Saako opettaja mielestänne määrätä tällaisesta?
Eli kolmasluokkalaisilla on 6h päivä ja ope sanonut että saa ottaa omaa evästä mukaan iltapäiväksi. Nyt ope kieltänyt mm mehun ja keksit. Keksikiellon vielä jotenkin ymmärrän mutta en sitä ettei mehuakaan saisi juoda vaan kuulemma vettä pitäisi olla :D meillä ainakin lapsi saa juoda mummin tekemää marjamehua ei tarvi vettä litkiä. Kerran viikossa mehu koulussa ei ole mielestäni paha asia :D
Kommentit (111)
tai 9veen mukillista mehua sokerihumalaan :D sitä paitsi sokerihumalan on todettu ajat sitten olevan ihan humpuukia!
Ne ei mitenkään eroa toisten mummon mehuista ja välipalapatukoista.
vaikka teidän mehunne on terveellistä, suurin osa lapsista toisi kouluun niitä kauheita sokerilitkuja jos mehut olisivat sallittuja. Opettaja ei voi eritellä, mikä mehu on sallittua ja mikä ei vaan siksi otetaan yhtenäinen linja: ei mehuja - tämä ihan niiden lasten hyvinvoinnin kannalta.
Jännä, että vaikka ope ajattelee oppilaita ja heidän parastaan (saa tuoda eväät, mutta niiden on oltava terveellisiä) niin silti joku mamma nostaa esiin jonkun aivan epäolennaisen seikan. Onhan se kamalaa, että oma pikku jessicajannicajasmin ei saa koulussa juoda mummun marjamehua.
Juuri ap:n kaltaisten valittajaäitien takia opettaja joutuu todella tarkkaan miettimään, kannattaa jatkossa ylipäänsä ehdottaa eväiden ottoa.
vai voiko opettaja esim määrätä kaikille sadetakin päälle sateenvarjon sijaan kun niin haluaa? Tai kaikille toppahousut talvella farkkujen sijaan? Tai pipon päähän? EI VOI!
Ei vaan tajua että jotkut lisää kotitekoseen mehuun MYÖS sokeria!
Eikä nro 21.llä ole myöskään tietoa miten niitä reikiä suuhun tulee. :(
opella ois oikeutta sitä kieltää!
tai 9veen mukillista mehua sokerihumalaan :D sitä paitsi sokerihumalan on todettu ajat sitten olevan ihan humpuukia!
MIKSI sitä mehua on niiiiiiin pakko antaa juuri sillä hetkellä, että sääntöjä pitää väistää?
Onko se todella niin riippuvainen mehusta se kakara?
Anna illalla kun tulee kotiin sitä saakelin sokeria jos on niin paha riippuvuus.
ei mikään ope määrää. Ei oo mun mutsi. Lällälää!
ap
ja lapseni juo sitä kerran viikossa koulussa jatkossakin. Ei ole opettajan asia alkaa sanlle ajuurta jaksain mitä saa juoda ja syödä! Kohta kai kieltää vaalean leiväkin tai makkarat!
jonkun vitun nicopetterin takia jonka mummo on vääntänyt niin helvetin terveellistä mehua että hampaatkin oikein kiiltää:D
Ei jumalauta jos aikuinen ihminen käsitä että mehut on kielletty sitä varten että sellasta sokerilitkua ei ole hyvä juoda niin päässä on vikaa ja paljon.
Käskekää lastenne syödä kunnolla sitä "pahaa" kouluruokaa.
Entä välituntileikit? Miten tukka on soveliasta laittaa? Saako aamuisin tentata onko hampaat pesty? Entä kahvin juonti? Onko riittävän paksut toppahousut jalassa? Minusta kyllä on olemassa raja mihin saa ope puuttua ja jos koulu ei tarjoa pitkän päivän aikana välipalaa ei ole open asia puuttua. Meillä eskarissakin lapsille tarjotaan kiisseleitä ja mehua välipalaksi!
tarjotaan joskus mehuja, kiisseleitä, sokerisia jogustteja jne mutta itse tehty mehu on noin pahasta :D!!!!
Opettajalla ei ole oikeuksia tuollaiseen. Kyllä vanhemmilla on tässä viimeinen sana. Mehu on kuitenkin eri asia kuin karkki. Harva lapsi on kateellinen jos toisella on mehua mukana koulussa.
Mutta sitten siitä mehusta. Olen muutaman muun kanssa samaa mieltä siitä että on järjetöntä opettaa lapsi juomaan mehuja, limuja ja muuta sokerikamaa kun vesi on kaikista paras vaihtoehto. Harva lapsi taitaa oikein ikinä juoda vettä vetenä. Ja kun ajattelee paljonko (piilo)sokeria lapset saavat muutenkin, niin ei siihen tarvitse mitään mehuja enää päälle lisätä. Itse jois lapsena mehuja ja kokista, enkä muista ikinä juoneeni kunnolla vettä. Nykyään aikuisena en limuihin koske, mehua juon kuumana kipeänä ollessani. Vettä juon varmaan puoltoista litraa päivässä, ja ihmettelen kuinka lapsena ei tullut JANO kun joi mehuja ja limppoja....
mutta jos mun ekaluokkalainen poikani syö sokerikiisseleitä yms iltiksessä saa kolmasluokkalainenkin ottaa itse tehtyä mehua välipalalle. t. ap
ope ei voi kieltää mua laittamasta lapseni evääksi karkkia. Jos mä en välitä et tuleeks mun lapsen hampaisiin reikiä niin ei openkaan tartte. Eikä se edes tarkista mun lapsen hampaiden pesua. Eli oikeestaan ope ei saa määrätä mun mielestä myöskään käytöstä, koska jos mun mielestä mun lapsi saa käyttäytyä huonosti (open mielestä huonosti) niin mä päätän mimmoseksi mä kasvatan mun lapsen. Niih.
Tai ainakin paljon terveellisempää kuin kaupan keinotekoiset mehut jotka sisältävät miljoonia lisäaineita, eivätkä lainkaan vitamiineja.
1. kaupan mehu ei
2. mummun, tädin tai muun sukulaisen marjamehu ok, jos sokeripitoisuus ei ylitä 4 % mehun kokonaistilavuudesta
3. limut ei, light limut ehdottomasti ei
4. vichyt ookoo, paitsi makuvichyt, joissa mehua tai makeutusta
5. tripit, grandit tai muut pillimehut ei, elleivät ole täyshedelmämehua
6. vesipullot, paitsi pantittomat, jotka ovat epäekologisia
Tai sitten opettaja voi sanoa, tuokaa kaikki vesipullo, niin vedetäänpä lapset vedet!
Minun lapseni tekee mitä opettaja sanoo. Minä kasvatan kotona ja ope koulussa, yhteistyössä yhtä köyttä tulee parasta jälkeä.
Sekö että joskus silloin tällöin muutaman kerran viikossa juo lasillisen mahua välipalalla? Minusta khotuus on parasta ei mikään absolutismi!
Mitä vikaa vedessä on janojuomana? Ja viettekö sitten urheiluharrastuksiinkin juomaksi mummon mehua? Meidän lasten kaikissa harrastuksissa (myös kouluikäisen) on sääntö, että juomaksi vain vettä! Ei kai tässä ole kyse vain määräämisestä vain yhteisestä säännöstä, johon kaikki voivat sitoutua tukeakseen yhteistä asiaa, eli kaikkien lasten terveyttä.