Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa murresana "tavan"?

Vierailija
22.09.2011 |

Ja mitä murretta se on?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos se on noin uusi kuin nettikin on, niin kuinka ihmeessä olen sitä käyttänyt 40 vuotta Kymenlaaksossa?"

No mä olen käyttänyt nettiä kohta 20 vuotta, joten ei kovin uusi...

Vierailija
22/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään murretta. Aika uusi sana on. Ihan 2000-luvulla kieleemme tullut.

Pohjois-Karjalassa sanaa on käytetty iät ja ajat. Ainakin 40 vuotta. Kuka täällä väittää tuntevansa ihan kaikki suomenkielen murteet? Täytyisi olla melkoisen pitkä tutkijanura takana, jotta voisi noin väittää. Sitä paitsi, elävän kielen ominaisuus on alituinen muuttuminen. Latina ei enää muutu, koska kukaan ei puhu sitä äidinkielenään. Kaikki elävät kielet muuttuvat koko ajan. t. suomea yliopistossa opiskellut

Pohjois-Karjalassa useammassakin paikassa asuneena ja seillä syntyneenä en ole ikinä kuullut sitä käytettävän aikuisen ihmisen sanavarastossa.

Joensuulaiset tuttavani ovat käyttäneet, 60-70 -luvuilla syntyneet. Olenko nyt hakoteillä Suomen maantiedon suhteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan tavan immeinen olen ja tavan takaa sanaa käyttänyt. Ei siis ole mikään uudissana 2000-luvulta eikä tee minusta junttia. :-)

Kaupungissa olen vielä koko ikäni onnnistunut asumaankin. :-) Ulkomaita myötenkin hankkinut koulutusta ja työkokemusta. Jopa olen ihan tavan immeisten keskellä piäkaupunkiseudullakin asustellut.

Kovin keppoisin perustein ravintolaa joku vaihtaa :-) ehkä kannattaisi mieluummin vaikka kurkistaa kyökin puolelle ja sitten miettiä missä ravintelissa käy murkinoimassa.

Vierailija
24/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin itsekin siihen vasta hiljattain - sukuni on E-Pohjanmaalta ja olen asunut Varsinais-Suomessa, joten länsimurrealueen asukkina en ollut sitä koskaan aiemmin kuullutkaan.

Se EI ole mikään aivan uusi sana. Kuinka vanha se oikeasti on, on tietysti sitten akateemisen tutkimuksen aihe, mutta koska sen käyttö on alueellisesti hyvin rajattua, niin mitäpä muutakaan se sitten olisi, jollei murretta?

-toimittaja-

Vierailija
25/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo vähän ohi mennyt ja joka tapauksessa kauan käytössä pysynyt, kauemmin kuin muotisanat yleensä. Mutta en luokittelisi tuota murresanaksi.

Täällä Kymenlaaksossa sitä käytetään kyllä ihan tavallisessa puheessa. Ei se täällä ole mikään nettikieleen kuuluva sana, vaan ihan normaalissa kielenkäytössä esiintyvä, ei edes harvinainen sana. Eikä tässä ympäristössä sen juntimpi sana kuin muutkaan muotisanat (jotka toki kaikki ovat vähän juntteja / brassailevia mun mielestä).

Vierailija
26/31 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vähän hassu sana on "kuiten", mutta jostain syystä se ei ärsytä niin kuin tuo tavan.

Vierailija
27/31 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään!

Kun itse olin suomen kielen opiskelija, luulin ensikuulemalta että "tavan adessiivi" tarkoittaa tavallista adessiivia...

Nimim. Itäsuomalainen torvelo, joka pystyi silti valmistumaan FM:ksi suomen kielestä.

Vierailija
28/31 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa halusi pihalle tavan takaa, eli usein, eli tämän tästä.

Vierailija
29/31 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kotiseudullani Keski-Pohjanmaalla sitä ei käytetty ennen laisinkaan. Olen onnistunut bongaamaan "tavan" ajankohtaisohjelmasta (toimittajan suusta) sekä sanomalehdistä useinkin. >:(

Vierailija
30/31 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet, jos et tiedä =)

Komppaan kymppiä.

Vierailija
31/31 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään murretta. Aika uusi sana on. Ihan 2000-luvulla kieleemme tullut.

Itä-Suomessa käytetty jo ainakin 1960-luvulta asti. Ja tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "melkoinen". Esim. "On se tavan tauno."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä