Sanoin miesystävälle, että hylätyn katsastuksen jälkeen on kuukausi aikaa korjata auto
Tai no joo, intin. Ja mies intti, että ei ole.
Lopulta hän sanoi, että "ok, sulla on, mutta että hänen autossaan on eri tavalla. Rekisteriotteessa on viimeinen päivämäärä, ja siihen mennessä pitää tulla leima.
Siis jos käytät viikkoa ennen, eikä mene läpi, sulla on viikko ajoaikaa."
Minä tiedän tämän kyllä paremmin kuin sinä"
Kommentit (45)
Meinaatko sinä nyt ihan oikeasti, että jos et korjaa vikaa, josta se hylky tuli, saat kerta toisensa jälkeen autollesi kuukauden ajoaikaa?
sä tämmöistä revit?
Kyse on siitä, että mulla on yli 20 vuotta vanha auto, jonka katsastus on tulossa. Ja mä olen ihan saletti, ettei mene läpi eka kerralla, hitsaamista tms. varmaan löytävät.
Mun autoni katsastusaika on viikkoa ennen viimeistä katsastuspäivää. Joten miehen mukaan mulle jää viikko aikaa korjata, mikäli hylky tulee.
ne eivät tarkasta koko autoa, ainoastaan sen vikalistan. Mutta jos sinulla ylittyy se samperin kuukausi, ne katsoo sen samperin auton kokonaan alusta loppuun. Helpompi siis käyttää kuukauden sisällä eikä ylittää sitä.
Ja jos käytät sen auton kuukauden jälkeen, maksat sen maksun uudestaan. Kuukauden sisällä ei tarvitse maksaa kuin tarkistuslasku.
Mulle joku lainteksti, että olen väärässä, kiitos. Tai sitten katsastusmiehet eivät tiedä tätä itsekään, koska aina olen autoni käyttänyt viime tingassa ja aina on ollut kuukausi aikaa korjata.
sä tämmöistä revit?
Kyse on siitä, että mulla on yli 20 vuotta vanha auto, jonka katsastus on tulossa. Ja mä olen ihan saletti, ettei mene läpi eka kerralla, hitsaamista tms. varmaan löytävät.
Mun autoni katsastusaika on viikkoa ennen viimeistä katsastuspäivää. Joten miehen mukaan mulle jää viikko aikaa korjata, mikäli hylky tulee.
Sä saat sen kuukauden vaikka kävisit pari päivää ennen leiman loppua näyttämässä eikä menisi läpi.
ne eivät tarkasta koko autoa, ainoastaan sen vikalistan. Mutta jos sinulla ylittyy se samperin kuukausi, ne katsoo sen samperin auton kokonaan alusta loppuun. Helpompi siis käyttää kuukauden sisällä eikä ylittää sitä.
Ja jos käytät sen auton kuukauden jälkeen, maksat sen maksun uudestaan. Kuukauden sisällä ei tarvitse maksaa kuin tarkistuslasku.
mä tiedän tämän. Mutta kun miehen mukaan mulla ei ole kuukautta aikaa, vaan viikko. Tai yksi päivä, mikäli käytän päivää ennen katsastusajan loppua.
Katsatuksella kikkailu voi johtaa ajokieltoon. Eli aikaa on tuo 4kk ja sinä tuot viikkoa ennen määäräaikaa täysin pommin auton katsastukseen, tietäen, että se ei mene läpi.
Tiiätkö, miksi autoja katsastetaan?
Voiko kansan lukutaito olla näin huono? Vai onko virkakieli todellakin niin vaikeaselkoista, että siitä ei ota Erkkikään selvää, vaikka rautalangasta vääntäisi?
Sama vika noin puolella av-mammoista kuin aloittajan miehellä.
Kerron käytännön kokemuksen: Meillä isäntä laittaa itse autot kuntoon. Sen verran on seikkailumieltä, että auton katsastusaika varataan viimeisenä katsastuspäivänä klo 15 jälkeen.
Kyllä sillä hylätylläkin autolla on saatu kuukausi ajoaikaa eikä vain 8 tuntia.
Aloittaja voinee kertoa tämän hyvän uutisen miehelleen. Onneksi nämä autojen katsastukset menevät lakien ja asetusten mukaan eikä miehen mielipiteen mukaan.
Minun mieheni käyttää katsastuksessa nimenomaan viimeisenä katsastuspäivänä juuri siksi, että jos löytyy niin pahoja vikoja, ettei voi/kannata korjata tai peräti asetetaan välittömästi ajokieltoon, niin ajoaika on mahdollisimman pitkä.
Tuossa edellä jo kirjoitin mieheni tavasta "kikkailla" katsastuksella. Tähän mennessä ei ole ajokieltoa tullut, kun ei sentään ihan 'täysin pommia' ole vielä koskaan näytille viety.
Sitäkin on sattunut, että ovat tinganneet keskenään -siis miehet- miten katsastusaika määräytyy. Kauhukseen mies on sitten joutunut tunnustamaan,että joku muu on oikeassa ja katsastusaika päättyy tänään. Siispä tulisesti varaamaan aikaa ja hakemaan auto kotoa. Pikakunnostus ja pukille, ja kumma kyllä usein se on vielä hyväksytty. Siitä mies on saanut aihetta leveillä, että autothan täytyy aina pitää kunnossa.
Nytkin tuossa pihalla on yksi auto, joka katsastetaan kesällä viimeisenä mahdollisena katsastuspäivänä juuri siksi, että saa ajaa vielä sen kuukauden jos (sitten kun) se hylätään.
Kikkailua tai kikkailua. Kai se olis hyvä käyttää hyvissä ajoin, mutta ei vain jaksa. Kuitenkin auto on vuotta aiemmin hyväksytty, joten ehkei se ihan pommi ole. Ehkä on sanottu pari vuotta aiemmin, että tuo jarru alkaa olla menossa, mutta korjausmääräystä ei ole tullut.
Viime vuonna sain vain huomatuksen kosteudesta umpiossa. Joten.. Toisaalta muutama vuosi sitten tuli hitsaamista kohtalaisesti, joten en tietty ihmettelisi sitäkään.
Että joo, vien pommini vähän ennen määräaikaa.Kikkailua tai kikkailua. Kai se olis hyvä käyttää hyvissä ajoin, mutta ei vain jaksa. Kuitenkin auto on vuotta aiemmin hyväksytty, joten ehkei se ihan pommi ole. Ehkä on sanottu pari vuotta aiemmin, että tuo jarru alkaa olla menossa, mutta korjausmääräystä ei ole tullut.
Viime vuonna sain vain huomatuksen kosteudesta umpiossa. Joten.. Toisaalta muutama vuosi sitten tuli hitsaamista kohtalaisesti, joten en tietty ihmettelisi sitäkään.
Että joo, vien pommini vähän ennen määräaikaa.
Täällä on mukava naisenkin käydä katsastuttamassa auto, sillä omistaja on nainen ja tekee kaikkensa, että naisasiakkaat viihtyy http://www.katsastusoulu.fi/ + uus toimipiste Oulun Kiimingissä http://www.katsastuskiiminki.fi/
Vaikka käyttäsit viimeisenä sallittuna katsastuspäivänä ja autoon tulee kehotus tuoda uudestaan näytille on aikaa 1 kk.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 17:05"]
Jos mies alkaa väittelemään asioisat mitkä miehen tulis tietää nii nsillon on kyllä aika vaihtaa miest äjos nainen onkin oikeassa.
[/quote]
Ja tuon takia piti nostaa vuosia vanha ketju?
Minä käytin tänä syksynä auton katsastuksessa päivää ennen ajan umpeutumista. Ei mennyt läpi ja kuukauden sisään piti käydä uusiksi näyttämässä ja varasin samalla uuden ajan tasan kuukauden päähän, kun en ollut varma, miten korjaamolle saa aikoja.
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 19:59"]
Minä käytin tänä syksynä auton katsastuksessa päivää ennen ajan umpeutumista. Ei mennyt läpi ja kuukauden sisään piti käydä uusiksi näyttämässä ja varasin samalla uuden ajan tasan kuukauden päähän, kun en ollut varma, miten korjaamolle saa aikoja.
[/quote]
Ei liity mitenkään aiheeseen.
Siis sulla on kuukausi aikaa korjata ne viat, kyllä, mutta vaan viikko ajoaikaa.
Katsastuskonttorille sit saat ajaa auto korjattuna, kunhan soitat sinne etukäteen ja ilmoitat, että olet tulossa tai varaat ajan.
Näin se menee.
-Tero
[quote author="Vierailija" time="23.09.2011 klo 17:02"]
sä tämmöistä revit?
Sä saat sen kuukauden vaikka kävisit pari päivää ennen leiman loppua näyttämässä eikä menisi läpi.
Juurikin näin itse kävin emännän auton katsastamassa 12.12 joka oli myös viimeinen leiman voimassa olo päivä vika lista tuli ja kuukauden nyt saa sillä ajella ja uudelleen näyttö pitää tehdä viimeistään 12.1.2015 viat korjattuna
[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 20:17"]
Siis sulla on kuukausi aikaa korjata ne viat, kyllä, mutta vaan viikko ajoaikaa.
Katsastuskonttorille sit saat ajaa auto korjattuna, kunhan soitat sinne etukäteen ja ilmoitat, että olet tulossa tai varaat ajan.
Näin se menee.
-Tero
[/quote]
Oletko löytänyt täältä vaimosi tekemän aloituksen?
Ajoaikaa on itse asiassa 2 kuukautta. Mutta uusintakatsastuksen saa vain 1 kuukauden aikana. Sen jälkeen katsastus on tehtävä uudelleen kokonaan. Kyllä tämä tieto löytyy sieltä finlex.fi-sivulta tai aken sivulta.
Sinä väärässä ja miehesi oikeassa.