Sukulainen lykkää meille lastensa vanhoja vaatteita joista
puolet on osin rikkinäisiä tai niissä on likaa joka ei lähde pois. Osa on ihan hyväkuntoista ja niitä kyllä käytetään.
Mutta en ymmärrä miksei hän voi itse laittaa roskiin niitä likaisia vai aliarvioiko hän meitä niin paljon että luulee meidän niitä pitävän. Meillä kyllä lapset kulkee siisteissä ja puhtaissa vaatteissa yleensä.
Kommentit (123)
kehtaisi viedä sellaista kavereilleni:)
Mutta jotkut nähtävästi kehtaa.
Jollekulle on takki käyttökelvoton, jos siinä on yksikin pikkutahra. Toiselle se on erittäin käyttökelpoinen.
Antaja ei voi lukea ajatuksianne tai tietää, mitä vaatetta juuri teillä tarvittaisiin.
Vaatteista voi kauniisti kieltäytyä, tai viedä ne joukosta roskiin, jotka eivät OMASTA mielestänne ole käyttökelpoisia.
Piste.
että jollekulle roskiskamaa on jokin, joka toisen mielestä on oikein hyväkuntoinenkin.
Sinä et ole = kaikki muut.
Lue tämä ketju uudelleen ja ajatuksella.
on olemassa erikseen keräys tekstiilijätteelle! Tekstiilijätettä ei kuulu laittaa normi roskiin.
Oman kuntani jätekeskus opastaa laittamaan käyttökelvottomat vaatteet sekajätteeseen, vaikka muuten täällä voi kierrättää lähes kaiken.
ja lahjansaajan pitää olla niistä kiitollinen. Suurin osa myy kaiken käyttökelposen ja se paska lahjoitetaan sitten kavereiden lapsille ja ihmetellään kun ne ei hymyile into pinkeenä kiitollisena lahjasta.
paras tapa lahjoittaa on niin, että pyytää ystävän kylään ja levittää vaatteet esille ja sanoo, että ota siitä ne, mitä tarvitset. Loput voit ITSE heittää roskiin. Ja maksaa ne jätemaksut...
kehtaisi viedä sellaista kavereilleni:)
Mutta jotkut nähtävästi kehtaa.
Jollekulle on takki käyttökelvoton, jos siinä on yksikin pikkutahra. Toiselle se on erittäin käyttökelpoinen.
Antaja ei voi lukea ajatuksianne tai tietää, mitä vaatetta juuri teillä tarvittaisiin.
Vaatteista voi kauniisti kieltäytyä, tai viedä ne joukosta roskiin, jotka eivät OMASTA mielestänne ole käyttökelpoisia.
Piste.
että jollekulle roskiskamaa on jokin, joka toisen mielestä on oikein hyväkuntoinenkin.Sinä et ole = kaikki muut.
Lue tämä ketju uudelleen ja ajatuksella.
Voi ku sun elämä on rankkaa. Heitä vaatteet roskiin jos ei kelpaa. Big deal...
Voisinkin alkaa järjestää kutsuja, joille kaikki av-mammat voivat tulla nyrpistellen ja hiukan halveksuva ilme naamallaan hypistelemään lastemme pieneksi jääneitä vaatteita ja sitten hyvöntahtoisesti - jos meillä on joku riittävän muodikas asuste - suostuisivat keventämään jätemaksuamme sillä että ottaisivat jonkun vaatteen ilmaiseksi mukaansa. Kahvitkin tarjoan, joten kiinnostaako? Joko ensi sunnuntaina järkkään?
ja EHJÄSTÄ vaatteesta. Olen jopa tarjonnut aina maksua.
Mutta roskiskamasta en jaksa olla kiitollinen. Sinä voit olla jos haluat kantaa pussukoita roskiin.
Ja minä olen lahjoittanut lasteni vaatteet niin, että kaverit on käyneet kylässä luonani ja ottaneet, mitä tarvitsevat. Ja ne, jotka ei ole menneet, olen itse hävittänyt.
Miksihän tämä tuntuu olevan joillekin palstamammoille niin vaikeaa.
Voisinkin alkaa järjestää kutsuja, joille kaikki av-mammat voivat tulla nyrpistellen ja hiukan halveksuva ilme naamallaan hypistelemään lastemme pieneksi jääneitä vaatteita ja sitten hyvöntahtoisesti - jos meillä on joku riittävän muodikas asuste - suostuisivat keventämään jätemaksuamme sillä että ottaisivat jonkun vaatteen ilmaiseksi mukaansa. Kahvitkin tarjoan, joten kiinnostaako? Joko ensi sunnuntaina järkkään?
jso joudun itse lajittelemaan lapseni vaatteet ja pesemään ne ennen kuin lahjoitan pois niin samalla nakkaan kaikki roskiin. Jos saaja ei viitsi niitä pestä ja lajitella ja kantaa roskiin, mitä ei tarvitse niin olkoot ilman.
ja EHJÄSTÄ vaatteesta. Olen jopa tarjonnut aina maksua.Mutta roskiskamasta en jaksa olla kiitollinen. Sinä voit olla jos haluat kantaa pussukoita roskiin.
Ja minä olen lahjoittanut lasteni vaatteet niin, että kaverit on käyneet kylässä luonani ja ottaneet, mitä tarvitsevat. Ja ne, jotka ei ole menneet, olen itse hävittänyt.
Miksihän tämä tuntuu olevan joillekin palstamammoille niin vaikeaa.
kaikki roskiin vaan! Ei sitten tule turhia mutinoita tahroista tai repsottavista saumoista.
Kumma kun ei minulle ole kukaan koskaan tyrkyttänyt mitään roskaa. En edes tiennyt ennen tätä ketjua että tällainen ongelma on näin valtava mittakaavaltaan. Missä päin te roskien saajat asutte? Onkohan tässä jokin kulttuuriero eri puolilla Suomea?
Nämä jotka marmattavat siitä ettei lahjoittajan tarvitse "lajitella" antamiaan vaatteita, eli poimia pahasti risoja haalareita ja linttaan astuttuja kenkiä pois: Miksi te ylipäänsä sullotte jotain rikkinäisiä vaatteita johonkin säilöön? Miksi ette saman tien laita niitä roskiin?
Itse ainakin katson mitä laitan säästöön esim. kirpputorille jossain vaiheessa vietäväksi. Tahraiset ja rikkinäiset vaatteet heitän jo tässä vaiheessa pois, koska niitä ei kukaan osta eikä tulisi edes mieleen roudata kaverille vaatteita jotka ei kelpaa edes kirppiksellä 0,20 eurolla kenellekään.
Itse olen saanut mm. IKEA:n kassillisen pojan vaatteita kaverilta. Niissä oli vielä kirppiksen hintalaputkin paikallaan. Jep, jep - kätevä keino päästä niistä eroon kun eivät olleet menneet kaupaksi edes kymmenellä sentillä.
tässä keskustelussa menee sekaisin eri ihmisten kommentit. Useimmat kokevat itse säästämänsä vaatteet vielä ihan hyviksi käyttövaatteiksi, kun ovat ne kerran säästäneet. Harva oikeasti lastenvaatteiden kohdalla koettaa säästää jätemaksuissa ;)
Toiselle sitten tämä "ihan kelpo käyttövaate" onkin sitten täyttä roskaa, koska vastaavan uuden saa Lindexiltä 2 eurolla.
Nähdäkseni täällä on vain pari tyyppiä, joille noita lintattuja rikkinäisiä kenkiä on työnnetty. Itse en ole koskaan aiemmin ainakaan kuullut vastaavasta.
Nämä jotka marmattavat siitä ettei lahjoittajan tarvitse "lajitella" antamiaan vaatteita, eli poimia pahasti risoja haalareita ja linttaan astuttuja kenkiä pois: Miksi te ylipäänsä sullotte jotain rikkinäisiä vaatteita johonkin säilöön? Miksi ette saman tien laita niitä roskiin? Itse ainakin katson mitä laitan säästöön esim. kirpputorille jossain vaiheessa vietäväksi. Tahraiset ja rikkinäiset vaatteet heitän jo tässä vaiheessa pois, koska niitä ei kukaan osta eikä tulisi edes mieleen roudata kaverille vaatteita jotka ei kelpaa edes kirppiksellä 0,20 eurolla kenellekään. Itse olen saanut mm. IKEA:n kassillisen pojan vaatteita kaverilta. Niissä oli vielä kirppiksen hintalaputkin paikallaan. Jep, jep - kätevä keino päästä niistä eroon kun eivät olleet menneet kaupaksi edes kymmenellä sentillä.
tämän tarkemmin en sano. Mutta olemme saaneet todella likaisia ja rikkinäisiä vaatteita ja vanhoja kenkiä. Luistimia, missä on varret ihan lerpallaan ja jopa katkenneet jääkiekkomailan, joka oli korjattu jollain maalarinteipillä.
Ja ihan hyvätuloisilta ihmisiltä olemme saaneet näitä tavaroita. Heille ne kai ovat olleet aarteita. Minä en jaksa alkaa toppapukuun vaihtamaan vetoketjua ja paikkaamaan polvia. Olen pahoillani, mutta olen mieluummin mennyt kirpparille ja ostanut ehjän tai sitten kokonaan uuden.
Meillä ei ole sellaista mökkiä, missä rysyttäisiin rikkinäisissä vaatteissa ja vanhoissa kenkäraajoissa.
kaikki roskiin vaan! Ei sitten tule turhia mutinoita tahroista tai repsottavista saumoista.
Kumma kun ei minulle ole kukaan koskaan tyrkyttänyt mitään roskaa. En edes tiennyt ennen tätä ketjua että tällainen ongelma on näin valtava mittakaavaltaan. Missä päin te roskien saajat asutte? Onkohan tässä jokin kulttuuriero eri puolilla Suomea?
äitini kauhistelee aina: älä nyt sitä roskiin laita, varmaan löytyy jostain vielä joku käyttäjä sille! Oli kyse miten huonosta kamppesta tahansa.
Tuli siksi tästä ketjusta mieleen, että jotkut varmaan ihan tosissaan ajattelevat että on jotenkin synnillistä pistää roskiin tavaraa, jota joku voisi vielä mahdollisesti käyttää.
Itse en näin tee, mutta äitini tuntien tiedän että tällaisia ihmisiä on. Eivät he sitä pahuuttaan tai ilkeyttään tee eivätkä varmasti ymmärrä että jonkun mielestä heidän tulisi tuntea asiasta häpeää.
Parasta siis vain kieltäytyä kaikista lahjoituksista, jos kokee että toiset tuputtavat roskaa. En ole koskaan törmännyt ihmiseen, joka ei tajuaisi selvää kieltoa: "Kiitos, mutta juuri nyt emme voi ottaa mitään, meillä ei ole varastotiloja emmekä nyt tarvitse luistimia/mailoja/haalareita."
että kun viedään vaatekassi, saa toinen katsoa, mitä niistä tahtoo ja loput viedään pois. Lisäksi kyllä myös vaatteet ovat vain lainassa ja palautetaan alkuperäiselle omistajalle, jotta tämä saa ne itse joko myydä huutiksessa tai kirpparilla tai antaa vielä jollekin muulle käyttöön. En mä tosta ongelmaa tekisi. En tiedä, minkä ikäisiä lapsesi ovat, mutta itse ajattelin myös noin kaikista lahjoituksista silloin kun lapset oli vauvoja, mutta nyt kun harjoittelevat syömään itse ja konttaavat pihalla, on ns. toisarvoiset vaatteetkin ihan tervetulleita.
otatteko tämän vaarin perintökeinutuolin tai senkin, ja ihan sanomalla että "kiitos mutta meille ei mahdu" ollaan selvitty ilman varastointiongelmia.
Meille on tuotu sohvia, kangaspuut (!) - kyllä, polkupyöriä, pöytiä, puutarhakalusteita, leluja, rukki, parittomia astioita ja niitä lastenvaatteita jne. jne. Juurikin niin, että asumme omakotitalossa idealla "meillehän mahtuu."
Meille tungetaan vaikka sanon, ettei sovi joku tavara. Tulee huonekalua ja rojua varastontäytteeksi. En tajua, miten ihmiset ei ymmärrä, kun sanon "ei kiitos mitään meille". Ei mitään meille. Silti tullaan tavaroiden kans. Ja mies on niin ystävällinen, että antaa sulloa tavaraa varastoihimme. Mitä ihmeen varten?
lindeksilta. Olisi sille joutanut välttämään se minun neljällä lapsella kiertänyt vanha. Vähän nyt oli nyppyjä, mutta hyväkuntoinen se oli.
Miksi ihan oikeasti teitä harmittaa jos me muutkin mammat haluamme ostaa omille vauvoille jotain uutta sinne kaikkien vanhojen ja käytettyjen sekaan. Minusta oli ihana ostaa jokaiselle vauvalle jotain ihan uutta ja omaa.
tässä keskustelussa menee sekaisin eri ihmisten kommentit. Useimmat kokevat itse säästämänsä vaatteet vielä ihan hyviksi käyttövaatteiksi, kun ovat ne kerran säästäneet. Harva oikeasti lastenvaatteiden kohdalla koettaa säästää jätemaksuissa ;)
Toiselle sitten tämä "ihan kelpo käyttövaate" onkin sitten täyttä roskaa, koska vastaavan uuden saa Lindexiltä 2 eurolla.
Nähdäkseni täällä on vain pari tyyppiä, joille noita lintattuja rikkinäisiä kenkiä on työnnetty. Itse en ole koskaan aiemmin ainakaan kuullut vastaavasta.
Nämä jotka marmattavat siitä ettei lahjoittajan tarvitse "lajitella" antamiaan vaatteita, eli poimia pahasti risoja haalareita ja linttaan astuttuja kenkiä pois: Miksi te ylipäänsä sullotte jotain rikkinäisiä vaatteita johonkin säilöön? Miksi ette saman tien laita niitä roskiin? Itse ainakin katson mitä laitan säästöön esim. kirpputorille jossain vaiheessa vietäväksi. Tahraiset ja rikkinäiset vaatteet heitän jo tässä vaiheessa pois, koska niitä ei kukaan osta eikä tulisi edes mieleen roudata kaverille vaatteita jotka ei kelpaa edes kirppiksellä 0,20 eurolla kenellekään. Itse olen saanut mm. IKEA:n kassillisen pojan vaatteita kaverilta. Niissä oli vielä kirppiksen hintalaputkin paikallaan. Jep, jep - kätevä keino päästä niistä eroon kun eivät olleet menneet kaupaksi edes kymmenellä sentillä.
tutuille ja ystävilleni, jotka ovat lahjoittaneet lapselleni vaatteita. Minulle on kelvannut myös sellaiset vähän vanuneemmatkin ja porkkanatahraiset vaatteet. Ennenkö lapseni oli edes 1kk vanha oli minulla yksi jätesäkillinen roskiin vietäviä vaatteita ja kaksi samanlaista säilytettäväksi seuraavaksi neljäksi vuodeksi, nyt on jo pakko sanoa ei kiitos.
Ymmärrän kyllä ap:n ärsytyksen toisaalta. Minulle yksi puolituttu äitini kautta, toimitti banaanilaatikollisen vaatteita, jotka eivät olleet menneet kaupaksi. Sanoi, että saa viedä loput kierrätykseen mitä ei itse tarvitse. Joukossa oli muutama hyvä vaate ja loput toimitin roskiin. Parin päivän päästä tämä ihminen oli soitellut äidilleni, että no mitkä vaatteet kelpuutin ja voisinko maksaa niistä sen summan mitä oli merkittynä vaatteissa! Silloin kyllä paloi päre ja käskin sitten tulla hakemaan takaisin ne vaatteet, jos niistä pitää jotain maksaa.
ei mua ainakaan yhtään haittaa ;)
lindeksilta. Olisi sille joutanut välttämään se minun neljällä lapsella kiertänyt vanha. Vähän nyt oli nyppyjä, mutta hyväkuntoinen se oli. Miksi ihan oikeasti teitä harmittaa jos me muutkin mammat haluamme ostaa omille vauvoille jotain uutta sinne kaikkien vanhojen ja käytettyjen sekaan. Minusta oli ihana ostaa jokaiselle vauvalle jotain ihan uutta ja omaa.
että länsimainen elintaso on mennyt ihan överiksi. Käytetyt lastenvaatteetkin ovat muuttuneet ongelmajätteeksi. Jokaisella on vaatetta varastot ja kaapit pullollaan eikä kukaan tarvitse enää mitään. Silti kauppa tahkoaa hirmutulosta pikkuruisilla kauden trendien mukaan vaihtuvilla asusteilla.
Jotenkin tosi surullista. Maapallo hukkuu jätteeseen ja me jaksetaan päivitellä sitä miten joku koetti lahjoittaa toiselle tarpeettomia vaatteita, joista ihan jokainen ei ollutkaan priimakunnossa...
on vielä käyttökelpoinen ja mikä on roskiin laitettava. Ei tule mitään turhaa riitaa eikä kenenkään mieli pahoitu, jos laitetaan ne käyttökelvottomat vaatteet roskiin ja annetaan niille sukulaisille ja kavereille vain ne vaatteet joita oikeasti voi vielä käyttää.
Ei se minusta paljon vaadi, se on osa sitä että ottaa muut huomioon. Kyllä se aika noloa on antaa niitä rikkinäisiä kamppeita muille hävitettäväksi, siinäkin tapauksessa että mukana on myös sitä parempaa tavaraa.
Mutta tällä palstalla kaikki nyt on niin vaikeaa ja kaikesta voi tapella.
kun ei tarvinnut koko viime talvena ostaa lapsille haalareita (saatiin kahdet reimatecplussat), kevääksi saatiin hyvät kurahousut ja kumpparit ja vaikka kuinka monet vedenpitävät reimatec-rukkaset. Ja parit hyvät Vikingin gore-kengätkin tuli naapurilta.
Jos nyt joukossa oli joku naapurin Nicon entinen yöpuku, jossa oli banaanitahra rinnuksilla, mitäs tuosta. Kyllä sitäkin olisi voinut käyttää muttei käytetty. Enkä _ikinä_ olisi kehdannut moittia saamaani vaatelahjoitusta, vaikkei kaikkien vaatteiden väri, kuosi tai kunto miellyttänytkään!