Tämmöistäkö tämä nyt sitten on päiväkodissa, 21 lasta ja 2 hoitajaa?
Normaalisti ryhmässä 3 hoitajaa, mutta nyt yksi on viikon lomalla ja niinpä hoitajia 2. Kaikki ohjattu toiminta on peruttu, kahdella täysi työ rutiinien pyörityksessä. Nukkumiset menneet plörinäksi ja sateella eivät vaivautuneet ulos. Lapset kotona tosi levottomia. Onko tavanomaista? Entä mitä sanoo laki?
Kommentit (106)
eikä edes saa hoitomaksuissa hyvitystä.
Työskentelen yksityisessä päiväkodissa ja jos lapsia on loma-aikoina tulossa alle neljä, paikka kyllä tosiaan menee kiinni. Mutta silloin lapselle järjestetään toisesta yksityisestä varahoitoa:)
onpa täällä tulehtunut ilmapiiri. Pitää tarkentaa: vitoselle kiitos niinstä ensimmäisistä kommenteista jotka vielä olivat asiallisia.
Minä siis ihmettelen sitä että onko moinen toiminta laillista tai yleisen käytännön mukaista. Siis se, että tarvittaessa ei käytetä sijaisia.
ap
eikä edes saa hoitomaksuissa hyvitystä.
Meillä on selkeästi sovittu hoitopäivien määrä/kk (esim. 22 tai 21) sekä se korvaus, jonka päiväkoti maksaa, jos ei voi ottaa lasta hoitoon. Toisaalta jos oma lapseni on sairaana alle 2 vko, ei mitään hyvitystä makseta samoin kuin ei lomamatkoista, joiden aikana lapsi ei ole hoidossa tms.
onpa täällä tulehtunut ilmapiiri. . ap
No, tämähän on naisten (enimmäkseen) palsta.
aikuisia pitää olla oikea määrä lapsiin nähden. Ja se on koko talon käsite. Jos siis yhdestä ryhmästä on joku poissa mutta vastaavasti lapsiakin on samaan aikaan poissa (lomilla, sairaana) sopiva määrä (koko talosta), sijaista ei voi otta. On yleistä. Jopa sääntö.
Kun hoitopäivät voi olla klo 6.30/7-17.30 välillä mitä vaan, lienee itsestään selvä asia ettei ryhmässä ole sitä kolmea aikuista paikalla samaan aikaan kuin ihan keskelle päivää. Alussa ja lopussa aina vaan 1-2.
Laillisuudesta paha mennä sanomaan, koska pk-kohtaisestikin pomot sanelevat miten toimitaan kulloinkin, esim ihan tuore tapaus sellainen että ulkona on joka ryhmästä 1 aikuinen vaikka lapsia olisi se 15-20kpl ja kun siitä sanoin pomolle niin totesi että "no onhan täällä sisällä lisää hlökuntaa".
Öööööh, minulla ei ainakaan ole sellaista näkö-ja huomiokykyä että näkisin ja ehtisin reagoida sieltä sisältä käsin mitä ulkona tapahtuu.
Ja jos jotakin tuolloin ulkona tapahtuisi ja pk pomo ja me ulkona olijat joutuisimme tekemään asiasta tarkan selonteon niin tasan taatusti kertoisin että ulkona oli juurikin vain se 1 kasvattaja ja sisällä loput ja pomon suostumuksella. Eli siinä olisi selvä päivähoitolain rikkomus ja seuraamukset sen mukaiset kun kerta lapselle olisi jotakin sattunut.
Se on vaan ihan perkuleen kumma että aina pitää päätyä iltapäivälehtien lööppeihin ennnekuin tulee muutoksia, vaikka eipä noita muutoksia ole tullut niistä huolimattakaan.
Ja lakia päiväkodit ja pomot on taitavia kiertämäänja tosiaan jos talon yleinen suhdeluku ja täyttöaste näyttää hyvältä niin jonkun tietyn ryyhmän hlökuntavajeella ei ole mitään merkitystä.
-5-
onpa täällä tulehtunut ilmapiiri. Pitää tarkentaa: vitoselle kiitos niinstä ensimmäisistä kommenteista jotka vielä olivat asiallisia.
Minä siis ihmettelen sitä että onko moinen toiminta laillista tai yleisen käytännön mukaista. Siis se, että tarvittaessa ei käytetä sijaisia.
ap
Sitähän se on ollut jo vissiin viimeiset 20 vuotta ainakin. Ihmiset vinkuu täällä palstoilla ja ties missä, mutta kuinka moni oikeasti yrittää tehdä asialle jotain?
Vika ei todellakaan ole tädeissä, jotka riemumielin ottaisivat lisää porukkaa töihin.
Asia ei tule muuttumaan ennenkuin me vanhemmat/äänestäjät oikeasti sitä alamme vaatia. (ja oikeita tahoilta, ei siis niiltä tätiparoilta herraparatkoon...)
pääsi ihanalle pph:lle hoitoon, olen sitä moneen kertaan kiitollisena miettinyt tänä syksynä. Harmittaa että päiväkotien tilanne on päästetty siihen että siellä on liian hälyistä, meluisaa ja stressaantunutta henkilökuntaa :( Noh, kunnallisvaalit ovat kohta tulossa, muistetaan sekin!
Ihannehan olisi (ihan siis aikuistenkin mielestä) päästä 2 kertaa ulos päivän aikana, mutta mikään ei sitä velvoita..
Tiedän liiankin hyvin, että monessa yksityisessä säästetään väessä kunnallistakin enemmän,koska homma on bisnes ja alimiehitys tuo rahaa omistajalle
harmittaa vanhemmat, jotka eivät ota yhteyttä PÄIVÄHOIDON PÄÄLLIKKÖÖN (pk-johtajan esimies) näissä henkilökuntavajeasioissa. Vain sitä kautta tulee muutosta.... henkilökunta ei itse pysty vaikuttamaan..
kauheen huonoo suomee. Et taida olla lto?
samat ongelmat. Olisin luullut että joutuvat noudattamaan sääntöjä varsin tarkasti. Mutta ilmeisesti säännöt sitten tosiaan sallivat todella paljon näitä "poikkeuksia".
sinne kaikki mukelonne. Psyykevammaisia tulee niin kuin teistäkin on tullut..
harmittaa vanhemmat, jotka eivät ota yhteyttä PÄIVÄHOIDON PÄÄLLIKKÖÖN (pk-johtajan esimies) näissä henkilökuntavajeasioissa. Vain sitä kautta tulee muutosta.... henkilökunta ei itse pysty vaikuttamaan..
..,vanhempiin. Kolmasosa lapista on heidän tekeleitään.
joka saa hoitaa oman taaperon kotona ja pari muutakin taaperoa siinä samalla. Esikoinen kävi pari vuotta päiväkotia ja rumba oli juuri tätä mistä ap kirjoitat. Aina vajaat ryhmät ja muutakin epäkohtaa.
Kakkosen päätin hoitaa kotona ja kiitokset luottavaisille vanhemmille jotka antoivat minulle hoitoon omat taaperonsa. Näin voitamme kaikki.
Lyhyt aika minulle "luopua" omasta työstäni, mutta tärkeä vaihe pienten lasten elämässä.
elto. Eli mitä ilmeisin pyrkimyksesi haukkua erästä ammattiryhmää, juu läpinäkyvä olet, ei nyt ihan onnistunut.
Kirjoitan tänne yleensä aika nopeasti eli en todellakaan kiinnitä hirmuisesti huomiota siihen miten sanoja taivutan, tuleeko välilyönnit paikalleen tai muutenkaan kunhan vain tekstistä jotenkin saa selvän, teksti on siis "vikkelästi naputeltua ajatuksen/kokemuksenvirtaa".
Ikävää jos koet asian ongelmana, toisaalta sinun kirjoitusasusi jälkeen en hirveästi arvostelisi muiden tekstejä..
-5-
kauheen huonoo suomee. Et taida olla lto?
pääsi ihanalle pph:lle hoitoon, olen sitä moneen kertaan kiitollisena miettinyt tänä syksynä. Harmittaa että päiväkotien tilanne on päästetty siihen että siellä on liian hälyistä, meluisaa ja stressaantunutta henkilökuntaa :( Noh, kunnallisvaalit ovat kohta tulossa, muistetaan sekin!
kun pph on kipeä? Tai sen lapsia on kipeä? Tai sillä loma? Sitten on joku varahoitopaikka? Kuinka monta lasta siellä on silloin per hoitaja? Ja onko tämä teidän pph jonkun varalla? Jos on, niin onko siellä joskus jotain ylimääräisiä lapsia? Kuinka monta?
että ryhmässä ei ole aikuista lainkaan, joku työllistetty ja harjoittelija pitää lapset hengissä, virallisesti naapuriryhmästä joku nimetty tällekin puolelle, käytännössä sitä ei näy.