Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut vanhemmat jää roikkumaan päiväkotiin lasta viedessään?

Vierailija
22.09.2011 |

Miksi jotkut vanhemmat jää hengaamaan päiväkotiin lasta viedessään/hakiessaan?

Tyyppi istuu ryhmässä joka aamu kun vien lasta ja kuuntelee sitten naama maireassa hymyssä meidänkin kuulumiset aina siinä samalla. Juttelee niitä näitä opejen kanssa, joiden kohteliaan vaivautunutta ilmettä ei tajua tulkita käskyksi lähteä töihin.

Sama homma iltapäivällä. Opet ei pysty vahtimaan lapsia, kun tämä hengaa pihalla ja heittää small talkkia? Mitä liikkuu tämmöisen vanhemman päässä?? Eikö tällaisilta pitäisi ottaa lisämaksu päivähoidosta? Eikä tajua, että varastaa lapsilta muutenkin vähissä olevaa aikuisten aikaa?

Vai mikä ajatus tämmöisessä mahtaa olla takana?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse hengailin aikoinani esikoisen perhepäivähoitajalla, koska olin niin nössö, ja liian kiltti, että en osannut sanoa, että nyt pitäisi mennä.

Pph puhui minulle kuin papupata, kun vein lapsen ja hain lapsen. En edes tiedä, mitä lapset sillä aikaa puuhasivat. Seisoin eteisessä pitkät tovit kuunnellen, kun hän puhui omasta lapsenlapsestaan, siitä, miten on rankkaa maksaa yksin taloa, jne jne

Onneksi en kovin usein myöhästynyt töistä kiltteyttäni.

Vierailija
42/61 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinähän olet se äiti, joka vaatii, että pk henkilökunta on juuri sinulle vapaa kun pika pikaa olet noutamassa lapsiasi. Mutta kun he sitten puhuvat just niiden toisten, typerien ämmien kanssa, harmi vain.

Ja sinähän olet se äiti, joiden lapset kysyvät sinulta, mikset sinä voi jäädä vähäksi aikaa, kun Miikan ja Riinan ja Ellankin äiti jää.

Totta vie sinua kismittää, sillä sinähän vain haluat päästä lapsistasi äkkiä eroon.

missä kohtaa väitin, että olen pk:n työntekijä...? ;) Onneksi teidän lapsenne ovat ihan muualla hoidossa, koska olen ihan eri alalla ja kummastelin asiaa vain äidin näkökulmasta - kolmesta eri pk:sta kokemuksia ja en ole yhdessäkään nähnyt vanhempia istumassa lasten vieressä aamupalapöydässä.

mutta onneksi meidän lapsemme eivät ole sinun hoidossasi.

onko tuo jossain ihan normaali käytäntö, että vanhempi jää aamupalan ajaksi sinne päiväkotiin ryhmän kanssa "hengaamaan"..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein haluankaan vain äkkiä mennä lapsemme luo, mutta hoitajat kertovat kuka mistäkin omista lomistaan ja haaveistaan.

itse hengailin aikoinani esikoisen perhepäivähoitajalla, koska olin niin nössö, ja liian kiltti, että en osannut sanoa, että nyt pitäisi mennä. Pph puhui minulle kuin papupata, kun vein lapsen ja hain lapsen. En edes tiedä, mitä lapset sillä aikaa puuhasivat. Seisoin eteisessä pitkät tovit kuunnellen, kun hän puhui omasta lapsenlapsestaan, siitä, miten on rankkaa maksaa yksin taloa, jne jne Onneksi en kovin usein myöhästynyt töistä kiltteyttäni.

Vierailija
44/61 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan mukavaa varmaan tuokin... :)

Meillä kuitenkin vietetään ja ollaan nuo vartit sitten ihan kotona jos siihen on aikaa. Mieluummin aamupalan jälkeen sylitellään, jutellaan tai luetaan kaikessa rauhassa vaikka joku kirja jos ei ole kiire sen sijaan, että mentäisiin päiväkotiin, jossa kyllä ehtii olemaan muutenkin.

Tuohon kuluu aamustani ainostaan 15min, jonka vietän siis lapseni kanssa :) Parempi niin kuin työpaikan kahvihuoneessa kollegoiden kanssa löpisten, kuten muut meillä työpaikalla.

Johtaja aina mainitsee kuinka kiva on kuin moni vanhempi kerkee aamuisin hetken aikaa olemaan. Kuulemma lapset arvostavat tätä tapaa valtavasti.

Ei ole ollenkaan pahitteeksi, että sinne päiväkotiinkin jää äidistä muistoja. Tuossa se äiti istui aamulla ja täällä äitikin tykkää olla. Tuossa oltiin äitin kanssa yhdessä ja noilla leluilla leikittiin isin kanssa. Meidän päiväkodin johtajan mielestä on tärkeää, että lapselle osoitetaan, että myös meillä on päiväkodissa kiva olla ja aina kun on mahdollista, niin sekä viemiset että hakemiset suoritetaan kiireettä ja käytetään nimenomaan se 10-15min lapsen kanssa rauhassa aamun aloitukseen, jolloin lapsi saa jäädä rauhassa niille sijoilleen hoitajan ja hoitokavereiden seuraan.

Vierailija
45/61 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näin meilläkin tehdään päivisin ja usein myös aamuisin JOS lapset eivät ole juuri menossa aamupalalle. Laitetaan tavarat paikoilleen, esitellään askarteluja, jutellaan siitä mitä päivä tuonee tullessaan jne.

Mulle ei vaan aukene se pointti miksi se, että istun lapseni vieressä tämän syödessä aamupalaa palvelisi tätä tarkoitusta kenenkään näkökulmasta. Lapsi näyttää kaikessa rauhassa missä on hänen paikkansa, kertoo miten homma etenee ja jutustelee vieruskavereistaan mutta en silti näe tarkoituksenmukaiseksi jäädä siihen sen syömisenkin ajaksi...

ihan mukavaa varmaan tuokin... :)

Meillä kuitenkin vietetään ja ollaan nuo vartit sitten ihan kotona jos siihen on aikaa. Mieluummin aamupalan jälkeen sylitellään, jutellaan tai luetaan kaikessa rauhassa vaikka joku kirja jos ei ole kiire sen sijaan, että mentäisiin päiväkotiin, jossa kyllä ehtii olemaan muutenkin.

Tuohon kuluu aamustani ainostaan 15min, jonka vietän siis lapseni kanssa :) Parempi niin kuin työpaikan kahvihuoneessa kollegoiden kanssa löpisten, kuten muut meillä työpaikalla.

Johtaja aina mainitsee kuinka kiva on kuin moni vanhempi kerkee aamuisin hetken aikaa olemaan. Kuulemma lapset arvostavat tätä tapaa valtavasti.

Ei ole ollenkaan pahitteeksi, että sinne päiväkotiinkin jää äidistä muistoja. Tuossa se äiti istui aamulla ja täällä äitikin tykkää olla. Tuossa oltiin äitin kanssa yhdessä ja noilla leluilla leikittiin isin kanssa. Meidän päiväkodin johtajan mielestä on tärkeää, että lapselle osoitetaan, että myös meillä on päiväkodissa kiva olla ja aina kun on mahdollista, niin sekä viemiset että hakemiset suoritetaan kiireettä ja käytetään nimenomaan se 10-15min lapsen kanssa rauhassa aamun aloitukseen, jolloin lapsi saa jäädä rauhassa niille sijoilleen hoitajan ja hoitokavereiden seuraan.

Vierailija
46/61 |
22.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, että erehdyin kysymään tuosta asiasta ihan vaan siksi, että meidän päiväkodissa en ole nähnyt vanhempien siellä päiväkodilla istuvan lasten kanssa aamupalapöydässä ja ihan mielenkiinnosta tästä asiasta kysäisin...

Mutta av-logiikka aina yhtä pettämättömän suoraviivaista eli tämä toki siis tarkoittaa, että haluan päästä lapsestani mahdollisimman nopeasti eroon :DDD

sinähän olet se äiti, joka vaatii, että pk henkilökunta on juuri sinulle vapaa kun pika pikaa olet noutamassa lapsiasi. Mutta kun he sitten puhuvat just niiden toisten, typerien ämmien kanssa, harmi vain.

Ja sinähän olet se äiti, joiden lapset kysyvät sinulta, mikset sinä voi jäädä vähäksi aikaa, kun Miikan ja Riinan ja Ellankin äiti jää.

Totta vie sinua kismittää, sillä sinähän vain haluat päästä lapsistasi äkkiä eroon.

missä kohtaa väitin, että olen pk:n työntekijä...? ;) Onneksi teidän lapsenne ovat ihan muualla hoidossa, koska olen ihan eri alalla ja kummastelin asiaa vain äidin näkökulmasta - kolmesta eri pk:sta kokemuksia ja en ole yhdessäkään nähnyt vanhempia istumassa lasten vieressä aamupalapöydässä.

mutta onneksi meidän lapsemme eivät ole sinun hoidossasi.

onko tuo jossain ihan normaali käytäntö, että vanhempi jää aamupalan ajaksi sinne päiväkotiin ryhmän kanssa "hengaamaan"..?

Vierailija
47/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tutustumisvaihe onkin tietenkin vähän eri juttu! Tieteysti silloin on hyvä, että vietetään lapsen kanssa aikaa muutama päivä eikä jätetä kylmiltään.

Mutta kun se muutama päivä vierähtää joillakin muutamaksi kuukaudeksi ja vuodeksi eli siihen asti kun lapsi menee kouluun :)

Vierailija
48/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tottakai päiväkodin henkilökunta suorastaan ilahtuu, kun vanhemmat jäävät hengailemaan päiväkotiin. Meilläkin rohkaistaan jäämään aamupalalle ja mielellään lounaallekin. Aina kivempi mitä enempi porukkaa tottakai! Monet jää päiväunillekin, itsekin tykkään päiväkodissa käydä nukkumassa pikku torkut työpäivän lomassa. Henkilökunta rohkaisee tähän ilman muuta.

Myös askarteluun osallistun mielellään ja henkilökunta aina rohkaisevasti laittaa minunkin piirustukseni seinälle esille.

Tähän rohkaistaan siis ilman muuta.

Ja kaikki viihtyvät erinomaisesti.

Keittäjäkin kun on tottunut, että olen yleensä välipalan aikaan mukana toiminnassa keittää minulle aina erikseen kahvit ja laittaa pullaa mukaan. Hänkin rohkaisee siis osallistumana olemaan paikalla mahdollisimman paljon.

Vesileikkipäivinä on kaikista mukavinta kun saan olla aina pisimpään ammeessa ja hoitajat rohkaisevat siihen. Ilman muuta.

He rohkaisivat minua myös tuomaan omat kurahousut kun kuitenkin tykkään konttailla mudassa lasten kanssa.

Kaikki viihtyvät ja rohkaisevat ja tämä on normaalia ja kaikilla on tosi kivaa.

Vierailija
49/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D 49

Itse jään usein yöpymäänkin päiväkotiin kun asunnot on pk-seudulla niin kalliita. Ovat toki rohkaisseet minua tähän systeemiin, kuinkas muuten :D

Vierailija
50/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin rohkaistaan vanhempia jäämään vaikka koko päiväksi, varsinkin jos on se pieni vauva äidillä ja esikoinen alle 2 v on tuotu virikkeitä saamaan!

Siinähän se isompi sisarus saa olla kuitenkin äidin ja pikkusisaruksen kanssa yhdessä, eikä ikävöi ja kysele niin paljon äidin perään kun se äiti on siinä. Ja oppii se vauva jo ensimetreiltä päikkärin rytmeihin, siirtyyhän hän kuitenkin virikehoitoon viimeistään kun äipän äippäloma loppuu, on sisaruspaikka jo varattuna.

T: Lto

Vierailija
51/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tottakai päiväkodin henkilökunta suorastaan ilahtuu, kun vanhemmat jäävät hengailemaan päiväkotiin. Meilläkin rohkaistaan jäämään aamupalalle ja mielellään lounaallekin. Aina kivempi mitä enempi porukkaa tottakai! Monet jää päiväunillekin, itsekin tykkään päiväkodissa käydä nukkumassa pikku torkut työpäivän lomassa. Henkilökunta rohkaisee tähän ilman muuta. Myös askarteluun osallistun mielellään ja henkilökunta aina rohkaisevasti laittaa minunkin piirustukseni seinälle esille. Tähän rohkaistaan siis ilman muuta. Ja kaikki viihtyvät erinomaisesti. Keittäjäkin kun on tottunut, että olen yleensä välipalan aikaan mukana toiminnassa keittää minulle aina erikseen kahvit ja laittaa pullaa mukaan. Hänkin rohkaisee siis osallistumana olemaan paikalla mahdollisimman paljon. Vesileikkipäivinä on kaikista mukavinta kun saan olla aina pisimpään ammeessa ja hoitajat rohkaisevat siihen. Ilman muuta. He rohkaisivat minua myös tuomaan omat kurahousut kun kuitenkin tykkään konttailla mudassa lasten kanssa. Kaikki viihtyvät ja rohkaisevat ja tämä on normaalia ja kaikilla on tosi kivaa.

Vierailija
52/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus jos on aikaa ja joku hoitaja on mukava. Tylyjen kanssa ei jää mieli juttelemaan ja ei oikein huvita heille lastakaan jättää, etsin mukavan hoitajan joukosta jonka luokse lapsikin jää mielellään.

Vierailija
53/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on toinen poika jonka äiti tuodessaan ja hakiessaan lapsensa viettää eskarissa ainakin 30min. Minua se ei ole haitannut yhtään koska lapsensa on hyvin arka. Esim. eskariin tutustumispäivänä ja ekana eskaripäivänä istui itkien äitinsä vieressä eikä suostunut tekemään mitään. Nyt pojalla menee jo hyvin koska on saanut lempeän alun (häntä ei vain työnnetä eskarin ovesta sisään) ja reippaana leikkii muiden lasten kanssa.

Toiseksi äiti ei vie open aikaa löpisemällä turhia vaan seisoskelee eteisessä tai pihalla jossain reunamilla.

Vierailija
54/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

51, saako teillä yöpyä?

Meillä rohkaistaan myös yöpymään.

Vierailija
55/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jumittaa pihalla kun hakee lastaan.

Tälläkin hetkellä yksi isä tekee tuota.

Sanoin miehelleni, että heti kun näkee tuon isän tulevan niin tulee pihalle. Aika nopeasti kyseinen isä häipyy koska flirttiin ei enää ole mahdollisuutta.

Vierailija
56/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat todella lämminhenkisessä ja ihanassa pk:ssa. Silti heidän kotiin jaettavissa ns. ohjeissaan toivotaan, että hakemiset ja tuomiset hoidettaisiin ripeästi. Ei tietenkään tarkoita mitään tuulispäätyyliä , että lapsi jätetään eteiseen ja terve. Järjenkäyttö sallittu ja tarkoittaa nimenomaan sitä, ettei sinne aikuiset jää hengailemaan aamupalalle tai pälisemään hoitajien kanssa kuulumisten vaihtoa enempää. Kyllä tämä nyt mun mielestä pitäisi olla ihan päivänselvää, haittaahan se ryhmän dynamiikkaa, jos hoitajien huomio väkisin kiinnittyy siihen aikuiseen eikä niihin lapsiin. Meidänkin pk:ssa yksi äiti istuu siellä herra ties kuinka pitkään. En tiedä miksi, en tiedä, mikä on ammatiltaan, mutta hiukan on kiusaantunut tunnelma välillä hänen vuokseen aamuisin. Nimenomaan siitä syystä, että kuuntelee siinä sitten kaikkien muiden kuulumiset.

Ja juuh, mun mielestä 15 minuuttia on aamulla pitkä aika istuskella pk:n aamupalapöydässä! Mieluummin tulen sen verran aikaisemmin hakemaan.

Vierailija
57/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

57:lle.

Eiköhän tuo tilanne ole näin kaikissa päiväkodeissa. Nämä roikkujavanhemmat ei ole kovin korkeassa kurssissa missään päiväkodissa. Kyllä se ns. 'rohkaisu' on ihan näitten tupajumien korvien välissä.

Kyllä täysjärkinen ihminen tajuaa ihan ilman ohjettakin, että viemiset ja haut hoidetaan ripeästi.

Vierailija
58/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos hänellä vaan sattuu olemaan sama päiväaikataulu eli osuu sinne pk:iin samaan aikaan kuin sinä.

Minusta ainakin on kiva vaihtaa muutama lause hoitajien kanssa. En minä nyt varmaan viittä minuuttia pidempään heidän aikaansa vie, ja asiaan kuuluu, että he samalla katsovat lasten perään ja lähtevät keskustelusta heti, jos on aihetta mennä johonkin tilanteeseen.

Minusta se on kumminkin hyvin hyödyllistä lapsen kannalta tietää, mitä tarhassa on meneillään. Ja tuntea hiukan hoitajiakin (ja heidän tuntea vanhempia).

JOS joku nyt tuntitolkulla siellä pk:ssa notkuu, niin kuvittelisin, että hoitajat osaavat nätisti sanoa, että heillä ei ole aikaa tämän enempää jutella.

Vierailija
59/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni aloitti tänä syksynä ekaa kertaa hoidossa. Se oli hänelle vaikeaa. Siksi jään hetkeksi leikkimään lapseni kanssa pihalle kun vien hänet. Se tuntuu auttavan ja helpottavan siirtymää. Ryhmä on aina jo lähtenyt ulos kun vien lapsen, joskus ovat jo tulossa takaisin sisään. Silloin menen pieneksi hetkeksi leikkihuoneeseen ja katson esim. jotain lelua lapsen kanssa. Juttelen myös yleensä pienen hetken (ehkä 2 min) jonkun hoitajan kanssa, kerron onko aamulla tapahtunut jotain ja kerron milloin isä tulee hakemaan lasta. Katson aina, että hoitajalla on aikaa tähän eli en tunge esim. kesken lasten riisumisoperaation höpöttämään enkä uneksisikaan katkaisevani hoitajan ja lapsen vuorovaikutusta.

Pihalla hoitajat tulevat usein ihan itse juttelemaan minulle, kun olen leikkimässä lapseni kanssa.

Vierailija
60/61 |
23.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kappas vain: lapset viihtyvät ja niin viihtyvät myös hoitajat.

useat vanhemmat istuskelevat hetken aikaa aamulla lasten seurassa heidän syödessään aamupalaa. Hoitajat rohkaisevat tähän. Iltapäivälläkin puitossa osa antaa lasten rauhassa leikkiä, jos tahtovat ennen kotiin lähtöä. Saattavat jutella toisten vanhempien kanssa tai hoitajien kanssa.

Olkaa onnellisia olette saaneet lapsenne päiväkotiin, jossa ollaan ihan oikeasti kiinnostuneita lapsista. Mun lapsi on hoidossa samalla yksityisellä hoitajalla ja nyt eskarin jälkeen iltäpäivähoidossa ja hänen kanssaan jutellaan pitkät tovit ja usein muiden lasten vanhemmat tulevat mukaan ja jutellaan yhdessä. Hoitajalla on ns. työaika loppu, mutta haluaa keskustella ja jakaa asioita lapsista ja vähän muustakin. Lapsista on kivaa kun voi leikkiä leikin loppuun ja lähtö on rauhallinen. Tästä olen tosi onnellinen tämmöisestä ja käy vähän sääliksi nämä äidit, jotka KRITISOIVAT vanhempia vitkuttelusta. Heidän lapsensa ovat hoidossa säilöntäpaikassa, jossa ei olla oikeasti kiinnostuneita lapsesta vaan OLLAAN töissä ja halutaa nopeasti eroon kakaroista. Onneksi mun lapset eivät ole samaa kokeneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi