G: Kirja, jonka lukeminen on järkyttänyt sinua? Miksi vaikutti niin voimakkaasti?
Kommentit (210)
[
Sybil, en muista kuka kirjoittanut. Sen niminen elokuvakin taisi hiljattain tulla tv:stä, harmi kun en ehtinyt katsoa. Kertoo ahdistavasta lapsuudensta kärsineen tytön selviytymisekseen kehittämistä sivupersoonista.
[/quote]
Tuo Sybil on jäänyt munkin mieleen. Kauhein on varmaan Truddi Chasen Jänis Ulvoo. Pedofilian ja sadismin seurauksena syntyneet sivupersoonat
en nyt muista kuka: Orja
Safran Foer: Eläinten syömisestä
olikohan Snellman: lemmikkikaupan tytöt
jäähyväiset Einolle meinasin ottaa viimeksi käydessä mutta jätin kirjaston hyllyyn kun arvasin liian ahdistavaksi.
Omaelämänkerrallinen teos syöpään sairastuvan peheenisän ja kirjailijan loppuvaiheista.
Eniten siinä järkytti se että Torey tiesi eikä hän voinut tehdä mitään vaikka kuinka yritti eikä kukaan uskonut lasta koska ajateltiin että ei tuollainen voi olla totta.
Karmivaa siinä on myös se että tätä tapahtuu edelleen, eli lapsia käytetetään hyväkseen satanismin nimissä.
Deborah Spungenin Nancy oli kanssa aika järjkyttävä. Etenkin kun kukaan ei oikein ymmärtänyt auttaa Nancyä ajoissa :-(
Järkyttävin ehdottomasti VAIENNETTU ANNA. Kertoo lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja on jotain niin sanoinkuvaamattoman sairasta ja oksettavaa, ettei voi kuvata. Se pitää itse lukea. Oksettava kertakaikkiaan! :X:X:X
Toinen kauhea on ketjussa monesti jo mainittukin POIKANI KEVIN. Miten joku voi vihata omaa lastaan niin paljon? :( Kaikki ne paskan syöttämiset vaipasta ym oli kyllä niin kammottavaa, ettei tosikaan
Kolmas, mikä oksetti on UHATUT ja TURVAPAIKKA Lisa Marklundilta.
Olen pumpulissa elänyt ja naiivi ja tyhmä ja keksikää itse lisää, MUTTA silti ei tajuntaani mahdu, miten ja miksi jonkun karvaranteen annetaan ottaa jumalan osa. En vaan tajua, en.
Ollessani nuori ilmestyi Valituilta paloilta kirjoja joissa oli aina neljä tiivistelmää eri kirjoista. Yhdessä oli tarina pienestä pojasta jota pahoinpideltiin ja jossain kohtaa laitettiin päälläolevaan kuivausrumpuun.
Tämä on jäänyt mieleeni ja edelleen silloin tällöin mietin että mikä kirja se oli.
En muista kirjailijaa, mutta todella järkyttävä, ahdistaa vieläkin, tyhmä olin kun luin. Kertoo siis sodan raakuuksista.
Älkää lukeko!
Pimeän poika kerrassaan kamalaa luettavaa!
Miten voi oma äiti vihata niin syvästi lastaan...
Sama.
Eniten muutenkin koskettaa ja järkyrttää nämä tositarinat.
Loistavasti kirjoitettu, mutta insestikuvaus oli niin puistattavaa, että meni monta vuotta ilmestymisen jälkeen ennen kuin kykenin lukemaan kirjan kokonaan.
Lapsuudesta muistan jo mainitun Spungerin Nancyn sekä Kaikkien rakkaitteni puolesta. Molemmat on tullut luettua useaan kertaan.
Järkyttävin ehdottomasti VAIENNETTU ANNA. Kertoo lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja on jotain niin sanoinkuvaamattoman sairasta ja oksettavaa, ettei voi kuvata. Se pitää itse lukea. Oksettava kertakaikkiaan! :X:X:X
Toinen kauhea on ketjussa monesti jo mainittukin POIKANI KEVIN. Miten joku voi vihata omaa lastaan niin paljon? :( Kaikki ne paskan syöttämiset vaipasta ym oli kyllä niin kammottavaa, ettei tosikaan
Kolmas, mikä oksetti on UHATUT ja TURVAPAIKKA Lisa Marklundilta.
Olen pumpulissa elänyt ja naiivi ja tyhmä ja keksikää itse lisää, MUTTA silti ei tajuntaani mahdu, miten ja miksi jonkun karvaranteen annetaan ottaa jumalan osa. En vaan tajua, en.
äiti olisi syöttänyt paskaa pojalleen tai muutenkaan kohdellut huonosti.. Ehkä sekoitat Pimeän poikaan?
Onko kirjasta Myyty myös toinen osa?
Molemmissa lasten ankea kohtalo kauhistuttaa.
Miten "Pimeän pojan" (Pelzer) lukeneet suhtautuvat tähän Auerin insestisyytteeseen? Missä vaiheessa lapsi kertoo totuuden?
henry millerin kirjat teini-iässä, suorasukaisen ja iloisen pohdiskelemattoman seksin takia :)
Luin ne joskus 80-luvulla.
Kevin ja Uhatut on myös tullut luettua ja molemmat tekivät vaikutuksen.
Orja. Kertoo tosi tapahtumista, mikä tekee kirjasta järkyttävän. En muista kirjailijan nimeä.
corrie ten boom: Kätköpaikka. Kertoo tosi tapahtumista Belgiassa juutalaisvainojen aikaan.
Kuvakirja nimeltä "Näkymättömät kädet" paperittomista ihmisistä Euroopassa = ?? (Sarjakuvamessuilla nyt viikonloppuna 18.9.2011) Mikä ihmeen nimi Ville Tietäväinen on sarjakuvan piirtäjällä? Mitä se muka tietää? Mistä on tuollaisen nimen itselleen temmannut? Tyhjästä olisi paha nyhjästä!
Adam Smithin teos "Kansojen varallisuus" mainitsee kerran sanat "näkymätön käsi". Tämä tapahtui ennen Ranskan vallankumousta, jonka tuloksena maailman hierarkkista järjestelmää alettiin romuttaa.
Teoria perustuu siihen, että on olemassa hinta, tehokkuustavoite, markkinat ja ahneus. Tätä ennen ihmiset tekivät asioita ehkä muista asioista riippuen.
Tämä uusi juttu esittää, että yhteiskunta toimii työnjaon periaatteella. Tuotetaan siellä missä tuottaminen on halvinta. Nyt se on siirtynyt globaaliksi ilmiöksi - tuotetaan siellä missä tuottaminen on halvinta. Tuottaminen on halvinta paperittomien ihmisten avulla, joilla tuskin on edes mitään ihmisarvoa, elävät kuin orjat ja tekevät töitä anonyymeinä. Tässäkö nyt ollaan globalismin nimissä? Nyt pyritään tekemään mitä ammattitaitoisimmistakin ihmisistä vain paperittomia, anonyymejä työntekijöitä. Systeemi tekee yhä useammasta arvottoman, paperittoman ihmisen, jonka työnteosta ei makseta juuri mitään.
Tämän homman tuloksena myös maiden omavaraisuus on nyt heikoissa kantimissa. Miten me suomalaiset enää tuotamme itsellemme ruokaa, vaatteet ja asunnot? Jospa niitä ei enää tulekaan ulkomailta. Miksi eilen ei saanut kaupasta pakastepuolukoita? Olisin laittanut marjapuuroa. Ja torimyyjällä oli tiski tyhjänä. Vielä rahakkaat, urheiluvaatteissa olevat ihmiset ostivat muutaman, huononnäköisen, suomalaisen mansikan 6 eurolla (joku pieni purkki) ja leveilivät!
http://fi.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4kym%C3%A4t%C3%B6n_k%C3%A4si
Toinen tällä hetkellä mielenkiintoinen ilmiö, joka liittyy tähän on myös tuo, että juuri kreikkalaiset syöpäsairaat eivät saa enää lääkkeitä sveitsiläisiltä lääketehtailta, koska kreikkalaiset, valtion sairaalat eivät maksa noiden sairaidensa lääkelaskuja. Jospa lääketehdas on vain myynyt jotain bullshitiä saadakseen rahaa. Tuolla bullshitillä tuhotaan sitten samalla kärpäseniskulla ihmisiä ja tyhjennetään maata. Toisaalta maahan on pyrkimässä pakolaisia ja Kreikka kuuluu maihin, jotka ostavat eniten aseita maailmassa. Näihinkö asioihin Kreikka tarvitsee lisää velkarahaa - ostaakseen kansaansa tuhoavia lääkkeitä ja aseita, jotta tuo vanha valtio voisi puolustaa omaa olemassaoloaan.
Liittyvätkö nämä ilmiöt jo Suomeenkin? Ostamme paljon erilaisia mielenterveyslääkkeitä, jotka kait tuhoavat meitä enemmän kuin parantavat. Tiedän eräänkin, joka sai mielettömät kiputilat pakkolääkityksestä vuosina 2004-2009.
Katso seuraavat ketjut, jotka pyörivät palstalla: vauva.fi, aihe vapaa ainakin tänään 18.9.2011
Kommaripalatsi hylättynä Manhattanilla 20 vuotta.
Miksi Halla-ahon viisihenkinen perhe asuu 66 m2:n asunnossa (kylläkin Eirassa)?
Sarjakuvakirja paperittomista ihmisistä. Mikä sen kirjan nimi oli?
Jos punavalkoisista laivoista tulee suomalaisten, asunnottomien pakolaislaivoja? SPR? (Nuo värithän niillä on jo!)
Joko sulla on yhden koon sukkahousut käytössä?
Onko teillä ongelmia ostamienne tavaroiden kanssa?
Mulla oli melkein samanlainen lankapuhelin kuin viimeisessä kuvassa!
Miksi Kreikka ostaa aseita? Onko se se pakolaisvirta? Saarillekin?
Luettele lyhyesti ranskalaisin viivoin oman elämäsi vastoinkäymiset!
Suomalainen liha = ??? Missä täällä näkee nautakarjaa laitumilla?
Alanko ymmärtää miksi joillakin on syömishäiriö?
Mistä McDonald ja Hesburger ostaa jauhelihan?
Baby Jane. Tuli ikävällä tavalla opiskeluajat mieleen.
mäkin luin Karpin Sateen varjon. Se oli aika jännä.
Mulla itselläni on tuo monen jo mainitsemä Lionel Shriverin Poikani Kevin. Shriveriltä tulee muuten uusi käännös lokakuun vaihteessa. Olen lukenut sen muutkin suomennokset (Kaksoisvirhe ja SYntymäpäivän jälkeen), tykkäsin, mutta ne ei olleet sellaisia veretseisauttavia kuin Kevin.
Sori, meni vähän OT yleisemmäksi kirjallisuuskirjoitteluksi.
Nancy (Deborah Spungen) teki myös vaikutuksen silloin teininä kun sen luin.
Joku mainitsi Margaret Atwoodin Orjattaresi (The handmaid's tales). Atwoodin Herran tarhurit teki muhun vaikutuksen, se oli niin eleetön ja upeasti rakennettu tulevaisuuden kuvaus.
Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin oli häkellyttävä. Suretti, kun se loppui.
ja tottahan se on. Etsin lähteen :)
http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Liza+Marklund+my%C3%B6nsi+ettei+Uhatu…
Mua ei ahdista niinkään ne kirjat, eikä tarina, vaan taustalta kuultava sen miehen oma kieroutunut näkemys maailmasta ja siitä mikä on totta ja hyvää.
Kevyesti kerrottu kokemus keskityleiristä. Ei pelkkä kauhutarina, vaan hiljainen kuvaus omasta kokemuksesta ja pieniä sisäkuvia ihmisiin tuona aikana.
Tämä on niin monikerroksinen kirja, olen lukenut kahdesti ja luen uudestaan. Ensin tulee se uskomaton kammotus kun lukee ne kuvaukset kauheuksista, tämä kirja ei revittele, vaan kertoo. Sitten tulee se toinen kerros, joka keskittyy yksilöihin. Sitten se kolmas, joka aukenee vähitellen, kuvaten ihmisyyttä yleensä. Oikeastaan pelkään niitä seuraavia kerroksia, ehkä odotan taas muutaman vuoden ennenkuin luen seuraavan kerran.