Lähihoitajaksi opiskelu (näytöillä)
Onko joku täällä opiskellut lähivuosina lähihoitajaksi? Onko vaikeaa ja aikaa vievää, lähinnä että tarvitseeko lukea paljon kotona koulun lisäksi?
Jonkun verran olen kuullut noista näytöistä että niissä olisi kova urakka ja vaikeaakin..? Näyttösuunnitelmat, itse näyttö ja vielä arviointikeskustelu?
Kokemuksia?
Kommentit (47)
tuo 10 ov vapaavalintaisia opintoja on aikuispuolella.
Vuoden 2001 sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteiden mukainen koulutus muodostuu seuraavista opinnoista:
ammatilliset opinnot, 90 opintoviikkoa
yhteiset opinnot, 20 opintoviikkoa
vapaasti valittavat opinnot, 10 opintoviikkoa
joo no toi on varmaan 2001 mut ainakin tuo 2011 valmistuneiden opetussuunnitelmassa oli tasan 80 opintoviikkoa. Piti viel käydä tokarista tarkistamassa.
Noita on erilaisia ja erilaisilla opintoviikoilla.
Nuorisopuolella on tuo 120 opintoviikkoa valinnaisineen
Tällä hetkellä tuo menee juuri noin.
Ei muuten todellakaan mene.
Se voi sit olla muualla erilailla, muttei ainakaan Hämeessä tai tuossa oppilaitoksessa jonka minä kävin
Mun todistuksessa jonka sain 4kk sitten lukee ihan selvästi että 80 opintoviikkoa.
Ja ihan näyttötutkinto aikuispuolelta.
Ammatilliset perusopinnot (50 opintoviikkoa)
? kasvun tukeminen ja ohjaus (15 ov)
?hoito ja huolenpito (20 ov)
? kuntoutumisen tukeminen (15 ov)
Ammatilliset perusopinnot ovat pakollisia kaikille opiskelijoille ja opinnot aloitetaan kasvun tukeminen ja ohjaus -opintokokonaisuudella.
Koulutusohjelmista (30 ov)
? ensihoidon koulutusohjelma
? lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelma
? mielenterveys- ja päihdetyön koulutusohjelma
? sairaanhoidon ja huolenpidon koulutusohjelma
? suu- ja hammashoidon koulutusohjelma
?vammaistyön koulutusohjelma
? vanhustyön koulutusohjelma
? asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma
?kuntoutuksen koulutusohjelma
+ 10 ov valinnaisia opintoja
mut tuossahan on juuri se laajuus eli 80. Ammatilliset 50+erikoistuminen 30! Jos laajuus on 80 niin se on siinä eikä mikään 80+10 eli sillon laajuus olisi 90!
minun suuntautumiseni johon todnäk haen on tältä nimenomaiselta alalta jolla olen jo työskennellyt liki 10v!
Eli siksi olen oikeutettu saamaan hyvitystä, eihän 10v käytännön kokemusta voida täysin sivuuttaa teoriassakaan!
-21-
Seisoo minun tutkintotodistuksessani!
100ov josta vähintään 25ov käytännön kenttäharjoittelua sosiaali-ja terveydenhuollossa ja 2ov laajuinen päättötyö.
Tuo teksti on suora lainaus tutkintodistukseni takaosasta.
Ja tottahan toki 10v työkokemus kentältä huomioidaan jos kerta samaa alaa lähtisin suuntautumiseni kanssa opiskelemaan kuin mitä olen sen 10v työkseni tehnyt.
Mä kävin aikuisena nuorisopuolella, koska halusin päiväopiskelua. Kesti lukion käyneelle 2 vuotta ja näyttösuunnitelmat oli helpot ja lyhyet tehdä.
Tämä vaihtoehto sopii vain, jos jaksaa kaksi vuotta sitä, että opettajat kohtelevat sinuakin kuin 16-vuotiasta. Eli tuskaa se oli, mutta tutkinto tuli.:)
nuorisopuolen näyttösuunnitelmat ovat AIVAN ERI ASIA kuin aikuispuolen näyttösuunnitelmat.
Niin onkin! Siksi kerroinkin, kun tässä on jo tullut monta kertaa esiin, että aikuispuolen näyttösuunnitelmat ovat pitkiä ja hankalia.
Niin onkin! Siksi kerroinkin, kun tässä on jo tullut monta kertaa esiin, että aikuispuolen näyttösuunnitelmat ovat pitkiä ja hankalia.
Työpäiväni ovat 9 tuntisia ja sen jälkeen kaupassa käyntiä, siivousta. Ei kyllä ole motivaatio kohillaan kun en lämpene tuolle yli 2v koulutukselle. Jotain omaa elämää sitä kuitenkin haluaa. Nytkin perheeni "maksaa" aikamoisen hinnan minun työnteosta.
Käsittääkseni aikuispuolella pitää itse kirjoittaa suunnitelmia sivutolkulla. Muutenkin heillä taitaa työssäoppimisen aikana olla paljon isompia kirjallisia töitä kuin nuorisopuolella.
Nuorisopuolella (ainakin meillä) näyttösuunnitelma oli valmiina annettu monisivuinen taulukko, jossa kerrottiin näytön tavoitteet. Taulukossa oli pieni tila, johon piti itse kirjoittaa joka tavoitteesta, miten aikoo sen _käytännössä_ saavuttaa. Tyyliin, että jos valmis tavoite oli esim. (vedän nyt ihan hatusta, koska en muista tarkasti) "lapsen sosiaalisen kehityksen tukeminen", niin itse piti kirjoittaa esim. "-pelit ja leikit ryhmässä; -keskusteleminen; -yhdessäolo" jne.
Aikuisten näytöt on virallisia ja ne hyväksyy tutkintotoimikunta. Nuorten näytöt taas sisältyvät työharjoitteluun. Aikuisten näytöistä tulee ihan erillinen arvosana ja erillinen todistus. Nuorten ei.
Näyttösuunnitelma nuorilla on sellanen paperi mis on kriteerejä ja niihin käsin kirjoitetaan tavoitteita minne haluaa kirjottaa.
Aikuisilla se on koneella kirjoitettu 10-60 sivuinen suunnitelma missä on tarkkaan avattu jokainen kriteeri ja jokaisesta kriteeristä (esim sahun kriteerejä oli 99kpl) piti kirjoittaa miten sen toteuttaa.
Eli siis nuorten suunnitelma on tehty tunnissa, aikuisen suunnitelmaan voit joutua kirjoittamaan sen 40 sivua suunnitelmasta riippuen..
Eli aikuisilla esim arviointiin tarvitaan kolmikanta ja opettaja sekä vastaanottaja joka ei arvoi työssöoppimista, nuorilla se menee samaan syssyyn.
Nuorilla näyttö on nimellinen. Aikuisilla tutkinto perustuu niihin näyttöihin
Kyllä meillä nuorisopuolella tuli näytöistä erillinen arvosana ja tutkintotodistuksen (jossa siis kurssiarvosanat) liitteenä oli näyttötodistus, jossa näyttöjen arvosanat.
Meilläkin siis tutkinto perustui näyttöihin, vaikka suunnitelma olikin helpompi.
Muistutan vielä, että itse tein nuorisopuolella tutkinnon 28-30 -vuotiaana.
lähihoitajan tutkintoa. Meillä on juuri noin. 10 opintoviikkoa valinnaisia opintoja suuntautumisvuotena. Ja näin sanotaan myös Osaan.fi sivuilla.
no minä valmistuin keväällä eikä ollut ainuttakaan vapaasti valittavaa opintoa.
Miksi suuntautumisen hakemista pitäisi lyhentää? Siksihän se suuntautuminen pitää hakea että siinä haetaan ammattitaito toiselle alalle minkä olet opiskellut!
Esim jos suuntaudut lapsista sahuun, miksi ihmeessä päiväkotityöstä pitäisi antaa hyväksilukuja sairaanhoito ja huolenpitoon?
Harjoitteluita voi saada lyhyemmiksi muutamalla viikolla riippuen opettajasta mutta koululla ei ole velvollisuutta lyhentää niitä.
Ja se suuntautuminen kestää vuoden koska joudut jokatapauksessa yhteen ryhmään jolla EI ole työkokemusta takana ja se kestää vuoden. Joudut menemään ryhmän tahtiin, vaikka saisitkin harjoitteluista hyväksilukuja, ne ovat sen suuntautumisen keskellä eikä esim lopussa eli voit olla vapaalla muutaman viikon tms mutta ei se itse opiskeluaika siitä lyhene. Ei se ole niinkuin lukio jossa voit pomppia kurssilta kurssille ja näin lyhentää opiskeluaikaa..