Oletko koskaan ajatellut ottaa sijaislasta perheeseenne?
Minua ajatus houkuttelee ja tunnen, että voisin olla siihen valmis. Mies ei. Itse olen terveydenhoitaja-lastentarhanopettaja ammatiltani ja voisin ajatella, että sopisin sijaisäidiksi. Meillä on kolme omaa lasta, joten tiedän, mitä ison katraan kanssa eläminen vaatii. Myös erityislapsista on kokemusta, ei tosin omina.
Sijaisvanhemmuus vaatii tietenkin sitoutumista ja on vaativaa. Haluaisin silti kuulla kokemuksia, onko kellään sijoitettuna lasta/lapsia, minkä ikäisiä ja kuinka elämä sujuu?
kiitos!
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2012 klo 12:11"]
Meille sijoitettiin vauva. Omat lapset ottivat pienokaisen hyvin vastaan ja biovanhempien kanssa olen läheisissä väleissä. Tapaamisia ei pidetä meillä kotona eikä biokodissa. Meillä mies houkutteli minut valmennukseen, jonka aikana lämpenin tähän hommaan. Olen kotona viihtyvää sorttia, joten homma sopii minulle. Niin, ja pienin oma lapsi täyttää vasta 3v. Ainoa mitä kaipaan olisi joku vertaisryhmä, keskusteluseuraa. Äitikavereita on vähän tai asuvat kaukana..
[/quote]
Täällä toinen samanlainen, keskusteluseuraa kaipaava sijaisäiti, kaikki asuvat kaukana joita tunnen.
Lisäksi mietin, kuuluuko omien lasteni menettää vanhempien aikaa, voimia, rahaa ja huoneitaan siksi, että meille tulisi vieraita lapsia asumaan.
Meillä oli neljä lasta sijoitettuna minun jo ollessani teini. Silti se oli aivan kamalaa. Nuoremmille sisaruksilleni varmasti vielä inhottavampaa. Kotona ei saanut ikinä sanoa mitään negatiivista näistä toisista lapsista. Harrastuksista joutui tappelemaan, mitään kalliimpaa ei saanut harrastaa, eikä lomilla menty ikinä minnekään ulkomaille. Olen katkera vieläkin. Äitini halu auttaa ja rakastaa kaikkia lapsia, pilasi minun lapsuuteni.
Meille sijoitettiin vauva. Omat lapset ottivat pienokaisen hyvin vastaan ja biovanhempien kanssa olen läheisissä väleissä. Tapaamisia ei pidetä meillä kotona eikä biokodissa. Meillä mies houkutteli minut valmennukseen, jonka aikana lämpenin tähän hommaan. Olen kotona viihtyvää sorttia, joten homma sopii minulle. Niin, ja pienin oma lapsi täyttää vasta 3v. Ainoa mitä kaipaan olisi joku vertaisryhmä, keskusteluseuraa. Äitikavereita on vähän tai asuvat kaukana..