Sukulainen lykkää meille lastensa vanhoja vaatteita joista
puolet on osin rikkinäisiä tai niissä on likaa joka ei lähde pois. Osa on ihan hyväkuntoista ja niitä kyllä käytetään.
Mutta en ymmärrä miksei hän voi itse laittaa roskiin niitä likaisia vai aliarvioiko hän meitä niin paljon että luulee meidän niitä pitävän. Meillä kyllä lapset kulkee siisteissä ja puhtaissa vaatteissa yleensä.
Kommentit (123)
ja oikeasti voi olla niin, että se naapurisi on kiitollinen kun et enää työnnä niitä resuja rääsyjäsi hänen riesakseen enää.
Nyt minä olen loukkaantunut kun naapuri ei pitänyt mun Nico-Petterin takkia, vaikka se ei ollut kuin kainalosta ratkennut ja selässä iso repeämä. Nyt vien kaikki kyllä myyntiin ja siellä ruikuttakoot kun näkee, että en viekään enää hänelle niitä vaatteita. Kyllä minä nyt olen loukkaantunut ja nyt kyllä kostan ja en vie niitä ihania tennareita, mitä poika käytti koko kesän ja niissä ei ole kuin vähän pohjat kuluneet ja pottuvarvas tulee läpi.
Siitäs sait naapuri, en tuo enää lapsen vaatteita sulle. Kyllä sulla nyt varmasti harmittaa.
kun en anna jatkossa enää mitään. Jos kerran lajittelen vaatteet, laitan saman tien hintalaput ja vien kirppikselle. Jos vaate on niin rikki ettei sitä voi korjata, ei sellaista meidän kaapeistamme löydy koska se on laitettu roskiin.
Annan aina ilmaiseksi kalliit reimatecit ja gore-kengät hänen pari vuotta nuoremmille lapsilleen, ja samaan kassiin työnnän kaikki muutkin pieneksi jääneet kamat sen kummemmin lajittelematta. Olen aina ajatellut että hän kyllä itse arvioi, mille on käyttöä, ja työntää loput UFF:n laatikosta sisään.
Onko niin vaikea vähän lajitella? Rikkinäiset eivät kelpaa edes UFFiin. Ei siinä monta minuuttia mene, kun käy kamat läpi. Eipä tarvitse sitten sukulaisten ihmetellä, miksi annat rikkinäisiä.
vaan siitä, että jos niistä lahjaksi saaduista vaatteista valitetaan selän takana kuten tässä ketjussa moni valittaa, niin miksi niitä sitten viitsisi lahjoittaa enää?En minä ainakaan viitsi. Vien mieluummin kirpparille ja ansaitsen samalla rahaa. Kun kerran ilmaiseksi saatua katsotaan pitkin nokkaa.
ainakin säästyn asennevammaisten kommentoinneilta JA myyn ne "resut rääsyt" kovalla rahalla...
ja muut roinat ovat oikeasti ongelma myös hyväntekeväisyysjärjestöille. Ne joutuvat maksamaan jätemaksut kaikesta siitä ihmisten lahjoittamasta roinasta. Ei resuja ja likaisia vaatteita viedä edes katastrofialueille.
Esim. pelastuarmeija valittaa jäteongelmastaan säännöllisin väliajoin sanomalehdissä. Heidän vaatimustasonsa ei ole edes korkea. Meiltäkin ovat hyvillä mielin vieneet kammottavan littaan istutun sohvan, jonka kelpaamisesta tiedustelin samalla kun kävivät hakemassa meiltä ruokapöydän. Sainoivat vaan siitä sohvasta, että on oikein hyvä ja mielellään ottivat sen vastaan.
Tämän tapauksen jälkeen olen ihmetellyt, että minkälaista roskaa pelastusarmeijallekin oikein lykätään. Monen olen kuullut erittäin loukkaantuneena valittavan, että 'pelastusarmeijalle ei ole kelvannut hyvä ja ehjä sohvakalusto tai ruokapöytä, vaan on kehotettu itse toimittamaan ne kaatopaikalle'.
'Hyvä ja ehjä' taitaa olla melko venyvä käsite.
Sitä en voi käsittää, miksi jonkun pitäisi olla kiitollinen jos saa lahjoituksena kaatopaikkakamaa.
että jos haluaa kierrättää (muistaako kukaan tuota sanaa? Eikö se ole osa kestävää kehitystä), muuttuukin toisten silmissä omat jätteensä toisten niskoille lykkääväksi idiootiksi.
Kun kaikilla on kyllä varaa ostaa uutena omille lapsilleen kaikki tarvittava.
Ei tosiaan huvita tarjota enää edes sukulaisille mitään. Samoin taidan viedä lasteni entiset yhden talven hiihdetyt murtomaa- ja lasketteluvälineet ja luistimet kirpputorille mieluummin kuin lykätä ne toisten jätemaksuja kasvattamaan.
Nyt minä olen loukkaantunut kun naapuri ei pitänyt mun Nico-Petterin takkia, vaikka se ei ollut kuin kainalosta ratkennut ja selässä iso repeämä. Nyt vien kaikki kyllä myyntiin ja siellä ruikuttakoot kun näkee, että en viekään enää hänelle niitä vaatteita. Kyllä minä nyt olen loukkaantunut ja nyt kyllä kostan ja en vie niitä ihania tennareita, mitä poika käytti koko kesän ja niissä ei ole kuin vähän pohjat kuluneet ja pottuvarvas tulee läpi.
Siitäs sait naapuri, en tuo enää lapsen vaatteita sulle. Kyllä sulla nyt varmasti harmittaa.
kun en anna jatkossa enää mitään. Jos kerran lajittelen vaatteet, laitan saman tien hintalaput ja vien kirppikselle. Jos vaate on niin rikki ettei sitä voi korjata, ei sellaista meidän kaapeistamme löydy koska se on laitettu roskiin.
Annan aina ilmaiseksi kalliit reimatecit ja gore-kengät hänen pari vuotta nuoremmille lapsilleen, ja samaan kassiin työnnän kaikki muutkin pieneksi jääneet kamat sen kummemmin lajittelematta. Olen aina ajatellut että hän kyllä itse arvioi, mille on käyttöä, ja työntää loput UFF:n laatikosta sisään.
Onko niin vaikea vähän lajitella? Rikkinäiset eivät kelpaa edes UFFiin. Ei siinä monta minuuttia mene, kun käy kamat läpi. Eipä tarvitse sitten sukulaisten ihmetellä, miksi annat rikkinäisiä.
vaan siitä, että jos niistä lahjaksi saaduista vaatteista valitetaan selän takana kuten tässä ketjussa moni valittaa, niin miksi niitä sitten viitsisi lahjoittaa enää?En minä ainakaan viitsi. Vien mieluummin kirpparille ja ansaitsen samalla rahaa. Kun kerran ilmaiseksi saatua katsotaan pitkin nokkaa.
mitään tee. Eikö sua oikeesti hävetä raahata sellaisia muille? Etkö arvosta kavereitasi yhtään kun kuvittelet että heidän lapsensa eivät ansaitse päälleen ehjiä ja puhtaita vaatteita? Että niille lapsille käy ihan hyvin roskiskama? Kulkeeko sun omat rääsyissä?
heille vie rikkinäisiä vaatteita. Nyt oli kyse siitä, että viedään hyväntekeväisyyden nimissä toisille rikkinäsiä ja likaisia vaatteita. Vaatteita joilla saaja ei tee mitään, jotka ovat roskiin laitettavia. Edelleen olen sitä mieltä, että sellaisten vaatteiden vieminen on noloa. Kyllä sen verran pitää olla järkeä päässä myös antajalla, ettei jätettä toiselle kanna.
ei ole vaan ihan joka vaate priimaa. Mikä minusta on kyllä jo aivan ok ja on ap:lta paha asennevamma, jos sellaista alkaa vittuiluna pitää ja tänne pitää tulla ruikuttamaan.
vaikea suhtautua sellaiseen ihmiseen enää mitenkään sen jälkeen.
Ei vain voi mitään. Toinen kantaa topakkana rikkinäistä kamaa ja odottaa, että hänelle ollaan vielä kiitollisia.
Ihan oikeasti, ollaan naurettu parille tällaiselle mammalle kyllä selän takana aika rumasti. Mutta minkäs teet, toiset nyt vain on tyhmiä.
ongelmahan kannattaa ratkaista viemällä risa telkkari sinne sukulaiselle kostoksi tai katkaista välit. Ei hyvää päivää, mikseivät ihmiset saa sitä suutaan auki?! Kiitos, mutta ei kiitos. Sitten saattaa jäädä ne hyvätkin vaatteet saamatta, mutta se on varmaan sen arvoista kun jätemaksu ei kasva... on teilläkin ongelmat!
että jos haluaa kierrättää (muistaako kukaan tuota sanaa? Eikö se ole osa kestävää kehitystä), muuttuukin toisten silmissä omat jätteensä toisten niskoille lykkääväksi idiootiksi.
Ei tosiaan huvita tarjota enää edes sukulaisille mitään. Samoin taidan viedä lasteni entiset yhden talven hiihdetyt murtomaa- ja lasketteluvälineet ja luistimet kirpputorille mieluummin kuin lykätä ne toisten jätemaksuja kasvattamaan.
Mä olen käsittänyt että kierrätyksessä kierrätetään sitä _käyttökelpoista_ tavaraa. Ei se minusta ole mitään kierrätystä jos vie roskansa muille hävitettäväksi? Sinne kaatopaikalle ne kuitenkin päätyy. Nyt oli nimittäin kyse _käyttökelvottomasta_ vaatteesta. Mammat nyt hukkas pointin aika tehokkaasti.
mitään tee. Eikö sua oikeesti hävetä raahata sellaisia muille? Etkö arvosta kavereitasi yhtään kun kuvittelet että heidän lapsensa eivät ansaitse päälleen ehjiä ja puhtaita vaatteita? Että niille lapsille käy ihan hyvin roskiskama? Kulkeeko sun omat rääsyissä?
Jos ne samat vaatteet käyvät kaupaksi kirpparilla, ei luulisi olevan mitään kauheita riepuja. Kommentoin toisen ketjua siis.
Itse olen antanut eteenpäin ehjiä ja puhtaita vaatteita. MUTTA tuleeko mieleesi, että nekin ovat venyvä käsite? Ei varmaan tule mieleesi... mutta sanon vaan, että niin se ON. Jos vaikka farkuissa on takaa lahkeen suu hiukan rispaantunut, ne ovat silti minusta ehjät ja käyttikset. Jos paidan hihassa on nuppineulanpään kokoinen tahra mustekynästä, se on minusta puhdas paita ja käyttis - joku muu saattaa silti olla eri mieltä.
Mutta joka tapauksessa: isossa kassissa vaatetta on aina joukossa jotain, joka ei jollekulle sovi. Se ei silti ole syy, jonka takia lahjakassia sopii tänne tulla parjaamaan. Sopimattomat voi panna roskiin tai keräykseen (mikäli ovat ehjiä ja siistejä, ainoastaan väärää kokoa tai mallia).
etteivät kaikki lahjaksi saadut vaatteet olleet priimakuntoisia. Osa oli ja niitä käytettiin.
Ongelma on kyllä niin iso, että ehkä olisi parasta käyttää sen selvittelyyn ihan ammattilaista. Ei tuollaisesta muuten yli pääse.
Kuka on puhunut hyväkuntoisista tavaroista ja vaatteista. Mutta jos olet noin tyhmä niin vie hyväkuntoiset sukset ja muut kaatopaikalle. Minä myin ne pienellä hinnalla tutuilleni.
Ja ei, en vie resuja vaatteita kenellekään. Mielestäni kaverien lapset ovat ansainneet kulkea puhtaissa ja ehjissä vaatteissa, kuten omanikin. En ajattele, että heille kyllä kelpaa tämä vanha ja likainen ja rikkinäinen. Minä lahjoitan pois vain hyväkuntoista tavaraa.
heille vie rikkinäisiä vaatteita. Nyt oli kyse siitä, että viedään hyväntekeväisyyden nimissä toisille rikkinäsiä ja likaisia vaatteita. Vaatteita joilla saaja ei tee mitään, jotka ovat roskiin laitettavia. Edelleen olen sitä mieltä, että sellaisten vaatteiden vieminen on noloa. Kyllä sen verran pitää olla järkeä päässä myös antajalla, ettei jätettä toiselle kanna.
ei ole vaan ihan joka vaate priimaa. Mikä minusta on kyllä jo aivan ok ja on ap:lta paha asennevamma, jos sellaista alkaa vittuiluna pitää ja tänne pitää tulla ruikuttamaan.
Ja sen antaminen muille on mammojen mielestä ihan ok ja jopa toivottavaa. Se on sitä kierrätystä se. Ja saajan pitää muistaa olla kiitollinen kun saa lajitella muiden jätteet.
Jollekulle on takki käyttökelvoton, jos siinä on yksikin pikkutahra. Toiselle se on erittäin käyttökelpoinen.
Antaja ei voi lukea ajatuksianne tai tietää, mitä vaatetta juuri teillä tarvittaisiin.
Vaatteista voi kauniisti kieltäytyä, tai viedä ne joukosta roskiin, jotka eivät OMASTA mielestänne ole käyttökelpoisia.
Piste.
päässä näillä ihmisillä, jotka kerää kaiken säkkiin ja kantaa niitä muille ja maireasti odottavat kiitoksia. Kun säkki aukaistaan, siellä on ehkä pari käyttökelposta tavaraa ja loput menee roskiin.
Tämän ketjun luettuani ymmärrän näitä lahjoittajia enemmän. Mitä ihminen tekee vihamiehillä jos heillä on tuollaisia kavereita.
ei ole vaan ihan joka vaate priimaa. Mikä minusta on kyllä jo aivan ok ja on ap:lta paha asennevamma, jos sellaista alkaa vittuiluna pitää ja tänne pitää tulla ruikuttamaan.Ja sen antaminen muille on mammojen mielestä ihan ok ja jopa toivottavaa. Se on sitä kierrätystä se. Ja saajan pitää muistaa olla kiitollinen kun saa lajitella muiden jätteet.
hän varmasti voi ja jaksaa erotella joukosta ne, jotka ovat hänestä huonoja. Se kun on hyvin yksilöllinen tulkinta, mikä kenestäkin on roskiskamaa ja mikä ei ole. Luulisi tämän sullekin jo tulleen tästä ketjusta selväksi.
kehtaisi viedä sellaista kavereilleni:)
Mutta jotkut nähtävästi kehtaa.
Jollekulle on takki käyttökelvoton, jos siinä on yksikin pikkutahra. Toiselle se on erittäin käyttökelpoinen.
Antaja ei voi lukea ajatuksianne tai tietää, mitä vaatetta juuri teillä tarvittaisiin.
Vaatteista voi kauniisti kieltäytyä, tai viedä ne joukosta roskiin, jotka eivät OMASTA mielestänne ole käyttökelpoisia.
Piste.
Tekstiilijätettä ei kuulu laittaa normi roskiin.
oli tempaus jonka eräs sukulaiseni teki kun odotin esikoistani.
Hän toi meidän pihalle 2 jätesäkillistä vanhoja vauvanvaatteita. Suurin osa niistä oli likaisia (osa tahroista lähti tosin kevyesti rapsuttamalla pois, eivät olleet käyneet edes pesukoneessa käytön jälkeen), osa myös resuja tai venyneet niin hassuun muotoon ettei niitä voi käyttää.
Mukana oli myös 10 vuotta vanha turvakaukalo ja vanha, likainen (kuivuneita puuroja ymv. hauskaa), huojuva syöttötuoli.
Pari päivää säkkien tuomisen jälkeen tuli puhelinsoitto. Sukulainen halusi maksun tuomistaan tavaroista. Hänen mielestään kohtuullinen summa oli 100 €
Edelleenkin dumppaavat samalla tavoin meille käyttökelvottomia lastenvaatteita (maksua sentään eivät ole vailla). Kaiken kunnollisen myyvät kirpputorilla, minkä toki ymmärrän, teenhän niin itsekin. Sitä en kuitenkaan ymmärrä miksi tuovat meille kaiken semmoisen mitä ei voi viedä kirpparille tai mitä eivät saa myytyä ö.ö
Itse vien tämmöiset suosiolla kaatopaikalle.
linttaan astuttuja kenkiä. Toppapukuja, joissa on kummatkin polvet rikki ja perseestä hiuti kulunut. Nyppyisiä puseroita, kutistuneita villapaitoja ja rikkinäisiä puseroita. Lisäksi kun viimeisen kerran lapsenne pitää bodya ja on siihen pulauttanut porkkanat ja muut mössöt, teidän ei tarvitse sitä enää pyykätä vaan lyötte sen säkkiin paskaisena odottamaan, että saat viedä sen kaverille. Kunhan pahimmat töhnät pyyhkäiset peukalolla pois.
Se on varmaan kaverille iloinen aarre tällainen tuliainen.
Kyllä minä lähden siitä, että normaaliälyiset tajuavat, ettei uffillekaan rääsyjä sovi viedä. MINÄ en vaan ala kaverille vaatteita arvioimaan. Jos koen, että en tarvitse kassillista lastenvaatteita/on huonoja aiempia kokemuksia ko. ihmisen lahjoittamista vaatteista, en edes avaa koko kassia ja ala vaatteille yksitellen nyrpistellä.
Vaan sanon nätisti, että kannattaa lahjoittaa jonnekin muualle.