Maistuuko joidenkin mieletä viinit erilaisille?
Myönnän etten ole mikään viinin ystävä, enkä asiantuntija, mutta kaikki punaviinit maistuu mielestäni samalla, samoin kaikki valkoviinit samalle. Enkä yhtä ainutta hyvänmakuista viiniä ole aikuisiällä maistanut.
Kommentit (53)
Opiskeluaikoinba tuli juotua kaikenlaista kuraa kotiviinenejä ym ja oksu tuli pitkäksi aikaa viineistä.
Mielestäni, mitä vähemmän sokeria, sitä parempi viini. Kotimaiset marja- ja hedelmäviinit on pahimpia.
Esim. Iris de Murviedro (Espanja) on kevyt punaviini, jonka maussa on kukkaisuutta ja marjaisuutta ja siinä on hieman sokeriakin, joten ei ole hapanta :)
Hintakin alle 8e.
Suosittelen!
Esim. Iris de Murviedro (Espanja) on kevyt punaviini, jonka maussa on kukkaisuutta ja marjaisuutta ja siinä on hieman sokeriakin, joten ei ole hapanta :) Hintakin alle 8e. Suosittelen!
kuin muutkin juomani viinit. Onko muita ehdotuksia? ap
on tosi hyvää. Etenkin punaista lihaa sisältävän ruuan kanssa.
nyt olen ollut puoli vuotta juomatta satunnaisia kaljoja lukuunottamatta mitään, niin täytyy sanoa, että kaikki punkut maistuvat pahalle. En ymmärrä kuinka edes pidin punkuista. Karvasta litkua. Ilmankos sitä juodaan muka sivistyneesti naukkaillen, koska sitä ei voi ottaa kulauksin!
Jatkossa pysyttelen kevyessä lagerissa. Suomalainenkin kelpaa.
on tosi hyvää. Etenkin punaista lihaa sisältävän ruuan kanssa.
normaalit oluetkin maistuvat samalle, eikä lainkaan hyvälle. Siidereissä sentään huomaan makueron, samoin lonkeroissa.
en osaa suositella mitään tiettyä sillä siitä on niin kauan kun olen viimeksi punaviiniä ostanut. Parhaiten tuon eron huomaa minusta silloin kun juo ruuan kanssa jotain vähän kalliimpaa, täyteläistä punkkua. Ja sitten avataan seuraavaksi pulloksi joku halpaa vetistä kuraa sisältävä pullo... kaduttaa että tuli edes avattua se!
Rupesipa tekemään mieli hyvää viiniä :)
viinien erot, kannattaa maistaa erilaisia viinejä rinnakkain.
Erityisen hedelmällistä on maistella viinejä erilaisten ruoka-aineiden kanssa. Esim. Juha Berglundin kirjassa Viiniä Mieli on tosi hyvä maistajaisohje, jonka voi tehdä vaikka porukalla.
Parastahan viinissä on juuri ruoan ja viinin "liitto".
Mutta siis kaikkienhan ei ole pakko tykätä viinistä! Itse kyllä huomaan punaviinien eron vaikka en mikään asiantuntija todellakaan ole. Itse tykkään "uuden maailman" viineistä, erityisesti australialaisesta shirazista.
joskus pahalle esim. jonkun ruuan jälkeen. Ja sitten taas toisen ruuan jälkeen hyvälle.
Rosiere on yksi oma suosikkini:)
Minä totuttelin punaviineihin niistä kovasti pitävän miehen kanssa, inhosin makua aluksi. Meni useampi vuosi, että niistä aloin pitämään, ruuan kanssa niitä maistelin.
Nykyään toisinaan saatan juoda pari lasillista kyllä muutenkin kuin ruuan kanssa.
Ääripäinä esim joku makea jälkiruokaviini vs. rutikuiva Riesling valkkareista eivät muistuta toisiaan ollenkaan. Samoin punaisissa löytyy vaihtoehtoja lähes marjamehuista hyvin vahvoihin ja tanniinisiin. Itse en nuorempana pitänyt punkuista, kunnes maistoin hyvää Chiantia.
Ja jotkut viinit eivät sovi kuin ruuan kanssa. Kokeilepa joskus viiniä makean hedelmän ja sitten suolaisen juuston jälkeen.
Tuo aiemmin mainittu Nederburg on todella hyvä hinta-laatusuhteeltaan. Muita kokeilemisen arvoisia ovat myös etelä-afrikkalainen Roodeberg, italiaiset Nerot, erittäin edullinen (reilusti alle 10 e) Drodsty-Hof (joka on ollut jonkin aikaa loppu tämän paikkakunnan Alkoista kovan kysynnän takia) sekä parhaina kaikista italialaiset Amaronet, joiden hintaluokka on paristakympistä ylöspäin. Kun nyt syksyn mittaan harjoittelet noilla edullisemmilla, voitkin jo joululahjaksi toivoa pullon Amaronea, ja todella huomaat eron. Tuo parinkympinkin pullo on aikamoista herkkua. Valmistusprosessi on vähän erilainen, kuin tavallisesti.
Itse olen tuo ääriesimerkki: nuorena tuli juotua jotain omenaviiniä ja muskattoa humaltumistarkoituksessa oksentamiseen asti. Inhosin viinejä ja niiden hajuakin vuosikymmenet. Aviomieheni on viinin ystävä ja halusin oppia juomaan viiniä ruuan kanssa, kun hänkin joi ja nautti siitä. Siispä opettelemalla opettelin maistelemaan eri viinejä eri ruokien ja juustojen kanssa. Alkon myyjä on ystävä, heillä on tietoa ja vinkkejä. Olen saanut sieltä tosi paljon apuja.
Viiniharrastukseni alkoi jokseenkin kaksi vuotta sitten, ja tänä päivänä olen enemmän asiantuntija kuin mieheni, joka pyytää nykyisin minua valitsemaan viinit. :) Tänään viimeksi kävimme Alkossa ja ostimme kolme aivan randomviiniä kokeillaksemme, mitä ne ovat.
Minusta on hienoa, että joku haluaa oppia uutta ja vielä pystyy pyytämään siihen neuvoja. Tervetuloa viinien maailmaan! :)
Ehkä löydän jonkun josta pidän ja jopa huomaan eron mauissa. ap
enkä minäkään ole mikään asiantuntija. Silti suussani esim. kevyt punaviini maistuu ihan erilaiselta kuin täyteläinen, ja erittäin kuiva kuohuviini eriltä kuin puolikuiva.
Sama kuin vertailisi eri omenalajikkeita. Kaikissa on se tietty omenainen maku, mutta on kirpeitä ja makeita ja kaikkea siltä väliltä, jauhoisia ja kiinteitä jne.
vaikka paria erilaista, ja maistella niitä pienen määrän rinnakkain. Ehkä silloin löytyisi helpommin eroja?
vaikka paria erilaista, ja maistella niitä pienen määrän rinnakkain. Ehkä silloin löytyisi helpommin eroja?
Mutta meidän alkossa ei kauheasti ole noita pieniä pulloja. ap
Olen itse valkoviinin ystävä ja maistan sokkotestissä aina eri rypäleet. Suosikkini on Pinot Grigio, inhokkini Chardonnay, joka maistuu aina ja välittömästi jotenkin niinkuin heinän ja pissan (no okei, en ole maistanut, mutta silti) sekoitukselle... : D
Punaviineistä Merlot on omasta mielestäni kaameaa mautonta litkua, parasta on Shiraz.
Kokeile ja maistele! Niissä on eroja kuin yöllä ja päivällä.
Shirazia, koska se maistuu aivan kaamealle. Merlot on miedointa, vaikkei hyvää ole sekään.
Paska punkku maistuu pahalle ja jotkut herkkupunkut taas älyttömän hyvälle. Pahoja valkkareita ei pysty juomaan ollenkaan ja hyviä on oikein kiva juoda. Toisia viinejä juo mielellään lasillisen ja se riittää. Toisia taas voisi litkiä pullo tolkulla.