voidaanko vanhus pakottaa johonkin vanhaninkotiin/palvelutaloon tms. omasta kodistaan?
yksi tuttu vanhus on peloissaan, että hänelle käy näin. Minun käsitykseni mukaan ketään ei voida pakottaa?
Kommentit (31)
Tiedän vanhuksen, joka ei pystynyt puhumaan ja oli pyörätuolissa. Hän asui omassa kodissa lähes loppuun saakka. Sairastui sitten keuhkokuumeeseen oli pari päivää terveyskeskuksen vuodeosastolla ja kuoli.
Siinä vaiheessa kun ihminen on kykenemätön selviämään itse yksin omassa kodissaan - dementoitunut jne - voidaan ihminen asettaa edunvalvontaan ja edunvalvoja voi päättää, että ihmisen täytyy asua laitoksessa, jossa hänestä pidetään huolta.
Myös silloin kun on fyysisesti niin sairas, ettei pärjää kotonaan, eikä itsellä ole varaa maksaa avustajaa tai kodinhoitajaa, kuntayhtymä tietysti laskee, että onko silläkään varaa maksaa sitä hoitajaa vanhuksen kotiin, vain onko vanhuksen hoitoa saadakseen siirryttävä laitokseen. TÄllöin laitokseen ei ole pakko siirtyä, mutta kukaan ei myöskään edelleenkään maksa sinne kotiin 24/7 valvontaa eikä kaikkia hoitolaitteita ja tiputusvehkeitä jne. Käytännössä tämä siis voi tarkoittaa että on pakko muuttaa jos haluaa selvitä hengissä pitempään. Sit se on oma valinta, kumpaa preferoi: kotia vai selviytymistä.
Tämä kyseinen vanhus pärjää mielestäni yllättävän hyvin. Itse käyn häntä noin joka toinen päivä katsomassa ja vien kaupasta hänelle tarvitsemansa. Ruoka tulee kotiin hänelle valmiina. Aamuisin käy sairaanhoitaja jakamassa lääkkeet.
Tämä vanhus siis ihan kävelee omin jaloin (rollaattorikin on varalta), keittää itse aamulla puuroa, laittaa pyykit koneeseen (minä ne yleensä sitten ripustan, samoin esim. imuroin ja pyyhin lattiat yms.). Autan häntä laskujen maksamisessa yms., mutta siis kyllä hän kotonaan pärjää, hänellä käy paljon ystäviäkin kylässä, ja mikä mielestäni tärkeintä, on päästään ihan "tässä maailmassa". Soittaa minulle, jos tarvitsee jotain. Sekava sepustus joo, mutta on huoli tämän ihmisen puolesta. Hän on niin peloissaan, että "kohta hänet tullaan viemään vanhainkotiin".
ap
että sitten kun on hänen aikansa kuolla, hän haluaa kuolla omassa kodissaan, ja että pian varmaan on sen aika. Ei missään nimessä halua lähteä kodistaan. Ikää on jo yli 85v.
ap
Sinne ei viedä vaan sinne päästään ja silloin ollaan jo niin huonossa kunnossa, että omaisilla on jo hikikarpaloita tuskasta ja huolesta otsalla.
Tämä kyseinen vanhus pärjää mielestäni yllättävän hyvin. Itse käyn häntä noin joka toinen päivä katsomassa ja vien kaupasta hänelle tarvitsemansa. Ruoka tulee kotiin hänelle valmiina. Aamuisin käy sairaanhoitaja jakamassa lääkkeet.
Tämä vanhus siis ihan kävelee omin jaloin (rollaattorikin on varalta), keittää itse aamulla puuroa, laittaa pyykit koneeseen (minä ne yleensä sitten ripustan, samoin esim. imuroin ja pyyhin lattiat yms.). Autan häntä laskujen maksamisessa yms., mutta siis kyllä hän kotonaan pärjää, hänellä käy paljon ystäviäkin kylässä, ja mikä mielestäni tärkeintä, on päästään ihan "tässä maailmassa". Soittaa minulle, jos tarvitsee jotain. Sekava sepustus joo, mutta on huoli tämän ihmisen puolesta. Hän on niin peloissaan, että "kohta hänet tullaan viemään vanhainkotiin".
ap
että sitten kun on hänen aikansa kuolla, hän haluaa kuolla omassa kodissaan, ja että pian varmaan on sen aika. Ei missään nimessä halua lähteä kodistaan. Ikää on jo yli 85v.
ap
kotonaan asua. Mutta jos unohtaa syödä/lieden päälle/huolehtia itsestään niin silloin parempi paikka on varmaan vanhainkoti tms. Meillä mummo joutui vastentahtoisesti muuttamaan vanhainkotiin, mutta eipä se yksinkään enää pärjännyt.
Jokaisella on oikeus asua missä tahtoo. Vain pakkohoitopäätöksellä voidaan viedä laitoshoitoon siinä tapauksessa, että henkilö on vaarallinen itselleen tai toisille.
Ei se ole heitteillejättöä, jos joku täysijärkinen ihminen haluaa mieluummin asua kotonaan hyvinkin huonokuntoisena ja ilman apua kuin mennä laitokseen. Eri asia sitten, jos on määrätty myös henkilöön kohdistuva edunvalvonta. Silloin edunvalvojan on huolehdittava myös päämiehensä hoidon järjestämisestä eikä vain raha-asioista. Mutta silloin ei ole enää kyse täysipäisestä ja omista asioistaan huolehtivasta
nykyisin ihmiset hoidetaan kotona niin pitkään kuin mahdollista. Kotihoidon piirissä on tosi paljon huonokuntoisia vanhuksia, jotka oikeasti tarvitsisivat ympärivuorokautista valvontaa.
Ryhmäkoteihin ja palvelutaloihin on täytettävä melkoiset kriteerit jotta niihin PÄÄSEE. Jonot on pitkät eikä kaikille ole paikkoja.
Nopeasti hoitokoteihin sijoitetaan sellaiset jotka oikeasti eivät pärjää kotona yhtään ja ovat vaaraksi itselleen.
Eli sun tuttavan ei kyllä tarvitse olla huolissaan jos pää pelaa ja toimintakyky on edes osittain hyvä. Kyllä ensin tulevat hoitajat kotikäynneille ennenkuin minnekkään laitetaan.
kyvytön itsenäiseen asumiseen edes tukitoimien avulla. Eli jos on itselleen ja ympäristölleen vaaraksi (jälkimmäistähän harva vanhus tajuaa, mutta dementikko voi helposti sytyttää tulipalon jne.)
Mutta jos vanhus on noin toimintakykyinen kuin kerrot, niin ei ole mitään hätää.
Hoitolaitoksiin on hurja jono, ja jos vanhus on täyspäinen ja saa tuollaisella kodinhoitoavulla elämänsä toimimaan, ei hätää VIELÄ ole.
Mutta ymmärtäisin sen niin, että tuo vanhus on - kuten moni muukin - huolissaan siitä, mitä voi tapahtua, jos kunto heikkenee. Ja se on kyllä aivan varteenotettava huoli.
ap
ja nii nedelleen. Mutta jos hän alkaa tilailla kaiken, mitä puhelinmyyjät myy, koska ei pysty sanomaan ei, tai alkaa pelätä että yläkerrassa asuu marsilaisia, niin sitten ehkä ei. Tai kun sairauden kivut muuttuvat niin pahoiksi, että pari kertaa päivässä dosetista otettava lääke ei enää riitä. Kun ei saa ruokaa lämmitettyä ja vessassa käytyä. Sitten ei selviä yksin.
Ja rehellisesti sanottuna, minusta sairaalloinen pelko siitä että "kohta minut tullaan viemään vanhainkotiin" on mahdollisesti myös vainoharhaisen dementian oire. Se viittaa siihen, että todellisuudentaju on hämärtymässä.
Toisaalta ehkä taustalla on todellinen pelko. Ehkä olisi hyvä käydä katsomassa jotain palvelutaloa, että millaista niissä nykyään on. Ne ovat aika kaukana sekä terveyskeskusten ja geriatristen sairaaloiden vuodeosastoista (jonne joutumisesta/pääsemisestä ei ole pelkoa, jos voi kävellä omin jaloin tai edes istua pyörätuolissa) että siinä vanhanajan köyhäintalosta. Voisi hälventää aika monta pelkoa.
nykyisin ihmiset hoidetaan kotona niin pitkään kuin mahdollista. Kotihoidon piirissä on tosi paljon huonokuntoisia vanhuksia, jotka oikeasti tarvitsisivat ympärivuorokautista valvontaa. Ryhmäkoteihin ja palvelutaloihin on täytettävä melkoiset kriteerit jotta niihin PÄÄSEE. Jonot on pitkät eikä kaikille ole paikkoja. Nopeasti hoitokoteihin sijoitetaan sellaiset jotka oikeasti eivät pärjää kotona yhtään ja ovat vaaraksi itselleen. Eli sun tuttavan ei kyllä tarvitse olla huolissaan jos pää pelaa ja toimintakyky on edes osittain hyvä. Kyllä ensin tulevat hoitajat kotikäynneille ennenkuin minnekkään laitetaan.
vai miksi huolehdit?
Toisaalta ehkä taustalla on todellinen pelko. Ehkä olisi hyvä käydä katsomassa jotain palvelutaloa, että millaista niissä nykyään on. Ne ovat aika kaukana sekä terveyskeskusten ja geriatristen sairaaloiden vuodeosastoista (jonne joutumisesta/pääsemisestä ei ole pelkoa, jos voi kävellä omin jaloin tai edes istua pyörätuolissa) että siinä vanhanajan köyhäintalosta. Voisi hälventää aika monta pelkoa.
eikä mitään pelättävää. Minä käyn aina välillä tämän yhdistyksen kahden eri palvelutalon ravintoloissa lounaalla, eikä nämä mitään pelottavia paikkoja ole.
http://www.pirkanmaansenioripalvelut.fi/tvpy/
nykyisin ihmiset hoidetaan kotona niin pitkään kuin mahdollista. Kotihoidon piirissä on tosi paljon huonokuntoisia vanhuksia, jotka oikeasti tarvitsisivat ympärivuorokautista valvontaa. Ryhmäkoteihin ja palvelutaloihin on täytettävä melkoiset kriteerit jotta niihin PÄÄSEE. Jonot on pitkät eikä kaikille ole paikkoja. Nopeasti hoitokoteihin sijoitetaan sellaiset jotka oikeasti eivät pärjää kotona yhtään ja ovat vaaraksi itselleen. Eli sun tuttavan ei kyllä tarvitse olla huolissaan jos pää pelaa ja toimintakyky on edes osittain hyvä. Kyllä ensin tulevat hoitajat kotikäynneille ennenkuin minnekkään laitetaan.
vai miksi huolehdit?
siksi minä käyn.
ap
vaan palvelutaloon korkeintaan. Rauhoitteles häntä, että sinne viedään sellaiset, jotka ei selviä enää kotona joutumatta hengenvaaraan. Onko hänellä turvaranneke? Saa hälytettyä apua sillä, jos ei pääse puhelimeen?
Me vietiin talvella pakolla vanhainkotiin Alzheimeria sairastava mummoni 87 v, joten voidaan ihminen tosiaan viedä pakolla, mutta ei ihan ilman perusteita! Paikka haettiin ja saatiin kiireellisyysperusteella, jono oli piiiitkä. Mummo ei olisi itse ikäpäivänä halunnut, mutta ei meillä ollut muita järkeviä vaihtoehtoja, mummolla lisäksi diabetes ja on hyvin sekava, usein jopa aggressiivinen. Tauti muuttaa luonnetta. Mummo ei mitenkään pärjää yksin, ja meillä muilla ei ole enää mahdollisuutta vahtia häntä 24/7. Pari vuotta tehtiin niin äitini, enoni, siskonsa ja minun kesken, mutta vanhainkoti oli tarpeeseen.
Toista mummoani 89 v. ei huolittaisi vanhainkotiin. Viikko sitten kävin ruokakassia viemässä, rimputtelin kelloa, ei tule vastausta ja hätäännyin, menin avaimilla sisään ja siellä se mummo väänsi rättiä partsilla, pesi tarmolla seiniä ja kaidetta, noitui linnunkakkaa ja haukkui valtiovarainministerin ja Kreikan siinä sivussa. Lonkat huonot, mutta muuten virkeä!
Pelko pois mummulta.
minunkin dementikko mummoni piti karata kotoaan pariin kertaa, kaasu piti katkasta jne. ennenkuin pääsi väliaikaiseen hoitokotiin.
Nyt odottellaan että saisi paikan jostain hoitokodista. Tiukassa tuntuu olevan..
Meidän mummo asuu kotona on yli 90 v. Ei pysty edes kahvia itselle keitään muusta puhumatta. Kylmä vesi tulee. Ei suihkua, sähkö wc. Ovet mökissä auki yötä päivää, sinne voi mennä kuka vaan. Ei kunnan palveluja, ruoka tulee 3 kertaa viikossa ja hälytin ranneke. Ei halua palvelutaloon kirveelläkään. Suuttuu , kun asiasta mainitsee. Lapset on toivottomia hänen suhteen, hänellä on niin iso valta heihin. Juoksuttaa heitä 100 km matkaa lämmitämään mökkiä yms.
Meidän kerrostalossa asuu viereisessä rapussa dementoitunut vanhus joka unohtaa ovet auki, lieden päälle, lähtee pakkaseen kylpytakissa, kusee rappukäytävään jne. Kaks kertaa on tulipalokin uhannut syttyä, onneks ehti palokunta paikalle palon kytemisvaiheessa. Ei pääse vanhus mihinkän laitokseen kun paikkoja ei vaan ole ja edellä miljuuna huonokuntoisempaa. Turha siis pelätä että ketään pakotettaisiin.....
jos oikeesti ei pärjää ja annetaan olla vaan yksin kotona.
Nykyään hotokoteihin on pitkät jonot, ei sinne noin vain laiteta.