Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilisät pitäisi laittaa tulosidonnaisiksi!!

Vierailija
14.09.2011 |

ESim jos vanhempien yhteenlasketut tulot ylittävät 4000e/kk, ei talouteen makseta lapsilisää.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vaikuta kenenkään lapsentekoon. Hyvätuloisille niillä ei ole merkitystä, köyhille ne ovat liian pienet jotta niistä olisi mitään hyötyä.

Aivan turha tuki, jokainen osaa kyllä ratkaista lapsenteon ilman niitäkin. Tulevaisuudessa Suomeen muuttokin on niin suurta ulkomailta, että työvoiman takia ei lapsia mitenkään erityisesti tarvita.

Ja mikähän olisi tärkeämpää kuin lapsiperheiden tukeminen?

Kyllä tuolla lapsilisällä ostaa jo meidän taaperolle kivasti vaatteita, että ihan tervetullut raha on!

Vierailija
42/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskituloisillekin (yhteenlasketut tulot joku 4k€, kuten AP kertoi) pitää maksaa lapsilisää!

Mutta sitten köyhille pitää luonnollisesti maksaa enemmän. Yksinkertaista.

Tuollainen kaupan kassa-logiikka ei pelaa, kostamalla ja viemällä muilta lapsilisät et muuta tilannetta yhtään parempaan suuntaan. Sen sijaan vähäosaisten lapsilisän korottaminen on jo lähempänä oikeaa ratkaisua :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit ap ilmoittaa kelaan etteivät maksa sulle enää lapsilisiä, onnistuu kyllä! Niin ei tarvitse enää ihmetellä tätäkään asiaa.

Joo, no ehkä mä olen vain vähä-älyinen apina jonka en tajua mistään mitään, kunhan vain ensimmäistä lapsilisää odotellessa ihmettelin sitä että yhteiskunta todellakin tukee minun lapsentekoani näin.. vaikka en tätä tukea välttämättä tarvitsisi. En ole pienituloinen. TOki otan rahan vastaan ilomielin, mutta mietin vain, että ilmankin pärjäisin kuten varmaan moni muukin. En ole sen puolella että laiskat ja kunnianhimottomat lapsentekokoneet pitäisi olla piikkiauki-tyyliin täysin samalla viivalla työssäkäyvien ja koulutettujen kanssa, mutta mietin vain kun eka kerta elämässä napsahtaa tuki tilille että waude, onkohan tämä nyt tosiaan ansaittua... :) Anteeksi että olen pösilö enkä ajattellut asian kaikkia puolia, mutta nyt tiedän ainakin olevani idiootti! Jotain hyvää siis tässäkin avauksessa. Anteeksi.

Vierailija
44/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä meillä on luusereille oikein kodinhoitajat ja perhetyöntekijät, subjektiivinen ph-oikeus ja rahaa tulee kuin rännistä kun vähän itket sossussa. Miestä vaihtamalla uudet lapset kehiin ja vanhat vaikka eksälle tai sen vanhemmille. Tai huostaan.

Lapsiperheitten asiat ei ole ikinä olleet näin hyvin- että vinkuminen loppukoon.

Vierailija
45/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös isommat menot. Ei joku köyhä opiskelija-yh ole ehtinyt ottaa mitään lainoja, eikä ole kummoisia laskuja maksettavana, ehkä vuokra ja känny, ja niihinkin saa sossusta tukea. Ottakaa huomioon, että hyvätuloiset joutuvat maksamaan lainojaan myös äitiyslomalla ollessaan! On kyse ihan eri menotasosta myös.

Meillä esim on miehen kanssa laskuja joka ikinen kuu 2500 eurolla, eikä se edes ole paljon. Pienituloisemmilla sukulaisilla hyvä jos on tonnilla, vuokra mukaan lukien.

Vanha totuus on, että ei köyhä rahaa tarvitse.

Vierailija
46/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ESim jos vanhempien yhteenlasketut tulot ylittävät 4000e/kk, ei talouteen makseta lapsilisää.

jotka maksavat muutenkin kaikesta eniten: about 200oe/kk ansaitseva jää alle keskikuukausipalkan, mutta pulittaa täydet maksut päivähoidosta ja kaikesta muustakin, kun taas vähän vähemmän ansaitsevat voittavat lopulta enemmän, koska maksut ovat kaikkialla pienemmät ja sinun mallissasi he saisivat myös lapsilisät - lopputuloksena alle 2000e/kk ansaitsevat saisivat kuukaudessa enemmän käyttöönsä kuin nuo työssäkäyvät 2000e/kk ansaitsevat, sekö on reilua? Miksi esim. alkoholistin yh:n tulisi saada enemmän kuin työssäkäyvän lähihoitajan?

Voisitko myös perusteella tuota tulorajaa. Mielestäni lapsilisät voisi jättää antamatta niille, jotka eivät OIKEASTI niitä tarvitse, tyyliin kk-tulot yhteenlaskettuina yli 8000e/kk tai vastaavaa. He eivät enää kuulu keskituloisiin.

Vierailija
47/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä nyt pösilöt että mistä se raha tulee? Aivan oikein, veroista. Ja vielä tarkennettuna yksityisen sektorin verotuloista, kunnan- ja valtionduuneista maksettu vero on vain saman rahan kierrättämistä systeemissä. Rahan joka alkujaan on peräisin sieltä parjatusta ja ahneesta yritysmaailmasta. On täysin oikein että nämä tuet on ansiosidonnaisia. Meidän perheessämme tulot on kohtuullisen hyvät, yhteensä vaimon kanssa tienaamme noin 140 000 euroa vuodessa. Ja olen varmasti ensimmäisenä barrikadeilla jos tämä punikkivasuripelleily jatkuu ja vähän parempituloinen joutuu KAIKESSA maksumieheksi. Solidaarisuutta pitää olla, mutta ei rajattoman piikin muodossa. Veroja taloutemme maksaa jo melkein 60 000 euroa vuodessa ja se saa luvan riittää samoihin etuihin kuin kaikilla muillakin! Kyllä, katson että olen ANSAINNUT paremman elintason myös vanhempainvapaalla ollessani. Itsehän olen veroillani tukeni maksanut (ja aika monen muun tuet lisäksi). Ja katson myös että nämä takarivin möykkääjät ja tupakkapaikan sankarit jotka räpistelivät laiskoina peruskoulun läpi ja jättäytyivät lapsentekokoneiksi ovat ANSAINNEET selvästi heikomman elintason niin töissä kuin vanhempainvapaallakin.

Se ny oikeasti vielä puuttuisi, että yhteiskuntaa pyörittävä ja kehittävä kansanosa ( se joll aon myös sitten eniten sitä mamonaa) tekisi entistä vähemmän lapsia, kun vajaamielisiset juopot ja muu köyhälistö löisi rahoiksi levittämällä jo valmiiksi surkeita geenejään. EI KIITOS.

Vierailija
48/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonain päivänä saatkin bonuksia ja sitten rajat ylittyy ja saat maksaa tukia takaisin.

Puhutaan kuitenkin aika pienistä summista. Se numeroitten ja kuittien pyörittäminen vaatii oikeesti ihmistyötä ja se tässä maassa maksaa.

Kun lapsi syntyy alkaa automaattisesti tulemaan lapsilisä ja loppuu kun tulee tietty ikä täyteen, simppeliä.

Ei nyt valiteta puitten lehdistä ja mieluiten ihan oikesti asioista, jookosta ???

Vierailija
49/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei c'mon. Mä haluisin nähdä tämän "elämäntapailijan", joka on siis valinnut kaikista vaihtoehdoista työttymyyden tai sossupummina olemisen.

Kyllä pitää olla suppee elinpiiri, jos näkee asian noin. Ihminen kun ei voi päättää esimerkikis mihin syntyy. Toiset syntyy rikkaaseen perheeseen, toiset köyhään. Rikkaammissa perheissä on monesti myös suotuisammat alkuasetelmat ja lähtökodat esim koulutuksen hankitaan.

Ja minä siis olen sitä mieltä, että lapsilisä tulee maksaa jokaiselle lapsiperheelle. Byrokratia veisi ne rikkaiden lapsilisät enivei. Ei niiistä köyhille olisi mitään hyötyä. Sitäpaitsi lapsiperheitä tulee tukea.

Vierailija
50/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät tulosidonnaisiksi niin että eniten veroja maksavat myös saavat lisiä eniten!!

Kannatan!

Vierailija
51/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan vituttaa noita, jotka työttöminä keikkuvat vuosikaudet ja valittavat miniäippärahoista, ei voi kuin nauraa! =)

Vierailija
52/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka Vantaalla. Uskomaton määrä selityksiä, miksi ei ole vointu hakea töitä eikä oikeastaan ole yhtään harmissaan, koska menee kivasti näinkin ilman töitä.

Vierailija
53/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää jotka esittää, että oma köyhyys on muka jonkun toisen syytä. Ei, kyllä se on täysin 100% oma valinta.

Vierailija
54/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet kotona töitä? Elät säästöillä? Ansiosidonnainen (9kk) rahahan korvausta, koska suurin osa ei voi töitään kotoa käsin hoitaa ja toisaalta olisi täysin älyvapaata ajatella edes, että vauvat menisivät hoitoon heti syntymänsä jälkeen.

Joo, no ehkä mä olen vain vähä-älyinen apina jonka en tajua mistään mitään, kunhan vain ensimmäistä lapsilisää odotellessa ihmettelin sitä että yhteiskunta todellakin tukee minun lapsentekoani näin.. vaikka en tätä tukea välttämättä tarvitsisi. En ole pienituloinen.

TOki otan rahan vastaan ilomielin, mutta mietin vain, että ilmankin pärjäisin kuten varmaan moni muukin.

En ole sen puolella että laiskat ja kunnianhimottomat lapsentekokoneet pitäisi olla piikkiauki-tyyliin täysin samalla viivalla työssäkäyvien ja koulutettujen kanssa, mutta mietin vain kun eka kerta elämässä napsahtaa tuki tilille että waude, onkohan tämä nyt tosiaan ansaittua... :)

Anteeksi että olen pösilö enkä ajattellut asian kaikkia puolia, mutta nyt tiedän ainakin olevani idiootti! Jotain hyvää siis tässäkin avauksessa. Anteeksi.

Vierailija
55/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos äimistyttää niin jätä hakematta.

Vierailija
56/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justjoo. Miks ei maksettas? Jos on isommat tulot, niin on isommat menot. Ja äkkiähän toi 4000€/kk tulee täyteen jos molemmat vanhemmat käy töissä.

Itselläni on 5 nuorempaa sisarrusta joista enää 4 asuu kotona. Isälläni on lähemmäs 8000e/kk tulot, ja saa kaikista lapsista lapsilisät. Äiti ei oo töissä vaan kotona. Mutta silti tuosta kuukausitulosta ei jää paljoa ylimääräistä. Isot verot, asuntolaina, 3 autoa jne.

Olen sitä mieltä, että ihminen valitsee oman ammattinsa ja elämäntapansa. Jos saat liian vähän palkkaa, syy on lähinnä sinun.

Vierailija
57/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei c'mon. Mä haluisin nähdä tämän "elämäntapailijan", joka on siis valinnut kaikista vaihtoehdoista työttymyyden tai sossupummina olemisen. Kyllä pitää olla suppee elinpiiri, jos näkee asian noin. Ihminen kun ei voi päättää esimerkikis mihin syntyy. Toiset syntyy rikkaaseen perheeseen, toiset köyhään. Rikkaammissa perheissä on monesti myös suotuisammat alkuasetelmat ja lähtökodat esim koulutuksen hankitaan. Ja minä siis olen sitä mieltä, että lapsilisä tulee maksaa jokaiselle lapsiperheelle. Byrokratia veisi ne rikkaiden lapsilisät enivei. Ei niiistä köyhille olisi mitään hyötyä. Sitäpaitsi lapsiperheitä tulee tukea.

siitä, että olen itse syntynyt köyhään perheeseen, jolta lama vei lopulta kaiken. Silti olen sieltä, vanhempien avioerosta ja perheväkivallasta huolimatta raivannut tieni menestykseen, ihan omalla työlläni. KOSKA SE ON TÄSSÄ YHTEISKUNNASSA MAHDOLLISTA. Aivan kuten ystäväni valintakin on: 33-v eikä päivääkään töissä. Ja silti elintaso on ihan jees, kun vähän tukia huijaa ja pukkaa lapsia sopivaan tahtiin. Ja tilastoissa hän on juuri niitä yhteiskunnan köyhimpiä reppanoita.

En todellakaan soisi hänelle euroakaan lisää verovaroista, ja toisaalta vituttaa, että juuri tuollaiset tyypit sitten pilaa oikeasti köyhien maineen.

Mulla on myös toinen yh-kaveri, jolle on useamman kerran tarjottu ihan vakituista kohtuupalkkaista työtä, mutta ei tahdo sitä tehdä, koska ei pidä siitä. SIlloinkin on aika turha valittaa.

Vierailija
58/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät niille, joilla on korkeat tulot ja siten joko korkeampi koulutus tai muuten enemmän älliä selvitä elämässä. Drop-outeja lapsentekokoneita, jotka lapsineen eivät koskaan tuota yhteiskunnalle mitään, ei pidä tukea!

Vierailija
59/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äippäraha pitäis olla jus toisin päin, mitä pienemmät tulot, sitä enemmän äippärahaa, eikä niin, että mitä isommat tulot, sitä isompi äippäraha. Ei oikee toimi suomessa tukiasiat ei.

Jos mun palkka on 3000 ja sun 1000, MIKSI ihmeessä saisin vähemmän äityisrahaa kun sinä??

Juuri siksi että sinun palkka on 3000 euroa ja minun 1000. Eikai siinä sen kummempaa?

Sen tulisi olla ikäänkuin "palkka äitiydestä" eikä sillä summalla ole mitään tekemistä sen kanssa millaista työtä olet tehnyt aiemmin elämässäsi.

AP

Pitäiskö sitten vielä korotella tukija sen perusteella miten lapsensa hoitaa. Vähä niinku "palkka äitiydestä"?

Vierailija
60/63 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja äippäraha pitäis olla jus toisin päin, mitä pienemmät tulot, sitä enemmän äippärahaa, eikä niin, että mitä isommat tulot, sitä isompi äippäraha. Ei oikee toimi suomessa tukiasiat ei.

Jos mun palkka on 3000 ja sun 1000, MIKSI ihmeessä saisin vähemmän äityisrahaa kun sinä??

Juuri siksi että sinun palkka on 3000 euroa ja minun 1000. Eikai siinä sen kummempaa?

Sen tulisi olla ikäänkuin "palkka äitiydestä" eikä sillä summalla ole mitään tekemistä sen kanssa millaista työtä olet tehnyt aiemmin elämässäsi.

AP

Pitäiskö sitten vielä korotella tukija sen perusteella miten lapsensa hoitaa. Vähä niinku "palkka äitiydestä"?

En tajua, mitä järkee siinä on, että jos oot tehny 5vuotta hyväpalkkasta duunia ja toinen joka on tehny hikisen vuoden paskapalkkasta duunii ois samassa asemassa?

Kumminkin, kun se suurempi tuloisempi ansaitsee yhtälailla "palkan äitiydestä". Eikö?