Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Likaisessa kodissa asuvat. Tajuukohan he itse missä paskassa he elävät?

Vierailija
17.09.2011 |

Miten ihmiset saattavat päästää kotinsa likaisiksi. Sehän on jo terveysriskikin esim. keittiössä. Ja miten voi kuvitella puhdistuvansa suihkutilassa joka jo itsessään on kuonan peittämä?

Muistakaa, että sotku ja lika ovat asioita erikseen. Sotkuahan syntyy ihan jo pienessä hetkessä lapsiperheissä, mutta lian muodostuminen vie aikaa. Miettikää kuinka kauan täytyy olla siivoamatta jos lattiatkin ovat näkyvästi likaisia vaikka kylpyhuoneessa!?!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin tajuan, että suihkun lattia kaipaa pesua ja täällä vaan surffaan.

Vierailija
2/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todettu moneen otteeseen, että terveysriski on ylihygienia, jos joku. Toisaalta tämä natsaa kyllä hienosti kokemuksiini: Juuri ne, jotka käyttävät hemmetisti aikaa kotinsa puunaamiseen, eivät ehdi lukea mitään ja kuvittelevat vielä tänä päivänäkin, että bakteerit on paha juttu ja flunssa tulee kylmästä ilmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen tarvitsee hurjasti mikrobeja pysyäkseen terveinä (ja 99 prosenttia ovat niitä mikrobeja, joita ihminen tarvitsee). Kaupunkilaisilla on Suomessa hurjasti allergioita johtuen juuri liiallisesta puhtaudesta. Paskaisuus on hyvä asia juuri vastustuskykyään kehittävälle lapselle. Meillä on pari koiraa, jotka kuljettavat paskaa ulkoa urakalla - tuloksena kolme lasta, joilla ei yhtään allergiaa eikä yhtä ainutta antibioottikuuria takana. Iät 7, 4 ja 1.

Vierailija
4/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita mitään ylipuhtautta vaan normaalia siivoamista.

Kyllä se aikamoisen etovaa on jos suihkunurkkauksen seinästä voi kynnellä rapsuttaa kuonaa. Tai keittiönkaapissa on leipäpussillinen vanhoja leivämurusia ja hellalta voi lukea viikon ruokalistan.

Mutta av:llahan mennään aina laidasta laitaan, ei ole kultaista keskitietä, sori.

ap

Vierailija
5/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen tarvitsee hurjasti mikrobeja pysyäkseen terveinä (ja 99 prosenttia ovat niitä mikrobeja, joita ihminen tarvitsee). Kaupunkilaisilla on Suomessa hurjasti allergioita johtuen juuri liiallisesta puhtaudesta. Paskaisuus on hyvä asia juuri vastustuskykyään kehittävälle lapselle. Meillä on pari koiraa, jotka kuljettavat paskaa ulkoa urakalla - tuloksena kolme lasta, joilla ei yhtään allergiaa eikä yhtä ainutta antibioottikuuria takana. Iät 7, 4 ja 1.

Vierailija
6/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

typeryytesi. Mulla on "kultaisen keskitien" koti, mutta olen huomannut, että fiksuimmilla tyypeillä voi olla aika likanen koti - on nääs muista intressejä kuin joku hellan hinkkaaminen.

ja mikä sua oikeestaan joissa leivänmuruissa kaapissa etoo? Hakeudu hoitoon.

Vierailija
7/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiariskiä. Ihan on tieteelisesti todeistettu, että esim. lemmikkieläimet kotona näin tekevät.

Vierailija
8/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"terveysriskiä", mistä puhut. Millainen terveysriski noin niin kuin tarkalleen. Enpä ole nimittäin ennen kuullutkaan.

Mä pidän kämpän aika puhtaana ja suht siistinä, koska viihdyn paremmin sellaisessa ja elämä on helpompaa lasten kanssa, kun tavarat ovat suht järjestyksessä eli meillä on aika siistiä ja kodikasta. Mutta en todellakaan ole kuvitellut, että näin suljen pois jotain "sairauksia". Toisinpäinhän se asia oikeestaa nykytietämäkysen valossa on. Lika on hyväksi:) Mitä siis tarkoitat?

Vierailija
9/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusteleeko joku tosiaan kotinsa likaisuutta sillä, ettei tulisi allergioita?! Miksei voi sanoa suoraan, että on LAISKA?

Minä en ainakaan viihtyisi päivääkään paskan keskellä. Eikä tämä tarkoita sitä, että koko ajan pitää olla puunaamassa vaan sitä, että esim. yllätysvieraita varten ei tarvitse aloittaa suursiivousta.

Vierailija
10/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laiska siivoamaan. Melkein mikä tahansa muu homma vie siivouksesta voiton.

Vierailija
11/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiariskiä. Ihan on tieteelisesti todeistettu, että esim. lemmikkieläimet kotona näin tekevät.

että ei ne lemmikit ja likaisuus ESTÄ niitä allergioita. Meillä esim. suoraan suvussa kulkee maitoallergia, joka siis on vähintään kahdella joka sukupolvessa suoraan alenevasti seurannut. Itse asuin maatilalla kun odotin esikoista, tein navettahommia ja omistan koiran ja kissan. Silti on se maitoallergia lapsella.. tuskin olisi välttynyt jos olisin jättänyt siivot kotona tekemättä.

Kävin hiljan talossa, jossa ei ollut selvästi siivottu kuukausiin. Siellä oli aivan kauheaa, kenkiä ei voinut ottaa pois. Kengänpohjat tarttui lattiaan. Mielestäni sellaista siivoa EI VOI perustella sillä, että välttää allergiat.. Talo oli niin epäsiisti, että vaikuttaa jo varmasti henkiseen jaksamiseen. Kyllä sitä näkyä (ja hajua ja tunnetta) jäi ihmettelemään, että miten voi sellaiseen kuntoon asumuksensa päästää vaikka ei himosiivooja olisikaan.

Vierailija
12/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemätöntä työtä kodissani, ja silti - ajatella - nukun öisin useamman tunnin ja välillä pysähdyn syömäänkin.

Vierailija
13/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mielelläni antaisi ryömimisiässä olevan lapseni sitä ssyödä. Ei voi olla terveellistä vaikka se ei nyt suoraan sairaalaan vauvaani jouduttaisikaan.

BTW... Meillä on puhdasta ja kolme tervettä ja allergiatonta lasta ja kaksi aikuista... pahin tauti joka tässä talossa on jyllännyt on syksyinen vitasus - flunssa.

Vierailija
14/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan viihtyisi päivääkään paskan keskellä. Eikä tämä tarkoita sitä, että koko ajan pitää olla puunaamassa vaan sitä, että esim. yllätysvieraita varten ei tarvitse aloittaa suursiivousta.

Meillä joillain on kotona ja muuallakin monta muutakin asiaa odottamassa tekijäänsä kuin SIIVOUS. Meillä välillä myös tehdään ruokaa, jopa leivotaan, hoidetaan lapsia jne jne. Ja jopa ihan käydään kaupoissa, töissäkin jne.

Myönnän että en lepäile enkä laiskottele juuri koskaan, mutta siltikään en ehdi pitää kaikkia paikkoja kunnossa. Kun on vieläpä lapsia, koira ja mies jotka tuovat oman osansa sotkun ja likaisuuden syntymiseen. Ja ehkä isompi koti kuin sinulla.

terv. ei robotti

Vierailija
15/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuta ei haittaa se paskaisuus eli ihmiset ovat siis erilaisia tässä(kin) suhteessa.

Itse pidän siististä kodista, siskoni taas superpaskaisessa (tai siis ehkä viihtyisi siistissäkin, jos joku muu siivoaisi, mutta paskaisuus ei häntä haittaa) ja BTW terveet lapset kummallakin eikä allergioita.

MUTTA oleellista tässä on se, että ap sanoi likaisuuden olevan terveysriski ja tähän kyllä kaipaisi perusteluita. Eikös vain?

Vierailija
16/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva nähdä se ihminen joka sanoo vilpittömästi tykkäävänsä liasta, paskasta, tahmaisesta lattiasta, pitäisi siitä, että voileipiä tehdessä niihin saa pikantin lisämaun vanhoista jämistä jotka lojuu tahmealla leikkuulaudalla jne.

Toistan ap toteaman: Lika ja sotku ovat kaksi eri asiaa.

Mulla on nyt ihan älyttömän sotkunen olkkari. Siellä on kaksi koneellista puhdasta vaatetta odottamassa viikkaajaa, yksi koneellinen liinavaatteita odottaa viikkausta myös, leluja siellä täällä ja matot rullattuna oven edessä. Mutta puhdasta siellä kyllä on. Voin päästää vauvan ryömimään lattialle. Jos tutti tippuu sohvan alle sitä ei tarvitse desinfioida eikä välttämättä edes pestä.

Vierailija
17/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei taida muistaa, että ihmiset ovat asuneet niin luolissa kuin savupirteissäkin ja saippuakin on aivan uusi keksintö.

Vierailija
18/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän likana sitä, että joku tavara tai pinta ei ole _puhdas_. Eli siinä on jotain. Ei sentin kerrosta paskaa, vaan mitä tahansa ainetta, sormenjälkiä, pölyä, mitä vain.

Ja voin kertoa ,että mulla ainakaan ei ole mitään mahdollisuuksia eliminoida kodistani kaikkea likaa. Yritän kuitenkin pitäytyä kohtuullisen paskattomassa huushollissa, mutta ikävä kyllä sekään ei aina onnistu ajanpuutteen vuoksi.

Vierailija
19/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten, että lapsen tutti pitäisi pesemisen sijasta pyörittää siellä kämpän likaisimmassa nurkassa. Ikävä kyllä teillä ei sellaista taida olla. Minä lykkään sen tutin suuhun, vaikka olisi tipahtanut kaupan lattialle ja kolme supertervettä lasta on.

Voisitko ap nyt kertoa meillä yksinkertaisille, että MIKÄ SE TERVEYSRISKI ON. Linkkiäkin saa laittaa luotettavaan lähteeseen asiasta, jos et jaksa selittää. Minua tosiaan kiinnostaa, kun asia aivan uutena putkahti ja yleinen informaatio asiasta neuvoo aivan toisin.

Joskus 70-80 -luvulla vannottiin puhtauden nimeen, mutta se nyt on emävirheeksi todettu aikapäiviä sitten.

Vierailija
20/28 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo nyt kahteen viikkoon siivonnut kotiamme. Aika paskasta näyttäis olevan... Pölyä ja murusia lattialla joka paikassa, mutta en jaksa siivota. Masentaa.

Mutta wc/kylppäri on aina siisti. Sen siivoan parin-kolmen päivän välein, koska en voi käydä paskalla likaisella pöntöllä, minkä ympärillä on kusitippoja.

Ja keittiössä tasot on puhtaat ja pyrin tiskaamaan viimeistään parin päivän välein.