Maistuuko joidenkin mieletä viinit erilaisille?
Myönnän etten ole mikään viinin ystävä, enkä asiantuntija, mutta kaikki punaviinit maistuu mielestäni samalla, samoin kaikki valkoviinit samalle. Enkä yhtä ainutta hyvänmakuista viiniä ole aikuisiällä maistanut.
Kommentit (53)
masituuko sinusta kaikki leipä samalle, kaikki suklaa samalle, kaikki liha samalle? Jos näin on, makuaistissasi on vikaa, esim. jonkun vamman seurauksena.
Muussa tapauksessa et vain ole tottunut juomaan maistellen erimakuisia viinejä. Harjoitus tekee mestarin. Opettele juomaan muutamaa eri merkkiä silloin tällöin ruuan kanssa. Ei aikaakaan, kun huomaat erot. Kannattaa kokeilla!
Pidän ja olen aina pitänyt punaviineistä enemmän kuin valkoviineistä, myös maistanut erot ongelmitta aina. Kuten joku aiempi kirjoitti, punaviinien erojen maistaminen on minustakin suunnilleen sama kuin kysyisi eri leipien tai suklaiden eroja :)
Valkoviinit ei taas ole mun juttuni, mutta opettelemalla olen alkanut huomata huomattavia sävyeroja niissäkin. Ehkä se on opettelukysymys ap:llekin, tai sitten voit jättää vaan asian sikseen ja todeta, ettei sun tarvi juoda viinejä kun et niistä tykkää. Ei tarvi pitää viineistä ollakseen hyvä ihminen :)
olla että jos et pidä erityisesti viineistä niin valintasi on aina halpa viini? Ne ovatkin usein ihan kauheita kaikki ja keskihintaisissa alkaa niitä makueroja jo syntyä. Poikkeuksiakin varmasti on.
ihan kuin esimerkiksi sienet, mitkä mun mielestä maistuvat kaikki pahalle
Viineissä on todella suuria eroja ja maistelemalla löytyy omaan suuhun sopivat suosikit. Samoin kuin sienistäkin. :)
Ja viinejä olenkin yrittänyt maistella, mutta en huomaa makueroja. ap
Olen itse valkoviinin ystävä ja maistan sokkotestissä aina eri rypäleet. Suosikkini on Pinot Grigio, inhokkini Chardonnay, joka maistuu aina ja välittömästi jotenkin niinkuin heinän ja pissan (no okei, en ole maistanut, mutta silti) sekoitukselle... : D
Punaviineistä Merlot on omasta mielestäni kaameaa mautonta litkua, parasta on Shiraz.
Kokeile ja maistele! Niissä on eroja kuin yöllä ja päivällä.
makuaisti voi silloin mennä noinkin pahasti...
paljonkin. Jos sinusta viini ei maistu hyvältä, voit ihan hyvin jättää viinit juomatta - ei kaikkien tarvitse tykätä viineistä.
Jos edelleen haluat jatkaa maistelua, marssipa Alkoon ja pyydä myyjän apua. Kerro esim., mistä ruoista pidät tai mitä viinejä olet maistanut (joista et siis tykännyt) jne. Myyjät auttavat tosi mielellään. Usein valkkarit ovat helpompia juotavia, joten ehkä voisit koettaa ensin oppia pitämään niistä?
Ja jos et kehtaa mennä Alkoon kysymään, Alkolla on myös nettipalvelu (www.alko.fi, sieltä oikeassa reunassa "sopii kysyä"), sieltä kun kysyy, saa vastauksen tuota pikaa. Olen käyttänyt palvelua mm. menuhun sopivia viinejä suunniteltaessa, palvelu on ollut aina ihan loistavaa.
Olen sanaton tästä aloituksesta.
Olet ilmeisesti kovin nuori.
Myönnän etten ole mikään viinin ystävä, enkä asiantuntija, mutta kaikki punaviinit maistuu mielestäni samalla, samoin kaikki valkoviinit samalle. Enkä yhtä ainutta hyvänmakuista viiniä ole aikuisiällä maistanut.
oiva esimerkki Toyota-tuulipuku-ABC-asemilla syövästä "HIANOO KU TÄÄ ON HALPAA" -tasapäistetystä suomalaisesta.
Nyt siis tiedämme tämänkin.
Erilaiset viinit maistuvat oikeasti hyvinkin erilaisilta, eikä vain "joidenkin mielestä", vaan ihan oikeasti.
Ei ne maistu samalle, mutta ei hyvälle monikaan. (siis ne mitä olen maistanut)
enkä mitään kovin suuria eroja niissä huomaa. Johtuen varmaan juuri siitä kun juon viiniä niin harvoin. En myöskään huomaa eroa eri kahvimerkeissä koska en juo kahvia juuri koskaan. Ennen en myöskään huomannut mitään eroa coca colan ja pepsin välillä kun join niitä niin vähän.
Olen kyllä maistanut eri hintaisia, erimaalaisia viinejä, siltikään en ole makueroja huomannut. ap
Mutta siis totta hemmetissa maistuu eri punaviinit erille, eri valkoviinit erille ja eri roseviinit keskenaan myos erille. Ja Suomen Alkon valikoimista en tieda, mutta maailma on taynna hyvanmakuisia viineja ja rypalelajeja. Itse olen viimeaikoina erityisesti tykannyt Chardonnaysta joka ei ole ollut tammitynnyrissa. Pinot Grigio ja Gruner Veltliner -rypaleista tehdyt valkkarit maistuu minulle paasaantoisesti myos, toki niissakin on eroja valmistajan mukaan...
ja vaikka niille ei mitään absoluuttista arvoa voisikaan laskea, ihminen itse saa sekä iloa että kärsimystä omasta lahjakkuudestaan. Jos ei ole kovin hyvä maistamaan, siitä seuraa hyvänä puolena se ettei tarvitse panostaa esim. viinin hintaan (ja sitä hintahaitariahan riittää!), kun halpa kelpaa yhtä hyvin kuin hyvä, eikä ole turhantarkka ruuankaan suhteen. Jos ei ole kovin musikaalinen, siitä seuraa ettei kärsi esim. epävireisestä musiikista.
yhtään hyvänmakuista viiniä maistanut, mutta osa maistuu vähemmän paskoille kuin osa. Varsinkin, jos viinissä on paljon sokeria, eroa ei voi olla huomaamatta. Olen oikein yrittänyt opetella tykkäämään viineistä ja olen viime vuosien aikana maistellut melkoisen määrän punaviinejä läpi. Valkoviinit jätän sikseen.