Miten käsitellä "yliherkkää" anoppia?Joka viikkotolkulla itkee..
Tiuskaisin anopille 2 viikkoa sitten. En haukkunut, mutta tiuskaisin ja olin ärtynyt, kun hän oli meillä kylässä ja minulla oli ollut tiukka tilanne yksin kotona vaaativan vauvan ja uhmiksen kanssa miehen ollessa matkoilla. Kerroin aika "tujakasti" mielipiteen eräästä asiasta, mistä anoppi on vihjaillut monesti... ärtyneenä siis päästin mielipiteeni ilmoille, mitä ei tietty olisi pitänyt tehdä. Asia sovittiin samana iltana, pyysin anteeksi ja luulin kaiken olevan ok.. anoppikin käyttäytyi ihan normaalisti ja puhuttiin jo ihan muista asioista tuona iltana.
Tänään anoppi oli sanonut miehelleni, että ei pysty puhumaan kanssani ja on itkenyt viimeiset viikot minun takiani. Soitin sitten anopille hämmästyneenä niin hän IHAN TOSISSAAN puhui että "ei välien tarvitse katketa kokonaan mutta"... "olen puhunut tästä monien ihmisten kanssa ja purkanut mieltäni".... "viikko on mennyt itkiessä ja miettiessä asiaa".. "minä säryn jos tulee joku pienikin riita"..
Tämä kaikki tuntuu ihan käsittämättömältä, sillä kyseessä EI oikeasti ollut mikään paha tilanne. En ole KOSKAAN aiemmin sanonut anopille mitään pahasti ja tuolloinkin sanoin vaan ärtyneenä, tiuskaisten oman mielipiteeni tyyliin "ettäs tiedät, mutta sun tapas ei ole oikea". Anopille tämä on ilmeisesti iso haloo ja on puhunut tästä näköjään ulkopuolisillekin.
Mulla on univelkaa ja kaksi pientä lasta, pyysin jo anteeksi ja yritin hyvitellä.. Mitä ihmettä voin tehdä? Miten tällaisia ihmisiä pitäisi käsitellä? Minusta tämä menee jo kohtuuttomaksi ja itse asiassa en ole koskaan tavannut tällaisia ihmisiä.. Vinkkejä, kokemuksia? Onko teidän perheessä TIUSKAISU kerran viidessä vuodessa tämmöinen haloon paikka?
Kommentit (85)
Mä en pysty uskomaan, että kaikki nämä jankkaajat on tosiaan tosissaan. Ihan käsittämätöntä...
Vai että tiuskaisu läheiselle on synneistä suurin.
Kyllä meidät suomalaiset on sitten opetettu tukahduttamaan tunteensa viimeiseen niittiin asti! Kivahdus anopilta/mieheltä/sisarukseltako olisi jollekin elämän kaatuminen? Tai itseltä asia, jota ei KOSKAAN antaisi itselleen anteeksi! Hirrrrrveääää!!!!!!
Menkää nyt kaikki poteroihinne laskemaan tuhanteen miljoonaan, että taas huomenna ja joka päivä jaksatte pitää kasvonne hillityssä hymynkareessa koko päivän aamusta iltaan olosuhteista riippumatta, ja voitte kuolla sydänsairauksiin sitten hieman vanhempana. Minä taas opetan lapsillenikin että myös negatiiviset tunteet saa purkaa turvallisella tavalla eikä maailma siihen särjy. Eikä ihminen. Ja sen jälkeen saa vaikka nauraa kovaan ääneen ja halata jos haluaa.
meillä vain ilmaistaan niitä myös toisia kunnioittaen.
pinnan palaminen läheiselle on asia, jota ei tapahdu. Anteeksipyyntökään ei sitä pelasta.
Ok, ymmärrän. Teillä ei olla koskaan niin väsyneitä tai stressaantuneita, että sellaista voisi tapahtua.
nimimerkki lehmien suvusta
tai paremminkin tapahtuu, mutta edes itselle sitä ei myönnetä. Kirjoittaja ei usko koskaan kivahtaneensa mitään typerää väsyneenä, ja kukas heittikään ensimmäisen kiven...
Olin todistamassa tätä tiuskaisua eikä se minun mittapuullani ollut mikään maatamullistavan kamala asia, vähän pikaistuksissa sanottu asia yhdestä tilanteesta lapsiin liittyen mutta se riitti - missään tekemisissä eivät ole olleet sen jälkeen. Mun on vaikea ymmärtää tällaista kun olen tottunut että voi "turvallisesti" tuulettaa tunteitaan ilman että potkaistaan pihalle toisen elämästä...
en meillä mitään tunteita tukahduteta
(pikkupoika lakki kourassaan pää painuksissa:) "minun on nyt tunnustettava teille jotakin ... kauheaa. Nyt minusta tuntuu kuin... kuin... sisälläni olisi jotain ...vihaista. Naapurin Jouko rikkoi kaikki leluni ja nyt pikkusisko raapaisi minua silmästä, ja nyt äiti, sinä käsket minua siivoamaan. Olen väsynyt. Tuntuu, että en ehkä jaksaisi juuri nyt."
(äiti lempeällä äänellä:)
"Noh noh, Markku! Ota vain lelut siivosti käteesi ja kuljeta ne paikoilleen. Tuontapaista pahatapaisuutta ei voida hyväksyä. Tulethan huoneestasi vasta kun olet siivonnut kaiken ja rauhoittunut tuosta vihastasi."
(pikkusisko nyyhkyttää käsiensä suojassa:)
"Mutta äiti, minua niin ...tuntui peloittavalta kun Markku tuolla tavoin... riiteli."
(äiti:)
"Noh noh, Tertukka! Menehän toki jonnekin piiloon, ettei isäsi järkyty itkemistäsi."
Mä en pysty uskomaan, että kaikki nämä jankkaajat on tosiaan tosissaan. Ihan käsittämätöntä...
en meillä mitään tunteita tukahduteta
(pikkupoika lakki kourassaan pää painuksissa:) "minun on nyt tunnustettava teille jotakin ... kauheaa. Nyt minusta tuntuu kuin... kuin... sisälläni olisi jotain ...vihaista. Naapurin Jouko rikkoi kaikki leluni ja nyt pikkusisko raapaisi minua silmästä, ja nyt äiti, sinä käsket minua siivoamaan. Olen väsynyt. Tuntuu, että en ehkä jaksaisi juuri nyt."
(äiti lempeällä äänellä:)
"Noh noh, Markku! Ota vain lelut siivosti käteesi ja kuljeta ne paikoilleen. Tuontapaista pahatapaisuutta ei voida hyväksyä. Tulethan huoneestasi vasta kun olet siivonnut kaiken ja rauhoittunut tuosta vihastasi."(pikkusisko nyyhkyttää käsiensä suojassa:)
"Mutta äiti, minua niin ...tuntui peloittavalta kun Markku tuolla tavoin... riiteli."(äiti:)
"Noh noh, Tertukka! Menehän toki jonnekin piiloon, ettei isäsi järkyty itkemistäsi."
lehmänhermot. Mutta ilmeisesti tässä nyt ei ole "tiuskiminen" se oleellinen juttu vaan se, että on ylipäätään ilmaistu eriävä mielipide. Eli se, että ei ole tervettä, että aikuinen ihminen eli ap:n mies mielummin VALEHTELEE kuin käy läpi konfliktin.
Ja jos se olis se RIITELY, joka anopin mielestä olisi niin pahasta, niin hänhän olisi vaan hiljaa niellyt ap:n tiuskaisun, eikö? Eikä ruvennut riitelemään ja inttämään vastaan? Ehei, anopin mielestä ongelma on se, että joku sanoo hänelle vastaan. Ja pikkutiuskaisua pitää veivata ja velloa niin, että saadaan luotua oikea hirviö ja piru tästä tiuskaisijasta oikein laajalti.
Toihan on aivan sairasta. Eli anopin päämäärä on nyt se, että miniä suljetaan ulos koko suvun piiristä, koska hän on yhden kerran väsyneenä sanonut jotain vähemmän diplomaattista.
Kurjaa vaan ap, että sun mies on kasvanut tossa sairaassa kuviossa eikä siitä todennäkösesti ole mitään apua tilanteen purkamisessa. Otan osaa.
muutama artikkeli vaihdevuosivaivoista ja hormonihöyryongelmista. Ole oikein myötätuntoinen ja paasaa kovaan ääneen.
(sanamuoto taisi olla: oon tosi pahoillani, pahoitinko mielesi pahasti ja vielä myöhemmin: eihän tää jäänyt vaivaamaan sua, en tosiaan tarkoittanut mitään pahaa, oon ollut tämmöinen huonotuulinen kun vauva on herättänyt).
Vaikealta tuntuu nyt yhä uudestaan pyydellä anteeksi, kun se jo silloin sovittiin. Tietämättäni tästä oli tullutkin iso juttu.
takanapäin, saa anoppi vastata juoruistaan kunnianloukkausoikeudenkäynnissä.
anoppi salaa tykätä, kun pyytelet anteeksi aina uudestaan ja uudestaan.
että onko anopilla vaihdevuodet tai muita hormonaalisia ongelmia. Ei tuo ole normaalia käytöstä.
tuo "minä säryn jos tulee joku pienikin riita". Oikeasti, et VOI tehdä mitään muuta kuin pyytää vilpittömästi anteeksi, ja jos sen olet jo tehnyt niin eipä muuta voi.
Ihan oikeasti, aika vaikea tässä maailmassa on elää muiden kanssa jos särkyy ihan pienestäkin riidasta.
että onko se ap:n mies perinyt samanlaisen yliherkkyyden ja sosiaalisen kyvyttömyyden?
Jos meinaan lapsuudenkodissa yksi särkyy pienimmästäkin, siellä tuskin on opittu rakentavasti riitelemään tai ylipäätään keskustelemaan ylipäätään yhtään mistään.
anoppisi hakee nyt vaan huomiota tuolla. Jätä se omaan arvoonsa äläkä mieti tuollaista enää.
takanapäin, saa anoppi vastata juoruistaan kunnianloukkausoikeudenkäynnissä.
vaan kertonut, miten miniä on häntä loukannut. Siitä pääsee oikeuteen korkeintaan se miniä.
että onko se ap:n mies perinyt samanlaisen yliherkkyyden ja sosiaalisen kyvyttömyyden? Jos meinaan lapsuudenkodissa yksi särkyy pienimmästäkin, siellä tuskin on opittu rakentavasti riitelemään tai ylipäätään keskustelemaan ylipäätään yhtään mistään.
tai ylipäätään keskustelusta. Täysin perusteeton moite ei ole mitään ihmissuhteiden hoitamista vaan silkkaa vittuilua.
Anoppi kuitenkin kertoo haukkuneensa takanapäin usealle ihmiselle.
Rakentavaa ei myöskään ole muiden sotkeminen omaan riitaan.
Luoja miten omahyväinen voi joku olla!