jokaisella kun on ihan omanlaisensa voimavarat käytettävissä ja jokaisella voi olla aivan yhtä arvokkaita näkökulmia tuotavaksi keskusteluun.

Palatakseni ap:n tilanteeseen, niin minusta tuntuu, että sinulla on vähän liian monta kuormitustekijää elämässäsi tällähetkellä. On työ, remontti, lastenhoito ja kotityöt. Ei ihme jos tunnet itsesi väsyneeksi. Siksi ehdotankin, kuten ehdotin jo tuolla ylempänä, että alennat tilapäisesti vaatimustasoa. Ymmärrän, että mies ei hirveästi varmaan ehdi tällä hetkellä osallistua kotiarkeen, koska täytyyhän se remonttikin saada joskus valimiiksi ja eihän se edisty jos kukaan ei sitä tee. Mutta jos koet tarvitsevasi hengähdystaukoa niin ihan oikeasti pari tuntia omaa aikaa kerran viikossa ei remppaa kaada eikä pitkitä. Mieti mikä auttaisi sinua jaksamaan arkea paremmin. Onko se tuo mitä ylempänä ehdottelin eli tilapäinen tinkiminen vaikkapa harrastuksista tai siivouksesta vai tuo oma hengähdysaika?

Vierailija
58/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teit lapsia. Miksi et tyytynyt yhteen. Oliko pakko tehdä ensimmäistäkään.

Valittaa ei saa. Se on jo opittu edellisiltä sukupolvilta. Ja hyvin. Sitten kun kuokka kohoaa viimeisen kerran, rinnanalta puristaa ja kuokka kirpoaa kädestä viimeisen kerran, olet tehnyt työsi niinkuin suomalaisen pitääkin.

Sillä aikaa herrat norsunluutorneissaan käärivät rahat taskuihinsa ja nauravat turhille yrityksillesi.

Opettakaa täydellisen äidin -ohjeet myös tyttärillenne. Ikiaikaista olkoon tämä!

Ja ap:lle. Hyvä että aloitit ketjun. On terveellistä miettiä omaa elämänmenoaan, mistä on tultu ja ennenkaikkea, johtaako tämä mihin. Voiko tilanteeseen vaikuttaa ja millä tavoin. Jaksatko samaa vuoden, viiden vuoden tai 10 vuoden kuluttua. Katkeroidutko. Teitkö kaiken turhaan tai onko sillä merkitystä.

Vierailija
59/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tiiätkö että meillä on myös silti juossut tasainen liuta myös noita ainokaisia, joilla ei muuten ole kavereita, ellei pääse kaverien luo leikkimään.

Ja on useampi ainokaisen kaverin perhe sellainen, että sinne ei pääse koskaan, koska vanhemmat ei kestä pientäkään meteliä tai epäjärjestystä...

Paras oli se ainokaisen äiti, joka tunki lapsensa tänne (kun toinen omistani oli sairaana ja minulla rästityöt niskassa), kun meni vaateostoksille ja sitten vielä soitti tunnin puhelun, kuinka HÄN ei kestäisi ilman omaa aikaa, eikä HÄN jaksa soppailla sen 9-vuotiaansa kun se on niin rasittavaa...

ps. Se sinun lapsesi ei ole sinun jatkeesi, sellainen "Mini-Me", josta iloitaan ja nautitaan, vaan ihan oma persoona.

että sun tuttapiirisi on tuollainen. Ethän kuitenkaan yleistä tuota kaikkiin yhden lapsen perheisiin? Nimittäin suurin osa ei ole tuollaisia, kun taas myös useampilapsisista perheistä löytyy ihan vastaavia tapauksia.

Vierailija
60/164 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennemmin se menee meillä niin, että meillä leikitään rauhassa kun että mentäisiin sinne lauman luokse. siellä useampilapsisessa perheessä on kovempi hälinä mutta meillä saa olla rauhassa.

älä ota kavereita teille kylään jos niistä on teille liikaa vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi