Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys esikoislestadiolaisille

Vierailija
09.09.2011 |

Onko teillä sama käytäntö syntien anteeksiannossa kuin vanhoillislestadiolaisilla, eli maallikkorippi?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seurustelusta (ja pukeutumisesta) samalla tavalla kuin ennenkin silloin 50v sitten.

Ei ole hyvä olla kaksin niin ettei muita voi tulla edes yllättämään ja ne kahdenkeskiset keskustelut voi käydä vaikka viereisessä huoneessa olis porukkaa tai puhelimitse.

Myös pukeutumisesta neuvotaan niinkuin ennenkin. Meillä teinit käyttää toppia 'väärinpäin' siis niska edessä, alimmaisena, ettei tule liian iso kaula-aukko. Ja ihan ovat itse tämän keksineet tai kavereilta kuulleet.

samat kiusaukset nykynuorilla kuitenkin on kuin ennenkin, niistähän ei mihinkään pääse.

Tarkoitankin muuttuneella ajalla lähinnä sitä, että koulumaailmassa, mediassa, ihan joka paikassa seksi tunkee päin naamaa. Jos 50v sitten yhteiskunnassa piti puolustella sitä, että harrasti seksiä ennen avioliittoa, niin nykyään joutuu (esim. tällä palstalla) puolustelemaan sitä, ETTEI harrasta. Jne. Joten kyllä se vaan totuus on, että nykyään nuorisolla on suuremmat paineet seurustelussaan kuin on ollut meidän vanhemmillamme.

Toi topin takaperoisuus onkin hyvä idea! Kiitos siitä, täytyypä kokeilla! :)

vl

Vierailija
42/70 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes poikkeuksetta hametta. Edes kapinoivat teinit eivät yleensä pue housuja, vaan 'liian lyhyitä' hameita.

Hameita pidetään muutenkin paljon. Itse käytän housuja vain ulkoillessa tms. muuten kuljen aina hameessa.

Toiset käyttää enemmän housuja esim. kaupassa, mut kylään lähes kaikki menee hameessa.

Tämä käytäntö perustuu Raamatun sanaan, jonka mukaan nainen miehen asussa in Jumalalle kauhistus. Hametta pidetään enemmän 'naisen asuna'kuin housuja.

Seuroissa käytetään huivia 'pään peittona', Raamatun ohjeen mukaan. Huivia aletaan käyttää silloin kun lapsi/nuori itse sellaisen haluaa. Jotkut ihan pikkutyttönä, toiset rippikoulun jälkeen, jotkut vielä vanhempana.

el-nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vauvoilla voi olla housut/potkupuku, mut kävelemään oppineilla on jo hame. =)

Tämä ehkä lähinnä tavan vuoksi.

Tämä hame asia on sellainen etten ole sitä juurikaan miettinyt. Se on niin 'itsestään selvä'.

Aiemmassa viestissä joku kysyi seuraammeko me tarkasti Raamattua. Ja vastaus on kyllä. Nimenomaan Uuden testmentin opetuksia. Vanhan liiton elämä a Jumalanpalvelus päättyi Kristukseen. Uusi testamentti osoittaa suuuntaviivat kristityn elämälle ja uskolle.

Vierailija
44/70 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismia paljon, siis käytännön.

Kaksinaismoralismi kukkii, kaksoiselämä eletään yleisesti.

Rahaa palvotaan ja köyhiä halveksitaan jos ei pärjää ilman yhteiskunnan apua.

Vierailija
45/70 |
13.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis tarkoitat el-seurakuntaa.Kerro esimerkkejä? En ihan tunnistanut kuvaustasi?

No tuota rasismia esiintyy joillain vanhoilla ihmisillä jonkun verran. Itse pidän rasismia syntinä.

el-nainen

Vierailija
46/70 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se teillä sitova vai voiko tehdä rikosilmoituksen ihmisestä, joka ripittäytyy rikoksestaan muttei kuitenkaan suostu itse kertomaan tekoaan poliisille?

Ja vielä mielenkiinnosta, käytetäänkö el:n keskuudessa meikkejä, värjätäänkö hiuksia yms? Korvakoruthan ilmeisesti on käytössä?

t. yksi utelias

Vierailija
47/70 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nyt muka just kaikki el:t HALUAISIVAT pukeutua hameeseen ja käyttää huivia tms!! Miten voisikaan olla mahdollista! Tuo on aika naista syrjivää sakkia kyllä, jos joku!

Mitä säädöksiä miehille kuuluu?

Vierailija
48/70 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nyt muka just kaikki el:t HALUAISIVAT pukeutua hameeseen ja käyttää huivia tms!! Miten voisikaan olla mahdollista! Tuo on aika naista syrjivää sakkia kyllä, jos joku!

Mitä säädöksiä miehille kuuluu?

Enkä ole kenenkään kuullut asiasta valittavan. Voit tulla rukoushuoneelle tekemään asiasta gallupin jos haluat. Voi olla että yllätyt vastauksista.

Mitkään säännöt eivät koske naisia, eivätkä miehiä. Sääntöjä ei ole, vaan jokainen saa elää niinkuin itse tahtoo.

Meikeistä ja koruista.

El-seurakunnassa neuvotaan, ettei uskovaisen olisi hyvä käyttää koruja, muita kuin vihki/kihlasormusta, eikä miesten sitäkään (Raamattu sanoo, että mies kihlaa vaimon itselleen) Mutta kuten edellä mainitsin, jokainen tekee niinkuin haluaa.

Suurin osa ei käytä koruja, eikä meikkiä. Jotkut käyttää molempiakin. Tässä asiassa on paljon enemmän hajontaa kuin huivin ja hameen käytössä.

Aikuisista naisista alle prosentti ei käytä huivia ja housujen käyttäjät on ihan yksittäisiä ihmisiä.

Vierailija
49/70 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa etten tiedä miten siinä tilanteessa toimitaan, jos joku ei halua mennä poliisin juttusille. En ole koskaan kuullut sellaisista tapauksista.

Saarnoissa olen kuullut puhuttavan siitä, että rikokset täytyy sovittaa myös maallisen lain edessä, ei riitä että ne pyytää anteeksi. Jumala kyllä antaa anteeksi katuvalle, mutta kristityn tulee olla lainkuuliainen kansalainen.

Itse epäilisin rikollisen katumuksen todellisuutta, jos kuulisin ettei hän halua kertoa rikoksestaan poliisille.

Luulisin ettei rikollinen ripittäydy, jos ei ole valmis myös vastaamaan teostaan oikeudessa.

Tiedän kaksi henkilöä jotka ovat olleeet vankilassa. Molemmat rikoksista jotka oli tehty ennen kuin heistä tuli uskovia kristittyjä

Vierailija
50/70 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikeistä ja koruista.

El-seurakunnassa neuvotaan, ettei uskovaisen olisi hyvä käyttää koruja, muita kuin vihki/kihlasormusta, eikä miesten sitäkään (Raamattu sanoo, että mies kihlaa vaimon itselleen) Mutta kuten edellä mainitsin, jokainen tekee niinkuin haluaa.

Suurin osa ei käytä koruja, eikä meikkiä. Jotkut käyttää molempiakin. Tässä asiassa on paljon enemmän hajontaa kuin huivin ja hameen käytössä.

Aikuisista naisista alle prosentti ei käytä huivia ja housujen käyttäjät on ihan yksittäisiä ihmisiä.

Seurakunnassamme siis neuvotaan sekä koruista, että meikeistä, hiusten värjäämisestä, leikkaamisesta, kihartamisesta,yms. etteivät nämä asiat ole hyväksi uskolle.

Mutta kaikkia näitä näkee myös joillain (tosin suht. harvoilla) el-uskovilla. Jokaisella on vapaa tahto elää niinkuin haluaa, eikä kenenkään uskoa kyseenalaisteta näiden takia vaan toivotaan ihmiselle aina hyvää. Armo kuuluu kaikille katuville, olipa sitten maalia naamassa tai ei.

Jumala voi muuttaa aikanaan ihmisen mielen huomaamaan ettei tämä tai tämä asia ole MINULLE hyväksi ja silloin ihminen HALUAA luopua vaikka nyt koruista.

Muut ihmiset eivät voi, eivätkä saa vaaatia tällaistya muutosta, koska muutoksen on tultava sydämestä. Jumala näkee parhaiten miten HÄN haluaa ihmistä uskon kautta muuttaa, niin sisäisesti, kuin ulkonaisesti.

Ihminen siis luopuu asioista jotka hän omassa sydämessään tuntee synniksi tai muuten uskolle vaaralliseksi. Ilman tuota omaa tunnetta muutos on turha, koska Jumala näkee sen sydämen kuitenkin.

Olen joutunut miettimään näitä asioita paljon nyt kun minulla on jo isoja lapsia. Olen tajunnut sen, että vaatimalla ei lastenkaan kanssa voita mitään. Täytyy antaa aikaa Jumalalle ja hänen työlleen lapsen sydämessä.

Vierailija
51/70 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olen oikein ymmärtäny niin miksi vanhoilliset naiset voi leikata ja siistiä hiuksiaan mutta esikoiset (naiset) antaa niiden vaan olla kunnes kuluvat latvasta pois? Miehet tuntuu molemmissa leireissä saavan leikellä hiuksiaan vaikka Jeesuksella olikin vähän pidempi letti. Missä menee tässä turhamaisuuden raja?

Tää seuraava nauratti =D

Myös pukeutumisesta neuvotaan niinkuin ennenkin. Meillä teinit käyttää toppia 'väärinpäin' siis niska edessä, alimmaisena, ettei tule liian iso kaula-aukko. Ja ihan ovat itse tämän keksineet tai kavereilta kuulleet.

samat kiusaukset nykynuorilla kuitenkin on kuin ennenkin, niistähän ei mihinkään pääse.

Eiks se ole se seksikkyys kuitenkin sen katsojan silmässä tuommosessa tapauksessa, eihän nää normitopit mitään alusvaatteita ole vaik pitäiskin oikein päin... Vai onko se aina meidän naisten vika jos miehiä alkaa kiinnostaa?

=D

Vierailija
52/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kenellekkään ripittäytynyt,enkä ole kuullut että niin toimittaisiin varsinaisesti.

nykyään käyn kyllä laiskasti seuroissa,nuorempana tuli käytyä viikoittain.

Vierailija
53/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kenellekkään ripittäytynyt,enkä ole kuullut että niin toimittaisiin varsinaisesti.

nykyään käyn kyllä laiskasti seuroissa,nuorempana tuli käytyä viikoittain.

että syntejä pyydetään kyllä anteeksi,ja saarnaaja todistaa kyllä synnit anteeksi annetuiksi,mutta et varmaan tuota tarkoittanut?

täytyy myöntää etten paljoakaan tiedä vanhoillisien seuroista kun en sielä ole käynyt.

Vierailija
54/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon vastauksesta, tarkoitin siis sitä syntien tunnustamista yksityisesti toiselle seurakunnan jäsenelle, joka ne sitten antaa anteeksi jumalan nimessä, eli ei vain koko seurakunnan yhteistä seuroissa tapahtuvaa syntien anteeksiantoa. Tietäisiköhän joku tarkemmin?

t.ap

Vierailija
55/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat esikoislestadiolaiset todistaa syntejä anteeksi. Jos jokin synti mieltä painaa, ei tarvitse siis odottaa seuroihin, vaan esim. puoliso voi todistaa synnit anteeksi. Kuinka niin?

Vierailija
56/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä kehoita tai kannusta menemään omia töppäilyjään kenellekään hihhulille, helluntalaiset ainakin on niin pimeää porukkaa että käyvät ruumishuoneellakin rukoilemassa kuollutta henkiin takaisin ja lyttäävät henkisesti takuuvarmasti nurkkaan jos aihetta siihen näkee, sma kai se koskee muitakin uskontokuntia.

Vierailija
57/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut niin paljon puhetta vanhoillislestadiolaisuudesta, ja tuo heidän maallikkorippi on minua mietityttänyt. En löytänyt tietoa mikä on käytäntö el:sten parissa, muutenkin erot ovat vähän epäselviä. Lähipiiriini kuuluu el perhe, jolta en kuitenkaan oikein saa vastauksia kysymyksiin, ovat uskontoa koskien hyvin yksityisiä. Uskon että heiltä on asioista kyselty vähemmän mukavaan sävyyn ja siksi eivät halua "puolustella" uskoaan. Kiitos että valaisit asiaa!

Vierailija
58/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ap

Vierailija
59/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olen saanut oikean käsityksen vl.n tavoista, niin sanoisin että hyvin erilainen.

kuka vain uskova, myös lapsi vou todistaa synnit anteeksi. Mutta lapselle ei voi kertoa syntejään rippitarkoituksessa.

Jos olen kärsimätön lapselle niin voin pyytää sitä häneltä anteeksi, tai sitä että näytin huonoa esimerkkiä kum riitelin isän kanssa. Siis sellaista mitä lapsi on nähnyt.

Jos taas teen jonkun muun synnin josta haluan ripittäytyä niin silloin minun tulee etsiä joku vanhempi kokenut uskovainen tai saarnaaja. Omia syntejä ei saa 'kaataa lapsen niskaan'

Periaatteessa rippisalaisuus koskee kaikkia jotka kuuntelevat ripin. en kuitenkaan usko että rikoksia jäisi näiden rippiisien tai -äitien taakse, vaan he auttaisivat ihmisen myös poliisin juttusille.

Mitään sellaisia rikoksia joista olisi tullut tuomio, en ole kuullut käsitellyn ripissä.

Vierailija
60/70 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon eron käytännöissä, mutta perustuukohan maallikon kykeneväisyys antaa toisen maallikon synnit anteeksi raamatun teksteihin vain Lestadiuksen kirjoituksiin?

Osaisiko joku myös kertoa miten esikoislestadiolaiset saarnaajat valitaan asemaansa? Eli onko heillä jonkinlainen teologinen koulutus, (esim. papin) vai ovatko he enemmänkin yhteisön vanhempia jäseniä, jotka ns. nousevat tuohon asemaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme