Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syitä miksi iho mennyt yhtäkkiä huonoon kuntoon?

Vierailija
28.07.2011 |

Olen epätoivon partaalla asian kanssa. Olen siis vähän päälle 20 vuotias nuori nainen, jolla ei ole koskaan ollut pahemmin iho-ongelmia. Tämän kesän aikana kuitenkin iho alkanut kukkia todella paljon! En itse keksi mitään järkevää syytä, en käytä hormonaalista ehkäisyä, minulla ei ole stressiä, olen syöny tosi terveellisesti, en ole ottanut aurinkoa, joten aurinkorasvaakaan en ole kasvoissa käyttänyt paria kertaa enemmän, mikä saattaisi tukkia ihohuokosia, en ole meikannut kesällä yhtään, liikun työkseni lähes päivittäin, en ole myöskään kähminyt kasvojani.

Naama pukkaa mustapäätä ja jos minkälaista ihomatoa koko ajan! Varsinkin poskiin ilmestynyt kipeitä punaisia, tulehtuneita pahkuroita. En ole enää edes yrittänyt puristella niitä, koska se on toivotonta, mutta silti ne jättävät punaiset läikät kasvoihin näköjään kuukausiksi! Olen kokeillut kaikkea, ollut puhdistamatta ihoa muuten kuin vedellä, kosteteuttanut oikein urakalla, kokeillut apteekin ihonhoitosarjoa, täsmähoitoa näpyille, sinkki- ja kortisonivoidetta, syönyt vitamiineja purkista ja sinkkiä, juonut paljon vettä, vhh-ruokavaliota, sokerit pois ruokavaliosta, MIKÄÄN EI TEHOA. Itku tässä tulee, olen työssä paljon esillä, ja hävettää kun naama on kirjava ja kukkii kunnolla. Ennen iho kesäisin oli priimakunnossa, ja vähäiset satunnaiset näpyt häipyivät kaikki aina kesän myötä, mutta ei näköjään tällä kertaa...

Mitä ihmettä teen? Tilanne ei ole parissa kuukaudessa mennyt mihinkään suuntaan, vaikka mitä olen kokeillut. Ihotautilääkärille? Roaccutankuuria en halua sen aiheuttamien sivuoireiden takia, joista olen kuullut.

Kertokaa mistä te olette saanut avun?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin veikkasin syyksi aurinkoa siitä huolimatta. Mulla meni viime kesänä iho aivan järkyttävän näköiseksi, enkä muuta keksinyt kuin sen, että ulkoilin paljon ja sain aurinkoa. Talven tullen ihon kunto parani. Tänä kesänä en ole ulkona juuri viihtynyt ennen iltaa ja ihokin kukoistaa.

Vierailija
2/12 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ehkä 10 min enintään kerralla, joten ei varmasti ole aurinko kyseessä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän auringossa, sitä vähemmän mustapäitä ja finnejä.

Vierailija
4/12 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juuri kesäisin pahempana, ei tykkää auringosta.

Vaikea päästä siitä eroon, mutta ihotautilääkärille kannattaa mennä

Vierailija
5/12 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juuri kesäisin pahempana, ei tykkää auringosta.

Vaikea päästä siitä eroon, mutta ihotautilääkärille kannattaa mennä

Hoitamattomana muuttuu vaan pahemmaksi koko ajan.

Aurinko, kuuma ja kylmä pahentavat oireita.

Ihotautilääkäriltä sain avun.

Ensin piti syödä tosi pitkä ab-kuuri, mutta ei siitä sivuvaikutuksia tullut.

Myöhemmin hoidoksi on riittänyt hoitovoiteet, joita käytän vain tarvittaessa.

Vierailija
6/12 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hormoniperäiseltä.

Mulle kävi noin kun tulin raskaaksi. Olisko mahdollista?

Vierailija
7/12 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ihan sama!

Paitsi että olen 30v.

Tää on tosi masentavaa :(. Mä olen ajatellut että se johtuu tästä kuumuudesta, naama hikoaa koko ajan, ja on rasvainen.. Mut en oo enää varma, johtuuko se siitäkään. Ja mä en ainakaan ole raskaana.

Voiko tuo ruusufinni aiheuttaa vain pieniä finnejä? Mulla on enemmänkin sellaisia.

Vierailija
8/12 |
28.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kokeilla esim. pitkää antibioottikuuria (yleensä tetrasykliinit) tai antiandrogeenistä e-pilleriä (esim. Yaz, Yasmine, Diane Nova). Mulla oli opiskeluaikana aika paha akne, pahimmillaan just tossa parikymppisenä. Ensin tetrasykliinikuureja, jolla pysyi parempana, lopulta e-pillereillä (Mercilon) rauhoittui, jäi tosin jo arpia, olisi pitänyt hoitaa aiemmin. Viime keväänä taas jotain hormonaalista kukkimista pitkästä aikaa, lähinnä otsassa ja leuassa, kokeilin apteekin Vichy Normaderm sarjaa ja on ollut kyllä hyvä vaikutus iholle (käytän puhdistugeeliä ja tasapainottavaa kosteusvoidetta aamuin illoin). Neutrogenan aineet myös hyviä.

Tsemppiä sulle ihon kanssa, toivottavasti löydät apua!

Vierailija
9/12 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä täysin sama, vaikkakin olen 15-vuotias ja toki tässä iässä monella tulee iho ongelmia.. Oletko saanut selville mikä oli syy iho ongelmiisi?

Vierailija
10/12 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sain apua vuosien jälkeen vihdoin teepuusaippuasta, iho parana tosi paljon.

Vierailija
11/12 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalista tämä aikuisiän akne. Kannattaa mennä ihotautilääkärille, jos kovasti vaivaa :/

Vierailija
12/12 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä täysin sama, vaikkakin olen 15-vuotias ja toki tässä iässä monella tulee iho ongelmia.. Oletko saanut selville mikä oli syy iho ongelmiisi?

Tämä keskustelu on aloitettu vuonna 2011, ei taida ap olla välttämättä vastaamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan