Kotiäitiys on naisen raskain ja vaativin ammatti
Kommentit (34)
Älyllisesti/taidollisesti paljon vaativampia ammatteja on rutosti. Mutta raskain, tosiaan, hyvinkin mahdollista.
Ammatilla tarkoitetaan kunkin ihmisen tekemän työn nimikettä.
Kuhunkin ammattiin vaaditaan työnkuvaan soveltuva valmentava koulutus, jolla saavutetaan pätevyys ja perustiedot työn suorittamiseen.
Kotiäitinä oleminen ei ainakaan minulle ollut raskasta vaan ihanaa ja leppoisaa aikaa.
Huomattavasti raskaammaksi ja vaativammaksi niin psyykkisesti kuin fyysisestikin koen työni ensihoitajana ambulanssissa.
Jos nyt vertaa vaikka presidentin hommiin... kotona pärjää tollompikin mutta pressana ei.
Kotiäitinä olo on leppoisaa ja äärettömän vähän stressaavaa verrattuna työn tekemiseen =).
Kotiäiti ei edes ole ammatti vaan valinta olla poissa työelämästä.
Vaativaa se ei mielestäni ole (eikä ammatti, kuten moni muukin jo totesi). Aika vähilläkin lahjoilla kotiäitinä pärjää, kun vain kykenee arkea ruoanlaittoineen nukuttamisineen ja leikittämisineen pyörittämään.
Ammatilla tarkoitetaan kunkin ihmisen tekemän työn nimikettä.
Kuhunkin ammattiin vaaditaan työnkuvaan soveltuva valmentava koulutus, jolla saavutetaan pätevyys ja perustiedot työn suorittamiseen.
Vaika on mulla muukin ammatti, mutta kotiäitiksi minut tällä hetkellä on merkitty. Kovaa työtä se kotiäitiys on. On muitakin ammatteja joihin ei koulua tarvita. Yksi niistä on mielestäni kotiäitiys.
mitenkäs sitten kaikkien työssäkäyvien arki? Meillä työssäkäyvillä kun se lepoloma, millä pitää jaksaa seuraava kokonainen vuosi, on juuri sitä kotonaoloa, minkä ap kokee raskaaksi. Itse en kyllä tosiaan kokenut sitä kiireetöntä, leppoisaa kotonaoloa raskaaksi. Aamulla sai nukkua pitkään kun nyt täytyy nousta 5.30. Kaiken sai tehdä rauhassa ja omassa tahdissa. Miten omien lasten kanssa oleminen voisi mitään työtä olla.
En mä ole kokenut raskaaksi missään vaiheessa. Leppoisaa hommaa, aamulla ei kiire mihinkään, ei mitään minuuttiaikatauluja koskaan.
Enkä kyllä vaativaksi tai raskaaksikaan. Aika leppoisaa tämä on verrattuna työssä käymiseen.
- se ettei sitä jotkut av:llä miellä ammatiksi, kertoo kotiäitiyden aliarvostuksesta
t. ap
tuhat kertaa raskaampaa kuin tämänhetkinen kotiäitiyteni, jota en koe rankkana laisinkaan. Ammattini on opettaja.
Kotiäitinä olo on leppoisaa ja äärettömän vähän stressaavaa verrattuna työn tekemiseen =).
Kotiäiti ei edes ole ammatti vaan valinta olla poissa työelämästä.
Vaativaa se on tavallaan kyllä, mutta on se leppoisaakin. Ei aikatauluja, ellei niitä itse itselleen aseta, mutta toisaalta ei juuri taukojakaan. Aliarvostettua se kyllä on, mutta en mä toisaalta kenenkään arvostusta tästä kaipaakkaan. Mä uskon ja toivon, että nää hedelmät kerätään sitten muutamia vuosia myöhemmin kun katson lasten kasvamista ja elämää.
mitenkäs sitten kaikkien työssäkäyvien arki? Meillä työssäkäyvillä kun se lepoloma, millä pitää jaksaa seuraava kokonainen vuosi, on juuri sitä kotonaoloa, minkä ap kokee raskaaksi. Itse en kyllä tosiaan kokenut sitä kiireetöntä, leppoisaa kotonaoloa raskaaksi. Aamulla sai nukkua pitkään kun nyt täytyy nousta 5.30. Kaiken sai tehdä rauhassa ja omassa tahdissa. Miten omien lasten kanssa oleminen voisi mitään työtä olla.
kommentoippa tätä.
Itse arvostan kotiäiteyttä ja olen ollut kotona muutaman vuoden. Kuitenkin väite, että kotiäiteys on rankempaa kuin töissä käynti on hieman naurettava. Töissä käyväthän tulevat lepäämään kotiinsa :)
aplla täytyy olla lauma erityislapsia kaitsettavanaan jos pitää kotiäitiyttä vaativimpana ammattina..
Itsekin useita vuosia kotiäitinä olleena voin omalta osaltani ainakin todeta että ko "työn" vaativuus ei ollut mitään verrattuna nykyiseen työhöni. Nytkin olen illan tehnyt töitä läppärillä, lapset ja koti tietysti hoidettu siinä sivussa. Kotiäitinä sai suunnitella päivänsä kuten halusi, oli aikaa siivota, laittaa ruokaa, käydä av:lla... Eikä siihen kovin ihmeellisiä älyllisiä lahjojakaan vaadita toisin kuin oikeasti vaativissa töissä.
mutta se on valinta, ei ammatti.