Lähihoitajaksi opiskelu (näytöillä)
Onko joku täällä opiskellut lähivuosina lähihoitajaksi? Onko vaikeaa ja aikaa vievää, lähinnä että tarvitseeko lukea paljon kotona koulun lisäksi?
Jonkun verran olen kuullut noista näytöistä että niissä olisi kova urakka ja vaikeaakin..? Näyttösuunnitelmat, itse näyttö ja vielä arviointikeskustelu?
Kokemuksia?
Kommentit (47)
Siellähän on vieläpä pitempi työssäolojakso kuin perusopintojen aikana ja näyttö suoritetaan sielläkin.
jokaisessa osiossa (kasvun tukeminen, kuntoutumisen tukeminen ja hoito ja huolenpito + erikoistuminen) on työssäoppiminen ja näyttö.
Mut siis aikuispuolen näytöt tosiaa korvaa sen lopputyön ja on siis ns virallisempi ja laajempi ku nuorisopuolen. Se suunnitelma on osa sitä näyttöä ja arvoidaan. Kolmikanta koostuu koulun edustajasta, näytön vastaanottajasta ja sen näyttöpaikan pomosta.
Sen järjestää koulu kyllä hyvin, ei tartte ite ettiä paikkoja jne..
JOKA osiossa on siis harjoittelu ja näyttö.
Ja kyllä siitä 99 kohasta selviää hyvin, ainoastaan se erikoistumiskriteeristö on ton 99, muut on pienempiä, ehkä 20-40 kriteeriä tms. Siihen saa ohjeet, perehdytyksen ja apua kyllä. Ei se oo ylivoimanen ja kuten tuol aikasemmin sanoin, mä en ainakaan uhrannut siihen ihan hirveitä aikoja.
Vapaavalinnainen osio on korvattavissa aiemmalla perustutkinnolla. Siitä on olemassa joku lista, mitkä koulutukset kelpaavat. Onko jollakulla tietoa mistä sen löytäisin??
Ja koulutuksesta sen verran (valmistun jouluna 2012), että kyllä välillä on töitäkin saanut tehdä, mutta ei mitään mahdotonta. Itse en joudu tekemään työtä opiskelun ohella, mikä tasoittaa tietä.
Toki tietoa tarvitaan jotta pärjää näytössä.
Mutta, itse aikuisopiskelijana on kokemusta siitä, ettei olisi teoriaa tarvinnut minun ja luokkalaisteni tapauksessa.
Meille sanottiin että on ihan sama kuinka on tietonsa hankkinut, olemalla teoriatunneilla tai ei, kunhan on tiedot niin että läpäisee näytöt.
Ja tokihan helpommin voi läpäistä jos on teoriatunneilla, mutta joillakin voi olla muuten tiedot hallussa ja menee suoraan näyttöön.
Netistäkin löytynee tietoa kuinka toimii jos haluaa tehdä pelkät näytöt. Se on oikeasti mahdollista. Sitä ei kielletä jos uskoo pärjäävänsä niin voi koittaa.
Tosiaan minun tapauksessani ja luokkalaisteni, menimme suoraan näyttöön, neljä eri osa.aluetta.
Yhdessä paikassa kävi hauskasti, kun viikon olemisen viimeisenä päivänä ennen poislähtöä kysyin ne paperit vietäväksi maanantaina takaisin kouluun, joissa oli arvostelut ja muut...
Sain kuulla -Ai nyt? Luulin että olet harjoittelemassa täällä kuten meillä on ollut esim. oppisopimuksella...
Soitin opettajalle ettei olekaan papereita tehtynä, niin opettaja soitti takaisin ja saneli näyttöpaikkaani valaistusta. Hän sanoi että meidän koulutus on sellainen, että olemme jo pitkällä työurallamme saaneet harjoittelun tehtyä, joten näyttöön suoraan.
Lisäsi vioelä että laita vain hyväksytyksi ja anna paperit mukaan...
suunnitelman tekoon. Seitsemän tunnin koulupäivät ja siihen päälle noin viisi esseetä tai muuta etätehtävää koko ajan tekeillä. Tentit tietenkin lisäksi. Top-jaksolla täydet tunnit ja lisäksi muutama pakollinen tehtävä ja se näyttösuunnitelman teko. Näin meillä.
Ja pitkä työura. Hyväksi lukuja olen saanut yhteensä 3 ov. Että silleen.
Mistä aikuinen saa sen kolmikannan ym jos opiskelee päiväopiskelijana pelkkää 1 suuntautumislinjaa? mahdutetaanko siihenkin käytännön jakso jossa sitten kys työpaikan joku hlö(t) osallistuu siihen? ja tosiaanko 99 eri kohdasta jokin selvitys?? huhhuh:/