Ehdota uutta ammattia
Antakaapas mulle ehdotuksia, mikä voisi olla sellainen ammatti, jossa viihtyisin seuraavat 35 vuotta.
Olen erittäin onneton nykyisessä työssäni, maisteritason asiantuntijatehtävissä. Työni on yksinäistä ja tämä ahdistaa minua paljon. On päiviä, joina en puhu työpaikalla sanaakaan kenellekään.
Minulla on jo AMK ja maisteritutkinnot, mutta olisin valmis menemään jopa uudelleen koulun penkille että saisin vihdoin ammatin, jossa viihdyn. 5 vuotta opintoihin on mielestäni pieni hinta siitä, että saisi tehdä lopun elämää sellaista työtä, joka on itselle antoisaa ja merkityksellistä.
Kriteereitä työlle on:
- palkka noin 3000e/kk
- viikottainen työmäärä "normaali", mutta saa vaihdella
- maisteritason työtä
- mutta kuitenkin tarpeeksi konkreettista, että oman työn merkityksen näkee melko välittömästi
- ei fyysistä työtä
- ei ulkotyötä
- ei matkatyötä (joitain reissuja per vuosi ok)
- Työ voi olla yksintyötäkin, mutta sosiaalisia kontakteja pitää olla päivittäin
- työ voi olla myös ihmisten auttamista tai ihmisten parissa tapahtuvaa
- etenemismahdollisuuksilla ei ole väliä, mutta mahdollisuus kehittyä on tärkeää
- ei matemaattista työtä
Olen 32-vuotias kahden lapsen perheellinen nainen. Sosiaaliset suhteet ovat minulle kaikki kaikessa ja ahdistun "umpiossa". Olen hyvä tulkitsemaan ihmisiä ja keskustelemaan/kuuntelemaan. Ilmaisen itseäni taitavasti verbaalisesti, kirjallinen puoli on kehittynyt nykyisessä työssä ihan hyvälle tasolle. Osaan eritellä, analysoida, tarkastella asioita monelta kantilta ja olen objektiivinen.
Ehdotuksia???
Kommentit (22)
Varma työllistyminen ainakin sosiaalityöntekijäksi, lisäksi mahdollisuus esim opttajuus- terapeutti- ja asiantuntijatehtäviin riippuen sivuaineista ja lisäkoulutuksesta.
koulutuksiin sosiaalisten suhteiden vuoksi :) Lukion jälkeen minulla ei ollut tarkkaa ajatusta mitä haluan elämältäni ja lähdin opiskelemaan samalle paikkakunnalle silloisen poikaystäväni kanssa. Huomasin nopeasti, ettei opinnot vastaa tasoltaan toivomuksiani, mutta en halunnut jättää kesken ja valmistuin tradenomiksi.
Sen jälkeenkään minulla ei ollut mitään konkreettista yhtä juttua mielessä mutta tiesin, etten halua tehdä töitä ko. alalla. Hain yliopistoon toiselle paikkakunnalle erään ystäväni innoittamana. Pääsin opiskelemaan ja koska alani on melko yleissivistävä ja sivuaineoikeus rajaton, olin tyytyväinen opinnoissani. Nyt työelämässä tämä "ammatittomuus" turhauttaa.
Olen siis monessa asiassa hyvä, mutta en liikunnassa enkä matemaattisissa asioissa. Muissa asioissa joko keskitasoa tai hyvä. Elämänvalinnat olisivat olleet paljon helpompia, jos olisin ns. yksitaitoinen tai vahvasti jonkun yhden jutun perään. Mutta kun menestyn monessa asiassa vähintään keskinkertaisesti ja olen kiinnostunut monista asioista, olen vain ajelehtinut työelämässä. Toisaalta minulta puuttuu kunnianhimo päästä esim. johtotehtäviin.
ap
ja mulla on sivuaine sosiaalipolitiikasta. Tämä on siis yksi harkintalistalla oleva ammatti. Kiitokset ehdotuksesta!
Myös psykologin tai puheterapeutin työ kiinnostaa, mutta psykologiaan vaaditaan tilastomatemaattisia kykyjä pääsykokeessa...
pääseekö sosiaalityöntekijänä todellakin 3000e/kk palkkaan?
Palkka ei missään nimessä ole tärkein kriteeri, mutta kovin paljon nykyistä matalapalkkaisemmaksi en haluaisi.
Sosiaalityö tuli minullekin mieleen. Työllistyminen taattua ja työpäivä aina erilainen, ihmiskontakteja, terapeuttinen ote hyväksi. Ei ole niin henkisesti raskasta mikä yleinen mielikuva on. Ankeita asioita tietysti joutuu käsittelemään, mutta siihenkin kasvaa.
Kiinnostaisi tietää nykyinen koulutuksesi..
innostun helposti monista asioista. Olenkin sitten opiskellut useamman tutkinnon ja kokeillut erilaisia työtehtäviä. Nyt olen löytänyt oman ammattini, mutta aika pitkään siinä meni.
Sinuna kuitenkin vielä miettisin töitä, joita voit tehdä nykyisellä koulutuksellasi. Vaikka uuden opiskelu aina toki houkuttaa, voisi vanhalla tutkinnollakin tehdä jotain ihan muuta kuin nyt teet.
Minuakin ahdisti tuo ammatittomuus ja hainkin lukemaan psykaa ja lääkikseen, mutten päässyt kumpaankaan. Se psykan tilasto on ihan pikku juttu, ei kukaan muukaan siellä matikkaa osaa, ne pari asiaa voi opetella vaikka ulkoa.
Sosiaalityö voisi olla sinulle hyvä, tosin palkka on aika surkea. Sitä psykaa ajattelin ehdottaa kyllä myös.
Kyllä sosiaalityöntekijä pääsee ainakin lähelle 3000 euroa kuussa.
Itselläni ammatinvalinnoissa vähän samoja ominaisuuksia kuin ap:lla. Paljon vahvuuksia mutta ei mitään selkeää intressiä. Olen jo ajatellut että tulen miettimään näitä juttuja koko elämäni.. Tälläkin hetkellä täydennyskoulutuksessa.
opiskella tuolle alalle? Sos.psykaa yliopistolla vai jotain muuta? Jos siis haluaa asiantuntija tai muihin ylemmän toimihenkilön tehtäviin tai vastaaviin tuolla alalla.
t. toinen joka vähän hakee suuntaa työelämälleen=)
Ap on tradenomi/HM, terkut vaan tutuille jos joku tunnistaa :)
Luulen, että voisin tehdä työtä ns. elämän nurjan puolen asioiden parissa ahdistumatta siitä itse henkilökohtaisesti.
ainakin Tampereella ihan pääaineena. Mulla on pari tuttua jotka ovat sieltä valmistuneet.
Ehkä uskaltautuisin hakemaan ensi keväänä jopa tuota psykologiaa lukemaan? Vaikka matikkapää on oikeasti aika huono.
Osaako kukaan sanoa tuosta puheterapeutin työstä?
Ihanaa lukea etten ole ainoa tällainen maailman tuulilla seilaava.
Työpaikat, jotka sopisivat koulutukseeni, työkokemukseeni ja kiinnostukseeni ovat seudullani todella vähissä. Onneksi miehellä on melko hyvin palkattu vakityö niin ei haittaa vaikka vaimo on vähän tuuliviiri näissä asioissa...
Ap.
yrityksen rivi"konttorirottana" 2650e/kk. Jospa sellainen homma olisi sinulle. Paljon tradenomeja töissä, jokunen maisterikin. Työ ei plajon stressaa.
kun työpaikkailmoituksissa ei nykyisin ole useinkaan palkkatietoja. Olin kerran yhdessä työhaastattelussa, jossa työtehtävät oli perustradenomihommia, mutta palkka 1500e/kk :/
Luulen, että voisin olla tyytyväinen perus toimistotyöhön jonkin aikaa, kunnes rupeaisin kaipaamaan jotain "merkityksellisempää" työtä, toimistotyötä mitenkään aliarvostaen. Haluaisin vaan tehdä työtä, jossa voin kokea tekeväni jotain "suurempaa" esimerkiksi parantaa ihmisten elämänlaatua.
Nykyisessä työssäni merkityksellisyys/vaikuttavuus on vähän häilyväistä ja tulokset näkyvät välillisesti tai ei ollenkaan käytännössä.
Saat ethdä töitä itsenäisesti, mutta myös tiimin kanssa, on asiakastapaamisia, on vastuuta ja lopputulos on jotain konkreettista, palkkaus hyvä ainakin It-alalla
on tällä alueella myös vähän kinkkinen juttu. Opettajan työ sinänsä voisi olla kiinnostavaa. Pedagogiset opinnot tosin puuttuvat mutta eikö niitä voi käydä täydennysopintoinakin?
Ainakaan myyntipuolen projektipäälliköksi en haikaile, olen tehnyt ihan riittävästi myyntityötä eläessäni. Olen myös hieman haluton esimiestehtäviin ainakin nyt kun lapset ovat pieniä. En halua että työpäivät venyvät ja työt seuraavat liiaksi kotiin.
siellä ei tartte matemaattisia taitoja eikä liikunnallisuutta. Ei tartte erikoistua mihinkään veroasioihin tms vaan voi mennä esim asiantuntijatehtäviin valtiolle esim. johonkin ministeriöön, vakuutusyhtiön asiantuntijapuolelle kehittämään uusia tuotteita, eläkevakuutusyhtiöön, kelalle tms tai esim. eläketurvakeskukseen. eli sosiaalipuolelle. siellä saa olla ihmisten kanssa tekemisissä jne.
tai sitten esim. syyttäjäksi, itsenäistä työtä, saa olla tekemisissä ihmisten kanssa, ok palkka.
tätä suosittelen
on tällä alueella myös vähän kinkkinen juttu. Opettajan työ sinänsä voisi olla kiinnostavaa. Pedagogiset opinnot tosin puuttuvat mutta eikö niitä voi käydä täydennysopintoinakin?
Ainakaan myyntipuolen projektipäälliköksi en haikaile, olen tehnyt ihan riittävästi myyntityötä eläessäni. Olen myös hieman haluton esimiestehtäviin ainakin nyt kun lapset ovat pieniä. En halua että työpäivät venyvät ja työt seuraavat liiaksi kotiin.
opiskella tuolle alalle? Sos.psykaa yliopistolla vai jotain muuta? Jos siis haluaa asiantuntija tai muihin ylemmän toimihenkilön tehtäviin tai vastaaviin tuolla alalla.
t. toinen joka vähän hakee suuntaa työelämälleen=)
opetuspaikkakunnat yliopistoissa Joensuu, JKL, Helsinki, Tampere, Rovaniemi (Lapin yo) ja Turku. Opiskelet siis sosiaalityö-nimistä oppiainetta. Sivuaineena voi sosiaalipsykakin olla hyödyllinen jos se kiinnostaa.
Ainakin Lapin yliopistossa voi lukea sivuaineena julkisoikeutta mikä on hyvä portti hallinnollisiin tehtäviin. Tampereella ja kai muuallakin voi lukea kunnallispolitiikkaa vai mikä ihme sen nimi nyt olikaan.
Työtehtävistä: googlaa vaikka sosiaalityöntekijä niin saat hiukan osviittaa.
Ja siitä erikoistut psykoterapeutiksi. Nythän kela korvaa enemmän, joten töitä luulisi riittävän.
erehtynyt ammatinvalinnassa, jos osaat eritellä, analysoida, tarkastella asioita monelta kantilta ja olet objektiivinen?