Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin Lapista on kadonnut hyttyset?

Vierailija
19.06.2023 |

Sinänsä ei haittaa, mutta onko linnuille ruokaa? Jo kolmas kesä peräkkäin, ettei lomareissulla niitä näe. On oltu elokuussa, heinäkuussa ja nyt viime viikko.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä alempana Suomessa on sekä hyttysiä että paarmoja enemmän  kuin tarpeeksi...

Ilmaston kylmeneminen tekee sen että Pohjoisessa ei ole enää niin paljon ötököitä...

Vierailija
2/20 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tuntuu, että Lapin hyttyset on pelkkä myytti. Olen käynyt parina kesänä heinäkuussa enkä ole nähnyt kuin pari hassua hyttystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tuntuu, että Lapin hyttyset on pelkkä myytti. Olen käynyt parina kesänä heinäkuussa enkä ole nähnyt kuin pari hassua hyttystä.

Lappi on aika laaja alue ja erilaisia maastoja löytyy... ei niitä sääskiä joka paikassa ole haitaksi asti. Miksikähän ne porot nousevat räkkäaikana tunturiin?

Nyt ei sitäpaitsi ole vielä räkkää, ilmat ovat vasta nyt lämmenneet ja toukat alkavat kuoriutua.

Vähän ohi aiheen: sääksien kanssa vielä pärjää, mutta loppukesän mäkärät ja polttiaiset saa lehmähermoisimmankin kiroamaan.

Vierailija
4/20 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin hyttyset eivät ole myytti. Hyttyskausi alkaa siellä vain myöhemmin mitä etelässä.

Vierailija
5/20 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on varmaan kaikki tulleet tänne mun pihalle.

Vierailija
6/20 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://edition.cnn.com/2021/04/30/health/genetically-modified-mosquito…

Lerppapilli naaras = ei voi imeä verta = ei poikasia

Vierailija
7/20 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyttyset tulevat pikkasen myöhemmin,  malttakaas nyt vielä hetki, heinäkuussa ja elokuussa niitä riittää.

Lapsuudessa oli sääskiä, hyttysiä, polttiaisia, paarmoja paria laatuu, kärpäsiän, ampiaisia ja mehiläisiä. Ei ihme että huudettiin OFFia, kun mentiin heinäkuussa suolle lakkoja poimimaan.

Vierailija
8/20 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä olin heinäkuussa Lapissa n. 1,5 viikkoa. Ihan oli riittävästi hyttysiä.

Vierailija
9/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

POISTHA JO!

Vierailija
10/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko niitä nyt tarpeeksi?

Vierailija
11/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Oulun korkeudellakin todella vähän hyttysiä. Mistä lie johtuu.

Vierailija
12/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava sukupolvi varmaan kuoriutumassa jos nyt oli hiljaisempaa. Odota päivä tai kaksi.

Vierailija
13/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyttyset tulevat pikkasen myöhemmin,  malttakaas nyt vielä hetki, heinäkuussa ja elokuussa niitä riittää.

Lapsuudessa oli sääskiä, hyttysiä, polttiaisia, paarmoja paria laatuu, kärpäsiän, ampiaisia ja mehiläisiä. Ei ihme että huudettiin OFFia, kun mentiin heinäkuussa suolle lakkoja poimimaan.

Loppukesästä niitä on nimenomaan vähemmän eli ei ole tulossa enää enempää myöhemmin. Niitä nyt jostain syystä on erikoisen vähän tänä kesänä.

Vierailija
14/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ole ollut hyttysiä. Pirkanmaa. Normaalisti niitä on niin paljon ettei eteensä näe.

Vierailija
15/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteellä/kuumalla säällä eivät juuri sääsket kiusaa ja lentele. Illan viileydessä alkoi ininä ja sietämätön sääskihyökkäys.

Vierailija
16/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Oulun korkeudellakin todella vähän hyttysiä. Mistä lie johtuu.

Saman olen huomannut minäkin

Vierailija
17/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helteellä/kuumalla säällä eivät juuri sääsket kiusaa ja lentele. Illan viileydessä alkoi ininä ja sietämätön sääskihyökkäys.

Mutta kun ei niitä näy viileämällä ja pilvisellä säälläkään, eikä illalla.

Vierailija
18/20 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkään ei ole ollut hyttysiä. Pirkanmaa. Normaalisti niitä on niin paljon ettei eteensä näe.

En tiedä missäpäin Pirkanmaata olet, mutta Tampereella on ihan keskustan reunamilla hyttysiä niin maan pirskatisti, lyhyelläkin lenkillä lehmänhermoiselta koiraltakin meinaa palaa käämi, kun käyvät kuonoon ja otsaan niin hanakasti kiinni. Kosteissa metsissä/suolla Tampereen alueella on myös paarmoja enemmän kun muistan kymmeneen vuoteen nähneeni.

Vierailija
19/20 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÖPÖ HÖPÖ_Terkuin Lappilainen

Vierailija
20/20 |
08.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täällä alempana Suomessa on sekä hyttysiä että paarmoja enemmän  kuin tarpeeksi...

Ilmaston kylmeneminen tekee sen että Pohjoisessa ei ole enää niin paljon ötököi

---

En asu Lapin läänissä, mutta pohjoisessa on jo niin kuumat kesät että luonto kärsii.

Myös kärpäset, mehiläiset, ampparit, paarmat ym. hyönteiset ovat vähentyneet huomattavasti.

Muuta syytä en keksi kuin ilmastonmuutoksen.

Tästä asiasta on turha öyhöttää. Ilmastonmuutos on totisinta totta.

Olen järkyttyneenä seurannut tätä. Muutenkin luonnon tasapaino alkaa järkkyä.

Ja muistakaa se, että asia ei parane ainakaan sähköautoilla. Kaivokset pahentavat ilmastonmuutosta, saastuttavat veden ja tuhoavat luonnon. Kierre pahenee koko ajan.