Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea, vl:t, teiltä pyytäisimme (ei muilta)

Vierailija
17.09.2011 |

Kerron lyhyesti, koska en jaksa kirjoittaa kaikkea ja tarina on pitkä kokonaisuudessaan. Olemme vl-perhe viisi lasta nyt. Raskausajat ovet minule ja samalla perheellemme erittäin vaikeaa aikaa. Kärsin harvinaisen voimakkaasta pahoinvoinnista ja siitä ajasta kärsii koko perhe. Mieheni kanssa olememme aina lopen uupuneita pahoinvoinnista jatkuvan ajan.

Raskausaikana olen niin huonossa voinnissa että tunnen ja luulen kuolevani. Pelkään oman mielenterveyden menettämistä. Tällä hetkellä molempia ajatus uudesta raskaudesta pelottaa todella kovin.

Tuntuu ettemme jaksa enää yhtään raskautta. siis rakastamme kyllä lapsiamme! Ongelma onkin nyt siinä miten tässä tilanteessa tulisi toimia jotta se olisi oikein? Koemme että olemme umpikujassa ja usko meinaa välillä loppua vaikeuksien takia... Kiitos jos joku kallis sielu sattuisi näkemään tämän ja vastaisi. jrt.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei pysty eikä jaksa heistä pahoinvoinniltaan huolehtimaan. Kannattaako sellaisessakin tilanteessa väenvängällä pukata niitä lapsia aina vain lisää? Anteeksi kitkerät sanani. Olen vain tavallinen uskovainen heikko äiti, en mikään saarnamies jolle vaimo passaa ja palvelee kaiken.

Vierailija
102/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velvollisuutesi on toimia, kuten viisaammat miehet opettavat. Jos Jumala antaa sinulle lapsen, sinun on hänet kannettava ja synnytettävä, vaikka kuolisit. ja miehesi tyydytettävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viiden lapsen vl-äiti.

Itse ajattelen kans niin että ehkäisystä on tullut kauheen iso juttu että ihan kuin se olisi autuuden ehto. siis ehkäisemättömyys.

Meillä kyllä ehkäistään ihan hyvällä omallatunnolla. Itse en kertakaikkiaan jaksaisi olla kokoajan raskaana ja varsinkin se vauva aika on ihan järkyttävän raskasta aikaa minulle. Joku muu voi ehkä jaksaa paremmin mutta minulla on voimat rajalliset.

Olen aina ollut huono uninen ja jos puolivuotta valvoo putkeen vauvan kanssa niin sama kuin olisi psykoosissa.

Se ei ole enää terveellistä.

Voisin kyllä päivät hoitaa vauvaa jos saisin yöt nukuttua.

Aivan turha jonkun tulla murisemaan siitä että pitää vaan ajatella että ei anneta enempää kuin jaksaa kantaa.

Musta tuntuu et mulle annettiin enemmän.

Juu olen hengissä selvinnyt mutta ei se elämä viiden pienen kanssa ole elämänarvoista JOS kärsii samalla lailla univajeesta kuin minä.

Välillä kyllä yritin nukkua jos mies jäi vauvan kans valvomaan mutta jos vauva huutaa niin siinä ei auta korvatulpatkaan.

Vierailija
104/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velvollisuutesi on toimia, kuten viisaammat miehet opettavat. Jos Jumala antaa sinulle lapsen, sinun on hänet kannettava ja synnytettävä, vaikka kuolisit. ja miehesi tyydytettävä.

VL ei ikinä kirjoita otsikoksi jumalan rauhaa, se on sanonta, jota käytetään hyvästellessä.. Tarkoittaa vähän niinkuin hei hei.. Ja siis eihän meidän uskossa noin ajatella. Neuvon teitä tekemään, niinkuin sydän sanoo!

-vl

Vierailija
105/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveys ongelmat eivät heillä kuitenkaan liity millään tavalla lapsimäärään, vaan johtuvat ihan muista syistä.

Jos oma mielenterveyteni pettäisi äkillisesti niin silloinhan en voi edes tietää miten toimisin, sillä en olisi enää sama ihminen kuin nyt.

On myös tilanteita joissa joudutaan lopulliseen ratkaisuun elikkä poistamaan kohtu erinäisten sairauksien vuoksi. Sitä pidän oikeutettuna.

(vl)

Vierailija
106/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL ei ikinä kirjoita otsikoksi jumalan rauhaa, se on sanonta, jota käytetään hyvästellessä.. Tarkoittaa vähän niinkuin hei hei.. Ja siis eihän meidän uskossa noin ajatella. Neuvon teitä tekemään, niinkuin sydän sanoo!

-vl

VL sanoo toisen VL:n tavatessaan jumalan terve ja hyvästellessä jumalan rauhaa.

tv. VL:n lapsenlapsi

Vierailija
107/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos/kun seurakunta antaa kannettavaksi taakkoja ja sääntöjä, joita itse JUMALAN SANA ei vaadi, niin silloin olet vapaa päättämään, miten toimit.

Moni sanoo: luota Jumalaan, Hän ei anna raskaampaa taakkaa kannettavaksi kuin jaksat kantaa. Näin onkin. Mutta tällä logiikalla jokainen vl voi mennä heikoille jäille kävelemään, koska jollei ole Jumalan tahto niin jäät eivät petä. Luota vaan Jumalaan. Järjen käyttö siis sallittua silloin kun pyhä Jumalan sana ei vaadi jotain muuta.

Yhtä hyvin voit ajatella, niin että mikään ehkäisymenetelmä ei ole 100 %. Ei yksikään! Jos Jumalan tahto on, että saat lapsen, saat sen, vaikka olisit käyttänyt ehkäisyä! Näin kävi tuttava pariskunnalle, jossa käsittääkseni sekä mies että nainen käyttivät ehkäisyä (=pillerit ja kondomi). Ja lapsi tuli. :) Sanoivat, ettei heidän tarvitse kuin katsoa toista päin, niin on lapsi jo tulossa :)

Ole vapaa! Mutta älä koskaan kadota uskoasi Jeesukseen Kristukseen syntiesi sovittajana. Siinä on turvasi. Varothan, ettei turvasi ole vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä. Se ei pelasta. yksin Jeesus pelastaa ja riittää.

Niin, ja minäkään en ole vl. Uskovainen kylläkin.

Vierailija
108/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis vl äiti ja odotan seitsemätta lasta. Tottakai minäkin tunnen joskus itseni väsyneeksi ja ajattelen joskus niinkin että kunpa vain en tulisi nyt raskaaksi. Mutta joka kerta kun raskaus etenee niin ilo sisälläni myös kasvaa. Ja kun sen pienen vauvan saa lopulta syliinsä niin tuntuu että miten ikinä saatoinkaan ajatella etten tätä lasta olisi halunnut!!! Kyllä Jumala tiesi paremmin!

Me ihmiset vain olemme niin itsekkäitä ettemme jaksaisi hoitaa niitä pieniä Taivaan taimia joita Taivaan Isä meille haluaa antaa valtakuntaansa jakamaan.

Kyllä minä ehdottomasti uskon niin että jos Jumala olisi ihmisille ehkäisyn tarkoittanut niin Raamatusta maininta löytyisi.

Voimia avaajalle, rukoilen puolestasi.

Vierailija
109/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ap, ymmärrän hyvin tunteesi siitä miten raskasta raskaana oleminen voi olla jos kärsii voimakkaasta pahoinvoinnista. Sellaisen jolla raskaudet ovat sujuneet ongelmitta on helppo huudella, että kestäkää vaan seuraavatki raskaudet. Minulla on takana 3 vaikeaa riskiraskautta ja sen lisäksi yksi kohdunulkoinen raskaus. viimeisimmässä raskaudessa pahoinvointi oli niin kovaa, että edes vesi ei pysynyt sisuksissa, päivät makasin kotonakin lattialla taaperon touhuja katsellen (pystyasento sai aina heti oksentamaan) ja eipä siinä kauaa mennyt kun makasinkin sairaalassa tipassa. Kyllä silloin olotila on niin karmea koko ajan, että ajattelin, että miten olen sallinut itseni tulla raskaaksi. Ja todellakin kuten sinäkin sanot, minä rakastan lapsiani, mutta vaikeat raskaudet ovat koetelleet kyllä voimiani äärimmilleen.

nyt koen, että Minun tulee ensisijaisesti huolehtia jo nyt olemassa olevan perheeni hyvinvoinnista ja jaksamisesta ja silloin käytän ehkäisyä.

sanottakoon vielä, että en ole vl, mutta uskova kuitenkin.

Vierailija
110/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollan mekin juteltu ystävien kanssa, mutta yleinen kanta on virallisesti että luetetaan Jumalaan, hän antaa lapsia meidän voimiemme mukaan jne.

Mutta tuntuu, et meille on nyt annettu yli voimiemme. Emme jaksa tätä. Kamala pahoinvointi päällä ja vauvat korvakierteisiä jne. En tiedä oikeasti mitä tehdä.

Uutta raskautta EMME JAKSA. en minä, ei mies eikä lapset siis myöskään, heidän hyvinvointihan riippuu meidän jaksamisesta.

Välilä tuntuu, että me elämme oravanpyörässä josta ei ulospääsyä ole. Joo, tiedän, että tämä väärä paikka purkaantua näissä asioissa.

Vierailija
111/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestojen vertaistuki? Älä viitsi asettaa itseäsi korkeammalle kuin muut, sitä et nimittäin ole!

Vierailija
112/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuisin tuohon fraasiin jota täällä tunnutaan viljelevän, että Jumala ei anna kenellekkään enempää kuin jaksaa kantaa. Ensiksikkin sellaista ei lue MISSÄÄN kohti Raamattua ja toisekseen ottakaapa se Raamattu käteen ja lukekaa, että siellä puhutaan ihan päinvastaista.

Jumala antaa usein ihmisille enemmän kuin he jaksavat kantaa. ja miksikö??? ihan siksi, että me emme elä omassa voimassamme ja omista teoistamme, vaan siitä, että itse Jumala meitä kantaa. Hän on se Se joka haluaa näyttää meille voimansa silloin kun inhimilliset voimamme uupuvat.

Ja joskus Jumala antaa meille yli kantokyvyn ihan siksikin, että oppisimme asettamaan asiat tärkeysjärjestykseen...

Vierailija
113/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo samaa sanon minä kuin monet muutkin että tämä ei ehkä ole paras paikka kysellä tästä asiasta. (Tähänkin ketjuun on vastannut vaikka kuka joka ei lestadiolaisuudesta tiedä otsikkoja enempää.) Mutta vastaan silti itsekin jotain, koska tiedän että ehkäisyasia voi monesti olla vaikea ottaa puheeksi uskovaisten tuttavien kanssa.

Meillä ehkäistään vaikka meillä on vain kaksi lasta. Voin valottaa vähän syitä:

-minulla on synnytyksenjäkeinen masennus, joka kyllä on onneksi jo lääkityksen myötä alkanut helpottaa

-meillä kummallakin, mulla ja miehellä, on ollut vaikeuksia pysyä lasten kasvattamisessa väkivallattomalla linjalla. Emme halua enää yhtään uutta lasta kärsimään näin huonoista vanhemmista, ainakaan ennen kuin opimme parempia keinoja käsittelemään tunteitamme ja lapsiamme. Kuulostaa ehkä hölmöltä, mutta näin on. Olen kipuillut asian kanssa kamalan paljon, rukoillut ja jutellut kyllä muidenkin uskovaisten kanssa. Ja lopulta olen saanut rauhan ja hyvän omantunnon ja tehnyt päätöksen että meille ei synny uutta lasta vielä vähään aikaan.

Nämä molemmat syyt varmaan vaikuttavat toisiinsa, se on sellainen negatiivinen kierre joka pitää saada katkaistua. Olen aina haaveillut isosta perheestä, mutta sen vain jouduin huomaamaan ettei minusta tällaisena ole ison perheen äidiksi.

Sinulle ap sanon siis, että ei kukaan muu voi sinulle ehkäisylupaa antaa eikä toisaalta sitä kieltääkään. Jos sinusta tuntuu että teet Jumalan tahtoa vastaan jos ehkäiset, et varmaankaan voi hyvällä omallatunnolla niin tehdä. Mutta rukoile ja juttele läheistesi kanssa asiasta. Toivon että saat rauhan asiassa!

Mitä mieltä miehesi muuten on?

t. vl-äiti

Vierailija
114/122 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ehdottomasti uskon niin että jos Jumala olisi ihmisille ehkäisyn tarkoittanut niin Raamatusta maininta löytyisi.

Meinaatko ihan totta, että vain sellaisia asioita saa käyttää jotka löytyvät Raamatusta?!? Ethän aja autolla, ethän käytä lääkkeitä jne?

Vierailija
115/122 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sitä ihan noin voi yleistää. Suomessa elää tuhansia, kymmeniätuhansia vl-perheitä, ei asia voi olla noin yksioikoinen. Ei vanhoillislestadiolaisuus tee ihmistä muita himokkaammaksi. Näistä asioista puhutaan vain keskustelupalstoilla paljon. Toisaalta tämä on vanh.lestadiolaisuudessa vaiettu aihe (ehkäisyasiat, seksi), mutta se on liikkeessä silti todella isossa roolissa ainakin pinnan alla ja pariskuntien välillä. Asia on todella ongelmallinen monelle. Ei ole helppoa elää valtaväestöstä poiketen, esim. isot perheet, se tuo pelkästään jo taloudellisia ongelmia monelle puhumattakaan henkisestä taakasta.

että seksiä on tosi vähän kun lapset on pieniä. Varsinkin kun vauva on talossa, saattaa olla pitkiäkin selibaattijaksoja.

Mutta ei vl-perheissä. Siellä halutaan aina ja jatkuvasti ja heti synnytyksen jälkeen ja ei ole ns. kylmiä kausia vaan himot hyrrää koko ajan ja koko ajan on seksiä harrastettava paljon ja useasti.

Miksi sitten tavallisilla perheillä sanotaan olevan seksittömiä kausia joskus pitkäänkin ja naiset varsinkin sanovat, että saattoi olla vauvan synnyttyä pitkäänkin halutonta aikaa.

Vierailija
116/122 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että seksiä on tosi vähän kun lapset on pieniä. Varsinkin kun vauva on talossa, saattaa olla pitkiäkin selibaattijaksoja.

Mutta ei vl-perheissä. Siellä halutaan aina ja jatkuvasti ja heti synnytyksen jälkeen ja ei ole ns. kylmiä kausia vaan himot hyrrää koko ajan ja koko ajan on seksiä harrastettava paljon ja useasti.

Miksi sitten tavallisilla perheillä sanotaan olevan seksittömiä kausia joskus pitkäänkin ja naiset varsinkin sanovat, että saattoi olla vauvan synnyttyä pitkäänkin halutonta aikaa.

Eipä ole vuoden aikana peitto tainnut heilua juuri enempää kuin kerran, max.2/kk. ja eka kertakin taisi olla us. kk synnytyksen jälkeen.

Ihan käytännön ohje ap:n ongelmaan. Ilman sarvia ja hampaita, ihan totta. Sehän on nyt päivänselvää, että ap:n täytyy jotenkin ehkäistä. Itse suosittelisin kerrasta poikki systeemiä eli mies tai ap sterilisaatioon. Ja sen synnin pyydätte sitten vl-tapojen mukaisesti anteeksi (toisiltanne? se riittää?) ja sillähän se on sitten selvä. On tullut tehtyä syntiä, kaduttaa, pyytää anteeksi ja saa anteeksi. Sterilisaatiota ei voi purkaa ja se on sitteen loppuunkäsitelty. Piste.

Ap, sinä olet äiti lapsillesi ja he sinua tarvitsevat. Etkä ole tilivelvollinen uskonveljillesi ja -sisarillesi.

Vierailija
117/122 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunta on ajateltu aina Raamatun mukaan niin että se on totuuden patsas ja perustus...

Vierailija
118/122 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.srk.fi/index.php?p=asioita_ajassamme_lasten_vast

Kirjoittaja on Ranuan kristilisen opiston opettaja jolla on 11 lasta.

Vierailija
119/122 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varma. SRK on jo nyt vähentänyt suorien ehkäisykeilto lausuntojen levitätmistä. SRK poisti kannaottonsakin netistä.

Vierailija
120/122 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monille lessuille tehdään salaa kohdunpoistoja yms, niistä vaan ei puhuta. Kauheeta nähdä aneemisia 17. lastaan odottavia äitejä hurjien mustien silmänalustensa kanssa, kroppa vaan ei kestä ihan mitä vaan.

Suosittelen todella sterilisaatiota (vaikaa sitten "salaa) ihan oman terveytesi kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi