Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun miestä vaivaa, onko se jotenkin kehittymätön tunne-elämältään?

Vierailija
19.09.2011 |

Vai mitä ihmettä tämä on. Ilkeyttään mies ei tätä tee, en usko sitä, mutta ihmetyttää voiko joku oikeasti olla näin tyhmä "tunneälyltään" ja näin kykenemätön ajattelemaan toisia ihmisiä ja heidän tunteitaan, elää ikäänkuin erittäin putkinäköisesti omassa kuplassaan?

Esimerkkejä:

Jos olemme mieheni kanssa kahdestaan elokuvateatterissa, ja elokuva ei miellytä miestäni, hän saattaa yks kaks vaan nousta ylös ja ilmoittaa mulle että lähtee meneen, kun elokuva on niin tyhmä hänen mielestään. Ja sitten hän vaan menee. Eikä jälkeenpäin ymmärrä yhtään, miksi olen loukkaantunut, että hän jätti minut yksin teatteriin istumaan. Ei ymmärrä, vaikka selitän rautalangasta, että on aika orpo olo istua elokuvateatterissa yksikseen ja miettiä, mihin mies mahtoi mennä. Suuttuu, jos yritän ehdottaa että eikö hän voisi sen 1,5 tuntia istua vaikka huonompaakin elokuvaa katsoen, edes minun vuokseni. Suuttuu siis, ja kysyy että "etkö ymmärrä mitä multa oikein vaadit?!" (siis wtf, en mä mitään toista munuaista häneltä ole kerjäämässä??)

esimerkki 2:

Kun menemme esimerkiksi ruokakauppaan yhdessä, ja olen ottamassa meille ostoskärryjä, mies häviää samantien harppauksin jonnekin kaupan uumeniin, kerää siellä itsekseen ostoksia ja vasta kassalla etsii minut käsiini ja latoo ostoksensa kärryyn. Mä sillä välin kuljen kärryjen kanssa ja ihmettelen, että mihinköhän se mies taas oikein hävisi. Ei tajua, mitä oikein valitan, kun sanon että olisi kiva kulkea kaupassa yhdessä, eikä tarvitsisi kassalta lähteä palauttamaan kaksia ketsuppipulloja (joita molemmat ovat kierroksellaan ottaneet) jne.

esimerkki 3:

Olemme menossa huoltoasemalle (tai mihin vaan) ja kun olen autosta nousemassa, mies painelee jo harppauksin kovaa kyytiä jonnekin huoltoaseman uumeniin, mä kipitän takana ja mietin taas että mihinköhän se mies nyt hävisi, meniköhän se huoltsikan kauppaan, vessaan, vai kahvioon? Ja taaskaan mies ei tajua yhtään, mitä mä oikein selitän, kun sanon että olisi mielestäni kohtuullista, jos hän voisi joko a) odottaa minua ja mentäisiin yhdessä tai b) voisi huikata minulle ennen lähtöään, että mihin oikein menee ja missä tavataan.

Mutta mies ei tajua taas mitään, eikä ymmärrä että olisi toiminut mitenkään väärin.

esimerkki 4:

Olemme autossa, mies ajaa. Pimeä tie, sateista, hirviaikaa. Mies ajaa yli sataa. Pyydän miestä, että voisiko hän hiljentää, kun minua pelottaa (ja perustelen ajo-olosuhteilla). Mies ärtyy, eikä hidasta. Mä pyydän uudelleen. Ei hidasta, ärtyy lisää. Seuraavaksi käsken ja sanon että eikö hän tajua, että mua pelottaa! Mies ärtyneenä karjaisee että hitot mua mitään pelota, haluan vaan "päästä sanomaan" (?) Ja kun vastaan tähän, että mistä hän minun tunteeni tietää, olen aina sanonut kovassa vauhdissa pimeällä, että mua pelottaa, joten mistä ihmeestä mies on saanut päähänsä että valehtelisin. Ja että miten ihmeessä hänelle voi olla niin vaikeaa hidastaa vauhtia 10-20h/km, jos tietää että mä rauhoittuisin sillä ja lakkaisin mainitsemasta asiasta. Jossain vaiheessa mies sitten saattaa hiljentää vauhtiaan, mutta asetelma kääntyy siinä vaiheessa niin, että mies on suuttunut ja mököttää mulle, ja käyttäytyy ihan kuin minä olisin ollut jotenkin tosi ilkeä ja törkeä ja vaatinut häneltä "mahdottomia". Ja mä olen siinä vieressä että miten hitossa tää näin päin kääntyi, ja mä yritän selittää miehelle että miksi karjaisin hänelle, kun kun minua pelottaa, ja että mun mielestä hänen ei tosiaankaan pitäisi olla suuttunut mulle vaan mun hänelle, kun hän ajaa lujaa eikä hiljennä, vaikka mä pyydän koska olen oikeasti peloissani. Mutta mies pysyy aggressiivisen hiljaisena tai alkaa kirota mulle.

Anteeksi ei pyydä koskaan, ei kertakaikkiaan näe toimissaan mitään väärää.

esimerkki 5:

Ollaan kotona, yhtäkkiä ovi käy ja mä huomaan että mies on häipynyt jonnekin. Ei sano mihin menee, ei sano edes moita. Tulee takaisin 5-60 minuutin päästä, on käynyt tupakalla tai lähtenyt kauppaan tai kaverilleen kylään. Olen monesti pyytänyt, että viitsisikö hän huikata vaikka ovelta, jos menee tupakkia kauemmas, toisinaan mulla saattaisi olla jotain mielessä mitä kaupasta pitäisi tuoda, jos on sinne menossa, tai olisi muutenkin kiva tietää jos mies on tunninkin pois, että missä hän oikein on.

Mutta ei tääkään koskaan muutu, nykyään olen miltei jo tottunut siihen, että kun ovi käy, mies voi olla mennyt ihan minne vaan. Kurjaa vaan soitella perään, että "niin lähditkö kauppaan? Jos, niin meiltä on muuten kahvi loppu, toisitko"

Ei tämäkään mitään ilkeyttä liene, mies ei vaan varmaan kykene ajattelemaan, että mullekin voisi asiasta ilmoittaa (eikä kyse siis ole mistään luvan kyselemisestä, en tietenkään kiellä häntä menemästä, mutta haluaisin vaan TIETÄÄ)

Nämä tilanteet ovat toistuvia, ja olisi ihan älyttömästi lisääkin vastaavanlaisia.

Olen näistä asioista yrittänyt miehelle puhua vuosikaudet, mutta mikään ei koskaan näytä menevän perille, mies ei vaan kertakaikkiaan tajua, ei ymmärrä, ei osaa asettua toisen ihmisen asemaan. (ei lastenkaan kohdalla, yhtenä esimerkkinä jos on vaikkapa itse raahannut lapsen aamuvarhain mukaansa vaikkapa metsälle, ja kun lapsi sitten iltapäivästä on väsynyt ja kiukuttelee, mies karjuu lapselle ja ihmettelee tosissaan miksi tämä käyttäytyy niinkuin käyttäytyy. Ei tajua, ennenkuin väännän hänelle rautalangasta, että tajuatko, lapsi on VÄSYNYT, koska joutui heräämään niin aikaisin aamulla. Sitten mies on hiljaa, mutta seuraavalla vastaavalla kerralla ei taaskaan tajua mitään, ei siis edes opi)

Mieheni ei osaa luullakseni tunnistaa tunteitaan, ei näe sitä mitenkään tarpeelliseksi, ei osaa asettua toisen ihmisen asemaan eikä käsitä, että hänen käytöksensä (tai käyttäytymättä jättämisensä) saattaisi loukata jotakuta. Suuttuu, jos asiasta hänelle sanoo, vaikka asettelisin sanani kuinka nättiin pakettiin ja kauniiseen äänensävyyn.

No mutta, aloitukseni pointti on, että onko tälle tällaiselle käytökselle olemassa jokin oikea nimi? Joku käyttäytymishäiriö? Vai onko se silkkaa tyhmyyttä?

Ilkeyttä en oikeasti usko sen olevan, ja mieheni kykenee kyllä alkeelliseen huomioimiseen (esim. saattaa kauppareissultaan oma-aloitteisesti ja yllättäen tuoda mulle suklaata, josta tietää minun pitävän). Pitää tätä sitten kyllä itse todella suurena huomionosoituksena... (jota se hänen mittapuullaan ja osaamisellaan varmasti onkin)

Melko raskasta tällaisen tunnevammaisen(?) ihmisen kanssa elo kyllä on, en saa häneltä mitään emotionaalista tukea eikä me kyetä keskustelemaan koskaan mistään kauppalistaa syvällisemmästä, koska mies ei yksinkertaisesti vaan ymmärrä yhtään mitään. Ja mä olen kyllästynyt, että saan vääntää hänelle rautalangasta asioita, tuloksetta. (yhä vähemmän edes yritän) Tuntuu kuin lapsen kanssa eläisi (ja pienen lapsen, isommatkin lapset tuntuvat yleensä ymmärtävän asioita ja tunteita paremmin kuin mieheni)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin sinä olet se, joka viime kädessä huolehtii lapsista, ruuasta ja kodista? Koska jos mies ottaisi vastuuta kaikesta yhtä paljon, ei hän voisi yhtäkkiä mitään sanomatta kadota kotoa. hän olettaa, että sinä huolehdit lapsista.

En tiedä miten tuollaisen ihmisen kanssa voisi elää.. En tiedä mikä häntä vaivaa. Toivottavasti parempaa tulevaisuutta on luvassa!

Vierailija
22/38 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni mies oli samantapainen mutta oppi muuttamaan tapansa kun vaimo rupesi tekemään samaa. Otti mukelon kainaloon ja vaan lähti autolla esim. mummulaan sanaakaan sanomatta. Ensiksi miesti tietty v***i kun auto oli pois mutta parin kerran jälkeen pääsivät oikein keskustelemaan ettämiltä toisesta ihan aikuisten oikeasti tuntuu kun toinen häippäsee. Kun kaupassa teille tulee niitä ketsuppipulloja kaksi kappalein niin veikkaan että sinä olet se joka kauniisti kipittää palattamaan ylimääräiset jutut hyllyihin. Lopeta se. Joko ostatte ne kaikki tai sanot jämäkästi että mies vie ylimääräiset pois. Lopeta kilttinä olo. Mikäli mies ei "koulutuksesta" huolimatta ei ymmärrä pointtia, niin hän on menetetty tapaus. Sitten sinun tulee miettiä haluatko elää loppuelämäsi tunnevammaisen ihmisen kanssa vai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on tosi vaikea nähdä mitään ongelmaa ainakaan siinä että lähtee leffasta kesken pois, jos se ei miellytä. Enkä ymmärrä miksi kaupassa tai huoltoasemalla pitäis välttämättä kulkea yhdessä. Tosta autoilusta taas, mun äiti esim. on sellainen että mihinkään ei ikinä kerittäis kun häntä pelottaa heti kun vauhti nousee yli seitsemänkympin.

Homman pointti ei tässä ollutkaan se, että mies lähtee leffasta kesken. Vaan se, että mies on täysi tollo, joka ei ymmärrä mitään käyttäytymissääntöjä, tunteita, empatiaa eikä ilmeisesti yhtään mitään muutakaan...

Vierailija
24/38 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuulostaa tutulta. Omalla miehelläni on epäilty aspergeria ja psykiatrikin määritellyt vaikeaksi persoonallisuudeksi. En edes tarkkaan muista mitä niissä papereissa lukikaan...

Hän on todella älykäs ihminen muuten paitsi sosiaalisesti. Tiedän hyvin, että mies rakastaa minua ja lapsiamme. Toisten tunteiden tunnistaminen ja huomioonottaminen on kuitenkin välillä todella vaikeaa...

Vierailija
25/38 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidettu jättää se normaali seurusteluaika väliin ja edetty liian nopeasti suhteeseen. Näitä tarinoita täällä palstalla riittää ja seuraukset on mitä on!!

Minäkin ehdottaisin tuota Asbergeria jossain muodossa. Joka tapauksessa mielestäni ei ole normaalia aikuisen miehen käytöstä.

Vierailija
26/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta tuo voi olla huonon kotikasvatuksen ja kotoa saatujen mallien tulos. onko mies ns. "white trash"-perheestä?

Vierailija
27/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativa persoonallisuus

Vierailija
28/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian moni nainen alkaa jossain kohtaa syömään suklaata ja kittaamaan siideriä sellaisia määriä, ettei muutaman vuoden päästä pääse lyllertämään edes kauppaan ilman, että täytyy pitää lepotaukoja. Itse olen koko naimisissa olo aikamme urheillut 5 kertaa viikossa, jopa lapsen synnyttyä, ja olen edelleen 34-vuotiaana aivan rautaisessa kunnossa vaikka itse sanonkin. Ei ole pelkoa pettämisestä tai muista ongelmista, kun pitää itsensä miestä miellyttävässä kunnossa. 

En tiedä onko tässä kyse siitä, mutta jos on, niin suosittelen aloittamaan jonkinlaisen liikunnallisen harrastuksen ja syömään terveellisemmin että kuntosi kasvaa ja et jää niin paljoa jälkeen miehestäsi. 

Vierailija
29/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tommonen, ei se muutu. Anna häipyä elokuvista ja kadota hetkeksi huoltoasemalla, kai sulla on oma lompakko ja kotiavaimet. Anna miehes odotella sua elokuvan jälkeen ja huoltoasemalla. Mä menisin elokuvan jälkeen lasilliselle viiniä ja huoltsikalla kahville. Jos äijä lähtee huoltsikalla niin lähtee, pääsee sieltä taksilla pois. Kauppalapun jakaisin kahtia jo valmiiksi.

Automatkalla jos hirvittää niin et voi muuta kuin puhua vauhtia hiljemnaksi tai ajaa itse. Äkkilähdöllä kotoa et voi kuin toistaa et sano kun lähdet tai sitten tottua. Itse vetäisin äkkilähdöt ja useamman tunnin reissut. Houkuttelevinta olisi äkkilähtö jonnekin lämpimään, "joo oon nyt Espanjassa viikon, oliko sulla asiaa kun soitit?"

Vierailija
30/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JannaXo kirjoitti:

Liian moni nainen alkaa jossain kohtaa syömään suklaata ja kittaamaan siideriä sellaisia määriä, ettei muutaman vuoden päästä pääse lyllertämään edes kauppaan ilman, että täytyy pitää lepotaukoja. Itse olen koko naimisissa olo aikamme urheillut 5 kertaa viikossa, jopa lapsen synnyttyä, ja olen edelleen 34-vuotiaana aivan rautaisessa kunnossa vaikka itse sanonkin. Ei ole pelkoa pettämisestä tai muista ongelmista, kun pitää itsensä miestä miellyttävässä kunnossa. 

En tiedä onko tässä kyse siitä, mutta jos on, niin suosittelen aloittamaan jonkinlaisen liikunnallisen harrastuksen ja syömään terveellisemmin että kuntosi kasvaa ja et jää niin paljoa jälkeen miehestäsi. 

Mä tulisin hulluksi 5 kertaa viikossa urheilua jos se on salia ja jumppaa. Se on niin yksinkertaisille ihmisille, ei vaan kiinnosta yhtään. Yritetty on ja mä en kestä sitä broilerituotantoa.

Ratkaisin ongelman, että me ei tehdä lapsia ja eletään vain itsellemme. Käydään yhdessä lenkillä, pyöräilemässä, kiipeilemässä, pelaamassa sulkapalloa, krav magassa, melomassa, patikoimassa ja sukeltamassa. Mielenkiinto on pysynyt!

Vierailija
31/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JannaXo kirjoitti:

Miten tämä liittyi mihinkään?

Mies ei ota perhettään huomioon ja ratkaisu on, että vaimon pitäisi laihduttaa?

No jos vaimo on kuuma, niin kyllä se mies ottaa perheensä ihan eri tavalla huomioon. Sillä tavalla se liittyy. Ihme katkeruuttaa heti, kun yrittää auttaa. HUH HUH

Vierailija
32/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tomppeli nostaa näitä  ikivanhoja ketjuja ja miksi?

Vierailija
33/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tomppeli nostaa näitä  ikivanhoja ketjuja ja miksi?

sinä näemmä ainakin XD

Vierailija
34/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue se eksyttäjä mies-ketju!

Vierailija
35/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta ap:n ongelma kuulostaa tutulta.

Meilläkin mies elää perheen keskellä omituista sinkkuelämää, jossa ei tarvitse huolehtia kenestäkään muusta kuin itsestään. Lähtee kotoa silloin kun lähtee eikä sano edes heitä. Lampsii ruokapöytään ja lappaa ruuan niin kuin luolamies, vaikkei pöytää ole katettu loppuun eivätkä muut ole vielä paikalla. Saa lautasensa tyhjäksi usein ennen kuin itse olen edes istunut alas. Nousee ylös kun on valmis, muu perhe jää syömään normaalisti.

Ilmapiiri on pingottunut. Tuollainen itsekäs käytös saa muut siihen tilaan, että pitää tarkkailla missä mennään. Millä tuulella mies on, mitä seuraavaksi tapahtuu. Mies itse ei näe ongelmaa.

Mistään ei oikein voi sopia. Kaupassa kulkee omia reittejään, lähtee vain autolta suunnistamaan eteenpäin. Sitten kun kassalla kohdataan, meillä on tuplana tarvittavat tuotteet.

Kun ei kerro koska tulee ja menee, käyttää perheen koiraa silloin kun se hänelle sopii. Vaikka koira olisi varttitunti siten käytetty, lähtee lenkittämään koiraa kun se silloin hänelle itselleen sopii. Siitä ei hyödy koira eikä muut lenkittäjät saa vapaavuoroa. Mies laskee tuon omaksi vuorokseen ja aamulla on taas toisen lenkittäjän vuoro.

Vierailija
36/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mun mielestä aspergerilta kuulosta. Itselläni on asperger ja olen aivan päinvastainen. Toki naiset ovat luonnostaan parempia ottamaan toiset huomioon, asperger tai ei, mutta asperger miehetkin ovat yleensä empaattisia ja oikeudenmukaisia. He eivät vaan osaa näyttää sitä kovin hyvin. Lisäksi Aspergerit ovat yleensä älykkäitä. Ennemmin kyseessä on jokin persoonallisuushäiriö.

Vierailija
37/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, totta. Älkää pistäkö kaikkea huonoa käytöstä suoraan aspergerin piikkiin.

Vierailija
38/38 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksitymia, "tunnevammaisuus".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi