Mihin Lapista on kadonnut hyttyset?
Sinänsä ei haittaa, mutta onko linnuille ruokaa? Jo kolmas kesä peräkkäin, ettei lomareissulla niitä näe. On oltu elokuussa, heinäkuussa ja nyt viime viikko.
Kommentit (20)
Minustakin tuntuu, että Lapin hyttyset on pelkkä myytti. Olen käynyt parina kesänä heinäkuussa enkä ole nähnyt kuin pari hassua hyttystä.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin tuntuu, että Lapin hyttyset on pelkkä myytti. Olen käynyt parina kesänä heinäkuussa enkä ole nähnyt kuin pari hassua hyttystä.
Lappi on aika laaja alue ja erilaisia maastoja löytyy... ei niitä sääskiä joka paikassa ole haitaksi asti. Miksikähän ne porot nousevat räkkäaikana tunturiin?
Nyt ei sitäpaitsi ole vielä räkkää, ilmat ovat vasta nyt lämmenneet ja toukat alkavat kuoriutua.
Vähän ohi aiheen: sääksien kanssa vielä pärjää, mutta loppukesän mäkärät ja polttiaiset saa lehmähermoisimmankin kiroamaan.
Lapin hyttyset eivät ole myytti. Hyttyskausi alkaa siellä vain myöhemmin mitä etelässä.
Ne on varmaan kaikki tulleet tänne mun pihalle.
https://edition.cnn.com/2021/04/30/health/genetically-modified-mosquito…
Lerppapilli naaras = ei voi imeä verta = ei poikasia
Vierailija kirjoitti:
Hyttyset tulevat pikkasen myöhemmin, malttakaas nyt vielä hetki, heinäkuussa ja elokuussa niitä riittää.
Lapsuudessa oli sääskiä, hyttysiä, polttiaisia, paarmoja paria laatuu, kärpäsiän, ampiaisia ja mehiläisiä. Ei ihme että huudettiin OFFia, kun mentiin heinäkuussa suolle lakkoja poimimaan.
Viime kesänä olin heinäkuussa Lapissa n. 1,5 viikkoa. Ihan oli riittävästi hyttysiä.
Täällä Oulun korkeudellakin todella vähän hyttysiä. Mistä lie johtuu.
Seuraava sukupolvi varmaan kuoriutumassa jos nyt oli hiljaisempaa. Odota päivä tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyttyset tulevat pikkasen myöhemmin, malttakaas nyt vielä hetki, heinäkuussa ja elokuussa niitä riittää.
Lapsuudessa oli sääskiä, hyttysiä, polttiaisia, paarmoja paria laatuu, kärpäsiän, ampiaisia ja mehiläisiä. Ei ihme että huudettiin OFFia, kun mentiin heinäkuussa suolle lakkoja poimimaan.
Loppukesästä niitä on nimenomaan vähemmän eli ei ole tulossa enää enempää myöhemmin. Niitä nyt jostain syystä on erikoisen vähän tänä kesänä.
Meilläkään ei ole ollut hyttysiä. Pirkanmaa. Normaalisti niitä on niin paljon ettei eteensä näe.
Helteellä/kuumalla säällä eivät juuri sääsket kiusaa ja lentele. Illan viileydessä alkoi ininä ja sietämätön sääskihyökkäys.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Oulun korkeudellakin todella vähän hyttysiä. Mistä lie johtuu.
Saman olen huomannut minäkin
Vierailija kirjoitti:
Helteellä/kuumalla säällä eivät juuri sääsket kiusaa ja lentele. Illan viileydessä alkoi ininä ja sietämätön sääskihyökkäys.
Mutta kun ei niitä näy viileämällä ja pilvisellä säälläkään, eikä illalla.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei ole ollut hyttysiä. Pirkanmaa. Normaalisti niitä on niin paljon ettei eteensä näe.
En tiedä missäpäin Pirkanmaata olet, mutta Tampereella on ihan keskustan reunamilla hyttysiä niin maan pirskatisti, lyhyelläkin lenkillä lehmänhermoiselta koiraltakin meinaa palaa käämi, kun käyvät kuonoon ja otsaan niin hanakasti kiinni. Kosteissa metsissä/suolla Tampereen alueella on myös paarmoja enemmän kun muistan kymmeneen vuoteen nähneeni.
Vierailija kirjoitti:
No täällä alempana Suomessa on sekä hyttysiä että paarmoja enemmän kuin tarpeeksi...
Ilmaston kylmeneminen tekee sen että Pohjoisessa ei ole enää niin paljon ötököi
---
En asu Lapin läänissä, mutta pohjoisessa on jo niin kuumat kesät että luonto kärsii.
Myös kärpäset, mehiläiset, ampparit, paarmat ym. hyönteiset ovat vähentyneet huomattavasti.
Muuta syytä en keksi kuin ilmastonmuutoksen.
Tästä asiasta on turha öyhöttää. Ilmastonmuutos on totisinta totta.
Olen järkyttyneenä seurannut tätä. Muutenkin luonnon tasapaino alkaa järkkyä.
Ja muistakaa se, että asia ei parane ainakaan sähköautoilla. Kaivokset pahentavat ilmastonmuutosta, saastuttavat veden ja tuhoavat luonnon. Kierre pahenee koko ajan.
No täällä alempana Suomessa on sekä hyttysiä että paarmoja enemmän kuin tarpeeksi...
Ilmaston kylmeneminen tekee sen että Pohjoisessa ei ole enää niin paljon ötököitä...