Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu, että monet lapset käsittämättömän nirsoja?

Vierailija
04.09.2011 |

Meillä oli tytön 8-vuotissynttärit eilen ja ihan kauheaa oli käytös juhlapöydässä. Opinpa ainakin, että ainoa, mikä tuntuu maistuvan on sipsi ja karkki. Mehu ei kelvannut kun omille lapsille kun siinä oli oikeita marjoja eikä myöskään omenapiirakka, kun siinä oli omenaa. Ja tämä tieto yäk ja hyi-huutojen saattelemana. Siis yksikään lapsi paitsi omat ei suostunut edes maistamaan omenapiirakkaa. Ja todellakaan kukaan ei osannut sanoa "ei kiitos", vaan todella huudettiin yäk ja hyi ja en tykkää omenoista kovaan ääneen.

Siis osaako joku selittää, mistä tämä johtuu. Päiväkodista on tullut viestiä, että meidän lapset maistaa kaikkia ruokia aina todella reippaasti, syövät jouluna graavilohta yms. Ovatko sitten ihan poikkeuksellisia? MInun on vaikea uskoa, ettei näiden kavereiden perheissä olisi myös tarjolla kaikenlaista. Onko syynä vain sitten tuo synttäritilanne, missä ei haluta kuin teollista lisäainemättöä vai osaako joku selittää, mistä tällainen minusta käsittämättömän epäkohtelias käytös tytöillä johtuu? Muuten tytöt käyttäytyivät ihan mukavasti.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain järkevää sanottavaa itse aiheeseen. Aika naiivia pistää koko ilmiö jonkun ihmeellisen WT-käsitteen alle. Et taida olla penaalin terävin kynä.

olen tussi.

Mulle se on ihan ookoo ettei sun lapset syö porkkanaa tai kurkkuu (ainakaan pesemättä ja kuorimatta kun voi olla multaakin, hyi yäääääääääk)

Vierailija
22/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti on nuo tytöt kasvatettu ja en ole vastaavaan törmännyt omien lasteni kutsuilla. Tarjoilut ovat kelvanneet kaikkien lasteni juhlissa ja kertaakaan ei ole kuulunut yäk-sanaa. Tuossa tilanteessa olisin passittanut pöydästä pois ja laumailmiön kyseessä ollessa olisin ilmoittanut tarjoilun olevan loppu.

Missä päin maata on noin typeriä lapsia ja vielä sallitaan kylässä moinen käytös?

WT-porukkaan, koska tässä porukassa kaikki lapset olivat akateemisten vanhempien kasvatteja ja asumme aika keskiluokkalaisella alueella. Lapset olivat myös nätisti puettuja. Uskon myös tuohon "joukossa tyhmyys tiivistyy" -ilmiöön. Kun yksi keksii huutaa "yäk", niin muut yhtyvät.

Sille, joka sanoi, etteivät lapset tykänneet leipomuksistani, niin tiedoksi, etteivät siis edes halunneet maistaa.

Ja kyllä meidänkin lapsille keksit ja karkki maistuvat, mutta kyllä myös marjapiirakat ja hedelmät ylipäätänsäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin pienestä pitäen opetettu, että ruoasta ei sanota "hyi" tai "yök"! Nätisti voi sanoa jos joku ei maistu, mutta haukkua ei saa. Hyvin on mennyt perille.

MUTTA senkun tietäisi, että mistä se nirsous johtuu, koska meidän tyttö on totta tosiaan nirso. Minun on ollut aina erittäin hankala saada häntä maistamaan mitään uutta ja hänellä on selkeitä ruokia, joista pitää ja joista ei pidä. Nyt likalla on ikää jo 12 vuotta ja on edelleen kovin kranttu sen suhteen mitä pistää suuhunsa. Melkein vedimme ristin peräseinään kun tyttö ensi kerran sanoi tykkäävänsä pizzazta 2 vuotta sitten. Ja esimerkkejä on lukemattomia...

Mutta kohtelias tyttö on aina ollut, erityisesti vieraita kohtaan. Vieraiden tarjoamaan ruokaa on syönyt, vaikka ei ole tykännyt. Mutta minulle kehtaa sanoa ja kranttuilla sen maistamisen kanssa. Kohteliaasti, mutta kuitenkin... Senkun tietäisi mistä tämä tulee, me vanhemmat kun ollaan lähes "kulinaristeja", tällä tarkoittaen, että nautimme ruoasta ja kaiken uuden maistelusta.

Vierailija
24/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi meidän lapsista on todella nirso, syö lähinnä perunaa, pastaa ja riisiä (itse karppaan) tai muuta sellaista, mikä ei maistu tai tunnu suussa oudolta. Syö tosin yllättäen myös graavia lohta. Muut lapset syö useimpia ruokia tai ainakin suostuvat maistamaan. Tämä nirso ei maista vaikka maksettaisiin (kirjaimellisesti). Makunystyrät ovat ihmisillä niin erilaisia, aikuisillakin.

Sitä, miksi lapset huutavat yäk en tiedä. Kuuluisiko jotenkin ikään? Kyse mielestäni kuitenkin enemmän käytöstavoista, kuin nirsoilusta.

Vierailija
25/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulotaso varmaankin huomattavasti keskimääräistä korkeampi, mutta sepä nyt ei tuo sivistystä. Kuten sanoin, niin monet vanhemmat tosiaan vaikuttavat hyvin kiireisiltä. En nyt haluisi tässä ylpeillä, mutta toisaalta anonyyminä sen voi tehdä, koska ei kukaan edes tiedä, onko se tottakaan, niin luulisin, että omat lapseni käyttäytyvät hyvin kylässäkin siitä päätellen, että heitä kutsutaan koko ajan joka paikkaan, myös yökylään, mukaan mökkireissuille yms. Joten tuskin ainakaan huonosti käyttäytyvät. Ap

Vierailija
26/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat kirvoittaa yäk-huutoja. Meillä syödään marjoja joka päivä kesällä. Eikö oikeasti muissa perheissä. Kesällä tosiaan syödään niin kotimaista hernettä, mansikkaa, mustikkaa, vadelmaa herukkaa kuin puolukkaakin. Ja tuontimarjoista mm. kirsikkaa. Tämä on ihan itsestäänselvyys, joten ei tullut edes mieleen, että se voisi jollekin olla "yäk". Luulin, että marjat on vähän kuin joku maito. Marjat ovat toki kalliita, mutta niin kuin sanottu, emme asu köyhällä alueella ja vieraista suurin osa asuu omakotitalossa.

Vierailija
27/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista kotiruokaa syödään ja välillä leivotaan niin pullaa kuin sämpylöitä. Vanhin lapsista oli jo nirso, mutta tämä kuopus on huippu. Voi jättää maistamatta jotain leivonnaistakin tai maistaa pienen hitusen ja päättää ettei tykkää.

Itse olen kaikkiruokainen ja mieskin syö nirsoilematta lähes mitä vain.

Maistamisesta keskustellaan päivittäin ja samoin siitä miten ruokapöydässä käyttäydytään.

Vierailija
28/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän OT, mutta itse en panosta lasten synttäritarjoiluun juurikaan, juuri tuosta syystä. Vaikka itse satsaa ja leipoo sen seitsemän sorttia, yleensä vain jätski ja keksit kelpaa, joten olen alkanut pitää tarjoilut minimissä; pääsee vähemmällä. Kukaan ei ole valittanut.

Vierailija
29/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näe mitään vaivaa. Sipsikulho ja karkkeja ja se on siinä. Tuleehan muuten halvaksikin.

Jotenkin vain ajattelin, että kaunis pöytä, missä on jotain "raikastakin", kuten juuri marjoja jne. on lapsillekin houkuttelevampi ja kivempi, mutta väärässä olin.

Mutta jotenkin sääli se musta kuitenkin on, ei voi mitään. Jotenkin kuitenkin ajattelin, että lasten juhliinkin on kiva panostaa ja tuntui, että oma tyttökin oli pettynyt, kun se mielettömän hyvä, yhdessä tehty piirakka ei kelvannut kenellekään, edes maistiaiseksi.

Mites sitten niin päin, että olisikin vain se. Ei siis mitään karkkeja, vaan vain se piirakka. Kelpaisiko silloin? Vai onko se niin, että se karkki kelpaa aina, nirsoillekin? Mistä se sitten johtuu? Kyllä minun lapseni on sanonut, että karkki on ihan hyvää, mutta kyllä esim. itse tehty korvapuusti on parempaa.

Vierailija
30/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nähneet kokonaista marjaa aikaisemmin? Ja mistä keksit, että itse tehdyt, esim. piirakat olisivat rasvattomia ja sokerittomia? Kyllä meillä ainakin leivonnaisiin käytetään ihan voita ja sokeria myös. Mutta jos lapset ovat tottuneet vain teolliseen lisäainehöttöön, niin ehkä sitten se marjapiirakkakin on "terveysruoka".

Meillä juodaan pääasiassa omista marjapensaista kerätyistä herukoista tehtyä mehua, jossa ei ole marjoja joukossa. Lapseni eivät ole booli-ihmisiä eli mehussa ei ole ollut mitään pureskeltavaa mukana.

Lapseni ovat tottuneet siihen, että arkena voi olla jotain piirakkaa, mutta juhlissa on juhlatarjoilut. Jos se on sinulle lisäainehöttöä, niin kannattaa opetella leipomaan. Kakkublogisteilla on monia hyviä ohjeita oikeiden juhlatarjoilujen valmistamiseen. Omenapiirakkaa meillä syö isoäiti arkisin.

Vierailija
31/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat kirvoittaa yäk-huutoja. Meillä syödään marjoja joka päivä kesällä. Eikö oikeasti muissa perheissä. Kesällä tosiaan syödään niin kotimaista hernettä, mansikkaa, mustikkaa, vadelmaa herukkaa kuin puolukkaakin. Ja tuontimarjoista mm. kirsikkaa. Tämä on ihan itsestäänselvyys, joten ei tullut edes mieleen, että se voisi jollekin olla "yäk". Luulin, että marjat on vähän kuin joku maito. Marjat ovat toki kalliita, mutta niin kuin sanottu, emme asu köyhällä alueella ja vieraista suurin osa asuu omakotitalossa.

No meillä esikoinen ei syö mitään marjoja, ja kuopus tykkää kaikista marjoista, syö niitä suoraan pensaasta. Samalla tavalla niitä on molemmille tarjottu.

Vierailija
32/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän OT, mutta itse en panosta lasten synttäritarjoiluun juurikaan, juuri tuosta syystä. Vaikka itse satsaa ja leipoo sen seitsemän sorttia, yleensä vain jätski ja keksit kelpaa, joten olen alkanut pitää tarjoilut minimissä; pääsee vähemmällä. Kukaan ei ole valittanut.

Tästä lähtien en laita tarjolle kuin jotain pientä suolaista, keksiä tai jätskiä. Viimeksi tein mielestäni upean karkkisuklaakakun ja vain yksi lapsi halusi sitä lautaselleen. Jäipä kakku siis syömättä ja harmitti kun olin nähnyt oikein vaivaa sen kanssa.

Ei enää kakkuja lasten synttäripöytään siis.

Vierailija
33/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne huonot mallit kun tulevat lähempää kuin haluaa myöntää.

Vierailija
34/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oletuksena on, että juhlissa saa "kiellettyjä asioita" kuten karkkia, sipsiä, jäätelöä jne. eikä marjoja ja porkkanatikkuja, joita saa kotonakin syödä vapaasti.

Eli eiköhän tuossa ollut ongelmana se, että vieraat odottivat herkkutarjoilua ja kun pöydässä oli arkiruokaa, purkautui pienten vieraiden pettymys yäk-huutoihin. Jos tarjoiluna olisi ollut vain omenapiirakkaa, olisi pöytä varmaan jätetty kokonaan rauhaan ja kotimatkalla ihmetelty, miksi kutsutaan juhliin, mutta ei tarjota juhlaherkkuja.

Ainakaan meillä lasten synttärit eivät ole mikään "näin opetellaan syömään eksoottisia ruokia" -tilaisuus vaan tarjolla on lasten toiveiden mukaan karkkia, sipsiä ja jäätelöä. Kahta ensinmainittua ei meillä muulloin ole tarjolla, joten omat lapset pettyisivät suunnattomasti, jos ilmoittaisikin leipovani ravitsevan ja terveellisen porkkanapiirakan, jota on kiva kaikkien maistaa.

Vierailija
35/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerisia piirakoita arkena, mutta kukin tyylillään. ja mitä sitten jos teillä ei syödä marjoja mehussa. Voinee silti maistaa jossain muualla. Omenapiirakoita on muuten monenlaisia - tiedoksesi vain. Mielestäni hyvät leivonnaiset sisältävät aina hedelmiä, marjoja tms. Mutta jos se jollekin heti silloin on terveysruoka, niin voin vain kuvitella, millaisia läskipalleroita perheeseesi kuuluu.

Vierailija
36/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synttäreillä on kelvannut täytekakut, pikkupitsat, tortillat (valmiita rullia, joista leikattu paloja), kotitekoiset keksit, karkit, sipsit ja suosituin on joka kerran jokaisen synttäreillä ollut kotoinen suklaapiirakka.

Vierailija
37/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuri on ihan kuin AP, tärkeintä ei ole vieraiden viihtyminen vaan se, että maistellaan uusia makuja ja tongitaan mehukannusta pois sinne koristeeksi tungettuja roskia. Viimeksi poikansa synttäreillä muutama ipana oli ottanut omat eväät mukaan eli heillä oli karkkipussit kaikille jaettavaksi "koska teillä ei ole synttäriherkkuja".

Vierailija
38/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. mustikka (tai omena-) piirakka olisi terveellinen vain sen takia, että siinä on sitä mustikkaa. Rasvaa ja sokeria siinä silti on pirusti. Laittakaa muuten ihmeessä näitä terveyspiirakoittenne reseptejä. Eipä ole minun porkkanakakkureseptinikään järin terveellinen. Ei kyllä tarvitse ihmetellä, että suomalaiset ovat niin helvetin lihavia, jos täälläkin jengi luulee ihan tosissaan, että leivonnainen on pakostakin terveellinen, jos siinä sattuu olemaan joku terveellinen ainesosa. Ja ei kyllä todellakaan ole meille mikään piirakka arkiruoka, mutta meillä onkin hoikat ja terveet lapset. Arkena marjat syödään ihan sellaisenaan tai esim. luonnonjogurttin kanssa.

Vierailija
39/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokerisia piirakoita arkena, mutta kukin tyylillään. ja mitä sitten jos teillä ei syödä marjoja mehussa. Voinee silti maistaa jossain muualla. Omenapiirakoita on muuten monenlaisia - tiedoksesi vain. Mielestäni hyvät leivonnaiset sisältävät aina hedelmiä, marjoja tms. Mutta jos se jollekin heti silloin on terveysruoka, niin voin vain kuvitella, millaisia läskipalleroita perheeseesi kuuluu.

Näköjään taas on löytynyt av-mamma, joka laittaa ruoka-aineympyrää uusiksi.

Vierailija
40/146 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon ikäisten lasten synttäreille tee mitään omenapiirakkaa... täytekakku, vähän keksiä ja pullaa ja sillä hyvä.