Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päät vadille! Kuka idioottii antaa luvan ampua aseilla lasten luokkaretkellä?

Vierailija
21.09.2011 |

Yle: Luokkaretki päättyi ikävästi: Ilmakiväärin luoti ala-asteelaisen silmään

Ala-asteen oppilas loukkaantui luokkaretkellä Jämsässä saatuaa silmäänsä ilmakiväärin luodin.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Yle Keski-Suomi.

Tapaturma sattui 5. -6.-luokkalaisten metsäpäivän retkellä.

Länkipohjan koulun oppilaille eilen järjestetyn metsäpäivän yhteydessä kokeiltiin ilmakiväärillä ampumista, ja tuntemattomasta syystä luoti kimposi koululaista silmään.

Ohjelmassa oli ilmakiväärikokeilu, jonka suoritti yksi oppilas kerrallaan. Kokeilua oli Ylen mukaan valvomassa aikuisia.

Ilmakiväärin ammus kimposi ja osui koululaista silmään. Loukkaantunut koululainen kuljetettiin ensiapuun Keski-Suomen keskussairaalaan, mistä hänet hoitotoimenpiteiden jälkeen kotiutettiin.

Jämsän sivistystoimen johdossa tapahtunutta pidetään erittäin ikävänä. Kaupunki on ilmoittanut asiasta poliisille.

IS

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/yle-luokkaretki-paattyi-ikavasti-ilma…

Täähän on mennyt ihan hulluksi! Aseita viedään kouluun ja luokkaretkellä ammutaan.

Tai olla joku suuri jahtimies taas asialla.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö itse ole koskaan 5-6lk iässä ampunut ilmakiväärillä tarkkuutta? Mä olen. Enkä ole sen jälkeen millään muulla ampunutkaan. Tulipahan valvotusti kokeiltua, ei ollut mun juttu.

Vierailija
2/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on mahdollista? Yksitoista-kaksitoista-vuotiaille viedään ase ja käsketään ampumaan. Sairasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa iässä. Isäni onkin metsämies :)

Eihän tuossa mitään ihmeempää, harmillinen vahinko tietenkin, ja onni ettei käyny silmälle pahemmin. Suurta vahinkoahan ilmakolla ei aikaan saa.

Mutta joo, kannatan tällaista opetusmetodia, lapset ja nuoret oppii käsittelemään aseita, ja suhtautumaan niihin järkevämmin (eli että ne on tarkoitettu lähinnä metsästykseen)..

Vierailija
4/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sairasta on ampumisessa?

Vierailija
5/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sairasta on ampumisessa?

en vaan keksi mitään sairasta nyt tapahtuneen.

Vierailija
6/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kielletään myös jousiammunta ja tikanheitto. Hirvittävää, että jotkut vanhemmat antavat lapsensa nähdä lentävän, mahdollisesti vahingollisen, tikan. Eikö kukaan voisi ajatella lapsia ja tehdä ls-ilmoituksen? Itse poistin juuri lapsiltani kirppupelin, se kirppuhan voisi lentää jonkun silmään.

Vierailija
7/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kielletään myös jousiammunta ja tikanheitto. Hirvittävää, että jotkut vanhemmat antavat lapsensa nähdä lentävän, mahdollisesti vahingollisen, tikan. Eikö kukaan voisi ajatella lapsia ja tehdä ls-ilmoituksen? Itse poistin juuri lapsiltani kirppupelin, se kirppuhan voisi lentää jonkun silmään.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/poliisi-testasi-ilmakivaari-on-tappav…

Vierailija
8/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten rupesin ihmettelemään: aivan kuin pikku kivi oli rapsahtanut olkapäähän. Tietystihän se oli impparin paukku, joka oli singahtanut takaisin taustalevystä. Lapsikin oli paikalla, ei vaan tiedetty, että se sinkoaa vajaa 10 m päähän takaisin. Siihen loppu ammuskelu.

Vierailija
9/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ammuin jo toisella luokalla paintball-aseella, siinäkin olisi voinut osua tavalla tai toisella muihin lapsiin mutta onneksi ei.

Vierailija
10/26 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi testasi: Ilmakivääri on tappava ase

Poliisi testasi: Ilmakivääri on tappava ase

Vierailija
11/26 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammahysteriaa

Vierailija
12/26 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ammuttiin koulussa jo 80-luvulla ilmakiväärillä ja ihan 1.-6.luokkalaiset, kaikki.

Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on?

Uskomatonta hysteriaa kyllä saadaankin kaikesta aikaiseksi.

Vierailija
13/26 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kaikkea tuossa meni pieleen se, ettei käytössä ollut suojalaseja eivätkä olosuhteet olleet näemmä oikein valvotut.

Omalle miehelleni (maalta kotoisin) olen sanonut, että taajamassa asuessa jos haluaa opettaa lapsiaan ampumaan niin siitä sitten ampumaradalle johonkin ampumaseuraan. Mun lapsiani ei opeteta räiskimään pienoiskiväärillä jossain pusikossa, koska siitä voi seurata huonoa.

En ole asevastainen, todellakaan. Olen pienenä ollut useinkin isäni mukana mm. savikiekkoja ampumassa. Meillä pidettiin erittäin tarkkaa kuria aseiden käsittelyn suhteen.

Vierailija
14/26 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aloitin harrastamaan ilmapistoolilla ampumista 10vuotiaana, kävin kilpailemassakin. Sitä nuorempana jo ammuin ilmakiväärillä. Tosi huono tuuri,että osunut juuri silmään. Minulla kerran kimposi otsaan hallissa luoti. Ase oli minulla ekaa kertaa ja siinä olikin aika herkkä etuveto joten laukaisin sen kattoon. Tuntui kuin olisi kunnon luunapin saanut otsaan.

Mun vanhemmat ja valmentajat ovat selvästi vastuuttomia :D

Vierailija
15/26 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:29"]

No aloitin harrastamaan ilmapistoolilla ampumista 10vuotiaana, kävin kilpailemassakin. Sitä nuorempana jo ammuin ilmakiväärillä. Tosi huono tuuri,että osunut juuri silmään. Minulla kerran kimposi otsaan hallissa luoti. Ase oli minulla ekaa kertaa ja siinä olikin aika herkkä etuveto joten laukaisin sen kattoon. Tuntui kuin olisi kunnon luunapin saanut otsaan.

[/quote]

Mun näkökulmastani olivatkin :-D

t. 25

Vierailija
16/26 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rinnastat tikanheiton ilmakivääriin niin kerro miksi tikanheitto on sitten sallittu esim. taajama-alueella  mutta ilmakiväärillä ampuminen ei?

Ottamatta sen kummemin kantaa itse uutiseen...

[quote author="Vierailija" time="21.09.2011 klo 16:08"]

[/quote]

Vierailija
17/26 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2013 klo 11:29"]

[/quote]

Mun näkökulmastani olivatkin :-D

t. 25

[/quote]

Mutta tosiaan, meillä kaikilla alle 18vuotiailla oli pakolliset suoja lasit päässä niin kisoissa kuin harjoituksissa

Vierailija
18/26 |
16.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa hysterisointi. Tietenkin kouluretkellä saa VALVOTUSTI kokeilla maaliin ampumista.

Vierailija
19/26 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitäs mieltä olette sitten näistä airsoft aseiden kanssa leikkivistä kymmenvuotiaista 

, siitä kun silmään kimpoaa niin on leikki kaukana. Nykyiset airsoft-aseet ovat jopa tehokkaampia kuin vanhaan tekniikkaan perustuvat ilma-aseet. Aika yleistä tuntuu olevan tämäkin touhu.

Vierailija
20/26 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan asialla on joku "lahtimies", jolla ei ole mitään tekemistä tapauksen kanssa.