Mikä sähköisessä reseptissä on niin vaiketa?
Luin, että sen kehittelyyn on kulunut jo 80 miljoonaa euroa, eikä mitään ole tullut valmiiksi.
Näin maalaisjärjellä se vaatii:
- serverit johonkin "luolaan"
- salattu yhteys netin yli lääkäreille ja apteekkeihin samaan tyyliin kuin verkkopankeissa
Mikä on ongelma? Miksi ei tule valmista?
Kommentit (23)
on vaikeutena tietosuoja ja tiedon luottamuksellisuuden varmistaminen. Siksi sähköisille potilastietojärjestelmille ja -reseptijärjestelmille löytyy niin paljon vastustusta.
Juuri siksihän tämä onkin niin vaikea asia toteuttaa (tietosuojan ym. kannalta), että järjestelmä pitäisi saada toimimaan kaikissa sairaaloissa, terveyskeskuksissa, yksityisillä terveysasemilla ja eri ketjuihin kuuluvissa apteekeissa, että siitä olisi hyötyä.
Pankit, kelan tiedot yms. toimivat kaikki vain sen yhden 'laitoksen' sisällä. Samoin nykyiset potilasasiakirjat. Tieto ei kulje sähköisesti esim. sairaalan ja tk:n välillä.
Ei se idiootti mene vain sinne yhteen apteekkiin vaan palvelimelle esim. kunnan tai sitten valtakunnan palvelimelle ja sieltä poimitaan tiedot. Voi pyhä yksinkertaisuus!
[/quote]
miten helvetissä se säästää niin helvetin paljon työtä, kun lääkäri joutuu kirjoittamaan reseptin tietokone-ohjelmaan joka lähettää sen eteenpäin paikkaa y, verrattuna siihen, jos hän kirjoittaa saman reseptin tietokone-ohjelmaan joka printtaa sen paperille? Ja apteekkihenkilökunta etsii sen reseptin jostain järjestelmästä ja lukee viivakoodinlukijalla siihen oikeat lääketiedot purkin kyljestä verrattuna siihen, että lukee sen reseptin paperista ja vilauttaa viivakoodinlukijalle oikeat lääketiedot? Kenen vaivaa tässä säästetään ja montako kirjainmerkkiä?
Ja se ajansäästö? Apteekissa paperin luku on jopa nopeampaa kuin tiejojen kaivuu jostain tietojärjestelmän uumenista. Lääkärissä kuluu noin 2 sekuntia siihen kun resepti printataan ulos. TÄmä kaksi sekuntia on merkityksetön säästö.
[/quote]
Säästyy jo pelkästään potilaan aikaakun resepti menee suoraan apteekkiin ja lääke on siellä kaikkine ohjeineen valmiina, kun sitä menee sieltä hakemaan.
[/quote]
Mun työmatkan varrella on kolme apteekkia, mä käytän niistä yleensä sitä, jonka pihassa on vapaita parkkipaikkoja. VÄLillä mä oon käyttänyt myös mökkipaikkakunnan apteekkia. Nytkö mä en enää voisikaan valita näin vapaasti? Kenen hyöty se sit muka on?
[/quote]