"Virikelapsi" ja oma paha mieli asiasta
Kerjään luultavasti paskaa niskaani, mutta pakko saada avautua :)
Olen hoitovapaalla kotona vauvan kanssa, vanhempi lapsi 5 v. on päiväkodissa, yksityisessä sellaisessa. Maksamme hoidosta täyden maksun, silti lapsi ei ole hoidossa täyttä päivää eikä viikkoa. Vauva on ollu huono uninen alusta saakka, ja mielestäni vanhempi lapsi ansaitsee ei niin väsyneen äidin ja vauva myös. Lapsi lähtee mielellään päiväkotiin, kotona hänellä olisi seurana vain todella väsynyt äiti ja vauva. Naapurin lapset ovat päiväkodissa. Vaikka tiedän että tämä ratkaisu viedä vanhempi lapsi hoitoon vaikka olen kotona on meidän perheen pelastus. Niin silti minulla on asiasta hirveä morkkis. Jos joudun kertomaan asiasta kerron sen vähän häpeillen. Päiväkodissa minulla tunne että minua katsotaan paheksuen, vaikka siis kyse on yksityisestä päiväkodista jossa maksamme täyden maksun. Harmittaa tämä oma paha mieli asiasta.
Kommentit (212)
4km:n päähän srk:n kerhoon ja yrittää siellä sopia kaveritreffejä, jos voin viedä 200 metrin päässä olevaan päikkyyn ja tyydyttää kaveritarpeeti siellä ja sopia siellä vielä tarvittavat kaveritreffit? En voi vaan käsittää, miksi sinä näet päiväkodin mörkönä... Päiväkodissahan on kivaa. Niin oli jo mun lapsuudessa, oli veljelläni, oli mun 15-vuotiaalla ja oli meidän nyt 7-vuotiaalla. En väitä, että joku 1-vuotias nauttisi siitä, mutta 5-6 -vuotiaana siellähän on niin kivaa: leikkiä, laulua toimintaa ja kavereita. Minusta on pikemminkin lapsen kidutusta evätä häneltä kaikki tuo, josta jää lapsille vain hyvät muistot.
Kun te näette tuon päiväkodin niin hirveänä mörkönä, niin voiko joku nyt täällä kertoa, ettei viihtynyt 5-6 -vuotiaana päikyssä...? En ole kuullut yhtään sellaista tapausta. Sen sijaan (itseni mukaanlukien) saa lukea tapauksista, joissa lapsi on ollut kotona tai mummun kanssa ja kadehtinut päiväkotilapsia tai ollut kauhean onnellinen, kun lopulta sinne pääsi.
Te kirjoitatte viidakosta ja mölystä. Meillä ainakin viskareilla oli 14 lasta, joista vielä 4 osa-aikaisia. Hoitajia oli 2-3, enimmäkseen kolme, koska ryhmässä oli lähes koko ajan lto-opiskelija harjoittelijana. Siellähän oli rauhallista kuin missä. Lapset leikki rauhallisesti, piirtelivät ja rakensivat leikkejään eri tiloissa: salissa, omassa huoneessa, pikkukeittiössä jne. Ei siellä mitään kakofoniaa koskaan ollut vaan aina positiivinen ja rauhallinen tunnelma.
joten ihan tuoreessa muistissa on 5-vuotiaan tarpeet.
Niistä kerhoista saa kontakteja, joiden avulla voi sitten järjestää kaveritreffejä IHAN ITSE.
Ja tuolla tuttusi päiväkodissa on ollut vain ammattitaidottomat hoitajat, jotka ovat halunneet päästä itse helpolla. Ryhmäyttäminenkin jätetty hoitamatta. Omilla tytöilläni ei ole ollut koskaan tuollaisia ongelmia - ja muuten kerhoissa noin ei käy, koska siellä kaikki ovat aina paikalla ihan saman ajan. Tämä on yksi kerhon suurimpia etuja päiväkotiin verrattuna!
Kannatan myös kerhoa enkä päiväkotia.
Meilläkin lapsen päiväkodissa on rauhallista, mutta siellä sisällä vellovat valtakuviot. Ryhmäytymisestä puhutaan, mutta siellä on ne tutut klikit jotka toimivat ja uudet eivät siihen pääse samallalailla mukaan. Siihen vaikuttavat myös lasten hoitoajat.
Meillä päiväkodissa lapset leikkivät usein keskenään hajautettuina eri tiloihin, mutta aikuiset eivät ole lähellä eivätkä kuulemassa missä mennään. Ne lapset ovat oikeasti enemmänkin säilytyksessä siellä, kuin aikuisten ohjauksessa.
Sitten kun maksat veroja sen verran että siitä riittää useamman keskipalkkaisen bruttovuosipalkaksi, sitten kannattaa alkaa länkyttää täällä luusereista tai väärinkäytöksistä.
Paljonko sun mielestä pitää pidätysprosentin olla, että saa olla huolissaan siitä, kun jotkut väärinkäyttävät subjektiivista päivähoito-oikeutta yli 1000 eur/kk edestä? Mulla se on 41,5, miehellä 42.
Olen kyllä sitä mieltä, että turhakehoidon puolesta ovat ennen muuta ne, joilla ei edes ole työtä, mihin mennä, saati mitään ymmärrystä talousasioista.
Meidän perhe elättää suorilla veroillaan joukkueteltallisen lähäreitä ja kotihoidontukilaisia.
hänen lapsensa on yksityisessä päiväkodissa, jossa luultavasti riittää resursseja, he maksavat palvelusta täyden hinnan, joten alla oleva pohdiskelu ei taida liittyä nyt ap:n tilanteeseen kovin läheisesti?
Jos päivähoidossa olisi riittävästi resursseja, niin tilanne olisi eri. Mutta oikeasti suurin osa päivähoidosta ei ole niin laadukasta kuin vanhemmat luulevat. Ryhmät on isot, aikuisia vähän ja väsyneitä jne. Kun niissä päiväkodissa työskenteleviltä kysytään, niin monella on täysin erilainen kuva siitä päiväkotielämästä kuin vanhemmilla.
Päiväkodissa menee aikaa siirtymisiin (pukeminen, vessakäynnit, odottelut), syömiseen ja nukkumiseen- josta jokainen voi laskea paljonko, itse sain n.3-4h päivästä! Sen loppuaika on leikkiä ja muuta puuhailua, joka 6-7h tuntia olevalla lapsella on 3-4h. Tällä logiikalla saman saa irti päivittäisellä kerhoilullakin.
Itse kannatan lapselle kerhoa ja harrastuksia päiväkodin sijasta, jos hoitoa ei todella tarvitse (ja siellä kerhoissa ja harrastuksissa on niitä toisia kotihoidettuja lapsia, joiden vanhempien kanssa voi sopia leikkimisiä). Lisäksi en ymmärrä miksi äidin pitää hautautua vauvan kanssa kotiin. Kyllä sitä voi lähteä liikkeelle ja puuhailemaan yhtä sun toista vaikka onkin vauva.
Tuskinpa ap:kaan kotiin "hautuu" vauvan kanssa, mutta saa luultavasti kuitenkin levättyä ja jaksaa paremmin hoitaa molemmat lapset, kodin ja muut elämän asiat jäljelle jäävänä aikana. Sen lisäksi ettei tarvitse kantaa huonoa omaatuntoa siitä, että 5v:llä ei välttämättä ole kovin virikerikasta kotona, jos siellä on väsynyt äiti ja huonosti nukkuva vauva.
Miten täällä voi ihmisillä, äideillä, isoäideillä jne olla niin vähän mielikuvitusta, että sitä riittää vain oman navan ympärille eikä variaatoita ole olemassa? Tuskin missään muussa maassa jaksetaan vouhottaa päivähoidon paheellisuudesta ja kotihoidon paremmuudesta yhtä paljon kuin Suomessa. Päivähoito on pahasta, mutta silti muistaakseni suurimmasta osasta av-mammoista on ok, että 3v. ulkoilee yksin taloyhtiön pihalla? ;)
ja ne resurssit on itse asiassa usein kehnommat, koska omistaja pyrkii aina tekemään yrityksellään voittoa.
Kiitos luvasta, jatkan länkytystä. :D
Meidän perhe elättää suorilla veroillaan joukkueteltallisen lähäreitä ja kotihoidontukilaisia.
Itse taas en viitsi pikkuasioista länkyttää tai laskea montako joukkueteltallista sitä tulee oman perheen lisäksi elätettyä, koska on kuitenkin niistä veroista huolimatta valinnanvaraa ja varaa hoitaa omat asiat parhaalla mahdollisella tavalla. ;)
144, ei ne yksityiset ole yhtään sen kummempia, ja ne resurssit on itse asiassa usein kehnommat, koska omistaja pyrkii aina tekemään yrityksellään voittoa.
ap:n viisivuotiaan hyvinvoinnista? Eikö riitä että huolehdit omista lapsistasi ja teet heille ja teille sopivat ratkaisut?
Ihan samaa mieltä olen, samoja asioita ihmettelen.
Ja tuo, että työssäkäynti on SYY laittaa lapsi päivähoitoon, jolloin se myös on hyväksi lapselle.
Lapsen kavereiden tarve . lapsen sosiaaliset suhteet, ei ole mikään syy, ja tällöin se sama päivähoito on lapselle pahaksi.
Voi jeesustelun määrää. On ihan ok hommata lapsenvahti kotiin, viedä lasta mummulle tai johonkin vieraalle, mutta päiväkoti on EI, EI!
Kaikista huvittavimpia on nämä, jotka puolustelee, että seurakunnan kerho tai vastaava riittää. Mikäs ero siinä on päiväkotiin paitsi, että päiväkodissa on varmasti ammattitaitoinen henkilökunta ja toiminta suunniteltua? Vain typerä kotiäitifanaatikko voi pitää lapsen jättämistä seurakunnan kerhoon jotenkin parempana kuin päiväkotiin...
Minusta on hienoa, että on subjektiivinen päivähoito-oikeus. Suvut on nykyään hajallaan ja turvaverkkoa ei ole ympärillä kuten oli vaikka 50 vuotta sitten, niin sen tilalle on tullut näitä muita järjestelmiä.
Siihen voi varautua mm. hankkimalla tukiverkon ja juttelemalla isän kanssa ennakkoon niin että tämäkin hoitaa noita yövalvomisia.
Se ei todellakaan vaadi esikoisen viemistä päivähoitoon!
Itse taas en viitsi pikkuasioista länkyttää tai laskea montako joukkueteltallista sitä tulee oman perheen lisäksi elätettyä, koska on kuitenkin niistä veroista huolimatta valinnanvaraa ja varaa hoitaa omat asiat parhaalla mahdollisella tavalla. ;)
jotta sinun maksamasi verojen pitäisi riittää ainoastaan sinun käyttämiesi veroilla kustannettujen palveluiden kattamiseen vaan paljon muuhunkin. Jos olet sitä mieltä, että vähät siitä, et ole kreikkalaisia kummempi.
Työssäkäyvien pitäisi kustantaa lasten, nuorten, eläkeläisten, työttömien, sosiaalitapausten ja sairaiden kustannukset sekä yleisinfra ja perusperhe, jossa tienataan yhteensä se keskimääräinen 6000 eur brutto ja hoidossa on lapsi pari, ei kata juurkaan edes itse aiheuttamiaan kustannuksia.
On oikein mukava, jos meitä hyvätuloisiakin on jokunen tänne eksynyt. Ihmetyttää vaan, ettei esim. sinua kiinnosta yhtään valtion ja kuntien talous, sillä voisi kuvitella, että olet opiskellutkin jotain.
Niinhän ne kotonakin leikkisi keskenään lastenhuoneessa ilman aikuisen ohjausta.
Ei minusta noissa päiväkodeissa nyt niin kauheasti resurssipulaa ole miten ihmeessä muka 5-vuotiaiden pukeutuminen, syöminen ja tuon tapainen säätäminen veisi 3-4 tuntia päivästä? Esimerkiksi heille sanottiin, että "nyt pukemaan" ja viidessä minuutissa oli koko porukka ulkona. Jossain pikkuisten ryhmässä on tilanne toinen, mutta nyt tässä keskustelussa onkin ollut kyse 5-vuotiaista.
Mitä taas tuohon resurssikommenttiin, niin asun Tampereella eli kasvukeskuksessa. Täälläkin kokemus mulla on kahdesta päikystä ja kummassakin oli naisia niin, että päät kolisi. Esimerkiksi neljä hoitajaa 16 lasta päälle, joista kaksi lastentarhanopettajia. Porukassa oli siis neljä intgraatiolasta, jotka hekin aika helppoja. (pukivat ja söivät itse jne.) Loput 12 olivat terveitä 6-vuotiaita ja nuo neljäkin lähinnä puheentuotto-ongelmaisia tai vastaavia. Kyllä neljä hoitajaa oli tuolle porukalle paljon ja hoitajat myönsivät itsekin, että työ tuntuu hyvältä, kun ehtii ajatella, eikä koko ajan ole kiire.
Kannatan myös kerhoa enkä päiväkotia.
Meilläkin lapsen päiväkodissa on rauhallista, mutta siellä sisällä vellovat valtakuviot. Ryhmäytymisestä puhutaan, mutta siellä on ne tutut klikit jotka toimivat ja uudet eivät siihen pääse samallalailla mukaan. Siihen vaikuttavat myös lasten hoitoajat.
Meillä päiväkodissa lapset leikkivät usein keskenään hajautettuina eri tiloihin, mutta aikuiset eivät ole lähellä eivätkä kuulemassa missä mennään. Ne lapset ovat oikeasti enemmänkin säilytyksessä siellä, kuin aikuisten ohjauksessa.
Ja eihän se ap sitä yksin maksa, vaan kyllä hän käyttää myös mojovan summan verorahoja tuohon ratkaisuunsa.
Itse taas en viitsi pikkuasioista länkyttää tai laskea montako joukkueteltallista sitä tulee oman perheen lisäksi elätettyä, koska on kuitenkin niistä veroista huolimatta valinnanvaraa ja varaa hoitaa omat asiat parhaalla mahdollisella tavalla. ;)jotta sinun maksamasi verojen pitäisi riittää ainoastaan sinun käyttämiesi veroilla kustannettujen palveluiden kattamiseen vaan paljon muuhunkin. Jos olet sitä mieltä, että vähät siitä, et ole kreikkalaisia kummempi.
Työssäkäyvien pitäisi kustantaa lasten, nuorten, eläkeläisten, työttömien, sosiaalitapausten ja sairaiden kustannukset sekä yleisinfra ja perusperhe, jossa tienataan yhteensä se keskimääräinen 6000 eur brutto ja hoidossa on lapsi pari, ei kata juurkaan edes itse aiheuttamiaan kustannuksia.
On oikein mukava, jos meitä hyvätuloisiakin on jokunen tänne eksynyt. Ihmetyttää vaan, ettei esim. sinua kiinnosta yhtään valtion ja kuntien talous, sillä voisi kuvitella, että olet opiskellutkin jotain.
Voi olla että kiinnostaakin talousasiat, mutta yleensä näen järkevämmäksi keskustella niistä ihmisten kanssa, joilla ei ole yhtä mustavalkoisia ajatuksia kuin jossain sunnuntaihupipalstalla. Ja kun, todellakin, niitä veroja maksaa sen verran että tavallisella palkansaajalla ei riitä numeropää, tietää myös että kokonaisuus ratkaisee ja sen perusteella tehdään päätökset. Mutta kuten sanottu, suurinta ääntä näissä luuseri- ja epätoivohaukkumiskeskusteluissa pitävät aina ne, jotka a) eivät pysty näkemään muita ratkaisuja asioille kuin omansa ja toisaalta b) ne jotka luulevat olevansa suuria veronmaksajia ja siten kokevat tarvetta osoitella sormella milloin mitäkin vähempiosaisten ryhmää. ;)
... sitten taas järkytyn näistä taisteluketjuista ja tappeluista ja mietin toiseenkin kertaan.
Meilläpäin ilmainen virikehoito alkaa noin 3 1/2 -vuotiaana, eikä KUKAAN kuvittele, että äitius olisi jotain ihme ITSE, oi pyhä ITSE -suorittamista. Tuo ilmapiiri on kauhea. : ( Äitiys on mahtavaa hommaa, joskus helppoa, joskus äärettömän raskasta. Kaikki me ansaitsemme helpotusta arkeemme, oli se sitten verorahoilla tai yksityisesti.
Se oman kruunun kiillotus tosiaan menee täällä monilla sen 5 -vuotiaan edun edelle. Itse en ole vielä KOSKAAN tavannut viisivuotiasta, jolle ei kelpaisi oikein mainiosti omanikäistensä säännöllinen seura muutaman kerran viikossa. Jos se toteutuu pk:ssa, mahtava homma!
Useimmissa Euroopan maissa (ainakin Saksa, Ranska ja Espanja)on ilmainen esikoulu 3-4 vuotiaasta alkaen. Suomalainen päivähoito on luultavasti sisällöltään aika vastaavaa siihen nähden, mitä muissa maissa jo kutsutaan kouluksi, joten myöhäinen koulunaloitusikä tuskin liittyy Pisa-menestykseen, kun suurin osa suomalaislapsista käy päivähoidossa.Ero on vain siinä, että täällä siitä täytyy maksaa, vaikka verotus on todella kovaa tasoa. Joku aika osuvasti sanoikin, että Pisa-menestys selittyy luultavasti suurelta osin maahanmuuttajien pienellä määrällä, eikä suomalaisen koulujärjestelmän erinomaisuudella. Suomessa esiintyy käsittämättömiä asenteita vanhemmuuteen liittyen, ja aina vedotaan joihinkin psykologisiin tutkimuksiin, joita ei oikeasti ole olemassa. Kukaan ei ole täällä kertonut, mikä tutkimus osoittaa kotihoidon erinomaisuuden.
Totta on että muualla maailmassa ollaan ymmärretty että osapäivähoito 3-5 vuotiaille todella tukee lapsen kehitystä paremmin kuin ainoastaan kotihoito,siksi nähdään osana varhaiksasvatusta.Muualla maailmassa ymmärretään myös että alle kolmevuotiaan kohdalla ei ole lapselle hyödyksi olla ryhmähoidossa.Suomessa tungetaan lapsia päiväkoteihin iästä huolimatta tai sitten pidetään ainoastaan kotihoidossa liian pitkään.
... sitten taas järkytyn näistä taisteluketjuista ja tappeluista ja mietin toiseenkin kertaan.
Meilläpäin ilmainen virikehoito alkaa noin 3 1/2 -vuotiaana, eikä KUKAAN kuvittele, että äitius olisi jotain ihme ITSE, oi pyhä ITSE -suorittamista. Tuo ilmapiiri on kauhea. : ( Äitiys on mahtavaa hommaa, joskus helppoa, joskus äärettömän raskasta. Kaikki me ansaitsemme helpotusta arkeemme, oli se sitten verorahoilla tai yksityisesti.
Se oman kruunun kiillotus tosiaan menee täällä monilla sen 5 -vuotiaan edun edelle. Itse en ole vielä KOSKAAN tavannut viisivuotiasta, jolle ei kelpaisi oikein mainiosti omanikäistensä säännöllinen seura muutaman kerran viikossa. Jos se toteutuu pk:ssa, mahtava homma!
Ei vain mene jakeluun, koska se on aina jonkun av-mamman mielenterveyden esteenä tai suoraan hänen verorahoillaan järjestettyä.;)
Mikähän vähempiosainen se ap muka on?
Subjektiivinen päivähoito-oikeus kuuluu kaikille. Toiset maksavat siitä korkeamman hinnan kuin toiset. Ap:n lapsi myös on yksityisessä päiväkodissa ja siten epätodennäköisesti vie kenenkään av-mamman pienokaisen päivähoitopaikkaa. Veroja heidän perheensä maksaa siinä missä muutkin. Me toiset enemmän ja toiset vähemmän, kuuluu hyvinvointivaltion tunnusmerkkeihin sekin.
Miksiköhän tuota virikehoitoa ei voi Suomessa järjestää jotenkin sillä tavalla, että kaikilla kotivanhempien lapsilla olisi oikeus puolipäiväiseen, kerhotyyppiseen hoitoon 5 päivää viikossa (tai vaikka 3 täyttä päivää)ja sitten vanhemman palattua töihin saisi kokopäiväpaikan... kelpaisiko sellainen järjestely kriitikoille, vai onko sekin saatanasta?
Ymmärrän myös kyllä, että virikehoito jollekin 1 -vuotiaalle on pikkasen eri asia kuin yli 3 -vuotiaalle, jonka kehitykseen kuuluu kaverisuhteiden muodostaminen ja ylläpitäminen tuossa iässä.
Minusta riita voitaisiin ratkaista hyvin yksinkertaisella tavalla: kysytään siltä 5 -vuotiaalta itseltään, missä hän mieluiten haluaisi olla? Kotona äidin ja vauvan kanssa ilman kavereita päivisin (muutamaa mahdollista kaverivierailua iltaisin lukuunottamatta ja pihakaverit tietty v-loppuna) vai osa-aikaisena pk:ssa ja loppuaika äidin ja vauvan kanssa. Simple.
Joillekin 5 -vuotialle temperamentistä riippuen varmasti riittää kotielämä, toisille se olisi kidutusta, jos on ulospäinsuuntauneempi persoonallisuus. Lapsen tahtiin siis mennään.
Mikähän vähempiosainen se ap muka on?
Subjektiivinen päivähoito-oikeus kuuluu kaikille. Toiset maksavat siitä korkeamman hinnan kuin toiset. Ap:n lapsi myös on yksityisessä päiväkodissa ja siten epätodennäköisesti vie kenenkään av-mamman pienokaisen päivähoitopaikkaa. Veroja heidän perheensä maksaa siinä missä muutkin. Me toiset enemmän ja toiset vähemmän, kuuluu hyvinvointivaltion tunnusmerkkeihin sekin.
...sillä kunnathan käyttävät yksityisiä ph-palveluntuottajia kattamaan julkisen puolen puuttuvia hoitopaikkaresursseja ja kattavat siitä "kunnallisen" osan. Ylijäävän osan, jos sitä on, perhe maksaa itse.
Kyllä tuonne yksityiselle saattaa ihan hyvin olla yhtä lailla jonottamassa työssäkäyvien lapsia.
Hyvä ihme sentään! LOL
Tottakai aikuinen viime kädessä tekee päätökset, mutta ilman muuta lasta voi kuunnella häntä itseään koskevissa asioissa ikätasonsa mukaisesti, ainakin meidän perheessämme tehdään niin...
Jos päivähoidossa olisi riittävästi resursseja, niin tilanne olisi eri. Mutta oikeasti suurin osa päivähoidosta ei ole niin laadukasta kuin vanhemmat luulevat. Ryhmät on isot, aikuisia vähän ja väsyneitä jne. Kun niissä päiväkodissa työskenteleviltä kysytään, niin monella on täysin erilainen kuva siitä päiväkotielämästä kuin vanhemmilla.
Päiväkodissa menee aikaa siirtymisiin (pukeminen, vessakäynnit, odottelut), syömiseen ja nukkumiseen- josta jokainen voi laskea paljonko, itse sain n.3-4h päivästä! Sen loppuaika on leikkiä ja muuta puuhailua, joka 6-7h tuntia olevalla lapsella on 3-4h. Tällä logiikalla saman saa irti päivittäisellä kerhoilullakin.
Itse kannatan lapselle kerhoa ja harrastuksia päiväkodin sijasta, jos hoitoa ei todella tarvitse (ja siellä kerhoissa ja harrastuksissa on niitä toisia kotihoidettuja lapsia, joiden vanhempien kanssa voi sopia leikkimisiä). Lisäksi en ymmärrä miksi äidin pitää hautautua vauvan kanssa kotiin. Kyllä sitä voi lähteä liikkeelle ja puuhailemaan yhtä sun toista vaikka onkin vauva.