Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sähköisessä reseptissä on niin vaiketa?

Vierailija
19.09.2011 |

Luin, että sen kehittelyyn on kulunut jo 80 miljoonaa euroa, eikä mitään ole tullut valmiiksi.

Näin maalaisjärjellä se vaatii:

- serverit johonkin "luolaan"

- salattu yhteys netin yli lääkäreille ja apteekkeihin samaan tyyliin kuin verkkopankeissa

Mikä on ongelma? Miksi ei tule valmista?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso vaikka www.kanta.fi

Vierailija
2/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on jo käytössä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä vika vanhoissa paperi- ja puhelinresepteissä on? Ne saa ihan samassa ajassa kuin sähköisen reseptinkin, eikä ne ainakaan jää mihinkään serverille kenen sattuu selailtaviksi (joo ja tiedän että on vaitiolovelvolllisuus ja että loketietoja saatetaan tarkistaa, mutta silti).- Mitä etua sähköinen resepti tähän tuo?

Vierailija
4/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan kaikkea pitää ensin testata jossain että miten toimii ja onko jotain parannettavaa. Et ap taida ymmärtää paljonkaan ohjelmistotuotannosta, tietoturvasta tms? Eli valmista on, mutta testataan. Sitten yleiseen käyttöön.

Vierailija
5/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut puhuvat, että resepti jäisi serverinkulmalle "kaikkien selailtavaksi". No eihän se jää ja mitä väliä vaikka jäiskin - aina pystyy jäljittämään, kuka utelias asiaankuulumaton on tietoja katsonut, jos halutaan. Ei muuta kuin niin tiukka ohjeistus, että jos salaisen tiedon urkkimisesta narahtaa, se on potku persiiseen ja korvaustenmaksua, eikä armoa. Ei panttilainakonttorissakaan saa huvikseen mennä pläräilemään sukulaistensa panttauksia tai Kelassa naapurin etuuksia.

Sitä paitsi, mitä niin kauhean arkaluontoista resepteissä muka on? Tai sairaustiedoissa muutenkaan?

Vierailija
6/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä vika vanhoissa paperi- ja puhelinresepteissä on? Ne saa ihan samassa ajassa kuin sähköisen reseptinkin, eikä ne ainakaan jää mihinkään serverille kenen sattuu selailtaviksi (joo ja tiedän että on vaitiolovelvolllisuus ja että loketietoja saatetaan tarkistaa, mutta silti).- Mitä etua sähköinen resepti tähän tuo?

Vierailija
7/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se h-vetin paljon nopeampi ja säästää työtä

miten helvetissä se säästää niin helvetin paljon työtä, kun lääkäri joutuu kirjoittamaan reseptin tietokone-ohjelmaan joka lähettää sen eteenpäin paikkaa y, verrattuna siihen, jos hän kirjoittaa saman reseptin tietokone-ohjelmaan joka printtaa sen paperille? Ja apteekkihenkilökunta etsii sen reseptin jostain järjestelmästä ja lukee viivakoodinlukijalla siihen oikeat lääketiedot purkin kyljestä verrattuna siihen, että lukee sen reseptin paperista ja vilauttaa viivakoodinlukijalle oikeat lääketiedot? Kenen vaivaa tässä säästetään ja montako kirjainmerkkiä?

Ja se ajansäästö? Apteekissa paperin luku on jopa nopeampaa kuin tiejojen kaivuu jostain tietojärjestelmän uumenista. Lääkärissä kuluu noin 2 sekuntia siihen kun resepti printataan ulos. TÄmä kaksi sekuntia on merkityksetön säästö.

Vierailija
8/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten helvetissä se säästää niin helvetin paljon työtä, kun lääkäri joutuu kirjoittamaan reseptin tietokone-ohjelmaan joka lähettää sen eteenpäin paikkaa y, verrattuna siihen, jos hän kirjoittaa saman reseptin tietokone-ohjelmaan joka printtaa sen paperille? Ja apteekkihenkilökunta etsii sen reseptin jostain järjestelmästä ja lukee viivakoodinlukijalla siihen oikeat lääketiedot purkin kyljestä verrattuna siihen, että lukee sen reseptin paperista ja vilauttaa viivakoodinlukijalle oikeat lääketiedot? Kenen vaivaa tässä säästetään ja montako kirjainmerkkiä?

Ja se ajansäästö? Apteekissa paperin luku on jopa nopeampaa kuin tiejojen kaivuu jostain tietojärjestelmän uumenista. Lääkärissä kuluu noin 2 sekuntia siihen kun resepti printataan ulos. TÄmä kaksi sekuntia on merkityksetön säästö.

No katsos kun joku turhantärkeä ministeri tms. oli varmaankin huolissaan Suomen maineesta ulkomailla IT:n huippumaana, joten oli pakko keksiä pyörä uudestaan hieman neliskanttisena.

Vierailija
9/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että systeemi tietäisi potilaan koko lääkityksen? Eli ei voisi tulla näitä vahinkoja, että lääkäri määrää lääkettä x, joka ei sovi yhteen lääkkeen y kanssa, jota potilas syö ennestään (eikä vain kerro siitä lääkärille)?

Vai oonko minä ymmärtänyt ihan väärin?

Vierailija
10/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärinkäyttäjien reseptit on myös paremmin hallinnassa

Vierailija
11/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että systeemi tietäisi potilaan koko lääkityksen? Eli ei voisi tulla näitä vahinkoja, että lääkäri määrää lääkettä x, joka ei sovi yhteen lääkkeen y kanssa, jota potilas syö ennestään (eikä vain kerro siitä lääkärille)? Vai oonko minä ymmärtänyt ihan väärin?

juuri tuo. Ja myös se, että lääkeriippuvainen ei voi kiertää lääkäriltä lääkärille hakemassa samaa lääkettä.

Vierailija
12/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulle olisi oiva apu tuo, että reseptit näkyisi apteekin koneelta.

Vierailija
13/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun resepti menee suoraan apteekkiin ja lääke on siellä kaikkine ohjeineen valmiina, kun sitä menee sieltä hakemaan.

Vierailija
14/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useita lääkkeitä ja useilta eri lääkäreiltä. Pitää olla kansio niiden lukuisten reseptien säilytystä varten. Ja aina välillä kuitenkin onnistun ottamaan väärän reseptilapun mukaani ja olen niitä joskus kadottanutkin.

Vierailija
15/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyy jo pelkästään potilaan aikaakun resepti menee suoraan apteekkiin ja lääke on siellä kaikkine ohjeineen valmiina, kun sitä menee sieltä hakemaan.

Mun työmatkan varrella on kolme apteekkia, mä käytän niistä yleensä sitä, jonka pihassa on vapaita parkkipaikkoja. VÄLillä mä oon käyttänyt myös mökkipaikkakunnan apteekkia. Nytkö mä en enää voisikaan valita näin vapaasti? Kenen hyöty se sit muka on?

Vierailija
16/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uusimispyynnönkin ja sain sen netitse. Käytin Nordean pankkitunuksia. Paperiversioon voi edelleen palata halutessaan.

Uusimiseen viikon sijaan vuorokausi.

MInua närästää se, että reseptitietoni ovat hyvästä syystä vähän yhden jos toisenkin katsottavissa. Kaikki reseptitiedot näkyvät myös Valviralle.

Toisaalta ymmärrän miten yhteisellä tietokannalla voidaan välttää kohtalokkaita yhteisvaikutuksia, vähentää väärinkäyttöä ja reseptien kopioimista.

Vierailija
17/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten helvetissä se säästää niin helvetin paljon työtä, kun lääkäri joutuu kirjoittamaan reseptin tietokone-ohjelmaan joka lähettää sen eteenpäin paikkaa y, verrattuna siihen, jos hän kirjoittaa saman reseptin tietokone-ohjelmaan joka printtaa sen paperille? Ja apteekkihenkilökunta etsii sen reseptin jostain järjestelmästä ja lukee viivakoodinlukijalla siihen oikeat lääketiedot purkin kyljestä verrattuna siihen, että lukee sen reseptin paperista ja vilauttaa viivakoodinlukijalle oikeat lääketiedot? Kenen vaivaa tässä säästetään ja montako kirjainmerkkiä? Ja se ajansäästö? Apteekissa paperin luku on jopa nopeampaa kuin tiejojen kaivuu jostain tietojärjestelmän uumenista. Lääkärissä kuluu noin 2 sekuntia siihen kun resepti printataan ulos. TÄmä kaksi sekuntia on merkityksetön säästö.

Säästyy jo pelkästään potilaan aikaakun resepti menee suoraan apteekkiin ja lääke on siellä kaikkine ohjeineen valmiina, kun sitä menee sieltä hakemaan.

Mun työmatkan varrella on kolme apteekkia, mä käytän niistä yleensä sitä, jonka pihassa on vapaita parkkipaikkoja. VÄLillä mä oon käyttänyt myös mökkipaikkakunnan apteekkia. Nytkö mä en enää voisikaan valita näin vapaasti? Kenen hyöty se sit muka on?

Vierailija
18/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietosi näkyvät kaikkialla.

Vierailija
19/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvitse muistaa mitkä lääkkeet loppuu ja vietävä viikkoa aiemmin tk:lle reseptejä uusittavaksi eikä etsiä paperisiä reseptejä, odotan koska se saadaan tännekin

Vierailija
20/23 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole nimenomaan se, että tulee maanlaajuinen tietokanta. Ne reseptit näkyy joka apteekissa? Siis en tiedä, mutta luulen.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme