Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitätkö ymmärtäväsi mistä eurokriisissä on kyse? Katsopa ensin legomallinnus ja väitä vasta sitten

Vierailija
07.09.2011 |

http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/omaraha/uutiset.jsp?oid=20110990971



Minä olen tällä palstalla useaan otteeseen väittänyt, että tällä porukalla ei ole mitään käsitystä eurokriisistä eikä siten kannattaisi asiasta jutustellakaan muuta kuin tunteen palolla. Ei siis järjen valolla.



Lukaise linkki ja kerro menikö perille? Jos meni niin sitten te viisaammat voisitte oikeasti alkaa pohtia asiaa. Unohdetaan sitten kuitenkin persuttelu ja porvariston mollaaminen, tässä on kyse isommista asioista.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kreikan kohdalla

kreikkalaiset eivät ole maksaneet veroja, eikä ole oikeen viitsineet töitäkään tehdä ja virkamiehet on eläneet leveästi työikänsä, mitä kestää ehkä jopa 40 ikävuoteen asti. euroalueeseen pääsivät huijaamalla, kun puikoissa oli joku italialaishuijari. nyt sitten mun ja sun pitäis maksaa näitten elämäntyyli, mitä niillä ei ole aikomustakaan muuttaa.



näin se on mulle näyttäytynyt.

Vierailija
2/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2: lue ensin artikkeli (ja vähän lisääkin), vaikkakin Kreikan kohdalla epäkohtia on ollut erittäin paljon eivät sinun väittämäsi ole muuta kuin yleistystä



3: taisit sitten lukea linkin etkä ymmärtänyt pätkääkään?



No, persuttelu ja porvarien haukkuminen ei vielä ainakaan ole alkanut joten se on positiivista:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka auliisti kertovat, miten kreikassa asiat ovat. kukaan ei valehtelis niin epäimartelevia juttuja.

Vierailija
4/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauskasti ilmaistu, mutta yksinkertaistettu versio. Siitä puuttuu mm. kokonaan pienten euromaiden klikki, joissa on aivan Suomen malliin (mutta jälkijunassa) virinnyt kova poliittinen paine vaatia takuita. Siihen joukkoon kuuluvat mm. Slovakia, Itävalta, Viro, Hollanti...



Harmi, ettei tuossa näy paremmin nuo legoukkelit ;-)



Minusta tuohon ei ole kovin helppoa ja hyvää ratkaisua olemassakaan. Ei se EKP ole sen "helpompi" ratkaisu tukiostajana, ihan samasta veronmaksajien pussista sekin menee. Tai eurobondit... ne edellyttäisivät pitkälle menevää talouden yhdentymistä. Ja minä en ainakaan halua mitään kovin yhtenäistä taloushallintoa, koska siinä mennään sitten integraatiossa huima loikka eteenpäin ja kun yhtään miettii EU:n historiaa tähän asti ja sitä, miten epätasa-arvoisesti euromaiden budjettialijäämiä on TÄHÄN asti käsitelty.... ei hyvältä kuulosta, jouduttaisiin entistä pahemmin Isojen Poikien kolttosten maksumiehiksi!



- ulkomaantoimittaja -

Vierailija
5/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kas ku et kaivanut jotain hesarin artikkelia :)

Vierailija
6/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perimmäinen kysymys on siitä, että suomalaiset ovat jakautuneet kahtia: persut ja muu väki. Kreikasta on saatu sitten tappelunaihe. Voi kun näkisi nämäkin mammat täältä jossain paneelikeskustelussa vastailemassa siihen, mistä EU kriisissä perimmiltään on kyse. Tulisi aika hupaisa ohjelma seurattavaksi:-)



Itse en siihen keskusteluun osallistuisi, tunnustan rehellisesti että olen pihalla ja legomallinnuskaan ei mennyt perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammat vaan niin haluaa

Vierailija
8/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten tajunnut linkistä lukemaasi? Siispä ei ole kovin hyviä eväitä EU keskusteluunkaan, vaikea aihehan tämä onkin joten ei sitä kannata nolostella ettei tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukeakseni talousuutisia tai -artikkeleita tai ylipäätään mitään.

3

2: lue ensin artikkeli (ja vähän lisääkin), vaikkakin Kreikan kohdalla epäkohtia on ollut erittäin paljon eivät sinun väittämäsi ole muuta kuin yleistystä 3: taisit sitten lukea linkin etkä ymmärtänyt pätkääkään? No, persuttelu ja porvarien haukkuminen ei vielä ainakaan ole alkanut joten se on positiivista:-)

Vierailija
10/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi oikeastaan välttämätön jos euro halutaan säilyttää. Tämä taas johtaa väkisin Saksan suhteellisen vallan kasvuun Euroopan rahamarkkinoilla. Tällä on sekä hyviä että huonoja puolia. Jos budjettikuri saataisiin pitämään, Eurooppa olisi suht nopeasti jaloillaan (joku vuosi tähän tietty menisi, koska velkaa on tällä hetkellä paljon), mutta sitten mentäisiin Saksan ehdoilla. Toki Saksa on parempi vaihtoehto kuin Italia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se keskustelu viipyy? Pelkkää ap:n ja muiden välistä haukuskelua. Olen pettynyt.



-se ulkomaantoimittaja-

Vierailija
12/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi oikeastaan välttämätön jos euro halutaan säilyttää. Tämä taas johtaa väkisin Saksan suhteellisen vallan kasvuun Euroopan rahamarkkinoilla. Tällä on sekä hyviä että huonoja puolia. Jos budjettikuri saataisiin pitämään, Eurooppa olisi suht nopeasti jaloillaan (joku vuosi tähän tietty menisi, koska velkaa on tällä hetkellä paljon), mutta sitten mentäisiin Saksan ehdoilla. Toki Saksa on parempi vaihtoehto kuin Italia...


Joo, tuohan toki on jo pitkään ollut tapetilla. Se ei vain kovin helpolla toteudu, sen verran arkoja esim. ranskalaiset ovat päästämään ketään päsmäröimään heidän omaa budjetinlaadintaansa. Näkihän sen alkuvuonna, miten esim. Merkelin ja Rehnin ajamien kurikontrollien kävi! Olen siis pessimisti.

-se ulkomaantoimittaja-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuohan toki on jo pitkään ollut tapetilla. Se ei vain kovin helpolla toteudu, sen verran arkoja esim. ranskalaiset ovat päästämään ketään päsmäröimään heidän omaa budjetinlaadintaansa. Näkihän sen alkuvuonna, miten esim. Merkelin ja Rehnin ajamien kurikontrollien kävi! Olen siis pessimisti.

Ehkä se Henkelin ehdotus Saksa-Itävalta-Suomi-Hollanti-liitosta jää ainoaksi vaihtoehdoksi jos budjettikuria ei saada runnottua läpi. Rumaa jälkeä tulee joka tapauksessa jos talouksien velkaantumista ei saada rakenteellisesti pysäytettyä laajemminkin kuin Etelä-Euroopan kriisimaiden kohdalla. Suomikin velkaantuu kovaa vauhtia ilmeisesti sillä taka-ajatuksella, että Saksa maksaa vielä meidänkin velat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi