Hui vähän kyllä jännittää! (työpaikka-asiaa....)
Olen juuri aloittanut uudessa työpaikassa! Ensimmäistä kertaa esimiesasemassa! Työryhmäni on aika haasteellinen (monenlaisia ongelmia ja "erikoisia" persoonia :)
Kellään jakaa kokemuksia vastaavasta? Miten teillä on mennyt haastavassa työryhmässä esimiehenä aloittaessa? Mikä olisi "paras" asenne, millä pääsisi hyvin alkuun? Luulot pois heti vai ihan kaveripohjalta vaan?
Kommentit (22)
suoraan esimiesasemaan, jos ei aiempaa kokemusta - itsellä just se tilanne, että haen töitä nyt työttömänä ja yritän hakea myös esimiesaseman sisältäviä töitä, vaikken ennen ole esimies ollutkaan.
Eli ilmeisesti voi päästä esimieheksi uuteen firmaan, vaikkei kokemusta ole???
Saako kysyä mikä on koulutuksesi? Työkokemusvuosia?
Voisin kuvitella sinut oman tiimini uudeksi esimieheksi.
Meillä oli töissää hyvä fiilis ennen 2008-vuoden lamaa. Laman seurauksena kuitekin tuli yt-neuvottelut, irtisanomisia ja lomautuksia ja lisää irtisanomisa.
Aiemmin avoin työyhteisö muuttui. Muodostui pieniä ryhmittymiä jotka pitivät tiukasti kiinni omista eduistaan ja kommunikointi ryhmien välillä lakkasi lähes kokonaan. Mukaan kuvioihin nousi myös työpaikkakiusaamista. Välillä rajuakin.
Tilanne työpaikalla on edelleen tämmöinen vaikka henkilöstöosasto on yrittänyt saada ilmapiiriä paremmaksi.
Jokaisen uudistuksen ja pienenkin muutoksen sattuessa monilla on ensimmäinen ajatus 'viekö tämä minun työpaikkani'.
Siihen uuteen esimieheenkin suhtaudutaan tästä syystä lähinnä umpimielisesti ja kyräilevästi.
Edellinen esimies (joka ei kauaa tehtävässään viihtynyt) oli juuri näitä 'luulot pois alaisilta'-esimiehiä, ja pahensi ilmapiiriä ja heikensi työmotivaatiota entisestään.
Nykyinen uusi esimies näyttää ainakin toistaiseksi 'olevan meidän puolella', ja ainakin jossain määrin kaveripohjalla. ..ja ainakaan minua ei nyt enää vituta ihan yhtä paljon kuin vielä viime keväänä.
Sinun kannattaa ap haistella ilmastoa ja sen pohjalta miettiä millainen esimies olisi ko. porukalle paras.